Jos kutsussa ei lue ' avec' ..
Olisin kysynyt mammojen mielipidettä tämmöiseen tilanteeseen..
Mieheni on perjantai-iltana menossa erääseen iltatilaisuuteen, jonne on tulossa suurin piirtein koko kaveripiirimme, pois lukien minä. Syy siihen, että minä en ole menossa on se, että mieheni saamassa kutsussa ei lukenut seuralaisesta mitään. Olemme asuneet yhdessä 5 vuotta, joten en ole mikään ' hetken heitukka' .. Muut mieheni ystävät ovat viemässä tilaisuuteen tyttöystävänsä ja vaimonsa, ja tiedän, että heille on tullut aivan identtinen kutsu (ei mitään puhetta seuralaisista). Mieheni on alusta pitäen puhunut, että " MINÄ menen sitten sinne.." , joten en ole viitsinyt tuputtautua mukaan.
Olenko minä törppö, kun en ymmärrä kutsun koskevan minua, vai eikö siinä kutsussa tosiaankin pitäisi lukea se AVEC? Vai pitäisikö olettaa, että koska kyse on juhlasta jonne tulee vain ystäviä, niin olettavat minun automaattisesti tulevan..? Mitenkäs itse toimisitte?
Kommentit (37)
minkäkinlainen kutsu tarkoittaisi. Meillä oli aika pienet häät, noin 70 vierasta, joista suurin osa oli sukulaisia ja meidän omia ystäviämme. Vanhempani kuitenkin halusivat kutsua myös yhden oman ystäväpariskuntansa (heidän kavereitaan jo kouluajoista alkaen ja koko perheellemme läheisiä). Koska vanhemmat maksoivat juhlat, he tietenkin saivat päättää tämän verran. Kutsu oli osoitettu ainoastaan tälle pariskunnalle, ei perheelle. Yllätys olikin melkoinen, kun vahempien mukana tuli täysi-ikäiset lapset ja lisäksi toisen poikaystävä.
että aviopari on automaattisesti avec-kutsu,eikä tarvitse olla mainintaan perheineen tms.
Kihlatut lie sama juttu ja jopa pitempiaikainen/vakiintunut avoliitto.
Jos on kutsuttu Matti Meikäläinen, se ei meinaa vaimoa, eikä perhettä. Ainoastaan Matti Meikäläistä.
Eli toisaalta hän haluaa sinne juhliin mutta sitten toisaalta ei suostu menemään sinne vaikka kauheasti haluttaa. Vetkuttelulla ja asettelemalla kysymyksensä oudosti hän tilaa mieheltään juuri sellaisen vastauksen, jonka perusteella hän saa tekosyyn kieltäytyä lähtemästä. Että kun et OIKEASTI halunnutkaan että tulen.
Puhukaa ihmset suoraan. Miettikää hiljaa tykönänne, mitä haluatte, ja sitten toimikaa niin, että saatte sen.
Ei tuollaisia kysymyksiä että MIKSI et ole pyytänyt mua mukaan! Vaan: haluaisin sinne mukaan. Yksinkertaisesti.
Jos haluaa tietää mitä miehellä on mielessä voi kysyä: Mitä pitäisi tapahtua, että pyytäisit minut sinne mukaan. Silloin mies voi esim. vastata, että sinun pitäisi ensin sanoa, että haluat tulla - en hoksannut että haluat. NÄin päästään asiassa eteenpäin eikä kumpikaan pahoita mieltään.
Kyllähän tuommosesta asiasta ny pitää pystyä keskustelemaan, ja jos miehes on sitä mieltä että voit lähteä, niin lähdet. Itse kyllä pyytäisin miestäni soittamaan tälle kaverille ja kysymään voiko kumppani tulla. Mieluummin jäisin suosiollapois, kuin olisin juhlassa johon minua ei ole haluttu kutsua. Ja, jos mies useinkin antaa ymmärtää ettei halua juhlia sinun kanssa, niin laittasin ukon mäkeen. kyllä meillä on oletus, että JOS on kyseessä yhteiset juhlat, niin yhdessä mennään, jos molemmat haluavat osallistua.
Toinen vaihtoehto on, että et kysele juhlista mitään. Ilmoitat vain miehellesi, että sinäkin llähdet juhlimaan. Lähdet baarikierrokselle jonkun kaverin kanssa. Pääset juhlimaan sinäkin.
minun mielestäni tuossa tapauksessa voisi ihan hyvin tarkistaa koskeeko kutsu puolisoa. Paljon on juttuja kuullut, että kutsussa on lukenut vain toisen nimi ja itse juhlissa kysytään sitten, että ai eikö se kumppani tullutkaan. Kutsujatkin saattavat olla joskus vähän moukkia eivätkä osaa etikettiä.
en mä ainakaan haluaisi, että jos olen kutsunut 15 ihmistä, niin kaikilla onkin avec mukana ja porukkaa tuplasti.
jos kutsussa lukee:
Matti Meikäläinen = kutsu tarkoitettu vain tälle Matti Meikäläiselle
Matti ja Maija Meikäläinen = kutsu tarkoitettu molemmille, mutta ei lapsille
Matti Meikäläinen perheineen = kutsu tarkoitettu koko perheelle, käsittäin puolison ja lapset
Matti Meikäläinen + Avec = Matti Meikäläiselle Aveceineen (käytetään, jos ei elä vakisuhteessa tai aloittanut seurustelun vasta)
Korjatkaa jos meni väärin
On olisi esim. jonkun firman juhlat, voi olettaa, että lähettäjällä on etiketti tiedossa ja silloin kutsu on vain nimetylle henkilölle, jos ei lue avec.
Mutta jos on epämuodolliset juhlat, joissa kutsujana on kaveri, voi hyvin olla, että on tarkoitettu molemmille, vaikka ei kutsua ole muotoiltu etiketin mukaisesti.
Jos muutkin ovat ottamassa puolison mukaan, ilmeisesti kutsu on ollut tarkoitettu myös puolisoille ja vastaanottajat tietävät sen muusta kuin kutsun osoitetekstistä.
Sen verran tarkennan, että kutsujana on mieheni pitkäaikainen ystävä, jota en kuitenkaan itse tunne kovin hyvin. Eli en kehtaa mennä kysymään, että olenko itsekin kutsuttujen joukossa. Ja ehkä pointti on myös siinäkin, että toi mun mies ainakin käyttäytyy siten etten ole (puhuu siitä, että lähtee yksin). Tämän vuoksi siis en viitsi miestäkään usuttaa kysymään. Jotenkin vain korpeaa, kun sinne on tosiaan menossa lähes kaikki ystävämme, ja kuten sanottu, ei muidenkaan avokkeja tai vaimoja ole kutsuttu erikseen..
Ehkä eniten tässä vituttaa se, että tiedän, että perjantaina mulla on hirvittävä marttyyrikohtaus, ja tästä tulee vielä miehen kanssa riita. Ei riita siis siitä, että mies käy ulkona ilman minua, vaan siitä, ettei hän ole millään muotoa kommentoinut tätä minun " kutsumattomuuttani" (mikä on mielestäni outoa). Tai sitten mies vain ei halua mua sinne mukaan, mutta riidan aihe se on sekin, kun tätä asiaa mielessäni ensin haudon..
ap
Selvästi kaverinsa on sanonut, että tuokaa vaimonne mukaan. Sun mies ei halua sua sinne ja siksi ei puhu koko jutusta mitään :(
Mä vetäisin kyllä skitsot myös.
Mä miettisin toisenkin kerran tollasen jättämistä.....
jos kerran kutsu on tullut hänen hyvältä ystävältään, miksi ihmeessä hän ei voi kysyä, onko sinuakin kutsuttu? tulee sellainen fiilis, ettei hän halua sinua jostain syystä mukaan...
Juuri etsiskelinkin tätä ketjua, mutta unohduin lukemaan muiden turinoita.. Juu, eilen illalla otin asian puheeksi miehen kanssa. Mies oli ihan puulla päähän lyöty, tai siis ei tajunnut minun loukkaantuneen asiasta. Kysyin sitten neuvojenne mukaan ihan suoraan, että miksei mies halua minua mukaan. Vastaus oli mullekin yllätys: mies ei ollut aikeissa mennä itsekään, mutta ajatteli, että sitten viime tipassa vasta ilmoittaa sairastuneensa tms. Ei kehdannut sanoa edes mulle, ettei tuollaiset pirskeet nyt innosta, kun ollut pitkiä päiviä töissä. Kai kuvitteli, että olisi äijien silmissä jotenkin vähemmän bile-eläin, jos ei edes sanoisi olevansa tulossa..
Mies oli ajatellut että vkloppuna grillattaisiin kaksistaan ja ehkä käytäisiin järvellä. Eikä ollut halunnut innostaa minua bilettämään, joten ei puhunut mitään että mennään sinne juhliin.
Kun kysyin, että oliko kutsu miehen mielestä vain hänelle vai myös mulle, niin oli olettanut, että kutsu koskisi myös minua. Nähtävästi pirskeistä on ollut puhetta jo kauan aikaa sitten.
Mutta näin ollen siis emme mene kumpikaan, vaan vietämme laatuaikaa kotosalla, kun lapset ovat viikonlopun poissa. Sitä en jaksa ruotia, että oliko tuo mieheltä joku hätäratkaisu sanoa, ettei ollut itsekään menossa. Vaikutti kyllä ihan oikeasti miettineen asiaa tuolta kantilta, että miksei halua mennä.
ap
Voi jessus, mitähän kriisejä teillä vielä onkaan edessä tuolla menolla...
Seesteistä on ollut nämä vuodet, mitä yksissä on oltu. Vaan mistäs sitä koskaan tietää, jos se kriisi jostain pukkaa.
ap
Parasta sitten tulla kertomaan miten tässä kävi!