Mitä pahaa on Bratzeissa?
Kun täällä niin moni julistaa, ettei heille niitä tule. Valistakaa minua. 4 v tyttö toivoo Bratzia. Miksen saisi sitä ostaa hänelle?
Kommentit (42)
Vai onko niillä joku väistämätön yhteys? Kun ostaa toisen, niin toistakin on pakko käyttää?
Aikuisilla vain on kummallisia pelkoja siitä, että lelu kasvattaa heidän lapsensa kieroutuneeseen suuntaan. Onhan se pelko tietysti ihan aiheellinen, jos vanhemmat eivät itse kasvatusvastuutaan kanna.
Eikä tiedä meidän 4-vuotiaskaan. Ja jos se on huono, ei tarvitse tietääkään.
Mutta ne itse nuket. Mikä niissä on esim. barbeja huonompaa?
Meillä leikkii bratzeillä niin 9v, 7v kuin nuorin 3vuotiaskin. Leikeissä nuket käyvät kaupassa, töissä, uimassa, hoitavat koiria, hevosia ja vauvoja eli ihan tavallisia nukkeleikkejä. Suurin hankaluus on niiden kamalan vaikeasti puettavat vaatteet, jotka tuodaan aina äidin hommiks... ja välillä ne mokomat haluavat vaihtaa vaatteita ihan kokoajan ;)
Itse yritin kyllä vanhimman kohdalla venyttää bratzin hankintaa mahdollisimman pitkään, mutta totesin sitten, että eihän tuo ole barbia tms kummempi eikä sen nuken mukana tule automaattisesti " epäsoveliaita" leikkejä vaan ne leikit syntyvät leikkijöiden omasta maailmasta. Itse olen ihan tyytyväinen, että oma yhdeksän vuotiaani on vielä innokas leikkijä, monet samanikäiset tuntuvat jo pitävän leikkimistä ihan pikkulasten juttuna.
Lapset ottaa vaikutteita moisesta turhamaisuudesta ja ulkonäkökeskeisyydestä. Ei 4v: tarvii miettiä näyttääkö poikien silmissä hyvältä. Itse en tykkää.
... 4-vuotias tietää mikä on hutsu, miltä ne näyttää ja mitä ne tekee? Bratzit lienevät kuitenkin vain yksi lelu muiden joukossa ja tuskin tekevät yhdestävään lapsesta aikuisena katutyttöä!?
Pissisten slogan on:
The only girls with passion of fashion.
Ehkä maailmassa on emansipoituneempiakin naiskuvia?
Yksi lelu ei pilaa ketään, mutta tarvitseeko lelujen(kin) kautta tuputtaa lapselle vääristynyttä kuvaa naiseudesta?
Että eihän se pelkkä nukke niin paha olekaan, leikkii sillä miten leikkii, mutta elokuvan esimerkit on tosi huonoja. Meillä tyttö kiinnittää huomiota kauniisiin naisiin muutenkin ja ihastelee kaupassakin että onpa nätti täti.
Ugly Bettyähaluais myös katsoa kun se täti on niin kaunis... Ollaan suomennettu " nätti täti" . On aki normaalia kiinnostusta, itse en kamalasti arkisin tälläydy.
Vierailija:
Aikuisilla vain on kummallisia pelkoja siitä, että lelu kasvattaa heidän lapsensa kieroutuneeseen suuntaan. Onhan se pelko tietysti ihan aiheellinen, jos vanhemmat eivät itse kasvatusvastuutaan kanna.
Haha. Nimenomaan ne vanhemmat kantavat kasvatusvastuuta, jotka miettivät vähän esimerkiksi sitä, millaisia leluja lapsille ostetaan ja pitääkö lasten saada ihan kaikkea, mitä haluavat. Minusta lapsen ei tarvitse saada kaikkea haluamaansa, koska tavaran määrä on rajaton ja haluaminen ei ostamalla lopu.
Meillä vältetään mahdollisuuksien mukaan kaikkea ylikaupallista krääsää, ja Bratzit ovat yksi esimerkki tällaisesta, sen lisäksi ne antavat vielä omituisen huorahtavan kuvan tytöistä.
Meidän lasten suosikkileikit ovat lego/playmobil/junarata/eläintarha/nukkekoti- yhdistelmä-rakenteluleikit, ja aivan varmasti siihen vaikuttaa myös se, että näitä leluja lapsille on ostettu. Jos kotiin olisi kannettu barbeja ja bratzeja niin ehkä ne olisivat nyt yhtä pop.
