Meni luottamus isovanhempiin - lasten kuljettamisesta autossa
Kuulinpa tänään 4v esikoisen suusta että 2v kuopus oli istunut mummin sylissä kun " vaari oli ajellut meidän autolla" . Itse 4v oli kuulemma istunut istuimessaan, turvavyön käytöstä en kysynyt.
Mieheni vei lapset vanhemmilleen hoitoon päiväksi kun itse lähti erästä kilpailua sinne lähiseudulle katsomaan, mieheni otti isänsä moottoripyörän ja jätti automme sinne parkkiin. Mitään puhetta ei ollut että mummi ja vaari seuraisivat lasten kanssa perässä, mutta olivat sitten saaneet päähänsä lähteä myös kilpailua katsomaan. En usko että edes osaavat kunnolla laittaa viisipistevöitä istuimesta kiinni (kerran on kyllä näytetty), ja lyön vaikka vetoa että eivät ole viitsineet rimputtaa naapurinsa ovikelloa (rivitalo, naapurissa asuu myös kaksivuotias) että olisivat sieltä tulleet auttamaan. Siispä syliin vain! Matkaa kisapaikalle oli kymmenisen kilometriä, josta iso osa kapeaa maantietä 80 rajoituksella. Paluumatkasta en edes tiedä, oliko mieheni käynyt saattelemassa heidät autolle ja laittanut lapset istuimiinsa.
Vaari tietää erittäin hyvin kuinka tärkeänä pidän turvaistuimia ja auton turvallisuutta, mutta hän on juuri sellainen omahyväinen ääliö, ettei viitsi kunnioittaa tapojamme kun emme ole paikalla. Kuulin jo ihan tarpeeksi kettuilua häneltä kun ostimme uudemman auton tässä hiljattain, minä kun pidin hyvin tärkeänä kriteerinä auton turvallisuutta ja sitä, että turvaistuimet mahtuvat hyvin kyytiin.
Nyt en enää tiedä koska uskallan antaa lapset heidän hoitoonsa uudemman kerran, kun turvallisuudesta viis veisataan. Kuka tietää saanko lapseni sieltä elävänä takaisin, eihän tuossa olisi tarvittu kuin pieni kolari ja lapsi olisi sinkoutunut autosta ulos tai vähintään jäänyt mumminsa ja kojelaudan väliin. Lapset kyllä tykkäävät siellä käydä ja isovanhemmat mielellään heitä hoitavat, mutta tuollaista en missään nimessä hyväksy! Miksi ihmisten pitää olla tuollaisia ääliöitä kun eivät vähääkään välitä vanhempien mielipiteistä ja ennen kaikkea lastenlastensa turvallisuudesta, vaikka asiaa on heille kyllä teroitettu? Ahdistaa!
Kommentit (31)
Meillä on välillä ollut välit katkolla kälyyn, kun täällä kotiseudulla vieraillessaan pyytää meitä kuljettamaan perhettään sinne tänne. Ja meiltä kun ei kukaan suostu kuskiksi, jos kaikkia lapsia ei saada asianmukaisiin turvaistuimiin.
Yritämme olla kuulemma heitä parempia ja joku päivä huomaamme olevamme todella naurettavia hysterikkoja. No, odotellaan sitä päivää kaikessa rauhassa ja sitä ennen auto ei liiku, ennen kuin lapset on istuimissaan.
Itselläni samanlaisia kokemuksi. Äitini ottaisi enemmän kuin mielellään AUTOSSA kaksivuotiaan syliinsä ym. typerää. Perustellut olen miljoona kertaa miksi ei niin tehdä. Vituttaa suoraan sanottuna suunnattomasti.
Hän myös antaisi 8 vuotiaan oman naapuri lapsensa hoitaa meidän 10 kk ikäistä vauvaa (silloin kun olemme siellä) Ehdotti, että jättäisimme heidät kaksistaa hetkeksi. NEVER.
Ehdotti että ottaisivat pojan (silloin 2v) kauppareissulle mukaan. Kun sanoin että se ei onnistu kun heidän autossaan ei vielä silloin ollut lapselle istuinta oli mummi sitä mieltä että ' matkahan on ihan lyhyt' . Kielsin ehdottomasti, ja meillä se olen vielä minä joka saa aina olla sanomassa vaikka miehen vanhemmista onkin kyse, mies kun ei itsekään aina tajua..
Samoin ostivat nyt ' tosi makean' ferrari-istuimen pojalle omaan autoonsa joka tosin on vasta yli 15kg, lapsi nyt 3v ja 12kg. Ihmettelivät taas hetken mutta mun mielestä ei ne ikä-ja painorajat siinä huvikseen ole. Selvennettäköön vielä ettei istuimessa ole minkäänmaailman viisipistevöitä vaan lapsi köytetään istuimeen auton omilla vöillä. Olisivat mökille asti ( 350km ) siinä pojan vieneet..
Vaikka mistä muistakin asioista saa olla vääntämässä kättä silloin tällöin vaikka muuten tosi ihania ovatkin. Kuitenkin noi perusasiat nyt olis kiva jos olis hoidossa, kuten just turvallisuus.
