Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meni luottamus isovanhempiin - lasten kuljettamisesta autossa

Vierailija
18.09.2007 |

Kuulinpa tänään 4v esikoisen suusta että 2v kuopus oli istunut mummin sylissä kun " vaari oli ajellut meidän autolla" . Itse 4v oli kuulemma istunut istuimessaan, turvavyön käytöstä en kysynyt.

Mieheni vei lapset vanhemmilleen hoitoon päiväksi kun itse lähti erästä kilpailua sinne lähiseudulle katsomaan, mieheni otti isänsä moottoripyörän ja jätti automme sinne parkkiin. Mitään puhetta ei ollut että mummi ja vaari seuraisivat lasten kanssa perässä, mutta olivat sitten saaneet päähänsä lähteä myös kilpailua katsomaan. En usko että edes osaavat kunnolla laittaa viisipistevöitä istuimesta kiinni (kerran on kyllä näytetty), ja lyön vaikka vetoa että eivät ole viitsineet rimputtaa naapurinsa ovikelloa (rivitalo, naapurissa asuu myös kaksivuotias) että olisivat sieltä tulleet auttamaan. Siispä syliin vain! Matkaa kisapaikalle oli kymmenisen kilometriä, josta iso osa kapeaa maantietä 80 rajoituksella. Paluumatkasta en edes tiedä, oliko mieheni käynyt saattelemassa heidät autolle ja laittanut lapset istuimiinsa.

Vaari tietää erittäin hyvin kuinka tärkeänä pidän turvaistuimia ja auton turvallisuutta, mutta hän on juuri sellainen omahyväinen ääliö, ettei viitsi kunnioittaa tapojamme kun emme ole paikalla. Kuulin jo ihan tarpeeksi kettuilua häneltä kun ostimme uudemman auton tässä hiljattain, minä kun pidin hyvin tärkeänä kriteerinä auton turvallisuutta ja sitä, että turvaistuimet mahtuvat hyvin kyytiin.

Nyt en enää tiedä koska uskallan antaa lapset heidän hoitoonsa uudemman kerran, kun turvallisuudesta viis veisataan. Kuka tietää saanko lapseni sieltä elävänä takaisin, eihän tuossa olisi tarvittu kuin pieni kolari ja lapsi olisi sinkoutunut autosta ulos tai vähintään jäänyt mumminsa ja kojelaudan väliin. Lapset kyllä tykkäävät siellä käydä ja isovanhemmat mielellään heitä hoitavat, mutta tuollaista en missään nimessä hyväksy! Miksi ihmisten pitää olla tuollaisia ääliöitä kun eivät vähääkään välitä vanhempien mielipiteistä ja ennen kaikkea lastenlastensa turvallisuudesta, vaikka asiaa on heille kyllä teroitettu? Ahdistaa!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootkos nyt vähän turhan hysteerinen...?

Vierailija
2/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä miehesi oli asiasta? Saisko hän jotenkin taottua vanhempiensa päähän, että toi oli täysin anteeksiantamaton teko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos meidän lasten isovanhemmat tekisivät tuollaiset tempun eivät lapset enää olisi siellä ilman meitä vanhempia.

Ja meillä mummo tietää sen, anoppi siis... joten en usko että hän edes uskaltaisi kuljettaa lapsia autossa.

Mutta jos kuulisi että näin olisi tehty niin kyllä me nyt kylässä siellä käytäysiin. Mutta yksin sinne eivät lapset jäisi

Vierailija
4/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mummeli ajaa kaheksaakymppiä 10 kilsaa ja 2-vuotias papparan sylissä??? Onko sulle mitään käsitystä, mitä käy kun noilla nopeuksilla tulee kolari??

