Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa asuminen masentaa - kaipaan jatkuvasti lämpimään

Vierailija
17.09.2007 |

Onkohan täällä samasta asiasta kärsiviä? Asuimme muutaman vuoden Lähi-idässä ja palasimme Suomeen parisen vuotta sitten. Aluksi viihdyin tosi hyvin täällä Suomessa paluumuuton jälkeen. Oli todella mukavaa, että vanhat ystävät olivat pysyneet ystävinä, joten meillä oli tukiverkosto, ystävät, sukulaiset ja mummolat lähellä. Juuri ne asiat, joita ulkomailla kaipasin. Mutta nyt kun muutosta on aikaa niin olen aivan masentunut. Sää on perseestä, ajattelen vaan miten ihanaa oli kun joka päivä pärjäsi sandaaleilla ja kesävaatteilla. Mies taas viihtyy mainiosta Suomessa kuten lapsetkin. Lapsilla sujuu koulu, on kavereita ja harrastuksia. Ainoastaan minä en viihdy :( Sää on oikeastaan ainoa asia, joka minua masentaa, mutta miten voin nauttia elämästä kun aina haikailen vain lämpimään ja masennun kun menen ovesta ulos.

Mies saisi töitä ulkomailta helposti, olen haaveillut mm. Espanjasta tai USA:n lämpimistä osavaltioista, mutta ei, mies ei halua muuttaa. Tätäkö tämä sitten tulee olemaan loppuelämä? Asuminen ilmastossa, jota vihaan..

Onko kohtalotovereita?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siinä kohtaa kohtalomme eroavat, että minä en tänne jää.

Vierailija
2/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielläkin on monissa maissa aika kylmä talvella, jopa talvitakkia tarvitsee. Saudi-Arabiassako tai jossain Golfin alueen maassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttaa. Itse lähdemme lämpimään muutaman vuoden kuluttua,kun lapset ovat peruskoulunsa käyneet. Meillä on siellä jo asunto ja auto hankittuna sekä toinen asunto, jota vuokraamalla saamme tarpeeksi tuloja elämiseen.

Vierailija
4/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin saattoi olla 15 astetta lämmintä, mutta aurinkoa oli ympärivuotisesti, mitä nyt satunnainen kymähkö päivä talvessa.

t. ap

Vierailija
5/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Vierailija
6/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele, että kaipaat takaisin.

Vierailija
7/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme olleet pariin kertaan ulkomailla. Ensimmäisessä oli niiiin kuuma, ettei voinut kesällä ulkona olla. Ei, en kaipaa sitä.

Toinen komennuspaikkamme oli Bryssel. Siellä satoi ja tuuli meni luihin ja ytimiin. Ei, en kaipaa sitä.

Ne maat ovat vähissä, joissa ilmasto on ihanteellinen. Välimerellä olisi ok. Ei liian lähellä Atlanttia, koska se merituuli on kurppanen... Ehkä etelä-Ranska tai Florida olisi passeli. Mutta kun ei löydy meidän alalle töitä etelä-Ranskasta tai Floridasta.

Vierailija
8/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voinut aamulla kuin hymyillä talsiessa postilaatikolle. On ihanan pimeää, sateista, harmaata ja silti vielä aika lämmintä.

Vierailija
9/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vaiheessa muutto vielä onnistuisi suht kivuttomasti. Kun muutimme ekan kerran niin kaikki lapset olivat alle kouluikäisiä. Olisi niin ihana vaan kokea se lämpö uudestaann.

t. lämpöön haikaileva ap

Vierailija
10/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asiat on muuten kunnossa? Olisko kuitenkin ettäon kyse jostain muusta kuin ilmastosta? Jos olet jotenkin tylsistynyt tms? Itse olen ainakin huomannut ettei niihin keleihin edes niin kiinnitä huomiota jos elämässä muuten tapahtuu ja päivät on mielenkiintoisia. Ja voihan etelässä käydä talvella " tankkaamassa" valoa ja lämpöä, jos on rahaa...

