Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa meinaavat mennä keräämään roskia. Vastenmielistä.

Vierailija
19.09.2007 |

Menevät retkelle, mutta se onkin roskien keruuta lähiympäristöstä. Mielestäni epämiellyttävää toimintaa. Aion kieltää 5-vuotiasta lastani osallistumasta. Kyllä tuon siisteyskasvatuksen voisi opettaa muullakin tavoin. Eivät kaupungin työntekijätkään kerää roskia muuten kun semmoisten keppien avulla. Eivät takuulla omilla hanskoillaan.

Todella etova ajatus, että lapseni joutuisi keräilemään muiden roskia maastosta. Ei lapsi osaa varoa.

Onko teidän päiväkodeissanne lähistön roskankeruuta? Mitä mieltä olette?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn oman 3-vuotiaani kanssa useinkin lähimetsässä keräämässä roskia. Monesti mukaan lähtee pihalta muitakin lapsia, se on niiden mielestä kivaa!

Vierailija
22/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni eivät roskaa. Ehkä lapseni sitten ovat tavallista fiksumpia, mutta ihan puhumalla näiden kanssa on selvitty. Ja tietenkin näyttämällä itse esimerkkiä. Ollaan liikuttu lasten kanssa luonnossa paljon. Kaikki eväspaperit on aina kannettu pois metsästä. Muiden roskat omatkin lapseni ovat huomanneet. Joskus ollaan pienempiä roskia otettu mukaamme ja ennen kaikkea puhuttu siitä, etteivät roskat maadu. Kaupassa on pohdittu tuotteiden pakkauksia ja mietitty millaisia pakkauksia kannattaisi suosia. Hyvin on oppi mennyt perille.

Ja todellakin kieltäisin päiväkoti-ikäisiltä siivoustalkoot. Yläasteikäisten siivoustalkoot ovat ihan eri asia. Yleensä nämä kapinalliset yläasteelaiset ovat kuitenkin itse syyllisiä lähiympäristön roskaamiseen. Lisäksi he jo ymmärtävät, mihin kannattaa koskea ja mihin ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäiset jo usein kapinoi kaikkea mahdollista vastaan että ei välttämättä mene viesti perille.

Vierailija
24/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kasvatus aloitetaan jo leikki-ikäisille. Siihen ei vaan tarvita siivoustalkoita. Normaalille lapselle riittää vanhemman oma esimerkki, keskusteleminen ja kosketus luontoon. Lasten terveyttä ei tarvitse vaarantaa ympäristökasvatuksen nimissä. Yläasteelaisten siivoustalkoissa on enemmänkin kyse vastuun opettamisesta. Teoilla on seuraukset: kun itse roskaa, niin itse myös siivoaa.

Vierailija
25/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs se on sen tehokkaampaa valistusta kuin nähdä miten paljon sitä törkyä on ja että mikä työ sitä on kerätä!

Ja tuskin ne nyt niitä lapsia ihan pahimpaan paikkaan vie ja ei niitä huumeneuloja ja kortsuja ole kadun varret täynnä.

Ehkäpä kannattais mennä itsekkin mukaan eikä kauhistella pahaa maailmaa tietokoneen takana. Kukahan niitä roskia sinne heittää? ei meidän lapset ainakaan

Vierailija
26/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tekisi pahaa sullekaan :-) Lapset ovat aivan innoissaan näiden ja jälkeen ja ainakin meillä asioista on sukeutunut oivia keskusteluita!

Miksi se tuntuu vastenmieliseltä? Kierrätätkö muuten?

Vierailija
27/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää se, että lapseni eivät roskaa. Ei heidän tarvitse muiden roskia siivota.

Kannattaa pitää silmät auki ja tarkkailla tienvierustoja. Koirien kanssa liikkuessa niin on pakko tehdä. Käytettyjä kondomeja on yllättävän paljon pensaiden alla ja metsissä. Lähimetsissä olen nähnyt myös käytettyjä kuukautissiteitä. Rikottuja pulloja tuskin tarvitsee mainitakaan. Eikä edes asuta missään slummissa.

