Olen tollo! En ymmärrä pariskuntia, joilla on omat tilit ja rahat!
Kommentit (127)
Samat asiat hoituu kyllä omiltakin tileiltä. Miksi teidän mallinne on muka parempi?
vain minä käytän molempien tilejä:) Mies ei edes tiedä miten paljon tilillä liikkuu rahaa. No, eipä niille vahingossakaan pääse kertymään rahaa.
Yhteisenä lisäksi raksatili mistä maksettiin talonrakennuslaskut.
mutta molemmilla käyttöoikeus kaikkiin kolmeen tiliin! Rahat ovat periaatteessa yhteisiä siten, että katsotaan, että kummallakin on myös " omaa rahaa" ja elintaso koko ajan samankaltainen riippumatta siitä kumpi on kulloinkin kotona, opiskelemassa tai töissä. Omia siinä mielessä, että molemmat voivat surutta ostaa omia juttuja jäljelle jäävillä rahoilla (siis jotka eivät mene asuntolainaan, ruokaan ym. yhteisiin menoihin).
Mielestäni omat tilit ovat juuri siinä mielessä käteviä mitä monet ovat jo tuoneetkin täällä esille: Voi suunnitella ja rauhassa toteuttaa omia ostoksiaan. Ei minulla ainakaan ole mikään kontrolloiva mies, mutta silti on jotenkin miellyttävämpää toteuttaa omia " friikki" juttujaan omilla rahoillaan. Siis esim. kun ostan paljon kirjoja, niin on jotenkin mukavampi tuhlata siihen omia rahojaan kuin yhteisiä. Meilläkin kyllä koko ajan niin paljon rahaa, että ihan hyvin voi ja saa ostaa kalliitakin juttuja toisen niihin puuttumatta.
Ei olla kuitenkaan mitenkään tarkkoja siitä, että onko joku ostos nyt mennyt juuri " oikealta" tililtä, vaan pääasia, että " tasapaino" säilyy eli perheen yhteiset menot rahoitetaan ensin ja sitten molemmille jää rahaa omia ostoksia varten.
En muuten ymmärrä, että miksi olisi jotenkin PAREMPI, jos niitä omia ostoksia ostaa yhteiseltä tililtä kuin että jos niitä ostaa omalta tililtä?
Kummallakin on käyttöoikeus kummallekin tilille. Kaikki laskut on aina saatu maksettua rahasta riitelemättä ja rahat on aina riittäneet näinkin. Yhden kerran on siirretty rahaa jommankumman tililtä toisen tilille että on joku isompi lasku saatu maksettua.
Vierailija:
Jos rahaa on riittävästi kaikkeen tarpeelliseen (ja molempien tarpeet suunnilleen tasapainossa) niin mitä ihmeen väliä sillä on, kenen nimissä mikäkin tili on..
koska silloin oma rahankäyttöni sattaisi olla välillä hallitsematonta. Nyt maksan sovitut yhteiset maksut (osan laskuista, tietyn summan säästötilille jne.) ja lopuilla rahoilla voin tehdä mitä haluan. Ja tili on joka kuun lopussa tyhjä. Miehen tulot ovat selvästi paremmat, joten jos meillä olisi yhteinen tili, niin käyttäisin varmaan enemmän rahaa kuin nyt. Eli minulle taloudenhallinta on haasteellista ja siihen auttaa se, ettei ole " liikaa" ylimääräistä rahaa tuhlattavaksi... ;)
Siis tietää kyllä, että shoppailen paljon, muttei kyllä tajua, että mulla menee monta sataa euroa ihan joka kuukausi - ja hän itse säästää saman verran ja lyhentää asuntolainaansa enemmän.
Meillä on tähän asti ollut suht. samat tulot, eli molemmat tienanneet 65000/ vuosi, mutta nyt hän kuroo jo kymppitonnin kaulan. Vaikka se ei ole vielä realisoitunut, miehelleni on tulossa miljoonaperintö, ja sitä " silmällä pitäen" välillä harmittaa maksaa kaikki niin tarkkaan puoliksi...
Meillä on sekä että. Omat käyttötilit ja yhteinen laskujenmaksutili. Näin pakolliset maksut menee tasan.
Molemmilla oli jopa omat asuntolainat, joita maksoimme takaisin toisistamme riippumatta. Kumpikin siirsi yhteiselle tilille kerran kuussa rahaa, josta maksettiin yhteiset laskut ym. Molemmat kävivät kaupassa ja meni varmaan suunnilleen tasan. Meistä se oli hyvä ratkaisu.