Vierailija
11/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On talo, perhe, auto, työpaikat, minulla harrastuksia ja ystäviä, mutta silti en tunne, että " eläisin" kunnolla. Jotenkin vaan masentaa se, että on kuraista, kylmää, aina puettava kasa vaatteita kun menee ulos. Eikä täällä Etelä-Suomessa ole edes kunnon talvea. Se on räntäistä ja loskaista lokakuusta maaliskuuhun. Hyvä jos hetken on lunta maassa. Uskon, että ongelma on nimenomaan tämä ilmasto. Tosin onhan meillä asiat muuten hyvin, että sinänsä " turhamaista" valitusta varmaan, mutta en vain viihdy tässä ilmastossa.

t. ap

Vierailija
12/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tietenkään tuota loskaa poista, mutta tuo sinun valituksesi kuulostaa kaamosmasennukselta, valon puutteelta.

Vierailija
13/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen mukana kaikki. Minäkin olen haikaillut muuttoa jo pitkään, ja varmaan lopulta täältä häippäsen kunhan lapset vähän kasvaa. Ei täällä jaksa tehdäkään mitään kun ainainen pimeys masentaa.

Vierailija
14/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yksin voi kulkea. Tosin Dubaissa on paljon eri alueita, me kuten useimmat muut eurooppalaiset asuimme Jumeirahin rannan suunnalla. Dubain keskustassa taas asuu enemmän intialaisia ym.

Yksin voi kulkea hyvin, miehet saattavat tuijottaa varsinkin siellä keskustassa, mutta muuten ei mitään kummempaa. Siellä " uudemmalla" puolella valkoihoisia näkee todella paljon, joten ei mitään ongelmia.

Töistä en osaa sanoa, mieheni sai työkomennuksen Suomesta. Mutta paljonhan siellä on töitä tarjolla, ainakin sairaanhoitajia, lääkäreitä ja IT-alan työläisiä on paljon Euroopasta ja Amerikasta. Minä olin kotiäitinä koko ajan ja kotiäityis on siellä yleistä. Palkasta sen verran, että meillä yhden palkka Dubaissa oli suurempi kuin mitä nyt on Suomessa minun + mieheni palkka. Asuntokulut maksoi Dubaissa miehen työpaikka.

t. ap

Vierailija
15/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmasto masentaa, ihmisten tympeys ja yleinen " rumat ne vaatteilla koreilee ja hiljaiset perii maan" -kulttuuri.

Tuntuu että jos meikkaa ja laittaa korkokengät niin kaikki tuijottaa.

Lapsille ei ole eri koulutusvaihtoehtoja, kaipaisin yksityisiä kouluja joissa rahalla saisi kunnon opetusta ja oikeasti hyvää ruokaa lapsille.

Ettei tarvitsisi syödä ainaista näkkäriä koulussa ja väljähtänyttä salaattia + kumiperunoita.

Kauniita vaatteita löytyy tasan siten että käyt ostamassa ne ulkomailta, ja jos avaat oven jollekin tai hymyilet tuntemattomalle, sinua pidetään vähintäänkin kylähulluna.

Ostimme nyt uuden auton ja jo kolme naapuria on tullut sanomaan että miten teillä oli varaa tuohon autoon kun se maksoi 43 00 e eikä sillä että meitä kiinnostaisi mutta kuitenkin....

Ja suomalaiset miehet on ihan uskomattoman tökeröitä hiljaisia mammanpoikia, eikä kellään tunnu olevan hallussa edes alkeita käytöstavoista tai small talkista.

Vihaan asua täällä, vihaan!!!

Vierailija
16/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpimään muuttaminen on siitäkin mahdollinen vaihtoehto, että mieheni on espanjalainen. Niinpä tulee jatkuvasti mietittyä, että jospa kokeiltaisiin siellä asumista.

