Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Au paireista...

Vierailija
24.10.2008 |

Kun palkkaan kuuluu taskuraha, huone ja ruoka - kuuluuko minun ostaa esim kahvia hänelle, vaikka me emme itse juo kahvia?

Meillä on ollut vasta kolme viikkoa au pairi, mutta minusta tuntuu että tämä ei ole ihan sellainen kuin olisin toivonut. Hänelle ei kuulu mitään muuta kuin olla 3v:n kanssa n. 25 h viikossa (ei mitään siivousta ym) mutta joka kerta kun tulen kotiin tämä tapaus istuu vaan telkan edessä ja haukottelee. Ja tulen siis kotiin päivällä...

Ja ainakin kun minä olen kotona hän ei puhu mitään lapselle, eikä tosin minullekaan. Jos kysyn jotain vastaa tyyliin yhdellä sanalla..

Asutaan ulkomailla ja meillä on suomalainen au pair.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoo kaiken. Ei ihme, että tyttö on varautunut eikä puhu teille.

Vierailija
2/23 |
25.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoo kaiken. Ei ihme, että tyttö on varautunut eikä puhu teille.

AIVAN :D

Itse yht. vuoden au pairina LOISTAVISSA brittiläisperheissä olleena tiedän millainen on hyvä isäntäperhe:

- olen perheenjäsen, en työntekijä

- toiveitani kuunnellaan (myös ja eritoten ruokatottumuksia)

- saan tietoa vapaa-ajanviettomahdollisuuksista

- saan valita itse, osallistunko vai enkö osallistu perheen aktiviteetteihin

- perhe ei ota minua taakkana ja velvollisuutena vaan suhtautuu minuun kunnioittaen ja tasa-arvoisesti - tämä on tärkeää, sillä kyllä jokainen normaali ihminen vaistoaa jos on taakkana isäntäperheelleen

- saan haukotella, olla väsynyt ja kärsiä koti-ikävästä, jos sellainen päivä sattuu - ja minun ei tarvitse aina olla iloinen ja ystävällinen, vaan saan näyttää tunteeni avoimesti ja se hyväksytään, minua lohdutetaan ja kannustetaan vaikeina aikoina

- Minulle ei laadita minuuttiaikatauluja siitä, miten vietän vapaa-aikaani, mitä katson televisiosta jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan paskassa perheessä (anteeksi kiroilu, mutta yhä 10 vuoden jälkeenkin pännii)

Minä

-leikin vauvan kanssa, lauloin, hoidin kuin omaani

-laitoin ruuan

-pesin pyykin, silitin

-siivosin talon

-hoidin pihan

-hoidin ostokset

-tein 40-tuntista työviikkoa + "rennompaa" lapsenhoitoa 6-10 tuntia iltaisin tai viikonloppuisin

Perhe

-epäili minua kaikesta

-syytti minua vauvan eroahdistuksesta

-kasvatti koko ajan työmäärääni (aluksi tehtävänä oli lapsenhoito)

-uhkaili kotiinlähettämisellä

-suostui pitkin hampain kuljettamaan minut mukanaan lähikaupunkiin, jonne ei ollut julkisia yhteyksiä ("me haluttiin mennä vaan perheen kesken")

- lähtiessään matkoille jätti viikonlopuksi tyhjän jääkaapin ja ruokarahaa 5 frangia (euron :D)

-lopettaessani kesken vuoden (ylläri) kieltäytyi kirjoittamasta työtodistusta

Näin suomalainen tohtoristason perhe ulkomailla :D

Vierailija
4/23 |
25.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne haluu nukkua pitkään, syödä herkkuja, pizzaa, juoda kahvia paketin viikossa ja limua päälle.

Ne haluu istua tietokoneella, puhua puhelimessa, kuunnella musiikkia ja katsoa telkkaria.

Ne haluu kiukutella jos kiukuttaa, olla hiljaa jos siltä tuntuu ja kieltäytyä mistään kontakteista yli 20 vuotiaisiin.

