Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HÄÄASIAA, onko tylyä olla kutsumatta vihkimiseen?

Vierailija
17.09.2007 |

Hyvät av-mammat,

Kaipaisin mielipidettänne hääasiaan. Tarkoituksenamme olisi mieheni kera mennä siviilissä vihille ihan perhepiirissä, jopa ehkä ihan kolmestaan (lapsi mukana + pakolliset todistajat, jotka voisivat olla tyyliä vahtimestari..) tai max vanhempamme. Kirkkohäitä emme halua ja jotenkin vihkiminenkin tuntuu intiimiltä suuren yleisön edessä. Järjestämme kuitenkin hääjuhlat, johon kutsumme ystävät ja ne sukulaiset keihin oikeasti pidämme yhteyttä. Onko siis hassua/tylyä/loukkaavaa ettei näitä ystäviä&sukulaisia kutsuta varsinaiseen vihkimiseen vaan ainoastaan juhlimaan avioitumistamme (vihkimisellä ja juhlilla välilä n. 1 kk). Mielipiteitä kiitos!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 29/30 pahoittelut kirjoitusvirheestä, jonka takia et tajunnut lausetta...siinä piti siis lukea TYYLIIN eikä tyyliä jos nyt haluat, että rautalangasta väännetään sinua varten.

Moni on suositellut ottamaan ainakin vanhemmat. Taustoja sen enempää setvimättä tässä on ongelmana toisen vanhemmat, jotka eronneet (eivät voi olla samassa tilassa..) ja muutakin ongelmaa heidän osaltaan, joten jännittäisimme turhaa draamaa. Siksi olisi helpompaa olla kutsumatta yhtään ketään, koska jos toisia ei kutsuta , tulee siitäkin loukkaantumista.

Tosiaan nämä kerjuufiilistelijät, mietittekö muistakin juhlista samalla tavalla? Risto 50 v haluaa vain lahjoja?

ap

Vierailija
2/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

me mentiin salaa naimisiin maistraatissa, ei pidetty koskaan myöskään mitään hääjuhlaa. olemme saaneet kuulla asiasta mieheni äidiltä aina silloin tällöin, on katkera. itse en ole koskaan omaa " naimatyyliäni" katunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ja sisarukset olivat maistraatissa.

Vierailija
4/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siis haittaa vaikkei tätä h-hetkeä ollutkaan todistamassa?

ap

Vierailija
5/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pariskunta oli mennyt pari viikkoa aikaisemmin maistraatissa naimisiin ja kutsui sitten joukon ystäviä kotiinsa juhlimaan (sukulaiset he olivat kutsuneet toisena päivänä). En ollut mitenkään loukkaantunut, vaikka en päässyt maistraattiin. Itse asiassa pidin asiaa täysin luonnollisena, koska maistraattivihkiminen on yleensä aika arkinen toimitus. Olin oikein ilahtunut siitä, että sain kutsun juhliin.

Parin vanhemmat voivat kyllä ajatella asiasta vähän toisin eli suosittelen heidän kutsumistaan myös maistraattiin.

Vierailija
6/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai vapaamuotoisemmat?

ap

Vierailija
7/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelisin heti niitä juhlia " lahjankeräysjuhlina" enkä vaivautuisi paikalle.

Siis että lahjat kelpaa mutta vihkiäisiin ei kelvata, pah.

Vierailija
8/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä jos ilmoittaa että EI HALUTA lahjoja?

Vierailija
9/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinne maistraattiin paljon ihmisiä mahdu, mutta voihan ihmisiä pyytää juhlistamaan avioliittoa sitten juhliin. Mikä lahjojenkerjuujuhla se on, jos tarjoilut ovat kuitenkin kohdallaan?

Minä en huolisi edes vanhempiani sinne maistraattiin, hetki on paljon intiimimpi ilman hössöttäviä äitejä.

Vierailija
10/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan oltu niin kaun yhdessä ja ihan toimeentulevia, joten ei tosiaankaan tarvita tai haluta mitään patoja, lakanoita, kuppeja tai edes rahaa. Haluttaisiin vaan juhlistaa yhdessäoloamme, avioliittoamme ja ihanaa lastamme järjestämällä kunnon juhlat. Jos kutsuun laitetaan ettei haluta lahjoja, siitäkin tulee vieraille vaivautunut olo? Itse en ainakaan osaa mennä ilman lahjaa, vaikka ajattelisin juhlien järjestäjistä/lahjatoiveista mitä.

ap

Vierailija
11/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että me ei kelvata vihkiäisiin, meidän lahjatkaan ei kelpaa :(

Pidä kunnon häät tai sitten ei mitään, ajatuksesi on aivan hirveä.

Vierailija
12/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi ihmeessä kukaan ajattelisi että juhlat olisi järjestetty pelkkiä lahjoja varten? Lahjojenko toivossa järjestetään myös 50v-juhlia tai kultahääpäiviä? Eiköhän niitä juhlia järjestetä ihan sitä varten että halutaan juhlistaa tärkeää päivää läheisten seurassa.