Sitten kun ollaan pari kuukautta siellä (kesällä), niin muistan, miksi kymmenisen vuotta sitten päätimme asettua Suomeen. Varsinkin lapsiperheellä on Suomessa paljon helpompaa kuin Espanjassa mm. työaikojen takia. Jos päätyisimme muuttamaan, niin varmasti siellä haikailisin sitten muiden asioiden perään.

Ainakin meillä kahden kulttuurin perheillä taitaa loppuelämä olla jossain takaraivossa pieni epäilys siitä, että olisiko ruoho vihreämpää siellä toisaalla. Ei kai se olisi, joka paikassa on omat puolensa.

Eläkepäiviksi(!) haluan asunnon molemmista maista, ja sitten ollaan vuorotellen siellä missä huvittaa, niin pitkään kuin huvittaa.

Vierailija
17/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu jotenkin tosi pahalta, että et arvosta isänmaatamme tuonkaan vertaa. Täällä on paljon kaikkea ihanaa ja kaunista, mm. puhdas luonto, mitä ei monessa muussa maassa ole. Ehkä miehet täällä ei ole mitään " luigeja" mutta itse arvostan sitä suomalaista suoruutta ja uskollisuutta enemmän kuin lipevää small talkia joka ei tarkoita mitään.

Ja jos ulkoiset seikat on sulle noin tärkeitä (auto, vaatteet) ni voi hyvä ihminen. Jossain päin maailmaa pieniä lapsia ja aikuisia kuolee nälkään ja tauteihin ja sinä ruikutat siitä kun naapurit ihmettelee teidän ylihintaista (anteeksi vain) autoa. Ja miten niin ei täältä saa kauniita vaatteita? Mistä sinä ostat lapsillesi vaatteet?!?!

Olet varmasti tosi tylsä tyyppi.

Vierailija
18/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on oikeasti niin moni asia hyvin. Toki monta asiaa on huonostikin Suomessa, mutta täällä on kuitenkin demokratia ja sananvapaus, mahdollisuus yrittää korjata niitä huonosti olevia asioita. Täällä naiset saavat käydä koulua ja oppia mm. lukemaan ja kirjoittamaan. Naisilla on myös oikeus kävellä kadulla ilman miespuolista saattajaa, oikeus perustaa vaikka oma yritys jne. Lapset saavat käydä ilmaista koulua; koulutuksen kustannusten vuoksi ei siis tarvitse esim. rajoittaa lapsilukua yhteen tai kahteen.

Jne.

Täällä on myös ihana luonto. Kuljen koiran kanssa metsässä säällä kuin säällä. Näin syksyn sateilla siellä on ihania värejä. Minusta on ihanaa, kun on vaihtuvat vuodenajat.

En ikinä viihtyisi paikassa, jossa pitää kulkea ilmastoidulla autolla ilmastoidusta talosta toiseen. En haluaisi lasketella sisätiloihin rakennetussa laskettelukeskuksessa. Jne.

Vierailija
19/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistaa taas tämä kesän loppuminen. olemme myös asuneet lämpimässä ja lähtisin heti jos mies ehdottaisi. Suomessa on moni asia hyvin mutta kyllähän tänne aina kylään pääsee. Asua voi lämpimämmässäkin.

Vierailija
20/22 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä kyllä kokenut sen kolmen vuoden aikana, että olisin miehen siivellä elänyt, kyllä siinä oli työtä minullekin.

Dubaihin en enää oikein mieli takaisin, mutta johonkin lämpimään. Loppuaikoina kun asuimme Dubaissa niin aloin kyllästyä jatkuviin liikenneruuhkiin, rakanetamiseen ja ihmisten lähtemiseen. Dubaihin ihmiset tulevat töihin muutamaksi vuodeksi ja lähtevät sitten takaisin. Minultakin lähti monta ystävää ja lapsilta kavereita kun ihmisiä tuli ja meni. Mutta sen opin, että haluaisin elää lämpimässä maassa, ainakin minun elämänlaatuuni sillä on hyvin suuri merkitys. Nyt sen vasta huomaa kun asun taas kylmässä. Miten ihanaa siellä lämpimässä olikaan.

t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä