Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kenkien valinta etelä-suomen talviin.....

18.09.2007 |

...Meillä muina vuosina käytössä pakkasilla olleet kuomat ja märemmällä kelilllä nokian karvavuorisaappaat. Nyt Paljon keskustelua ollut noista goretex-kengistä, ja ne minua kiinnostaisi ostaa tyttärelle. Mietin nyt vaan, että onko ne lämpimät. Täällä etelä-suomessa nyt talvet kyllä ovat aika leutoja, ja goretexit varmaan aika in kosteiden kelien takia, mutta entäs kun tulee pakkanen esim -10. Ovatko nämä lämpimät? Ostaisinko nyt goretexit vai pysynkö tuolla vanhalla linjalla karvakumpparit ja kuomat? Suositeltaa ja kertokaa omia valintoja kenkien suhteen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viking goretex-talvikengät, joissa siis paksu villavuori on tarkoitettu nimenomaan pakkasille ja ovat ainakin yhtä lämpimat kuin Kuomat. Näin minulle sanottiin kun soitin maahantuojalle ja olen kyllä saman asian aiempina vuosina todennut. Sitten on olemassa myös viking goretex- välikausikenkiä, joissa selvästi ohuempi vuori. Itse ostin molemmille lapsilleni 1,9kk ja 5v. pakkasille viking goretexit (pienemmälle ostin ensiaskel-mallisen) ja leudommille välikausikengät (eivät kylläkään goret) ja sitten on vielä kumisaappaat ilman vuorta, joihin ostin vielä irralliset villapohjalliset (kerran sellaiset vuorelliset ostin, mutta niiden kuivuminen kesti monta päivää). Me asutaan Espoossa. Aiempina vuosina olen aina ostanut nuo viking goretexit ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Tänä vuonna ostin Prismasta ja maahantuojan mukaan ovat yhtä hyvät kuin kenkäkaupan viking goret. No, tuli hieman sekainen selostus.

Vierailija
2/14 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko tarralliset kuomat tai lämminvuori-nahkakengät (tepsut tai pioni). Itse en lapsillani pitäisi pelkästään koko talvea kuomia (varsinkin putkikuomia) ja kumisaappaita, koska kummatkaan ei tue jalkaa kunnolla. Goretexejä on ollut käytössä pääsääntöisesti eccoja, koska ne ovat lapsiemme jaloille juuri sopivan malliset. Viime talvena oli myös richterit, ne olivat aika kapeat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mentiin viime vuonna yhdsitelmällä goret ja nahkaset karvavuori-tepsut ja samalla mennään tuleva talvi, tosin goreja kahdet.

Vierailija
4/14 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime vuonna richterin goret ja nahkaiset tepsut vuorella, lisäksi huopatossut, saappaita ei taidettu tarvita. Tepsuja käytettiin kovilla pakkasilla.

Vierailija
5/14 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman eriävä mielipide täältä. Meillä poika tarkeni koko viime talven hyvin Superfitin karvavuorisilla goretexeilla ja paksuilla sukilla. Eivät olleet varpaat kylmät edes kovilla pakkasilla, ja poika on siis päiväkodissa eli myös kylminä päivinä ulkoiltiin. En osta myöskään täksi talveksi erikseen mitään kylmän kelin kenkiä vaan samanlaiset goret kuin viime vuonna hyväksi havaittiin.

Ja kuomia ja kumppareita en kyllä lapseni jalkaan ainoiksi talvikengiksi haluaisi juuri tuosta tukemattomuudesta johtuen.

Vierailija
6/14 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut omalle lapselleni toimivin talvikenkävarustus.

Jotkut lapset ehkä tarkenevat pelkillä goretex-kengillä kovilla pakkasillakin, mutta lapseni jalat tarkenevat niissä vain parin asteen pakkasella. Niinpä olen aikaisempina talvina ostanut pakkaskengiksi jotkut muut. Harmi vain että mm. tepsut ja kavat ovat liian leveitä malleja lapseni jalkaan ja olen ajatellut että näin nahkakenkä menee tavallaan hukkaan.

Niinpä ajattelin ostaa tänä vuonna hänelle paljon parjatut kuomasaappaat.

Vierailija
7/14 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin pärjätty koko talvi Vikingin karvavuorisilla talvigoreilla. Lämpimämmillä keleillä ihan puuvilla- tai muu ohut sukka ja kovemmilla pakkasilla esim. Coolmax-sukka tai villasukka. Kun kengät ovat oikean kokoiset, kengän sisälle jää riittävästi ilmaa ja kenkä on lämmin. Toki rinnalla käytetty myös muita talvikenkiä, koska äiti tykkää kengistä ;-).

Makuasioitahan nämä ovat, mutta voin suositella goreja etelä-Suomen talveen. Mielestäni goret tai muuta vastaavat kalvokengät aivan ylivedot, sillä niitä voi käyttää ihan vesikelistä pakkasiin. Niitähän voisi olla vaikka kahdet, jotta voi välillä vaihdella ja antaa toisten " henkäillä" .

Vierailija
8/14 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä suosin noita kuomia talvella. Minusta ne ovat kyllä tukevat jalkaan (meidän lapselle ei kovin kapeat sovikaan), ja ovat aika kosteat kelitkin kestäneet. On meillä lisäksi sitten kumisaappaat (lähinnä päiväkodissa käytössä). Kuomat on lapsen helppo pukea itsekin.

Goretexeissä on se vika, että ensinnäkin ne maksavat paljon ja toisekseen, jos pääsevät kastumaan sisältä, niin kuivuminen kestää.

Kuomien ja kumisaappaiden lisäksi, ostan näin syksyllä varrelliset syyskengät, jotka menevät leudoilla keleillä talvella, kauppa ja kyläreissuilla.

