Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tollo! En ymmärrä pariskuntia, joilla on omat tilit ja rahat!

Vierailija
17.09.2007 |

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ja se vasta luottamusta on kun voi luottaa siihen että kaikki on yhteistä vaikka tilit onkin omia."

Meillä on omat tilit, koskaan ei olla riidelty rahasta.

Kaksi aikuista ihmistä osaa kyllä huolehtia perheestä sieltä ihan omalta tililtä käsinkin.

Selittäkää nyt jo, miksi se yhteinen tili on se ainoa oikea vaihtoehto?

Eikö mies oma-aloitteisesti älyä huolehtia perheen menoista?

Vai onko teillä vaihtoehto automaattisesti se, että vaimo " ruinaa" rahaa mieheltä ja mies vetelee naruista ja määrää miten paljon milloinkin antaa? Ei kovin mukavalta parisuhteelta kuulosta.

Vierailija
62/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos. Tuokin oli ihan hyvä perustelu.

Kyllä mieleni vähän alkaa muuttua sen suhteen, että joissain tapauksissa erilliset tilit ovat perusteltuja.

Mutta edelleen jos syy on ainoastaan se, että pitää perustella rahankäyttöä, niin sitten on kyllä pariskunnat aika heikoilla jäillä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin molemmilla on lisäksi omat tilit. Ja emme kyttäile toistemme ostoksia, voin ostaa omilla rahoillani edelleen mitä haluan ja mies myös. Tämä systeemi on ollut nyt käytössä tämän vuoden ja toiminut hyvin, koska näin pystytään ensiksi maksamaan laskut ja muut pakolliset menot molempien tuloista ja loput voidaan sitten käyttää miten lystää.

Vierailija
64/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

television ja toinen ostaa uuden 900 euron kannettavan ja 700 euron talvitakin, niin tili on miinuksella vaikka molemmat kuvittelivat, että rahaa on ja jääkin vielä loppukuun tarpeeksi, vaikka he nämä ostoksensa tekevät. Jos on omat tilit, ei tarvitse neuvotella, yhteisen tilin kanssa se on ehdottoman välttämätöntä.

Vierailija:

En ole ap, mutta edelleenkään en ymmärrä, miksi yhteisen tilin rahoista pitäisi neuvotella sen enempää kuin omien tilienkään??

Vierailija
65/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä sanoin, että isommista hankinnoista tietysti keskustellaan. Mutta satasen hankinnat voi tehdä ilman kyselyjä.

Oletko kuullut nettipankist? Sieltä saa tilanteen tietoonsa päivittäin ja isommista ostoksista yleensä tulee katevarauskin.

Mutta kai nyt tyhmäkin tajuaa, että telkkarit yms. ovat asioita, joista perheissä yleensäkin neuvotellaan.

Vai onko teillä tapana hankkia vastaavat asiat sen enempiä keskustelematta omilta tileiltänne?

Vierailija
66/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mieheni hankkisi 2000 euron telkun neuvottelematta kanssani, niin en kovin iloinen olisi.

Vaikka maksaisi sen ihan omalta tililtä!

Vierailija
67/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä on sitten vähän varakkaampien tapa ;) Mun mies saattaa yhtäkkiä ostaa jonkun tietokoneen tai telkkarin ihan tosta noin vaan, ei mua oikeastaan kiinnosta eikä multa tarvi kysyä lupia. Mutta kyllä mua voisi ihmetyttää jos jostain meidän yhteiseltä tililtä häviää sen verran.

Vierailija
68/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotona hoitamassa lapsia kotihoidontuella sekä omasta että miehen tahdosta. Itse tykkään olla kotona joten meille tämä sopii.

Minun tilille tulee kotihoidontuki ja lapsilisät. Mieheni luonnollisesti tienaa 3x enemmän kuin minä ja hän myös maksaa käytännössä lähes kaikki laskut. Ite maksan oman puhelin laskun ja välillä saataan maksaa jonkun hammaslääkäri/kirjakerholaskun. (jonkun pienemmän)

Siksien maksa isompia laskuja koska yleensä olen minä joka käyn ruokakaupassa ja ostan lapsille vaatteita. Ei tarvi kokoajan olla pyytämässä rahaa.

Tietenkin jos jossain vaiheessa oma tili on tyhjenemään päin niin mies antaa oman korttinsa mulle kauppareissulle.

" Sillä tavalla, että aina tietää tilin tilanteen, koska on ainoa, joka sitä käyttää. Ei tarvitse puljata aina tilitapahtumissa katsomassa paljonko on rahaa jne.

Minusta olisi käytännössä kamalan hankalaa, jos olisi vain yksi tili. Jokaisesta ostoksesta pitäisi tiedottaa toista, että toinenkin olisi selvillä, paljonko tilillä on rahaa tai sitten tosiaan aina pitäisi katsoa tilitapahtumia. Omasta tilistäni tiedän aina, paljonko siellä on ja tiedän myös tulevat menoni, joten voin suunnitella helposti ja mukavasti talouttani. "

Vierailija
69/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joilla on erilliset tilit sanovat, että rahat ovat silti yhteisiä ja perheen etu on tärkein eikä ole mitään haittaa siitä, että on omat tilit - päin vastoin.

Mutta sitten kuitenkin miehet voivat ostella tietokoneita tai telkkareita ihan tosta vaan neuvottelematta- ja sekö ei ole perheen yhteisistä varoista pois?

