Onko Suomi hyvä paikka lapsiperheille?
kokemuksia pyytäisin sellaisilta, joilla on kokemusta lasten kanssa asumisesta myös Suomen ulkopuolella.
Kommentit (45)
Suomessa on turvallista, lapset voivat kulkea vapaasti omat koulumatkansa. Opetus on hyvälaatuista ja koulut hyvätasoisia. Koulut ovat verovaroin kustannettuja, joten kaikilla lapsilla on sama mahdollisuus saada opetusta. Lapsiperheille maksetaan paljon erilaisia tukia, lapsilisiä, kotihoidontukea. Päivähoito on tuettua ja enimmillään maksaa 200 ¿/lapsi, monissa maissa päivähoito maksaa yli 1000 ¿.
Ei ne koulumatkat kaikkialla turvallisia ole. Ja se että päivähoito on halpaa, ei vielä tarkoita, että se on hyvää...
Ei ole tullut mieleen, että et ole koko maailma.
Vertaappa tätä nyt ihan mihin tahansa muuhun maahan ja sano mikä muualla on paremmin!
Jos tukia ajatellaan, niin Suomihan on huippumaa!
Kokemusta Espanjasta. Äitiysloma on täällä 4kk. Sen jälkeen mars työelämään tai sitten niin kuin minä, olen lapsen kanssa kotona ja tulot 0 euroa.
Täällä nyt on palkkataso muutenkin huono Suomeen verrattuna. Taisi olla niin, että espanjalaisen keskipalkka jotain 1200 euroa kuukaudessa. Verotus tosin pienempi kuin Suomessa. Eläminen suurelta osin yhtä kallista kuin Suomessa. Me esim. maksamme kolmiosta vuokraa 700 euroa. Ruoka on halvempaa, kuin Suomessa.
Täällä myös vanhemmat näkevät lapsiaan suht vähän, koska monet tekevät töitä sellaisissa paikoissa, joissa vietetään siestaa. Työpäivät voivat olla esim 10-14 ja takaisin töihin 17-21.
Terveydenhuolto toimii hyvin.
Toisaalta täällä lapset ovat tervetulleita joka paikkaan. Heitä ihastellaan ja lapset saavat kuulua. Myöskin isovanhemmat ovat tärkeitä ja arvostettuja.
en todellakaan odota, että lapsille tarjottaisiin päiväkodissa mitään gourmet-aterioita.
t. 4
Vierailija:
Ei ole tullut mieleen, että et ole koko maailma.
Ja kuka on puhunut gourmet-ruoista, ei kai ne ravintoloita olekaan.
Nekö siis sun mielestä on olennaista päivähoidossa? Hinta ja ruoka.
Ei ole tullut mieleen, että päivähoidossa olennaisempaa on se, että miten lasta hoidetaan, ohjataan ja kasvatetaan?
ja myös hyvä kotihoidontuki. Päivähoito täällä on karmealla tasolla ja samaten kouluasiat on hoidettu häpeällisen huonosti!
Ja asunnot on samoissa hinnoissa kuin New Yorkissa.
Et edelleenkään ole koko maailma tai edes koko Suomi.
Kerropas maita, jotka sitten sinun mielestäsi ovat parempia paikkoja?
sen hyvyyden pelkästään sillä, että sinä saat omille lapsillesi HALVALLA parkkipaikan. jossa on halvalla perusruokaa. Ei järin kattava, eikä järkevä perustelu.
Mutta eihän taivasten valtakuntaa ole kuin taivasten valtakunnassa. Eli mihin kukakin vertaa ja mitä pitää tärkeänä.
Minä olen sanonut, että Suomessa esim. päivähoito on edullista ja näin ollen kaikkien ulottuvilla! Toista se olisi jos siitä pitäisi maksaa tuhansia! Suomessa on lapsiperheen HYVÄ elää, ap kysyi onko Suomi HYVÄ paikka ja kyllä se on hyvä lapsiperheille.
Vierailija:
sen hyvyyden pelkästään sillä, että sinä saat omille lapsillesi HALVALLA parkkipaikan. jossa on halvalla perusruokaa. Ei järin kattava, eikä järkevä perustelu.
Että mahdollisimman halvalla saatu päivähoitopaikka on se hyvyyden tae.
Ja vielä niin, että sinä olet sellaisen saanut omille lapsillesi.
Mikä ihmeen perustelu se on??
Eli lapsiperheiden tukemisen kannalta tätä ei kai miksikään onnelaksi voi kehua.
USA:ssa, Ruotsissa ja Saksassa. Parempia maita lapsiperheille.
Sinun mielestäsi siis parempi olisi, että se olisi tasokasta ja kallista...
Vierailija:
Että mahdollisimman halvalla saatu päivähoitopaikka on se hyvyyden tae.Ja vielä niin, että sinä olet sellaisen saanut omille lapsillesi.
Mikä ihmeen perustelu se on??
että se on tasokasta? Kerro lähde ja mittarit.
80-luvulla ja 90-luvulla suorastaan auvola. Nyt on tilanne kiristynyt, kaikki päivähoito ja kaikki koulut eivät todellakaan enää ole tasokkaita ja terveydenhuollossakin pitää itse osata katsoa nenäänsä pidemmälle, että saa hoitoa ja saa kaiken, mihin on oikeus.