Vierailija
5/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapseni ei olisi enää hengissä tai kenties olisi vaikeasti vammautunut, jos olisivat ajaneet pienenkin kolarin. Toiset ehkä antavat lapsensa elämän pelkästään korkeamma haltuun eivätkä välitä istuimista, mutta kyllä minä otan mieluummin kaikki mahdolliset varotoimet ensin.

ap

Vierailija
6/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin, että olet suuttunut! Niin olisin minäkin! Toisaalta ymmärrän senkin, että isovanhempien on " vaikea" ajatella istuimien tärkeyttä, kun ei entisaikaan niitä ole ollut.

Meillä on myös monesti käynyt niin, että isovanhemmat (n. 60 v.) ovat maininneet lähdöstä autolla johonkin, kun lapsi on ollut hoidossa. Ja olen joka kerta maininnut, ettei heillä ole istuinta, joten jos haluavat lähteä, on meidän vaihdettava autoja! Ja aina on vastaus " ainiijoo" . Ehkä asiaan vaikuttaa sekin, että tyttärensä ei niin välittänyt istuimetta ajeluista, vaan lasta kuljetettiin sylissä. Mutta minäpä välitän, ja meidän lasta ei kuljeteta ilman istuinta, ellei ole hengestä kyse!

Vierailija
7/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei noudateta lakia niin ei kuskatakaan. Ei kai siinä voi kun kieltää kyytimästä. Meillä taas se tilanne että vanhempani kyllä pitävät huolen siitä että lastenlapset ovat istuimissaan, mutta heidän ajokuntonsa on jo sitä luokkaa etten itsekään halua

kyytiin saati lastani. Mennä sanomaan sitten asiasta...

Vierailija
8/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei kannata enää viedä lapsia isovanhemmille hoitoon, vaan järjestää tapaamiset siten, että olet itse mukana. Vanhat ihmiset ovat niin lukkiutuneita omiin ajattelutapoihinsa, ettei heidän mielipiteitään ja toimintatapojaan voi välttämättä enää muuttaa, edes näin tärkeässä asiassa. Voit silti varmaan ottaa asian heidän kanssaan puheeksi?

Vierailija
9/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sanoo yhtä pahasti kuin minä sanoisin. En millään raaskisi anoppiani haukkua, hän on kiltti ihminen ja tarkoittaa vain hyvää, mutta on niin yksinkertainen. Tiedän että pahoittaa mielensä. Mutta jos miehensä on ärähtänyt että kyllä niitä nyt voi tuon matkan sylissä kuljettaa, niin ei anoppi osaa sanoa vastaan.

ap

Vierailija
10/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun heidänkään lapsilla ei aikanaan ollut mitään istuimia ja hyvin meni. Ja ajellaan niin varovasti, ettei mitään satu... niin. Mitäpä se auttaa jos ajellaan varovasti jos joku muu ajaa kylkeen.

Meillä on mummolat vielä niin kaukana, että autolla sinne ei mennä ja turvaistuimet on hankittava paikan päältä.

Se on monesti riidan paikka jos en anna lapsien mennä autoon ilman istuimia. Saa kuulla miten hankala olen ja saisin ajatella tärkeämpiä asioita maailmassa kuin yksi turvaistuin.

Vierailija
11/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin olisin minäkin tuosta suuttunut, jos tietäisivät sen arvon, että on kuljetettava vöissä. Itse kuljetan aina ja vaadin sitä vanhemmiltanikin.

Vierailija
12/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meidän lapset matkustavat vain turvaistuimissa, oikein kiinnitettyinä. Jos mitään noin törkeätä olisi sattunut, eivät lapseni olisi ilman meidän valvontaa mummolassa. Isovanhemmat myös tietävät sen. En tingi lasten turvallisuudesta ja olen tehnyt sen isovanhemmille selväksi. Ymmärrän hyvin, että olet loukkaantunut ja vihainen. Et olisi ihan normaali äiti, jos et reagoisi noin. Olisin varmaan niin raivoissani, etten haluaisi olla vähään aikaan tekemisissä. En myöskään enää uskaltaisi antaa lapsia isovanhempien vastuulle, koska heillä ei selvästi ole enää järki mukana touhussa.

Vierailija
13/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä voi tietysti lastaan pumpulissa ja kuplamuovissa pitää. Ei sitä taaperoo kuitenkaan pysty koko maailmalta suojeleen, jos sattuu niin sattuun. Tollanen hysteria ja jossittelu on kyllä rasittavaa!

Vierailija
14/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

no minä ainakin olisin hysteerinen jos lasteni henki vaarannettaisiin tuolla tavalla :o

Sinä et paljon taida piitata lastesi turvallisuudesta.

Vierailija:

Vierailija
15/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllähän sitä voi tietysti lastaan pumpulissa ja kuplamuovissa pitää. Ei sitä taaperoo kuitenkaan pysty koko maailmalta suojeleen, jos sattuu niin sattuun. Tollanen hysteria ja jossittelu on kyllä rasittavaa!

Mutta autossa ollaan turvaistuimissa. Ja ne istuimet olivat siinä kiinnitettyinä ja naapurista olisi varmasti saanut apua jos olisi kiinnostanut pyytää, mutta kun ei niin ei.

ap

Vierailija
16/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän on puhuttava isovanhempien kanssa asiasta kuten aikuiset puhuvat. Asia on sellainen, josta luulisi voivan puhuttavan ihan asiallisesti ja kiihkotta. Toki ymmärrän, jos jotkut vanhemmat sukupolvet eivät halua tajuta turvallisuuden tärkeyttä, kun " ennenkin on pärjätty" , mutta se ei ole pointti. Turvallisuus on asia, josta ei tingitä. Piste.

Ja vaikka se vaari olisi millainen superkuski, " joka ei ikinä aja kolaria" , niin ainahan siellä tiellä liikkuu muitakin.

Vierailija
17/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä uskalla antaa lapsia heille hoitoon ennen kuin asia on puhuttu selväksi ja saatu taottua kalloon. Tosin aika harvoin siellä ovatkaan ilman että me vanhemmatkin olemme läsnä (välimatkaa on sen verran). Olen vain niin harmissani kun tuon enempää ei kunnioiteta lasten vanhempia vaan tehdään ihan mitä päähän juolahtaa.

ap

Vierailija
18/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen niitä tiukkapipoäitejä, jotka nostaisivat helvetinmoisen äläkän, jos mummot ja vaarit tekisivät noin selkäni takana. Itse asiassa olen lasteni turvallisuuden takia niin nipo, etten anna lapsia mummoille ollenkaan, jos he meinaavat autoilla lapset kyydissä. En luota nimittäin heidän kykyynsä keskittyä ajamaan turvallisesti, jos esim. 2v lapsemme saa raivarit autossa.

Jos tuo on jostain niuhottamista, niin aivan vapaasti. Minä itse yritän parhaani luoda lapsille turvallista lapsuutta.

Vierailija
19/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kyllä vaistoaa jos äiti on ylisuojelevainen. Sinä siis oletat että mummot hermostuvat vaikka et ole sellaista nähnyt?

Vierailija:

olen niitä tiukkapipoäitejä, jotka nostaisivat helvetinmoisen äläkän, jos mummot ja vaarit tekisivät noin selkäni takana. Itse asiassa olen lasteni turvallisuuden takia niin nipo, etten anna lapsia mummoille ollenkaan, jos he meinaavat autoilla lapset kyydissä. En luota nimittäin heidän kykyynsä keskittyä ajamaan turvallisesti, jos esim. 2v lapsemme saa raivarit autossa.

Jos tuo on jostain niuhottamista, niin aivan vapaasti. Minä itse yritän parhaani luoda lapsille turvallista lapsuutta.

Vierailija
20/31 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuonikäinen ei ilman opastusta saa toimia oikein.

Vierailija:

En usko että edes osaavat kunnolla laittaa viisipistevöitä istuimesta kiinni (kerran on kyllä näytetty), ja lyön vaikka vetoa että eivät ole viitsineet rimputtaa naapurinsa ovikelloa (rivitalo, naapurissa asuu myös kaksivuotias) että olisivat sieltä tulleet auttamaan.