Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa meinaavat mennä keräämään roskia. Vastenmielistä.

Vierailija
19.09.2007 |

Menevät retkelle, mutta se onkin roskien keruuta lähiympäristöstä. Mielestäni epämiellyttävää toimintaa. Aion kieltää 5-vuotiasta lastani osallistumasta. Kyllä tuon siisteyskasvatuksen voisi opettaa muullakin tavoin. Eivät kaupungin työntekijätkään kerää roskia muuten kun semmoisten keppien avulla. Eivät takuulla omilla hanskoillaan.

Todella etova ajatus, että lapseni joutuisi keräilemään muiden roskia maastosta. Ei lapsi osaa varoa.

Onko teidän päiväkodeissanne lähistön roskankeruuta? Mitä mieltä olette?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken maailman moskaa oot varmasti itsekin mukulana kaivellut. Hyvällä tarkoituksellahan ne ovat. Ja tuskinpa mitään paskakasoja siellä alkavat kaivelemaan.

Vierailija
2/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti eivät löydä huumeneuloja. Tien poskessa näkee välillä käytettyjä kondomejakin. Minä kieltäisin osallistumisen omilta lapsiltani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

heillä olisi vähintään kämmenosastaan muovitetut paksut työhanskat.

Vierailija
4/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran olen huumeneuloja ja verirätteja ja käytettyjä kortsuja nähnyt ympäriinsä lojuvan, ettei minun lapseni moisen siivoamiseen joutuisi!

Olen joskus ollut Helsingin puisto- osastolla töissä, ja meillä oli paksut kumihanskay ja piikkikepit ettei tarvinnut ties mihin bakteeriläjiin koskea.

La lasten sitten pitäisi paljain käsin??!! Uskomatonta!

Vierailija
5/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokkopa ne säkkikaupalla niitä roskia menee noukkimaan. Varmaankin muutaman selkeän paperiroskan poimivat, ihan ympäristökasvatusmielessä, ja saavat lapset hyvää auttamisfiilistä.

tsiisös mitä ylireagointia.

Vierailija
6/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

roskienkeruun kieltäjät. Toivottavasti lapsosistanne kasvaa vähän vastuulisempia ihmisiä. Kyllä ne tarhan aikuiset kuule valvoo ettei pikkupenat kerää huumeneuloja... - kuinka monta kertaa törmäätte käytettyihin ruiskuihin? Vähän realismia peliin...

Vierailija
7/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti et voi olla tosissas. Onks sulla pikkurillit aina pystyssä ja korkkarit kotonakin jalassa?

Tommonen just opettaa lapsia vastuuntuntoisiksi etteivät itse roskaa ympäristöä.

Meillä oli yläasteella roskankeräyspäivä aina keväällä kun lumet oli lähtenyt ja kaikki törky paljastui. Olihan se vastenmielistä, myönnän, mutta eipä ole tullut itse roskailtua luontoa. Tulee tosi huono omatunto, jos sylkäsen purkan pusikkoon. Eihän se edes maadu!

Vierailija
8/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä miksi lasten pitää joutua tuollaiseen hommaan, kun ei niihin työntekijätkään rupea ilman vahvoja suojakäsineitä!

Ja jos vaikka kiellettäisiinkin koskemasta ruiskuihin, menisikö se välttämättä perille, kyllä pienet lapset koskee mihin vaan ja sitten kädet suuhun, yök...

Vierailija
9/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät hoitajat pysty valvomaan, kerätäänkö selkeitä paperiroskia vai käytettyjä kondomeja. Poimivat mitä eteen sattuu. ap

Vierailija
10/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole parempi tapa sivistää lapsia kuin konkreettisesti opettaa heille asioita, toimimaan luonnon puolesta.

Vai haluatko että lapsesi kuuluu roskaväkeen?

Vierailija
11/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut mieleen, että päiväkodin henkilökunnan arviointikykyyn voisi luottaa? Eiköhän heillä ole aika hyvä käsitys siitä minkälaista roskaa siinä viereisessä metsässä on.

Vedän itse vapaaehtoisesti eskari-kouluikäisille kerhoa ja lähdettiin keräämään viereisestä metsästä materiaalia askartelua varten. Metsässä lapset ITSE totesivat, että onpa täällä paljon roskia, voidaanko me kerätä ne tohon toiseen kassiin? Ja niinpä sitten keräsivät karkkipaperit ym. pois metsästä. Ja keväällä alkoivat kyselemään, että milloin taas mennään keräämään roskia.

Oli ihanaa kuunnella lasten keskinäistä päivittelyä siitä, kuinka kukaan voi heittää näin paljon roskia luontoon, vaikka ihan lähellä (muutaman kymmenen metrin päässä) on roskiksia.

Tuollainen todellakin on se paras mahdollinen tapa antaa siisteyskasvatusta.

Vierailija
12/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eivät hoitajat pysty valvomaan, kerätäänkö selkeitä paperiroskia vai käytettyjä kondomeja. Poimivat mitä eteen sattuu. ap

Vierailija
13/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille voi opettaa siisteyttä ja luonnon kunnioittamista muutenkin kuin laittamalla lapset siivoamaan.

Itse liikun paljon koirien kanssa ja tien vierustoja tulee tarkkailtua ehkä normaalia tarkemmin. Päiväkoti-ikäinen ei ymmärrä, mikä käytetty kortsu on. Yläasteikäinen ymmärtää ja tuskin koskee paljain käsin.

Vierailija
14/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö tonkimassa maaston nenä maassa kiinni, että voit olla varma?

Minä opetan oman lapseni kunnioittamaan ympäristöään siten, etten anna heittää roskia maahan, vaan viedään vaikka taskussa tai kädessä roskikseen.

Mutta maasta en anna mitään noukkia.

Vierailija
15/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tajusi jättää koskematta, on jo 9- vuotias. Mutta olisihan voinut vaikka vahingossakin pistää, ja pienempi lapsi ei olisi ymmärtänyt, että ne ovat vaarallisia.

Vierailija
16/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän eskari-ikäinen on ulkona kavereidensa kanssa ilman huoltajaa, tuossa ihan kodin lähellä olevassa metsikössä. Näen sinne keittiön ikkunasta, mutta eivät nuo lapset koko ajan ole silmieni alla.

Onhan se totta, että maailma on tullut vaarallisemmaksi meidän lapsuutemme päivistä, mutta ei kuitenkaan pitäisi lietsoa hysteriaa.

Vierailija
17/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis nämä samat mammat jotka kieltävät roskankeruun toivovat kuitenkin lisää lapsia ja aikanaan lapsenlapsia. Mutta onpa sitten kivaa kun maapallo on saastutettu ja roskattu pilalle. Ihanaa elämää luvassa 50-100 vuoden sisällä näille teidän lapsosillenne. Miettikää vähän, kyllä se ympäristökasvatus lähtee nimenomaan näistä konkreettisista teoista. Vaikka itse olisitte välinpitämättömiä, ei teidän lapsillanne enää ole varaa sellaiseen. Ja opettelu täytyy aloittaa mahdollisimman pienenä. Kyllä siellä lapsia valvotaan varmasti, ja kuten joku edellä jo mainitsi, ei siellä koko metsää aleta putsaamaan. Sinuna juttelisin ihan suoraan näistä huolista lto:lle. Jos sen jälkeen vielä tuntuu että haluat tämän opetuksen kieltää oman lapsesi kohdalta, niin voithan sen tehdä.

Vierailija
18/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei ole tullut mieleen, että päiväkodin henkilökunnan arviointikykyyn voisi luottaa? Eiköhän heillä ole aika hyvä käsitys siitä minkälaista roskaa siinä viereisessä metsässä on.

Vierailija
19/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerättiin roskia kylämme yleisessä roskankeruutapahtumassa 5 lapsen kanssa, iältään olivat 4-6.

olivat todella innoissaan!!

ja näin saatiin lapsille paremmin perille ettei roskia saa heitellä luontoon.

löydettiin muuten todella paljon pienessä ajassa, eli paljon on ihmisiä joille tätä roskaamattomuutta ei olla pienenä opetettu!

mun mielestä pikkusieluisia ne jotka kieltäisi lapsensa osallistumisen tällaiseen!!!

taitavat itse heitellä malliksi roskat maahan... =(

Vierailija
20/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

roskaamattomuudesta tulee itsestään selvä asia. Näin on käynyt ainakin meillä. Kolme lastamme eivät koskaa heitä mitään maahan, vaan todellakin vaivautuvat muutaman askelen viedäkseen roskan roskikseen. Ja ellei näköetäisyydellä ole yhtään roskista, laittavat roskan taskuunsa ja tuovat kotiin.

Olen nähnyt vanhempia, jotka heittävät surutta paperin kaupan ovella maahan antaessaan lapselle jäätelön. Mitähän lapsi tekee muutaman vuoden kuluttua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan