Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tollo! En ymmärrä pariskuntia, joilla on omat tilit ja rahat!

Vierailija
17.09.2007 |

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotihoidontuella ja teen silloin tällöin käännöstöitä, lähinnä iltaisin ja öisin, ja kun sitten sen pienen palkkani niistä saan, niin mies pistäis ne johonkin rumpukamoihin.. tai telkkariin .. en kyllä ensimmäiseksi ajattelisi, että " yhteisiä rahojahan ne on, samassa veneessähän tässä istutaan"

Vierailija
82/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilejä yhteen!

Molemmilla on omia lapsia, ei yhteistä.

Asumme yhdessä, mutta syömme niiiiiin erilaisia ruokiakin, että käytännössä kauppa-asiatkin hoidamme erillämme. Toki jääkaapin sisältö on sentään yhteinen ;-)

En minä rupea miehen lapsia elättämään ja vaatettamaan, enkä oleta että hän minun. Meillä toimii upeasti näin! Oman osuuteni vuokrasta ja sähköstä maksan tuloihini suhteutettuna miehen tilille kerran kuussa ja hän hoitaa varsinaiset laskut. Muuten maksamme omat laskumme.

Ehkä semmoisilla toimii yhteinen tili, joilla ei ole mennyttä elämää ennen toisiaan niin paljoa takana. Mutta musta tuntuis oudolta laittaa ukkoa maksamaan mun vaateostokseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se Nenna oli kova puhumaan yhteisistä rahoista :D ??

Vierailija
84/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan olla raha-asioissa itsenäinen ja ostaa esim. omat vaatteeni, sisustustavarat ym. omilla rahoillani enkä maksaa niitä yhteiseltä tililtä tai maksattaa miehellä. Rahat on kuitenkin tietysti siinä mielessä yhteisiä, että jos toisen tili menisi nollille niin ei kuitenkaan tarvitsisi vanhemmilta lainata. Jos tililläni ei olisi pennin hyrrää, kannattaisin varmaan yhteistä tiliä ;-)

Niin, ja meillä ei todellakaan ole avioliitossa mitään ongelmia enkä varaudu omilla rahoillani avioeroon.

Vierailija
85/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eikös se Nenna oli kova puhumaan yhteisistä rahoista :D ??

Jep jep. Niinkuin se Esko sanoikin, että " mun palkka on kyllä sun, mutta mun velat on sitten vaan mun" .

Tahdon asian käsikirjoittaja on saanut osan ideoista Aihe vapaalta ;)

Vierailija
86/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies opiskeli pitkään, jolloin minä olin pääasiallinen tienaaja. Silti meillä on aina (15 vuoden ajan) ollut yhteinen tili. Nyt mies on ollut pari vuotta jo töissä, mutta tienaa vähemmän kuin minä. Ei vaikuta raha-asioihin.

Meilläkin ns. isommat menot (vaikka tuo 2000 euron telkkari) neuvoteltaisiin varmasti joka tapauksessa. Mitään yksittäisiä kenkäostoksia tms. ei takuulla kummankaan tarvitse perustella kummallekaan, saatika kysellä lupaa.

Toimii loistavasti, mutta olemmekin kulutustottumuksiltamme aika samanlaisia.

Vierailija
87/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet rassukka.

Vierailija
88/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kun päätti tyhjentää lastenkin tilit sen jälkeen kun hänet jätin. Kulutti ne mukavaan bile-elämäänsä. Olis ollu hienoa olla sitten ihan pers aukinen kun olishan tuo " yhteisetkin" rahat vieny...

Vierailija
89/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää olla yhteinen tili????

Omista tileistä olen kuullut hyviä perusteluita, mutta yhteisestä en ainuttakaan vakuuttavaa.