Vierailija
13/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten vaan ilmoitatte, että mentiin naimisiin ja haluttiin juhlia sitä teidän kanssanne näin jälkikäteen. Mun mielestä ei ole ollenkaan tyhmä ajatus mennä maistraatissa naimisiin keskenään ja sitten juhlia kunnolla ison porukan kanssa. Eihän sinne maistraattiin edes kovin suuria porukoita mahdu, ainakaan meillä päin! Juhlathan ne on ne häiden kivin osuus. Mä voisin joka häistä jättää kirkon väliin ja tulla juhliin!

Vierailija
14/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihille mentiin maistraatissa, todistajina olivat äitini ja eräs hyvä ystävämme. Ko. vihkijä olisi tullut lauantaina (seuraavana päivänä) kotona pidettyihin juhliimmekin vihkimään mutta hänellä oli este.

Meidän mielestämme lauantain juhlat olivat " ne oikeat" ja niissä oli ohjelmaa, tanssia, ruokaa jne. ja olimme koristelleet joka paikan - ainoa mikä puuttui oli virallinen vihkikaava. Ihanat juhlat oli enkä edes älynnyt ajatella että joku loukkaantuisi kun ei päässyt maistraattiin, meille ne suku- ja kaverijuhlat olivat se varsinainen häiden syy. Enkä todellakaan loukkaantuisi jos saisin kutsun vain hääjuhliin enkä vihkimiseen.

Vierailija
15/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi missään tapauksessa halunnut ketään sukulaisia tai muita ylimääräisiä henkilöitä maistraattiin. Vihkiminen oli minun ja mieheni oma, yksityinen herkkä hetki eikä siihen kaivattu ketään muita! Todistajat olivat maistraatista.

Lähetimme suvulle tiedon vihkimisestä jälkikäteen ja pidimme pienet juhlat pari kuukautta vihkimisen jälkeen.

Kukaan ei ole ainakaan meille vielä tähän mennessä (9 vuotta tapahtuneen jälkeen) valittanut, ettei päässyt vihkimistä näkemään.

Yhteinen elämä miehen kanssa ei ala hyvin, jos jo vihkimisen yhteydessä alkaa miettiä, mitähän suku sanoo, jos teemme niinkuin itse haluamme. Teitä alkaa asia jälkikäteen varmasti asia harmittaa, jos teette asioita vain muiden mieliksi.

Vierailija
16/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon enemmän se minun syöttämiseni, juottamiseni ja juhlittamiseni todennäköisesti maksaa hääparille kuin se minun ostamani lahja.

Jos saisin kutsun tuollaisiin juhliin, en loukkaantuisi vaan olisin iloinen. Jos kutsussa lukisi, että ei lahjoja tai hyväntekeväisyyteen, niin selvä homma. Jos mukana olisi lahjatoivelista, niin ihan ok sekin, jos siinä olisi jotain mitä minulla olisi varaa ostaa.

Vierailija
17/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tosiaaan päästä tuosta " kiltin tytön syndroomasta" kun aina miettii loukkaantuuko joku...

En vaan haluaisi tuota lahja/rahastusfiilistä vieraille tai sitä etteivät tunne " kelpaavansa" vihkimiseen. Ja vaikka puhuisimme " syysjuhlista" , tuskin menisi läpi, että järjestämme kotimme ulkopuolella yhtäkkiä 80 hengelle syysjuhlat...

Vierailija
18/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosiaan siis tarjotaan kunnon ruuat, juomat ja muut tykötarpeet, toisin kuin eräissä " oikeissa häissä" , joissa olin. Tarjoiluna oli vettä/maitoa, näkkäriä ja kinkkukiusausta ja lahjatoiveena vain raha. Päästinpäs sentään kirkkoon ;)

Vierailija
19/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin tosin kutsumaan vanhemmat vihkimiseen (ellette tietysti itse ole sitä kovin vastaan).

Me mentiin kirkossa naimisiin niin, että paikalla olivat vain meidän vanhemmat ja sisarukset. Noin kk sen jälkeen pidettiin juhlat suvulle anoppilassa. Mun yksi kaveri meni kans naimisiin maistraatissa ja piti meille kavereille sitten myöhemmin bileet kotonaan avioitumisen kunniaksi. Lahja tietenkin ostettiin, ja hauskaa oli! Mun mielestä kukaan ei voi loukkaantua, jos ei saa kutsua maistraattivihkimiseen.

Vierailija
20/29 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin juuri tehdään mun ystäväpiirissä, eikä todellakaan ole tullut " lajhjankeräysfiilis" . Paremminkin helpotus ettei tarvitse maistraattiin tulla niitä hölötyksiä kuuntelemaan. (eikös ne sitä paitsi ole yleensä viikollakin)