Niitä ärsyttää jatkuva hymyileminen, höpinä ja kyselyt ja varsinkin lasten kiukku ja ainainen ruinaaminen leikkimään, nähtävyyksissä ravaaminen varsinkin.

Niitä kiinnostaa vaan oma ulkonäkö, viimeisin muoti ja ilmiöt ja tietenkin vastakkainen sukupuoli.

Ymmärrän ap teitä, ei se ole aina helppoa tulla toimeen nuoren kanssa jolla murrosvaihe ja joillakin se tulee vasta parikymppisenä.

Vierailija
5/23 |
25.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että au pairisi on kyllästynyt ja alkaa kohta kärsimään koti-ikävästä. Missä päin asutte? Onko hänellä kavereita? Yritä auttaa etsimään seuraa jostain (au pair tapaamiset, onko tuttavilla saman ikäisiä lapsia...). Muuten taitaa kohta lähteä kotiin...

Sitten keksit tekemistä lapsesi kanssa, esim "menkää huomenna uimahalliin, tässä pääsymaksu rahat, pitäkää hauskaa". Tai museoon, junamatkalle, puistoon jossa eivät ole vielä käyneet, tms. Jotain mistä molemmat ehkä pitäisivät.

Meillä ekojen au pairien kanssa ongelma oli netin käyttö, siitä eteenpäin on tehty selväksi että työaikana netin käyttö on ehdottomasti kielletty. Samoin kuin videoiden katselu lasten kanssa (sadepäivät on ainoa poikkeus). Siksi voin olla melko varma että tyttö on lasten kanssa ulkoilemassa tai pelaavat pelejä tai rakentavat legoja tms. sisällä.

Mitä kahviin ja juustoon tulee, minä YMMÄRRÄN että ottaa päähän ostaa niitä jollekin josta ei edes niin pidä. Mutta tee se vaan. Ja kysy jos on jotain pientä jota haluaa kaupasta myös, ehkä rentoutuu siitä.

Joillekin au paireille on ollut ilo ostaa ja antaa asioita (olemme hankkineet kännykän, digikameran tms. ihan vaan kiitokseksi siitä että ovat niin kivoja :), joillekin taas ei todellakaan huvita ostaa edes sitä appelsiinimehua mitä pyytävät, mutta ei ole vaihtoehtoja...

Vierailija
6/23 |
25.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ymmärrä kommenttiasi!? Emme ole pakottaneet häntä lähtemään joka paikkaan vaan ollaan nimenomaan kysytty että haluaako... Se että kiroilin siinä viestissä ei ollut sen takia että olemme käyneet joka paikassa vaan siksi että täällä haukuttiin että ei tehdä mitään että hän viihtyisi.

Ja ei todellakaan ole pakko puhua koko ajan, mutta jos esim kysyt ihmiseltä mitä hän haluaisi ruoaksi tänään niin kyllä minä odotan että hän vastaa jotain eikä vain tuijota minua! Ja on se vähän epämukavaa istua samassa huoneessa monta tuntia ihmisen kanssa joka ei sano sanaakaan koko aikana.

Ehkä olen väärässä, mutta toivon kuitenkin että omat lapseni osaavat edes kiittää kun nousevat ruokapäydästa (muuallakin kuin kotona siis, kotona kyllä kiittävät..).

Ja kuten kirjoitin, olen tutustuttanut häntä toiseen suomalaiseen au pairiin joka on perheessä joka asuu meidän lähellä.

ap

Vierailija
7/23 |
25.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ihan jarki tyypilta! Ja sita paitsi tytto on itse tehnyt paatoksen lahtea au pair:ksi.

Vierailija
8/23 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhui tytön kanssa eilen ja tultiin siihen tulokseen että hän lähtee kotiin.