Lisään vielä, että olen myös tarkka siitä, millaisia videoita ja tv-ohjelmia omat lapseni katsovat, koska nimenomaan niistä lapset imevät vaikutteita. Ei tulisi mieleenkään antaa heidän katsoa mitään Bratz-videoita. Kerran katsoin heidän kanssaan jotain My Little Pony - videota ja sekin oli niin omituinen tarina, että annoin kasetin saman tien pois.
Vierailija:
Haha. Nimenomaan ne vanhemmat kantavat kasvatusvastuuta, jotka miettivät vähän esimerkiksi sitä, millaisia leluja lapsille ostetaan ja pitääkö lasten saada ihan kaikkea, mitä haluavat. Minusta lapsen ei tarvitse saada kaikkea haluamaansa, koska tavaran määrä on rajaton ja haluaminen ei ostamalla lopu.
Meillä vältetään mahdollisuuksien mukaan kaikkea ylikaupallista krääsää, ja Bratzit ovat yksi esimerkki tällaisesta, sen lisäksi ne antavat vielä omituisen huorahtavan kuvan tytöistä.
Meidän lasten suosikkileikit ovat lego/playmobil/junarata/eläintarha/nukkekoti- yhdistelmä-rakenteluleikit, ja aivan varmasti siihen vaikuttaa myös se, että näitä leluja lapsille on ostettu. Jos kotiin olisi kannettu barbeja ja bratzeja niin ehkä ne olisivat nyt yhtä pop.
Mutta ei ne minusta mitenkään huorahtavia olleet. Joo, onhan niillä iso pää ja vinot silmät, joka saa ne näyttämään vähän alieneilta, mutta tuskin se nyt saa lapsia ulvomaan, että " äiti, mäkin haluan ison pään" .
Vaatteet eivät olleet sen kummempia kuin barbeillakaan. Tai minusta muutenkaan mitenkään kummallisia. Barbit on kurvikkaampia, vaikka muotoja onkin normalisoitu sitten 1980-luvun.
Vierailija:
ööö... teitä ei yhtään oudoksuta se nukkejen ulkonäkö ja vaatetus??nehän vois myydä itseään thaimaan kaduilla
Lievästi ylipainonen, meikkaamaton, lyhyet punaiseksi värjätyt hiukset ja maripaita. Sarjaan kuuluisivat tietysti lapsi- ja vauvanuket omine varusteineen (kestovaipat, kantoliinat ja reimatecit). Nukke opettaisi lapsille oikeita arvoja ja sanoisi vatsasta puristettaessa esim. " Kaikki naiset osaavat imettää, jos vain haluavat" .
Vierailija:
Ehkä maailmassa on emansipoituneempiakin naiskuvia?
Vierailija:
Mutta ei ne minusta mitenkään huorahtavia olleet.
No, jos sun mielestä 5-vuotiaan esikuvaksi sopii tyttö, jolla on teevadin kokoiset silmät, joiden luomet on kulmakarvoihin asti värjätty ja jolla on kiiltävät töröhuulet ja minihame, niin mikäs siinä. Mun 5-vuotiaan esikuva saa olla vähän erinäköinen.
Normaali keski-ikäinen ulkonäkö ja hemmetin paljon enemmän menoa kuin yhdessäkään bambisilmäpusuhuuli-nukessa. Älykäs, koulutettu, liberaali, yksinhuoltaja ja presidentti...
Mä ostaisin niitä vaikka 100! Voitais leikkiä mitä Tarja sanoo Darfurista tai Bushista tai mitä kantaa se ottais tasa-arvokysymyksiin! Sitten sille annettas Anneli Jäätteenmäki-tyylisiä skandaaleja mihin se vois ottaa kantaa. Ihan huippua?!
Sellainen naiskuva olisi paljon parempi, mutta meidän perheessä ei olekaan hätää, olen koulutettu esimiesasemassa oleva yh, joka on vielä kovin paljon Tarjan näköinen.
Paheksuuko joku 2000-luvulla vielä minihameita?
Vierailija:
No, jos sun mielestä 5-vuotiaan esikuvaksi sopii tyttö, jolla on teevadin kokoiset silmät, joiden luomet on kulmakarvoihin asti värjätty ja jolla on kiiltävät töröhuulet ja minihame, niin mikäs siinä. Mun 5-vuotiaan esikuva saa olla vähän erinäköinen.
Vierailija:
" haloo, nehän on VAAN nukkeja lapsen silmissä.."Mistäs tiedät????
ja mieti sitten, haluatko neljävuotiaasi leikkivän sellaista