Miten uskallatte karpata vuodesta toiseen? Eikö tutkimusnäytön puute dieetin pitkäaikaisvaikutuksista pelota?
Kommentit (64)
Vierailija:
Ns. virallisterveellinen ruokavaliokin on koko ajan menossa karpimpaan suuntaan.
Turhat hiilarit pois, tilalle paljon kasviksia + kuituja.
on TODETTU, että se on todella epäterveellistä ja aiheuttaa sydän. ja verisuonisairauksia, joihin todella moni suomalainen kuolee????????????????????????????
Siinäpä teille pulma. AJatella, että vaikka on todettu sen olevan epäterveellinen ja TAPPAVA ruokavalio, niin silti ne syö niin..
- ylipainon
- peräpukamat
- kasisuuntaisen mielialahäiriön
- rohtuneet huulet
- töhkäruven
- naapurikateuden
Lisäksi karppaus edesauttaa ihmisen pääsyä taivaaseen (jossa kaikki tietty karppavat).
En tarkoita nyt karppaamista, vaan RAVINTOPITOISTA ruokavaliota. Esim. kromia ei suomalaiset saa tarpeeksi. Aiheesta löytyy tutkimuksia ja todisteita psyk. sairauksien yhteyteen. Kromi ei toki ole ainoa hivenaine tässä asiassa.
Sen sijaan kehoittaisin sinua etsimään tutkimuksia, joissa on eritelty ihmisen tyydyttämät rasvat luonnollisista tyydyttyneistä ja joitta luonnontyydyttyneisiin liittyy kohonnut riski. Et tule löytämään.
Sen sijaan kun nämä kaksi on niputettu yhteen, niin kovetetut kasvirasvat mustaavat eläinrasvat turhaan ja jostain syystä pääsevtä itse kuin koira veräjästä. Se kun on teollisuudelle halvempaa ja helpompaa.
Sitten muistuttaisin vielä, että esim possunrasvassa on enemmän yksittäis- ja monityydyttämättömiä rasvoahappoja kuin tyydytettyjä- itse asiassa miltei suositusten mukaisissa suhteissa.
Mutta syä sinä vaan ikuisesti säilyviä polttoainetehtaan sivutuotteena saadusta teollisuusmargariinista valmistettuja eineksiä. Minä pelastin itseni ja perheeni, se riittää minulle.
että karppauksella ja virallisterveellisellä ei ole eroa. Eli ihan sama kummalla on. Sen sijaan kasviruokavalio oli parempi kuin noi kaksi.
Vastatkaa ystävällisesti kerrankin tähän; Mitä haittaa ihmisen terveydelle voi olla siitä että jättää ruokavaliostaan sokerin, valkoiset jauhot, valkoisen riisin ym. pois?
Tässä ei olekaan mitään vikaa, mutta kun karppaukseen kuuluu myös viljtuotteiden ja hedelmien välttely sekä kovan rasvan liikakäyttö. Mites se menikään: " Been there, done that" . Paino putosi alkuun nopeasti, vaikka olin jo ennen karppaustakin ihan normaalipainoinen (ryhdyin karppaamaan vatsaongelmieni vuoksi). Sitten aloin miettiä, löytyisiköhän jostain tutkimustietoon perustuvaa varmuutta, että tällainen ehdottomuus on ylipäänsä täysin järkevää. Eipä löytynyt, päinvastoin!
Ahaa-elämyksn jälkeen olen palannut normaaliin ravintosuositukseen: välttelen edelleen sokeria, valkoisia jauhoja, valkoista riisiä ja mm. sitä perunaakin ja olen korvannut ne kasviksilla, hapanmaitotuotteilla, pähkinöillä, HEDELMILLÄ ja TÄYSJYVÄVILJOILLA. Enkä enää käytä tarkoitushakuisesti eläinrasvoja, vaikka edelleen käytänkin ennemmin voita kuin kasvirasvaa rasiasta (mieluiten kuitenkin oliivi- tai muuta kasviöljyä). Maidon juon rasvattomana, koska se ei ole sen enempää teollista kuin " punainenkaan" maito. Lisäaineita välttelen tekemällä ruoat pääosin itse mahdollisimman puhtaista raaka-aineista.
