Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tollo! En ymmärrä pariskuntia, joilla on omat tilit ja rahat!

Vierailija
17.09.2007 |

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en erillisiä rahoja, varsinkin kun usein enemmän ansaitseva mies maksaa kaikesta TASAN puolet -ja vähemmän ansaitseva nainen myös. Jolloin nainen jää vähemmälle. Mies ostelee elektroniikkaa, nainen pihistelee että saa uudet kengät kun entiset hajoo käsiin...

Vierailija
22/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jollain oli tosi oikeudenmukaiselta kuulostava ratkaisu, eli se, että kumpikin siirtää omalta tililtään tietyn prosenttiosuuden yhteiselle tilille ja loput on omaa rahaa.

Vierailija:

minä ymmärrän hyvin erilliset tilit

mutta en erillisiä rahoja, varsinkin kun usein enemmän ansaitseva mies maksaa kaikesta TASAN puolet -ja vähemmän ansaitseva nainen myös. Jolloin nainen jää vähemmälle. Mies ostelee elektroniikkaa, nainen pihistelee että saa uudet kengät kun entiset hajoo käsiin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti nykyinen mieheni on todellinen tollo, koska osallistuu ihan yhtä paljon oman kuin minunkin lapseni kuluihin. Meillä siis lapset ovat tismalleen samassa asemassa, vaikka toinen lapsi siis on ex-liitostani ja meillä on yhteishuoltajuus isänsä kanssa.

Koskaan ei mieheni ole millään lailla kyseenalaistanut asiaa eikä ole sanonut, ettei ole velvollinen osallistumaan toisen lapsen kuluihin. Päin vastoin: paitsi osallistuu rahallisesti osallistuu myös ajallisesti esim. lapsen harrastuksiin.

Muutenkin meillä on yhteinen tili, jonne kaikki rahat menevät. Rahasta meillä ei ole riidelty ikinä (eikä paljon muustakaan ;) vaikka tässä jo aika monta vuotta ollaan yhteistä taloutta pyöritetty.

Mutta kovin ovat siis erilaisia tavat ja tottumukset eri perheissä.

Vierailija
24/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja josta maksetaan kaikki laskut ja lainanlyhennykset. Tälle tilille ei ole pankkikorttia. Sitten siirretään molempien käyttötilille tietty summa, jolla tehdään ostoksia, kumpikin mitä haluaa. Meillä molemmat tienaa suurinpiirtein saman verran, joten tämä on osoittautunut järkevimmäksi tavaksi eikä tarvitse puljata että kuka maksaa ja mitä.

Vierailija
25/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti molemmilla on omat tilit. Käyttöoikeus puolin ja toisin on olemassa mutta en silti koe, että pitäisi olla yksi yhteinen tili. Meillä on selkeä ja toimiva tapa jakaa menot. Minä maksan lasten päivähoitomaksut (440e/kk) sekä 500e/kk yhteiselle säästötilille sekä vastaan lasten vaatekuluista; mies puolestaan pääasiassa kaikki asumiseen ja elämiseen liittyvät kulut. Säästörahoilla ostetaan isommat hankinnat tms. Systeemi on koettu hyväksi ja toimii, joten en näe tarpeelliseksi muuttaa sitä.

Näin meillä! =)

Vierailija
26/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla tuntuu olevan systeemi, jossa kumpikin siirtää saman prosenttiosuuden yhteisiin menoihin. Onko siis tosiaan niin, että jos toinen tienaa esim. tuplasti, hänellä on myös oikeus viettää tuplasti leveämpää elämää kuin toisen? En kyllä tajua. Kun on yhteinen koti ja lapset ja rakastetaan toista osapuolta, niin kyllä minusta molemmilla pitäisi olla yhtä korkea elintaso muutenkin.

Vierailija
27/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä kotiäiti mutta kun palaan töihin niin tienaan ehkä 25 000 e kun mieheni tienaa 4-5 kertaa noin paljon. Silti meillä on omat tilit ja omat rahat. Tällaisessa tilanteessa mies tietysti maksaa melkein kaikki perheen menot koska tahtoo että mulle jää omat rahat vaateostoksiin, kampaajiin ym.