Ennen meillä oli Toyota vm. -90, nyt tämän vuosituhannen Saab. Miten niin?
ap
Ja oltaisiin toki nytkin neuvottu jos olisi tullut mieleenkään että lähtevät ajamaan. Tuon kaksivuotiaan kanssa on joskus istuimeen laittaminen vaikeaa kun saa raivareita ja samalla pitää viisipistevyöt saada kiinni. En ole varma onnistuisiko se edes vaikka neuvottaisiin. Mutta ainakin pitäisi saada perille että sitten ei ajeta metriäkään!
ap
Meillä anoppi kyllä kiinnittää turvavyön, mutta se " pitää" jättää niin löysälle et kolarissa solahtaa läpi. Siksi löysälle ettei " meänpikkumussukkakullannuppu" vain puristu tiukkaan vyöhön!! Mitä sit sanotaan kun vahinko sattuu...:(
Ja sanonut olen muttei äitiä kuunnella/kunnioiteta.
Ajeli puolitoistavuotiaan kanssa ympäri Helsinkiä tunnin pari (oli eksynyt). Lapsi istui hänen ostamassaan n. 20 vuotta vanhassa ja ei ehkä nykystandardeilla enää niin kovin turvallisessa istuimessa, mutta turvavyöt eivät olleet lainkaan kiinni! Istuin oli siis kiinni, mutta istuimen vyöt olivau auki. Lapsi olisi voinut pudota tai kiivetä pois millon vaan. Syy tähän oli se, ettei osannut laittaa solkia oikein kiinni (kun oli monimutkainen mekanismi). Ratkaisi sitten ongelman näin... Asia selvisi, kun nostin itsen lapsen pois autosta. Selvisi sitten samalla, että on kuljettanut vastaavasti lastamme n. 5 kertaa aiemminkin pitkät matkat meiltä mummolaan ja takaisin, samoin mieheni veljien lapsia. Ei ole sen jälkeen minun lastani kuskannut. Kyllä otti pattiin ja ottaa vieläkin :-)
En edes tiennyt heidän olleen sitä kilpailua katsomassa, ainakaan niin että ovat lähteneet vasta mieheni jälkeen eikä hän ole siis ollut auttamassa lasten kiinnittämisessä autoon. Kysyin asiaa mieheltäni ja hän vahvisti vanhempiensa tulleen lasten kanssa myöhemmin, eikä tiennyt olivatko lapset istuimissaan. Minulla olisi kyllä heti hälytyskellot pärähtäneet soimaan ja olisin heti udellut kuinka onnistuivat vöiden kiinnittämisessä, miehelleni ei se tullut mieleen. Mutta pidän erittäin todennäköisenä että eivät niitä vöitä osaa kiinnittää, ja että appiukkoa ei edes kiinnosta niiden kanssa räpeltää. Siksi emme ole heitä juuri pyytäneetkään lapsia autossa kuljettamaan.
ap
4- vuotias voi nimittäin kertoa ihan mitä satuja vaan jos pappa on vaikka pitänyt auton olessa pysähdyksissä lasta sylissään..
Tuntuu että itse OIKEIN haluat uskoa ja syyttää näitä vanhempia..
Meniskö luu kurkkuun jos olisivatkin pyytäneet apua naapurista?
Itselläsikin on asennevamma! Kun alat syyttään vaikka et varmaksi tiedä!!
Vierailija:
4- vuotias voi nimittäin kertoa ihan mitä satuja vaan jos pappa on vaikka pitänyt auton olessa pysähdyksissä lasta sylissään..Tuntuu että itse OIKEIN haluat uskoa ja syyttää näitä vanhempia..
Meniskö luu kurkkuun jos olisivatkin pyytäneet apua naapurista?
Itselläsikin on asennevamma! Kun alat syyttään vaikka et varmaksi tiedä!!
Eikä nelivuotiaalla ole mitään syytä kertoa satuja, hän kyllä tietää että joka kerta vyöt laitetaan kiinni ja ehkä sen takia pitikin asiaa kertomisen arvoisena. Muistaa aina puhua siitäkin kun näki samanikäisen kerhokaverinsa menevän autoon eikä kukaan laittanut vöitä kiinni (eikä lapsikaan laittanut itse, vaan seisoi etupenkkiin nojaten). Meidän 4v ei vielä ole mikään tarinankertoja vaikka joskus yrittääkin meitä juksata, mutta ne huijaukset huomaa kyllä heti.
Jos menivätkin naapuriin kysymään apua, niin sittenhän 2v olisi ollut istuimessaan eikä istunut mummin sylissä. Jos ketään ei ollut kotona eikä vöitä saatu itse kiinni, niin sitten olisi pitänyt jättää ajelut väliin!
ap
Omat vanhempani tietävät, että menettävät " lastenhoito-oikeutensa" , mikäli kuljettavat lapsiamme ilman istuimia. Onneksi vanhempani ovat itse samaa mieltä.
Se nyt vain on yksiselitteinen juttu. Joko on istuimet tai sitten ei kuljeteta autossa. Piste.