Vierailija
90/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

93:lle sanoisin, että tuohan se on hyvä perustelu - kun mies kuitenkin jättää, niin parempi olla omat tilit! ;)

Hauska ketju :D

Vierailija
91/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T:93

Vierailija
92/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika marginaalinen ongelma, sanoisin... ;)

Minusta on täysin naurettavaa, että aviopareilla on omat rahat ja sitten niiden tilien kanssa puljataan. Aina siirrellään rahoja johonkin. Ja jos ei pysty aviopuolisonsa kanssa keskustelemaan mihin rahoja käyttää ja mitä ostaa, niin jo on kumma! :O

Vierailija
93/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes ihan oikeasti joku kertoo, miksi yhteinen tili on se ainoa oikea ratkaisu ja miksi omat tilit on huonompi!

Vierailija
94/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vain yksi tili, mitä pitää seurata (säästöt on siirretty tosin rahastoihin yms.). Yksi pankkikortti riittää kaikkiin ostoksiin, ei tarvitse miettiä mitä maksaa omalla kortilla ja mitä yhteisellä.

Ei tarvitse erikseen sopia, kuka maksaa mitäkin. Molemmat voivat ostaa ruokia/lapsille vaatteita/tietokoneen osia/tankata jne ilman, että pitää miettiä, kenen oikeasti kuuluisi kyseinen ostos maksaa.

Etenkin tämä oli helppoa silloin, kun miehen tulot olivat oikeasti murto-osa minun tuloistani. Vaikka olisin itse maksanut kaikki päivittäiset kulumme (ruuan, asumiset ym), meillä ei silti olisi ollut varaa esimerkiksi matkustella yhdessä. Olisi ollut outoa lähteä itse parin viikon reissuun ja jättää mies kotiin popsimaan nuudeleita... Yhtä tylyltä tuntuu se, että jalosti olisin maksanut miehen matkan omista rahoistani. Helpompaa ja mukavampaa on pitää kaikkea yhteisenä.

t.91

Vierailija
95/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain lainanhoitotili on yhteinen, ja sinne laitamme kumpikin sovitun summan kuukaudessa, jotta asuntolainan maksu hoituu. Käyttötilit ovat erilliset. Muut maksut ja menot on jaettu, ja kummallekin niitä riittää. Jos toinen on maksanut jossakin kuussa enemmän kuin toinen, niin sitten neuvotellaan, että voisiko toinen loppukuusta maksaa vähän enemmän menoja. Ihan keskustelemalla tämäkin hoituu. Pakolliset menot kun saadaan hoidettua, niin loput rahat saa kumpikin omalta tililtään käyttää miten haluaa.

Vierailija
96/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä taas omat tilit tuntuu helpoimmalta ratkaisulta, tiedän aina paljonko siellä on rahaa, eikä tarvitse seurata tiliä koko ajan

Vierailija
97/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä jollain lailla rassuja, ja vielä ylpeitä siitä!

Vierailija
98/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on eri tilit pitää hakeutua terapiaan! Että on jopa ihan sairasta...

Ei voi kuin nauraa.

Meillä jo 15 vuotta eri tilit, siihen aikaan on mahtunut alkuaikojen pienet tulot ja nykyiset vähän isommat. Eikä ikinä ole tarvinnut riidellä rahankäytöstä. Avio-/avoliitot on erilaisia, mikä sopii yhdelle ei käy toiselle.

Musta tuntuu että mä menettäisin ison osan itsenäisyydestäni jos en saisi hallinnoida omia tulojani. Silti meillä on yhteisymmärrys siitä, että kumpikin toimii yhteisen hyvän puolesta.

Vierailija
99/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asialla kun ei tunnu olevan käytännön merkitystä suuntaan eikä toiseen, niin ollaan pidetty vanhat omat tilimme.

Vierailija
100/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteiselle tilille maksetaan tietty summa kuussa, josta hoidetaan ns. yhteiset menot (asuntolaina, päivähoitomaksut, auton käyttökustannukset, vakuutukset, siivous yms. yms.). Kaupassa käy ken ehtii ja ns. omalla rahalla.

Se, mikä jää omalle tilille, on ihan oma asia. Saanpahan shoppailla ilman nalkutusta. Ja ei meillä ole tarvinnut edes prosenttiosuuksia laskeskella, kun molemmilla on ihan riittävän hyvät tulot ja tällä hetkellä miehen palkka on 20 euroa enemmän kuin omani. Ei olla köyhiä, mutta kipeitä kyllä toisinaan.