Jos päiväkotiryhmä lähtee joukolla metsään, niin kaikkien siivoamisia ei ehdi millään vahtia. Jos lapsi tökkää kätensä huumeruiskuun, niin kuka kantaa vastuun?

Vierailija
28/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei siisteyskasvatusta anneta jollain muulla tavalla. Onko muissa päiväkodeissa ollenkaan tämmöistä keruuta? Yksi taisi vaan kertoa, että heillä on ollut.

Ehkä joku nelosluokkalainen osaisi jo olla hygieenisempi roskienkerääjä ja varmemmin tietäisi, mihin ei kannata koskea. Päiväkotolapsi on tähän hommaan aivan liian pieni. (Itsekin olen monena vuonna osallistunut roskienkeruuseen pihatalkoissa taloyhtiön maalla, mutta olen ollut reilusti kouluikäinen ja osannut poimia hygieenisesti..)

ap

Vierailija
29/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hysteria nostaa pahasti päätään! Päiväkotilaisia ei varmasti viedä minnekkään metsiin kuukautissiteiä ja kortsuja keräämään. Siinä päiväkodin pihassa ja lähiympäristössä keräilevät. Eikä monesta roskasta kyse. Tuskin kaikki edes näkee yhtään roskaa.

Meillä kouluikäisellä samanlaisia keräyksiä ja ei sieltä satu kuin muutama roska löytymään pussiin kun isolla porukalla ollaan ja pienellä aluella.

Niin jo tulee taas että muuten pitäis järjestää valistusta? sulla lienee sit ideoita antaa eikä pelkästään vain tuomita.

Oletko edes kysynyt miten tämä homma oikeesti hoidetaan?

Vierailija
30/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on omat hanskat kädessä ja käsin siis keräävät puolitoista tuntia katujen varsilta ja metsiköstä.

Jos on ihan pakko, niin opettaja voisi vaan kerätä ja lapset näyttäisivät, missä roskia on. (Opella voisi olla semmoinen keruukeppi.) Lapset voisivat vaikka haravoida päiväkodin pihaa tai lakaista sitä. Tai lapset voisivat tehdä paperille tukkimiehen kirjanpitoa siitä, että montako roskaa ovat nähneet. Voisivat piirtää kaksi kuvaa. Maisema, jossa on roskia ja maisema, jossa ei ole.

Ideoita olisi paljon.

Vierailija
31/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on ilmeisesti innostunut kun viimein ylettää laittamaan roskia puistojen yms. roskiksiin. keräillään kulkiessamme kaikenmoista roskaa mukaan rattaisiin (joo, oon ajatellut että otan vaikka hedelmäpussin mukaan roskapussiksi, vielä en oo muistanut ja ihan pokkana pannaan roskat rattaiden tavaratilaan), ja kun tullaan roskiksen tykö niin tyhjennetään saalis sinne. lapsi tykkää, mua välillä ahdistaa kun pitää kökkiä pitkin pusikkoa jonkun tupakka-askin perässä.

Vierailija
32/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokasta asti oli kerran vuodessa roskankeryy päivä. Siitä tuli lappu aina kotio jossa pyydettiin ottaa kouluun mukaan muovipussi roskille ja jotkut hanttihanskat.

Vierailija
33/33 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty jos itse pudottaa, niin nostetaan, ollaan ulkona tai sisällä. Onhan 5-vuotias jo tietty eri asia. Vaikea sanoa, mitä mieltä itse oisin kolmen vuoden päästä tuollaisesta retkestä. Onhan se toisaalta hyvä, että tuota kautta muksut oppii, että jos jotain heittää luontoon, se ei sieltä itsestään katoa. Itse muistan, että ala-asteella oli joka vuosi roskienkeruutalkoot. Ihan hyvä juttu musta ainakin sen ikäsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi