Hoitovapaan aloitus /lomat
Hei,
Parin kuukauden päästä loppuu äitiyslomat ja jään hoitovapaalle. Tietääkö joku, voinko saada hoitovapaarahaa jo seuraavasta päivästä kun ä-lomat on loppu vai laskeeko kela että minulla on ensin 5 vkoa lomaa, kun saan ne rahana silloin?
Entä tietäiskö joku mitä muita hoitotukia voin saada kun esikko täyttää tammikuun lopussa 3 v ja kuopus helmikuun lopussa 1v.
Kelan sivuilta oon yrittänyt etsiä tietoa mutta ne on tosi sekavat...!
kiitti
Tepa
Kommentit (7)
että olen lomalla ne päivät, jotka saan rahana. Näin olen ainakin suunnitellut ilmoittavani, eli hoitovapaata haen sitten tuon loman jälkeen. Äitiyslomalta jään kertyneille lomille ja sitten vasta hoitovapaalle.
Minulla oli vastaavanlainen tilanne jäädessäni äitiyslomalta hoitovapaalle. Työpaikastani olin siis äitiysloman jälkeen kolme viikkoa vuosilomalla ja työnantajalta anomani hoitovapaa alkoi vasta tämän vuosiloman jälkeen. Kelasta sain kotihoidontuen perusosaa heti äitiysloman päätyttyä, mutta tulosidonnaista hoitolisää en tuolta vuosiloman ajalta tietenkään saanut, koska sain työnantajalta palkkaa. Kotihoidontuen perusosa maksetaan aina, kun alle 3-vuotiasta lasta ei hoideta kunnallisessa päivähoidossa, tulot vaikuttavat siis vain siihen hoitolisään.
Varmimman tiedon saat kuitenkin asiasta, kun otat yhteyttä suoraan Kelaan eli soitat tai menet käymään.
kun olen jäänyt äitiyslomalle marraskuussa 2006 ja nyt jatkan hoitovapaalla vielä vuoden verran elokuuhun 2008 niin miten nuo vuosilomat oikein kertyy? Onko minulla nyt se " perusmäärä" lomaa pitämättä tältä vuodelta jos jään suoraan hoitovapaalle enkä pidä lomia pois?
ymmärtämättömänä
smaug, joka on ensimmäistä kertaa äippälomalla vakituisesta työsuhteesta
eli käytin äitiysloman jälkeen kaikki kertyneet vuosilomani (yht. 6 viikkoa). Kelan maksaman kotihoidontuen saamisen edellytyksenä on, että lapsi on alle 3-vuotias eikä hänellä ole kunnallista päivähoitopaikkaan. Näinollen olet oikeutettu kotihoidontukeen heti siitä päivästä lähtien, kun äitiyslomasi on päättynyt huolimatta siitä, oletko silloin vuosilomalla. Eli saat kyllä hoitorahaa myös siltä ajalta kun olet " lomalla" . Tämä tosiaan tarkoittaa aika muhkeaa tiliä noilta vuosilomapäiviltä (loma-ajan palkka + lomarahat + kotihoidontuki.)
Vuosilomaa kertyy ihan normaalisti vanhempainlomakauden (äitiysloman) aikana. Eli vuosilomakauden 1.4.2006 - 31.3.2007 aikana sulle on kertynyt ihan normaalisti lomaa (tästä ajasta olet ollut osan aikaa töissä, osan aikaa ä-lomalla). Sitten taas seuraavalta lomanmääräytymiskaudelta 1.4.2007 - 31.3.2008 sinulla kerääntyy lomia myös, siihen asti, kunnes äitiyslomasi päättyy/päättyi (eli noin elokuuhun 2007??). Ollessasi hoitovapaalla vuosilomia ei kerry. Eli jos et nyt tässä vaiheessa pidä kertyneitä vuosilomiasi pois, niin onhan niitä aika kivasti sitten jäljellä, kun töihin palailet :).
smaug77:
kun olen jäänyt äitiyslomalle marraskuussa 2006 ja nyt jatkan hoitovapaalla vielä vuoden verran elokuuhun 2008 niin miten nuo vuosilomat oikein kertyy? Onko minulla nyt se " perusmäärä" lomaa pitämättä tältä vuodelta jos jään suoraan hoitovapaalle enkä pidä lomia pois?ymmärtämättömänä
smaug, joka on ensimmäistä kertaa äippälomalla vakituisesta työsuhteesta
Täähän on ihan loistava homma! :-) ...olinkin jo vähän murehtinut rahatilannettamme mutta lomarahat auttaa vähän, työt saa kyllä odottaa vaikka penni venyykin. Pienessä firmassa työskentelyssä on se miinuspuoli että itse saa selvittää kaikki " etuutensa" .
smaug
Kela kysyy sulta oletko tehny tai teetkö työtä kun ä loma loppuu ja mun mielestäni mulla vaikutti kesäloma rahat siihen et millon hoitovapaa rahaa saa,et jos sun ja puolisos tulot ylittää jonkun rajan ni sitte ette siltä ajalta saa. Siis varaudu näyttämään paperilla miltä ajalta ja paljonko saat ja myös puolisosi tulot olikos se viimeisen puolen vuoden ajalta.
SurinaS