Maija: Matti kuule, voitko nyt laittaa vähän lisää rahaa sinne taloustilille, kun pitäis maksella niitä laskuja eikä sun 30% nyt riitäkään...
Matti: No mitä laskuja vielä muka on? Taasko olet tuhlannut kaikki rahat...
Maija: En ole, mutku lapsille piti ostaa talvihaalarit.. kiltti Matti, anna nyt vähän rahaa!
Matti: Kyllä pitää pärjätä sillä, mitä siellä on. Mä ostin just telkun ja tietsikan, ei mulla nyt ole ylimääräistä!
Maija: Jos otetaan sieltä meidän lomamatkatililtä, jonne siirretään aina 20%?
Matti: Ei varmasti oteta. Ne rahat on mun ja Kalen fudismatkaan Lontooseen.
Maija: Miten mä sitten maksan nämä laskut?
Matti: No skannaa ja lähetä ne mulle sähköpostilla. Mä maksan mun varatililtä. Mutta se vähennetään sitten ensi kuun taloustililtä.
Maija: Okei. Mä yritän säästää sitten lapsilisistä ens kuussa mun tilille ja siirrän sitten sun varatilille. Vai laitetaanko kuitenkin sinne matkatilille?
Matti: Laita sinne varatilille vaan. Mulla on kotiteatterin hankinta edessä. Vaikka oikeastaan sun pitäis maksaa siitä kotiteatterista 60%, koska katsot joka päivä saippuaoopperoita jo aamusta alkaen. Mä katson vaan illalla telkkua.
Maija: Mutta sulla on kaiken maailman sporttikanavat! Mä en saanut edes sitä BBC Foodia, vaikka halusin..
Matti: Saathan sä, mutta maksa se omalta tililtäsi.
Maija: Okei, mä laitan 5 euroa/kk palkasta sivuun sinne harrastustilille, että saan jossain vaiheessa sen kanavan.
Matti: No miten sun rahat sitten riittää, jos vielä rupeet jotain kanavaa vartenkin säästämään???
Jne
on liitto aika huonoilla kantimilla jos yhteinen tili todistaa rakkautenne....Säälittävää. Me ei tarvita yhteisiä tilejä yhteenkuuluvuuden tunteen takia tai rakkauden ja luottamuksen osoituksena. Molemmat on itsenäisiä ja aikuisia ihmisiä joila on omat tilit ja yhteiset menot.
Jos teillä menisi noin, niin ymmärrän täysin että haluat yhteisen tilin :D
Kaikissa esimerkeissäkin aina NAINEN kerjää MIEHELTÄ rahaa.
Kokeilkaa itse hommata kunnon työpaikka, silloin ei kukaan kerjää keneltäkään vaikka sattuisi olemaan erilliset tilit. Ihme 50-lukuinen käsitys että nainen yksinään tuskailee, miten saisi laskut maksettua ja soittelee miehelleen töihin kuin mikäkin desperate housewife. Kyllä täysjärkinen nykynainen osaa ihan itsekin tehdä tilisiirtoja ja maksaa laskuja netissä ja suunnitella sen verran taloutta, ettei tarvitse itkeä miten maksetaan mikäkin.
voi kullannuppu: ei se yhteinen tili mihinkään rakkauden todisteluun liity.
Se vaan on aikuisten vastuullisten ihmisten tapa pyörittää yhteisen perheen yhteistä arkea. Helposti ja vaivattomasti.
väärin.
Olen työssä ja tienaan hieman miestäni enemmän.
Ja meillä todellakin on yhteinen tili - en voisi edes kuvitella mitään muuta vaihtoehtoa.
pyörittää perhettä ihan yhtä lailla omilta tileiltä, ilman että kukaan kerjää keneltäkään?
halua elää 50-lukua, kiitos vain.
Me osaamme hoitaa yhteiset menot sovussa ja tasapuolisesti, vaikka onkin ihan omat tilit.
Ilmeisesti nykyiselle naiselle tärkein (ja ainoa) asia osoittaa riippumattomuutensa ja itsenäisyytensä on ikioma tili.
Hurraa tasa-arvo! :D
eikä mun ole vielä kertaakaan tämän 5 yhteisen avioliittovuoden aikana tarvinnut pyytää mieheltäni lupaa vaatteiden tai kenkien ostamiseen! Miksi ihmeessä joku kuvittelee, etten voi käyttää meidän yhteisiä rahoja minun hankintoihin? Ja toisaalta, kyllä mieskin tekee hankintansa meidän yhteiseltä tililtä ihan sujuvasti? Mihin tarvitsisimme omia tilejä?