Väitän voivani nyt vielä paremmin kuin karppina. Ja ainakaan en ota tietoista riskiä, josta ap:kin minusta ihan asiallisesti huomautti.
karpaajien possunlihalla, pihveillä ja kalkkunaleikkeillä mässäily, ja oikein hekumointi siitä: " kaprppaus on tällaista" .
ruumiiden syönti elämäntapana....
pois sokerin, valkoiset jauhot ja potun ja lisää reippaasti salaatinsyöntiä. Mitä terveyshaittaa on siitä, että ei syö enää valkoista pastaa tai leipää eikä makeita herkkuja??
Vierailija:
pois sokerin, valkoiset jauhot ja potun ja lisää reippaasti salaatinsyöntiä. Mitä terveyshaittaa on siitä, että ei syö enää valkoista pastaa tai leipää eikä makeita herkkuja??
Vierailija:
kuin on karppaajiakin. Se että ei syö valkoista ja pastaa ja leipää eikä makeita herkkuja = virallisterveellinen. Osa karpeista suosii kovia rasvoja, ja minä ainakin laittaisin karppauksen rajan siihen. Eli ollakseen karppi pitää suosia voita ja rasvaisia maitojan jne.
sointi oli luonnollisen ja huomattavan tarkoitushakuista, kuten tässä pohjois-karjala -projektin ja Pekka Puskan ja KTL:n valtakunnassa sopikin odottaa.
Vierailija:
että karppauksella ja virallisterveellisellä ei ole eroa. Eli ihan sama kummalla on. Sen sijaan kasviruokavalio oli parempi kuin noi kaksi.
oli silloin uutisoitu tiivistelmässä, että kasvisruokavalio on terveydelle edullisin? Tuskin niillä oli varaa valehdella tässä asiassa :).
Molemmat ovat yhtä terveellisiä eikä karppaus ole yhtään vaarallisempaa, joten antakaa jo olla!
T: syön mitä sattuu
Vierailija:
In the first study to look at the long-term effects of low-carbohydrate diets, researchers from the Harvard School of Public Health (HSPH) found no evidence of an association between low-carb diets and an increased risk of CHD in women. Their findings did suggest, however, an association between low-carb diets high in vegetable sources of fat and protein and a low risk of CHD.
¿This study suggests that neither a low-fat dietary pattern nor a typical low-carbohydrate dietary pattern is ideal with regards to risk of CHD; both have similar risks. However, if a diet moderately lower in carbohydrates is followed, with a focus on vegetable sources of fat and protein, there may be a benefit for heart disease,¿ said Tom Halton, a former doctoral student in the Department of Nutrition at HSPH.
Eli ei mitään uutta auringon alla. Hyvät hiilarit + kasvirasvat + kasviperäine proteiini = paras tulos.
Vierailija:
oli silloin uutisoitu tiivistelmässä, että kasvisruokavalio on terveydelle edullisin? Tuskin niillä oli varaa valehdella tässä asiassa :).
Karppaushörhöt liioittelevat KTL:n ja Puskan valtaa. Alkaa näistä kommenteista paistaa jo salaliittolaisuus. *huoh*
nääntyisi nälkäkuolemaan!
paitsi että kasvissyöjällä ei varmaan ole minkäänlaista tarvetta karpata, sillä vegetaristi syö luonnostaan parasta mahdollista ruokaa, ei kärsi liikakiloista, kolesterolista tai liikasokerista, saa tarpeeksi kuituja ja vitamiineja. lisäksi noudattaa väkivallatonta elämäntapaa.
Edelleen, ota ensin selvää ja puhu vasta sitten.
mutta mulle on sinänsä aivan sama vaikka se aiheuttaisikin jonkun riskin. Mieluummin elän pari vuotta lyhyemmän elämän, kun voin sen ajan paremmin ja pysyn hoikkana ilman että kärsin nälästä!
Mun on erittäin vaikea uskoa, että ihannepainossa olisin suuremmassa vaarassa kuin läskinä. Jos tämä läski Suomen kansa saadaan laihtumaan, menetelmästä viis, niin se on taatusti terveellisempää kuin nykysuuntaus että vaan läskistytään.
Olen saanut vasta pari vastausta alkuperäiseen kysymykseeni. Kertokaa muutkin! Ja kysymyshän kuului: miten uskallatte noudattaa vuosikausia ruokavaliota, jonka pitkäaikaisvaikutusista ei ole näyttöä?