Mitä tehdään, jos vanhemmat eivät pysty hakemaan sairastunutta lasta kesken päivän hoidosta?
Onko se lapsen hakeminen velvollisuus, jonka laiminlyömisestä seuraa jotain sanktioita ja kuinka nopeasti hoitopaikan ilmoituksesta hakijan pitää olla paikalla? On varmasti paljonkin vanhempia, jotka eivät työnsä luonteen vuoksi vain yksinkertaisesti pysty hakemaan lasta kesken päivän lyhyellä varoitusajalla ja jos kerran lasta ei anneta kuin niille ihmisille, joiden nimi lukee hoitosopimuksessa varahakijoina, niin eihän sitä varahakijaakaan normaali ihminen saa paikalle.
Kommentit (190)
Kävipä vielä niin ihanasti, että tämä ko. sairas poika oli pelaamassa palloa pihalla kun menin hakemaan häntä, ei ollut tuntevinaan minua jne. Arvatkaa oliko rikollinen olo?
Omilla lapsilla on suht. pitävä hakijalista, minä en alle tunnin pääsisi koskaan hakemaan, olen töissä jumalan selän takana ja aika usein vielä autoilemassa siitä kauempanakin =).
että onko teidän ystävät tosiaan sellaisia, jotka voivat lähteä kesken työpäivänsä hakemaan vierasta lasta päiväkodista? Mitä nämä ystävät sanovat työpaikalla, ja maksatteko heille menetetyn palkan vai käyttekö puhumassa pomolle työpaikan säilymisen puolesta? Miten ihmeessä tavaratalon kassaltakin pääsee samantien lähtemään naapurin lasta hakemaan päiväkodista?
Eli aikaisemmin on riittänyt että ilmoittaa varahakijasta puhelimitse, mutta juuri viime viikolla vanhempainillassa päiväkodinjohtaja kertoi että aiheesta on tullut uusi määräys. Eli tästä syksystä lähtien Espoossa vanhempien pitää ilmoittaa varahakija AINA KIRJALLISESTI. Kyllä meilläkin vielä viime keväänä kävi että ilmoitin varahakijasta vain suullisesti tai puhelimessa.
Sitä en tiedä käykö kirjalliseksi ilmoitukseksi esim. sähköposti tai tekstiviesti jos ne tulevat vanhemman tunnetusta puhelinnumerosta tai sähköpostiosoitteesta. Joku kirjallinen todistettava dokumentti päiväkodilla pitää kuitenkin olla siitä että vanhempi on antanut luvan ko hakijalle lapsen viedä.
Ensinnäkin, kumman vanhemman työpaikan lähellä? Ja se toinen vanhempi sitten matkustaisi herra ties kuinka kaukaa omalta työpaikaltaan sinne toisen vanhemman työpaikan luo jos se lähempänä työskentelevä on estynyt? Tai jos olen kaksi viikkoa kursseilla eri kaupungissa kuin työpaikkani niin matkustaisin joka päivä ylimääräisen tunnin lenkin työpaikkani kautta?
Mun mielestä hoitopaikka työnlähellä sopii aika harvalle, sitä on naurettavaa tarjota ratkaisuksi sairaan lapsen hakemisongelmaan.
Vierailija:
miettimättä yhtään onko mitään järkeä muuttaa 50 kilsan ja pitkän junamatkan päähän molempien töistä ja hakea se hoitopaikka sieltä, eikä työpaikan vierestä jne. jne. jne.
matkusta nyt sitten siinä oksennustaudissa tunti bussilla...
jos lapsi sairastuu ja vanhemmat ei pääse hakemaan.. Vanhempi (tunnistettavasti) soittaa päiväkotiin ja ilmoittaa hakijan nimen (siis jota ei ole ilmoitettu varahakijaksi). Sitten hakija tulee ja lapsi innostuu kun tuttu hakee... niin? lastako ei voi luovuttaa? vaan pidetään se siellä sairaana?
Eli päiväkodinjohtajan sanoma oli se, että lapsi voidaan luovuttaa vain sellaiselle hakijalle jonka lapsen vanhemmat ovat kirjallisesti nimenneet hakijaksi. Kirjallisesti siksi että päiväkodilla on esittää todiste asiasta sitten kun vanhempi nostaa jutun siitä että lapsi on luovutettu vieraalle.
kuin koti. Täällä meillä päin ei saa lasta hoitoon kuntarajojen yli kovin helpolla.
tuolla jossakin ketjun alkupuolella joku kirjoitti tyyliin " onneksi perhepäivähoidossa voi jättää lapsen sinne pidemmäksikin aikaa soiton jälkeen, muu ryhmä järjestää toimintansa sairaan lapsen mukaiseksi, ei haittaa toisia lapsia" ...
Miten ihmeessä perhepäivähoidossa se haittaisi muun ryhmän toimintaa vähemmän kuin päiväkodissa??? Perhepäivähoidossa on sentään vain yksi aikuinen! Ja sekö ei ole perhepäivähoidossa muilta lapsilta pois, jos eivät vaikka pääse ulos siksi, että joku pitää omia töitään tärkeämpinä kuin kipeän lapsensa hakemista hoidosta??
Kyllä on tuolla ketjun alkupään kirjoittajalla hellämielinen pph. Itse en suostuisi moiseen. Toki hätätapaukset ymmärrän, esimerkiksi nyt vaikka sitten sen 300 km:n päässä olevan bussikuksin..
terveisin PERHEPÄIVÄHOITAJA