Valitettavasti hän ei mielestäni sovi tähän hommaan, asenne on ihan väärä! Kyllä jos lähtee jonnekin au pairiksi pitää olla jotain ihmistaitoja, ei voi olettaa että istäntäperhe kasvattaa myös häntä omien lapsiensa lisäksi. Oli sitten miten perheenjäsenenä...

ap

Vierailija
9/23 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillakin on tosi kova koti-ikäväkin ja siksi hiljaisia ja masentuneita. Yhden sellaisen minäkin passitin kotimatkalle ennen aikojaan. Tyttökin oli siitä onnessaan. Poikakaveri odotti kotimaassa.

Mutta minä kun tulin tuossa kerran kotiin, telkkari oli päällä musictv-kanavalla ja aikas kova jytinä oli. Meidän 4 v ja aupair tanssi olkkarin lattialla ympyrää käsi kädessä ja 4v hihkui riemusta. Tämä tyttö oli muutenkin tosi kiva aupair. :)

Toivottavasti ap:lläkin seuraavan kanssa onnistaa.

Sellainen ohje. Ole alussa ihan tiukka kurissa ja löysää sitten, kun näet tytön luonteen. Toisinpäin on paljon, jopa lähes mahdoton kiristää löysästä otteesta.

Vierailija
10/23 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja parempi että tyttö lähtee kotiin.

Olen itse ollut aupairina ulkomailla, ei se helppoa ollut toisten nurkissa asua. Mutta jos työtehtävät on tehty selviksi, tutustettu ympäristöön ja autettu etsimään kavereitakin, on au pairin kyllä itsekin oltava itsenäinen ja reipas.

Vierailija
11/23 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö haastattelussa natanut osviittaa tuosta jurottamisesta? Varmaan luonteelle ja tuollaiselle peruskäyttäytymiselle ei voi mitään, sun täytyy joko niellä asia tai sitten laittaa tyttö maitojunalla kotiin.

Ruoka-asiaan: Mun mielestä teidän pitää ostaa sitä mitä tyttö juo tai syö. Kuten perheenjäsenillekin. Ihmeellistä että edes pohdit tuollaista, pitäisi olla selvillä au pair periaate kun sellaisen hankkii...

Vierailija
12/23 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopia au pairin kanssa selkeämmät pelisäännöt. Esim. että työaikana (jonka myös rajaat selkeästi päiväkohtaisesti) hän ei saa katsoa televisiota/ saa katsoa lapsen kanssa max 30min tiettyä ohjelmaa, hänen pitää ulkoilla lapsen kanssa tietty aika, jne. Ja toki ostat sitä kahvia.

Vierailija
13/23 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kuulu istua telkan edessä ja haukotella!! Lapsen kanssa hänen pitäisi olla...

Vierailija
14/23 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös perhetausta vaikuttaa. Itsekkin olet ehkä huomannut, että joissan perheissä pälätetään koko ajan, puhutaan toisten päälle jne. ja toisissa taas istutaan tuppiusina yhdessä koko perhe -vaikka koko ilta.

Samoin joissan perheissä halaillaan paljon jne. vielä kun "lapset" ovat aikuisia, ja joissain taas ei edes juhlapäivinä kun hieman kätellä.

Teidän aupair voi olla erilaiset ´tavat omaava, tai sitten vain todella ujo ---> ei uskalla puhua vaikka tietää että ihan hyvin voisi, ehkä jopa haluaisi puhua enemmän.

Miksi haukottelee? Onko oikeasti väsynyt...? Itse esim. olen todella iltaihimnen, yöllä ei uni meinaa tulla ja aamupäivä menee ihan pökkyrässä (HUOM; näin ollut siis AINA! Jo ihan lapsena vaikka piti mennä aikaisin nukkumaan, ei uni tullut ja aamulla minua sai kiskoa sängystä "rautakangella ylös"...)

Ja minusta sinun kuuluu ostaa kahvi. Aupairhan on PERHEENJÄSEN, ei mikään "työntekijä"---> ostaisitko omalle teinillesi kahvia jos sitä joisi, vaikka muu perhe ei kahviin koskisi? Kyllä varmasti.

Mutta ostaisitko omalle teinille kallista kaviaaria jos hän sitä mankuisi? Et, koska jossain se "raja" kulkee.