Haluan ehdottomasti säilyttää itsenäisyyteni raha-asioissa vaikka toki se meidän tulotilanteessamme on vain näennäistä, kyllähän minä sen tiedän. Mutta mulle on tärkeää että mulla on oma tili missä on omaa rahaa ja saan sen käyttää ihan miten haluan ilman mitään selitysvelvollisuutta kenellekään.

Vierailija
28/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka yhteiset rahat onkin. Välillä mies on tienannut vähemmän, välillä minä. Kunpikin on aina saanut ihan vapaasti käyttää yhteisiä rahojamme. Luotetaan toisiimme ja siihen, ettei kumpikaan elä yli varojen.

Vierailija
29/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen käyttötili on kyllä hankinnassa, mutta haluan pitää omankin tilini. En halua olla velvollinen selittämään miehelleni, että " nyt käytin armaani yhteiseltä tililtämme näin ja näin paljon rahaa turhiin heräteostoksiin" ja sama toistepäin.

Vierailija
30/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos toinen kitkuttelee ja toinen elää leveästi. Ei siihen tilimuodot vaikuta.

Meillä on aina ollut omat tilit, mutta on joskus summittaisesti päätetty, kumpi hoitaa mitkäkin laskut/menot. Ja hyvin on toiminut. Kun olin hoitovapaalla ja tulot olivat tosi pienet, mies otti hoitaakseen joitain " minun" menojani. Jos suhde toimii hyvin ja kumpikin huolehtii toisistaan, homma toimii hyvin. Eikä todellakaan laskeskella senttejä (eikä euroja), että nyt tässä kuussa multa on mennyt niin ja niin paljon... Jos mies vaikka tarvitsee käteistä 50 e ja minulla sattuu olemaan niin tokia annan sen hänelle, ja toisin päin. Tämä perhe on kuitenkin meidän yhteinen " yritys" .

Ei minulla esim. ole aavistustakaan mitä miehelläni on tilillä, ja minulla on omia säästöjä. Minusta on kivaa kun ei tarvitse millään lailla perustella kenellekään omia ostoksiaan.

Vierailija
31/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on monta yhteistä pankkitiliä ja ei tulisi mieleenkään että pitäisi olla oma tili. Hoidan perheen rahaliikenteen. Molemmat varmaan ovat saaneet sen mihin taloudellinen tilanne kulloinkin antaa myöten. Ja lapsiin kanssa ihan saman periaatteen mukaan. Aivan sama kuka rahan on taloon tuonut. Joskus olen ollut matkalla perheiden kanssa joilla erilliset rahavarat ja täytyy sanoa että aika kummallisia keskusteluja olen tahtomattani joutunut seuraamaan. Ikinä en ole kokenut että joku ostos olisi minulta pois vaikka ei minua olisi kiinnostanutkaan. Mieheni ei myöskään koskaan ole arvostellut ostoksiani. Samassa veneessä ollaan - on siis paras opetella elämään saman pussin puitteissa !

Vierailija
32/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme avoliitossa ja eri tilit. Mies maksaa kaikki laskut, mukaan lukien minun luottokorttilaskuni ja eläkevakuutukseni. Miksikö? No siksi, että olen kotiäiti, jolla ei ole tuloja ollenkaan!

Joka kuukausi siirtää mun tilille rahaa, että saan nostaa käteistä automaatista.

Koskaan ei ole vielä kysynyt, että mitä h#lvettiä sitä on taas tullut osteltua luottiksella vaikka kaikki ns. omatkin ostokseni menevät miehen maksettavaksi.

Toimii meillä. Emme tarvi yhteistä tiliä. Yhteiset lapset (ja yhteinen talo) riittää mainiosti =)

Vierailija
33/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jos toinen kitkuttelee ja toinen elää leveästi. Ei siihen tilimuodot vaikuta.