On siis hyväksyttävää ostaa kalliita tavaroita " omalla rahalla" .. mutta mitäs, jos samaan aikaan pitäisi ostaa vaikkapa lapsille vaatteita? Kenen tililtä ne maksetaan, jos ukkokulta on hassannut oman tilinsä tietsikkaan ja telkkariin?

*ihan pihalla*

Vierailija
70/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ne, joilla on erilliset tilit sanovat, että rahat ovat silti yhteisiä ja perheen etu on tärkein eikä ole mitään haittaa siitä, että on omat tilit - päin vastoin.

Mutta sitten kuitenkin miehet voivat ostella tietokoneita tai telkkareita ihan tosta vaan neuvottelematta- ja sekö ei ole perheen yhteisistä varoista pois?

On siis hyväksyttävää ostaa kalliita tavaroita " omalla rahalla" .. mutta mitäs, jos samaan aikaan pitäisi ostaa vaikkapa lapsille vaatteita? Kenen tililtä ne maksetaan, jos ukkokulta on hassannut oman tilinsä tietsikkaan ja telkkariin?

*ihan pihalla*

Vierailija
71/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isotuloisethan voisivat tileiltään ostella mitä vaan, mutta jos on pienet tulot, tekee telkkari tai tietsikka melkoisen loven budjettiin...

Vai onko sitten niin, että niillä " talousrahoilla" on muun perheen pärjättävä ja se, joka tienaa, saa tehdä lopuilla mitä vaan.

Ei oikein kolahda meikäläisenkään oikeudentajuun.

Vierailija
72/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä se sitten haittaisi, jos telkkari ostettaisiin yhteiseltä tililtä... kun kerran se ei tunnu missään?

*edelleen pihalla*

Vierailija
73/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne lasten vaatteet maksetaan tietysti sen tililtä, jonka kuluiksi ne on sovittu tai joillakin siltä yhteiseltä tililtä, jolta maksetaan yhteiset menot. meillä yhteiset menot on jyvitetty niin, että mies ostaa ruoan, minä maksan yhteiset laskut, mies maksaa asuntolainan lyhennykset ja minä maksan lasten vaatteet, harrastuskulut ja hoitomaksut jne. Kun mies on maksanut lainanlyhennyksen ja huolehtii, että ruokaa on kaapeissa riittävästi, hän saa lopuilla rahoillaan ihan rauhassa ostaa telkkarin tai uuden puvun itselleen samalla tavalla kuin minä voin, kunhan ensin olen maksanut laskut ja lasten menot.

Vierailija:

*ihan pihalla*

Vierailija
74/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on taloustili mihin mies laittaa rahaa sen verran että se riittää aina kuukauden taloumenoihin, ihan reippaasti kyllä. Sitten jos jotain isompaa summaa tarvii niin se nostetaan jostain rahastosta tai osakkeista. Ei mies ole meillä ainoa joka tekee isoja ostoksia, saatan minäkin ostaa jonkun kalliin käsilaukun jos sattuu huvittamaan. Mutta olisi aika hankalaa jos me yhtäaikaa osteltaisiin näitä taloustililtämme.

Ja ei me nyt joka viikko siis todellakaan ostella mitään telkkuja sun muita, vaan olemme tarkkoja ja vastuullisia rahankäyttäjiä. Mutta meistä molemmista on kiva kun on omaa rahaa ja siitä on helpompi pysyä kärryillä näin. 71

Vierailija:

Mutta mitä se sitten haittaisi, jos telkkari ostettaisiin yhteiseltä tililtä... kun kerran se ei tunnu missään?

*edelleen pihalla*

Vierailija
75/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se on yks hailee onko omat vai yhteiset tilit...

Se kertoo vain siitä ettei osata hallita omaa rahankäyttöä.

Vierailija
76/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin se tilanne että molemmilla meillä on AINA rahaa tilillä, kertaakaan ei ole tullut tilannetta että ei olisi ollut varaa maksaa jotain kaupassa tai maksaa laskuja. Se maksaa kumpi jaksaa jne, ei me ikinä setvitä tilejä keskenämme. Molemmat saa palkkaa jne...

Vierailija
77/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nykyaikana vielä joillakin on noin, että molempien palkat meneee yhdelle ja samalle tilille.

Että minä se vasta tollo olenkin :D

Vierailija
78/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin nöyryyttävää, että mun 300e minimiäitiyspäiväraha ja miehen palkka (joka nyt on muutama kertaa isompi), menisi samalle tilille, jota yhdessä käytetään.

Tuntuisi jotenkin inhottavalta ostaa edes hiuslakkaa itselle...

Vierailija
79/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoittakaa yksikin perhe,jossa nainen tuo pyyteettömästi rahat talouteen ja mies saa käyttää vaikkapa osa-aikatyönsä palkan tai työttömyyskorvauksensa omiin menoihinsa. Niinpä, ei sellaista olekaan.

Tottakai jos olet 10 kotona ollut äiti, joka on käynyt vuoden kauppaopistoa 80-luvulla ja ollut yhden kesän töissä jäätelökioskilla, vaadit yhteisiä rahoja, koska sinulla ei ole mitään saumoja kantaa korteasi rahalliseen kekoon muuta kuin tukiaisten muodossa.

Vierailija
80/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tosiaan luulin että jokaisella aikuisella on oma tili. No, nyt tiedän paremmin.