Käytä samaa tapaa Aupairiin:)

Vierailija
15/23 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytölle mitä haluan, eli vie lapsi puistoon kello se ja se ja sitten teette sitä ja tätä. En tosiaan siis kattelisi sitä että lasta hoitaessaan au pair katsoo telkkaria.

Vierailija
16/23 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ihmetellä että ihmiset ovat enemmän huolissaan siitä mitä au pairille ostetaan syötäväksi kuin siitä miten on lapsen kanssa..!?

Vierailija
17/23 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tytölle ei ole tehty selväksi, mitä häneltä odotetaan. Istukaa alas ja antakaa hänelle selvemmät työtehtävät, mieluiten paperilla. Ja jos et halua hänen tekevän jotain, sinun kuuluu kertoa sekin. Kuten esimerkiksi tuo tv:n katselu. Tottakai tyttöä tylsistyttää ja haukotuttaa, kun hänellä on tylsää. Ellei hänellä ole kokemusta lastenhoidosta, ei hän ehkä edes tiedä, miten niiden kanssa ollaan. sano, että haluaisit hänen lukevan lapselle, laulavan lapselle (lainaa vaikka lasten cd-levyjä niin voivat opetella yhdessä), piirtävän lapsen kanssa ja askartelevan, ulkoilevan puistossa jne. Olet alkuun hänen työhönperehdyttäjänsä.

Vierailija
18/23 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka-asiaan josta ap kysyi, joten en ymmärrä 7 kommenttia...

Tuo ruoka-asia on siinä mielessä tärkeä että kuvastaa myös ap:n suhtautumista au pairiin. Ehkä osavika toimimattomaan tilanteeseen voi olla myös isäntäperheen puolella, ainakaan ei ole taitu ottaa tyttöä "perheenjäseneksi" jos joku kahvi on kynnyskysymys...

Pitää muistaa että au pairit ovat usein kovin nuoria tyttösiä, joten kannattaa ihan selvästi kommunikoida heille mitä heiltä odotetaan. Nuoret ovat joskus niin törppöjä ;)

Vierailija
19/23 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se ruokajuttu ei nyt ole niin iso asia! Tuli vaan mieleen koska hän juo paketin verran kahvia viikossa ja iso juusto per viikko (emme itse myöskään syö juustoa). Siitä vaan rupesin miettimään... mutta ostan hänelle kyllä jatkossakin.

Haastattelussa ei tullut ilmi että olisi hiljainen! Oli ihan eri ihminen silloin. Tuntuu vähän hassulta kun toinen vastaa joko tuijottamalla tai sitten yhdellä parilla sanalla kun yrität hänelle puhua... Ja osaa kyllä puhua ja paljonkin, koska välillä sitten menee huoneeseensa ja puhuu kovalla äänellä puhelimessa jopa tunnin pari kerralla.

ap

Vierailija
20/23 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän varmasti TIETÄÄ että lapsella on kaikki ok aupairin kanssa, tai muuten hän ei jättäisi lasta hänen vastuulleen? Joten miksi me vastaajat puuttuisimme siihen asiaan lainkaan...?

Yleensä aupairit ovat nuoria, eikä heillä ole kokemusta lapsista. Ymmärtääkseni ap oli huolissaan siitä tekeekö aupair mitään lapsen kanssa. Huolehtii varmasti lapsen perustarpeista hyvin, eli antaa ruokaa/juomaa, vie vessaan, pesee jos likaa itsensä ja laittaa päiväunille. Ehkä ei muuta tee, koska ei osaa? Minäkin suosittelen että laadit tarkan lista mitä pitää tehdä päivän aikana. Siis tyyliin, aamupäivällä ulkoilua ja hiekkalaatikolla hiekkakakkujen rakentelua/keinumista tmv. sitten syömään sisälle ja piirtelyä kittiössä jne. jne. jne.

Toki osrjallisesti ei pidä listaa noudattaa, mutta aupair saa siitä vinkkejä mitä puuhailla muksun kanssa.