Vierailija
34/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä eri tilit miehen kanssa, mies maksaa vuokran+suurimmat laskut omasta tilistään, minä makselen sitten pienempiä laskuja, lasten vaatemenot yms

Hyvin toimii näin!

Vierailija
35/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla on rahaa enemmän. Ei ole ongelmia näin.

Vierailija
36/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en ymmärrä, miten omat tilit olisi jotenkin perheeltä pois tai epätasa-arvoista, päinvastoin.

Ei se, että molemmilla on omat tilit tarkoita, että osapuolilla olisi eri eintaso, kyllä ne perheen kulut voidaan tasapuolisesti jakaa ihan eri tileiltäkin :)

Se kumpi tienaa enemmän, tietysti myös kustantaa isomman osan perheen menoista.

Vierailija
37/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa noiden " omat tilit" -tyyppien vaan selitellä ja perustella.

Itse en keksi tollompaa systeemiä kuin siirrellä rahoja tililtä toiselle - mies siirtää kotiäidin tilille rahaa... OMG! :D Hirveä puljaaminen kuukaudesta toiseen.

Miksei tili voi olla yhteinen, josta se kotiäitikin sitten voi nostaa ja käyttää tarpeen mukaan?

Joillekin tuottaa tyydytystä saada kontrolloida puolisoaan ja pitää näitä narun päässä, kun siirtelee " talousrahoja" tililtä toiselle. Ja nämä ressukat vielä täällä puolustelevat miehiään (tai miksei vaimojaankin, jos rahat hänen takanaan) ja sanovat, kuinka kätevä systeemi onkaan.

Anteeksi nyt vaan, mutta tuollainen ihan oikeasti on tolloakin tollompaa! :P

Vierailija
38/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän sen tarvitse olla epätasa-arvoista, se on vain typerää!

Jos nauttii asioiden tekemisestä hankalimmalla mahdollisella tavalla, niin toki se suotakoon.

Mutta en ole kuullut vielä yhtäkään oikeasti järkevää perustelua sille, että puolisoilla on omat tilit.

Perheellä voi tottakai olla useampi yhteinen tili, se on ihan ok.. toiselle tilille voi säästää, jonnekin kerätä lomamatkaa jne.

Mutta että on omat tilit, joille menee vain oma palkka ... en ikinä jaksaisi alkaa setviä, missä tilillä nyt on rahaa ja mistä maksetaan mitäkin. Ihan naurettavaa.

Vierailija
39/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Antaa noiden " omat tilit" -tyyppien vaan selitellä ja perustella.

Itse en keksi tollompaa systeemiä kuin siirrellä rahoja tililtä toiselle - mies siirtää kotiäidin tilille rahaa... OMG! :D Hirveä puljaaminen kuukaudesta toiseen.

Miksei tili voi olla yhteinen, josta se kotiäitikin sitten voi nostaa ja käyttää tarpeen mukaan?

Joillekin tuottaa tyydytystä saada kontrolloida puolisoaan ja pitää näitä narun päässä, kun siirtelee " talousrahoja" tililtä toiselle. Ja nämä ressukat vielä täällä puolustelevat miehiään (tai miksei vaimojaankin, jos rahat hänen takanaan) ja sanovat, kuinka kätevä systeemi onkaan.

Anteeksi nyt vaan, mutta tuollainen ihan oikeasti on tolloakin tollompaa! :P

Vierailija
40/127 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih

" Joillekin tuottaa tyydytystä saada kontrolloida puolisoaan ja pitää näitä narun päässä, kun siirtelee " talousrahoja" tililtä toiselle. Ja nämä ressukat vielä täällä puolustelevat miehiään (tai miksei vaimojaankin, jos rahat hänen takanaan) ja sanovat, kuinka kätevä systeemi onkaan. "

Mistä ihmeestä noin päättelit?

Ei siinä kukaan pääse naruja pitelemään, kumpikin hoitaa oman osuutensa mukisematta eikä rahoja tarvitse olla " koko ajan siirtelemässä"