Onko tosiaan niin, että kaikki haluavat vain noita goretexejä? Ja juuri kuulin yhdeltä fysioterapeutilta, että nykytiedon mukaan liian tukevat kengät voivat laiskistuttaa jalkoja. Ja kyllä nuo kuomat ainakin meidän lapsen jalkoja tukee ihan riittävästi.

Vierailija
9/14 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kysyin nahkaisia karvavuorikenkiä. Myyjä tosiaan väitti ihan tosissaan, että lapselle (2v.) riittää yhdet kengät koko talveksi vesikelistä paukkupakkasiin (siis etelä-Suomen keleihin), on goret kuulemma niin hyvät. Ko. kenkäkaupasta ei siis muita kenkiä löytynyt kuin goretex kenkiä. No minä halusin lapseleni myös nahkaiset karvavuorikengät ja hain ne toisesta kaupasta. Meillä siis taaperon kenkävarustus tulevaksi talveksi Richterin Eventit, Pionin nahkaiset karvavuorikengät, Timberlandit autoiluun ja ostimpa vielä paljon puhutut Kuomat (lähinnä kyllä kannatuksen vuoksi ;o)

Vierailija
10/14 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin sieltä oikean kokoiset viime talvena hyväksi havaitut pionin muumin-kengät 30 eurolla (oikea hinta 55-60 euroa), ovat siis nahkaiset, joissa on vetskari sisäsivuilla ja nauhat.

Lapsi on nyt pari päivää päälle 2 v ja oppi kävelemään viime marraskuussa ja nuo pionit olivat viime talvena käytössä ainoina ulkokenkinä, ja hyvin pärjättiin. Nyt kun näyttää että syksy-talvi voi olla kostea, ja lapsi on aktiivisempi joka lätäkköön menijä, niin ajattelin hankkia loskakeliin goret. Kumppareita en aio pitää kuin todella vesisateessa.

Asumme Vantaalla, mutta meidän lapsella jalat ja kädet kylmenee helposti, joten villasukkiakin tarvittiin ihan etelässäkin. Lisäksi meillä on toinen mummola Lapissa, joten joka tapauksessa tarvimme kunnon talvikengätkin. Ja onpahan sitten vaihtelua, saa toiset kengät levätä välillä. Ja ne punaiset nahkakengät on nätimmät esim. vierailuille ym. ja silti lämpimät.

Vierailija
11/14 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokkalainen tyttö ja ostin eccon coretex kengät ja mahdollisesti ostan pakkasille kuomat tai nahkaiset karvakengät, aiemmin ollut aina myös näin, goret olleet eniten käytössä, mutta kyllä kuomia pidetty kuivilla keleillä. Asutaan helsingissä. Lämminvuori kumpparit kivat, joskin kömpelöt leikeissä ja kouluikäinen ei niistä välitä.

Vierailija
12/14 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ole kumisaappaita tarvinneet sen jälkeen kun noita kunnon goreja alkoi tulla markkinoille... eli sen jälkeen kun nuorempi (nyt 11v aloitti eskarin). Eli n. 5 vuoteen... Eli kumppareita ei tarvitse edes kaatosateella. Kengät on testattu vesilätäköissä seisoen ym. eli ovat olleet samanlaisessa käytössä kuin kumpparitkin.

Viime talven esikoinen pärjäsi Salomonin goretex hikereilla syyskuusta toukokuuhun (otti ne leirikouluun kumppareiden korvikkeeksi). Ihan pahimmilla pakkasilla käytti nahkasaappaita, koska tottahan tytöllä oli muitankin kenkiä esim. hameen kanssa käytettäväksi jne. Mutta koulussa ja pihalla pärjäsi noilla. Näkyi kaivaneen ne taas esiin kun syyssateet ovat alkaneet.

Käytössä meillä on ollut Reimatecciä, Vikingin gorea, Eccoa ainakin... Vikingeistä olen tykännyt tosi paljon.

Kuopuksella oli viime talvena Reimatecc goretex saappaat jotka varmaan mahtuu alkutalven... Ajattelin ehkä ostaa Vikingit seuraavaa kokoa kun on niin nättejä mallistoja... Kuopus siis täyttää nyt 6v. Nuo kaksi vanhempaa (esikoinen 13v) saavat sitten valita kenkänsä itse.

Nuorimmalla myös Vikingin kesälenkkarit (nyt käytössä) ja on myös niitä vesilätäkössä testannut - kestävät! ;-)

Kuomiin kyllästyin kun niitä oli kaikilla, eivätkä ne mielestäni ole yhtään lämpimämmät kuin goretkaan... ennemmin ostan nahkakengät tai jos paljon pakkasia luvassa, ihan vanhanajan huopikkaat. Meillä on monen kokoisia kuomia isommilta jäänyt kuopukselta, mutta eipä niitä juuri ole tullut käytettyä...

Vierailija
13/14 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koululaiset (ovat tietty vähän vanhempia) eivät laittaisi Kuomiakaan ;-) ainakaan niitä putkimallisia....

Vierailija
14/14 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammamuu2:

eivät ole kumisaappaita tarvinneet sen jälkeen kun noita kunnon goreja alkoi tulla markkinoille... eli sen jälkeen kun nuorempi (nyt 11v aloitti eskarin). Eli n. 5 vuoteen... Eli kumppareita ei tarvitse edes kaatosateella. Kengät on testattu vesilätäköissä seisoen ym. eli ovat olleet samanlaisessa käytössä kuin kumpparitkin.

ihan pakosta keväisin/kesäisin/syksyisin, kun on liian kuuma millekään goreille, ja lätäköt kiinostaa + liikutaan paljon metsässä, eikä lyhytvartiset gorelenkkarit toimi näin pienen kaa (2 v).