Suomesta tullut kotiäitiyhteiskunta
Stakesin tutkimuksen mukaan Suomesta on tullut 15:n viime vuoden aikana julkisen vallan tukema kotiäitiyhteiskunta. Suomessa tuetaan alle kolmevuotiaiden kotihoitoa, mikä ei ole linjassa muiden Pohjoismaiden kanssa. EU:n ja etenkin Pohjoismaiden tavoitteena on kannustaa naisia palkkatyöhön, joten päivähoito on tärkeässä asemassa.
Tutkijat selvittelivät hoivapolitiikan muutoksia 12:ssa Euroopan maassa.
Lähde TS
Kommentit (31)
En tiedä miten on muissa pohjoismaissa, mutta ainakin jos muuhun eurooppaan verrataan niin sekin lienee aika harvinaista?
Eikö suomalaisten naisten työssäkäymisaste ole kansainvälisesti verrattuna korkea? Niin ainakin itse muistelen lukeneeni.
Eli muutaman vuoden kotiäitiyden tukeminen ei estä sitä etteikö nainen ehtisi olla myös työelämässä.
Pidempään kotona lapsiaan hoitavat on joko miehensä siivellä eläviä luusereita tai yhteiskunnan tuista riippuvaisia laiskimuksia, kummassakin tapauksessa olet feministien kauhu, kunnianhimoton häpeätahra tässä tasa-arvon ja tasapäistämisen mallimaassa, jossa kaikilla on oltava yhtä kurjaa ja ikävää (ja vaikkei olisikaan siltä pitää kuitenkin koittaa näyttää!).
Kouluttamaton kotiäiti on kirosana, yhteiskunnan pohjasakkaa.
Vierailija:
- yli 25-v ensisynnyttäjä hirviö
- alle 6kk täysimettäjä hirviö
- alle 3-vuotiaan hoitoon vievä hirviö
.
äidit jäävät kotiin hoitamaan lapsia mitättömällä korvauksella kun ei ole niitä töitä mihin palata. Jos olisi vaihtoehtona mielekäs työ niin tuskin kukaan haluaisi katsella kotona riehuvaa maailmansotaa muutaman kakaran kanssa.
Kotiäitiys on lisääntynyt samaan aikaan kuin työttömyyskin. Täystyöllisyyden aikaan lapset laitettiin päivähoitoon parikuisina...
Itse asiassa kiinnostaisi tietää miten yleistä kotiäitiys Suomessa on verrattuna muihin Euroopan maihin. Monessa maassahan ei ole lainkaan päivähoitojärjestelmää, joten jos haluaa lapsia, se tarkoittaa melkein automaattisesti että äidin on oltava kotona. Näissä maissa ei sitten lapsiakaan kovin paljon synny.
mikä elämässä loppujen lopuksi on tärkeintä.
Aika iso asennemuutos kyllä vielä tarvittaisi, on paljon pariskuntia joilla on " omat rahat" ja siinä on kotiäiti alakynnessä pahemman kerran.
-saisin parempaa palkkaa
-saisin tehdä pikkulapsiajan lyhyempää päivää mielellään päivä-aikaan
-kuopuksen takia emme voi mennä ainakaan päiväkotiin (korvatulehduskierre) joten saisimme hyvän perhepäivähoitajan tai hoitajan kotiin.
Nyt ei ole mitään mahkuja lähteä töihin, vuorohoitoon vaan 10 kk ikäinen korvapotilas pitäisi laittaa. Mahdoton yhtälö, mieluummin olen kotona vähällä rahalla, kuin raahan pieniä lapsia aamulla ennen 6 hoitoon, tai jättäisin yöksi vieraaseen paikkaan.
- menen töihin koska 1,5-lapsellani on HYVÄ päivähoitopaikka (pieni ryhmis)
- minulla on oma firma, ja menetän asiakkaani jos olen liian kauan pois markkinoilta
- koska minulla on oma yritys, voin päättää työaikani itse, eli poikani ei ole kuin 3 päivää viikossa hoidossa
- en viihdy pelkästään " kotona"
- olemme rakentamassa taloa eikä taloa rakenneta yhdellä pienellä palkalla
- luulen, että kotiin jäävät yleensä ne joilla ei ole mielekästä työtä johon palata.
a. ei ole mitään mielekästä työtä, johon palata
b.on hyvin tienaava mies tai muuten vaan varallisuutta ettei mamman palkkaa tarvita perheen elättämisessä
c. on ikää sen verran, että on jo ehtinyt luoda itselleen sen verran vankan aseman työpaikallaan, ettei muutaman vuoden poissaolo tunnu missään
työn ja äitiyden yhteensovittaminen. Itse olen freelance-yrittäjä, jolle tämä on ollut helppoa kun olen itse voinut päättää työni määrän. Tavallisissa työpaikoissa tämä ei kuitenkaan ole vieläkään mahdollista. Miksi ei voisi tehdä esim. puolta päivää puolella palkalla ja hoitaa lapsia enemmän silloin kun he ovat pieniä? Kysymyksessä on kuitenkin lyhyt aika ihmisen koko työuran kannalta.