Onko työnantajan pakko antaa työtekijän pitää ansaitsemansa lomat?
Tämä on mun ihka ensimmäinen " oikea" työpaikka ja olen uusi näissä asioissa. Huomasin että mulla on kertynyt kesälomapäiviä ja kysyin voiko ne pitää. Sanottiin että syyskuun loppuun mennessä. Kukaan ei multa ole kysynyt missään vaiheessa milloin haluan ne pitää ja itsekkin huomasin vasta nyt että olen jo ansainnut lomapäiviä.
No työnantaja ei anna mun pitää niitä kun sanoo että vaikea saada työntekijää mun tilalle. Onko työnantajalla velvollisuus hankkia se työntekijä vai voiko pomo itse yht´äkkiä päättää että se maksaa ne mulle rahana?
Kommentit (6)
Löytyy varmaan googlesta tai liiton sivuilta.
Mun mutun mukaan sulla on täysi oikeus pitää ne sun lomat, ei se pomo vastoin sun tahtoa vaihtaa niitä rahaksi.
Yhtäjaksoisesti lomaa saa pitää 2viikkoa ilman nokankoputtamista. periaatteessa työnantaja voi määrätä milloin loma pidetään(toivomuksia voi esittää), kuitenkin siihen syyskuun loppuun mennessä on järjestyttävä. Tulevaisuuttaa ajatellen voitte molemmat joustaa ja sopia keskinäisesti että lomat voidaan pitää joskus myöhemmin.
Ei lomia noin vain voi rahaksi polttaa.
kertynyt tälle kesälle lomapäiviä tammi-maaliskuussa. Siis kai 2pvä/kk, eli yhteensä 6 lomapäivää (?). Aika hassulta kuulostaa, jos vakituisessa työsuhteessa ei saisi pitää ansaitsemiaan lomia. Mutta en kyllä ole mikään asiantuntija näissä asioissa. Tarkistapa mitä työehtosopimuksessa sanotaan. /2
ne päivät saat pitää syyskuun loppuun mennessä, ei voi maksaa rahana, jos et itse halua.
Koska olet aloittanut työt?