Tokaluokkalaisen pojan vaatenirsoilu... pitäisikö vaan antaa periksi??
Collegehousut ei enää kelpaa, tai jos kelpaa niin vain aivan äärimmäisessä hädässä.. Ulkoiluhousuja ei laittaisi mielellään jalkaan (paitsi tänään kun vaihtoehtona oli ne colleget pitkien kalsarien päälle) vaikka ne on ihan muodikkaat... vain tietty pipo kelpaa (melkeinpä muut olenkin jo myynyt suosiolla eteenpäin) ja tietyt sormikkaat (talvihanskoista sormikasmallit vain)... jne jne.
Mua ärsyttää suunnattomasti, kun esim mummo on ostanut useita collegehousuja pojalle eivätkä ne sitten ole käytössä, toisin sanoen ihan turhaan siis! Eikä meillä todellakaan rahaa ole (enkä haluaisi vaikka olisikin) jatkuvasti ostaa uusia ja hienoja/muodikkaita vaatteita.. varsinkin kun entisiä on laatikot täynnä! =/
Pitäisikö mun vaan laittaa vanhat esim myyntiin pakettina ja ostaa uusia pojan mieleisiä tilalle vai mitä tehdä?? En jaksaisi aina taistella asiasta... Sen olen pojalle sanonut kyllä, että ilmojen mukaan pitää pukeutua ja liikuntatunneille asianmukaiset vaatteet... kun koulussa jotkut näyttävät hipsivän niissä pillifarkuissaan kesät talvet ja myöskin liikuntatunnit!
Kommentit (32)
Minusta järjen köyhyyttä antaa muksujen kulkea koko talven pelkissä farkuissa! Eri asia on sitten isommat lapset...
ap
haluaa pitää mekkoja tai hameita.
Ala-aste ikäisen vaatteista pitäisi päättää vanhemmat.On se kumma että lasten annetaan pomppia silmille. Meillä ei kuule kävis päinkään se, että poika lähtis kouluun (siis varsinki talvella) ilman lämpimiä vaatteita. ne voi ne topphousutki ottaa pois siellä koulussa ja kulkea siellä sisällä farkuissa.
Kalsarit ja farkut. okei!!! etelässä ehkä. Mutta tajuatteko että lapsilla jäätyy jalat ja peppu talvella jos ei pukeudu asianmukaisesti. Mitä sitten kun tulee pissatulehdukset ja pahimassa tapauksessa virtsan takaisinvirtaus munuaisiin.
kun poika on usein ihan kurassa kun kotiin tulee ip-kerhon ja kavereilla käynnin jälkeen. Tosin ei varmaan aina riisu ulkohousuja tunnin ajaksi, vaikka college-housut on siellä alla. Farkkuja ei haluaisi edes kaupungille laittaa, kun eivät ole niin mukavat. Tämä meidän tokaluokkalainen poika laittaisi kouluun vaikka välikausihaalarit, mutta ne on nyt jätetty vapaa-ajalle. Ja tietenkin rukkaset, kun ne saa nopeammin käteen kuin sormikkaat. Kaveritkaan ei mitään muotinukkeja ole ja toppahaalarit oli kaikilla viime talvena. Kokoja ei vaan meinaa enää löytää, onko isompia kuin 134?
Eikä poika nyt niin maallakaan ole, vaan kaupungin suurimmmassa koulussa.
Mun nyt neljäsluokkalainen käytti taatusti ulkoiluhousuja vielä tokalla syksystä kevääseen ja samoin jatkaa kuopus nyt. Ei hinnan takia vaan koska farkut ei kerta kaikkiaan toimi välituntioloissa, kun pelaavat futista, kiipeileveät ja painsikelevat nurmikolla. Märillä keleillä on pakko olla edes vähän vettä pitävät ja ainakin nopeasti kuivuvat housut jalassa. Kylmillä keleillä siellä alla voi olla colleget, tosin ilmeisesti useimmat ei viitsi ottaa päällishousuja tunnin ajaksi pois eli pitkät kalsarit on ehkä sitten mukavammat.
Seisooko teidän ekaluokkalaisetkin jo vaan talon nurkalla turisemassa kaikki välkät jos pärjäävät talven läpi farkuilla? Meillä tuo 4-luokkalainenkin pelaa vielä futista tai sählyä kaikki välitunnit, mutta se ei onneksi enää kaatuile ihan niin paljon...
Niin mehän puhuimmekin ainakin minun mielestäni ihan tämän hetken vaatetuksesta.
Kyllä talvella meillä poika käyttää toppahousuja, mutta siis pitää niitä sit sisälläkin. Ei halua vaihdella niitä.
Ja meillä ei kyllä olla vaatteista koskaan napistu! Pyrin kyllä seuraamaan aikaa ja katson miten muutkin pojat pukeutuu. Toki käytän vanhempana myös järkeäni ettei nyt ihan pellekuteissa kouluun marssita.
Isossa kaupungissa asutaan ja välkät kuluu jalkapallossa, kiipeilyteilineissä ja muuten vaan ryömiessa, koko luokalta. Tosiaan on ulkohousut! Ei niitä nyt kuumalla tartte pitää eivätkä kaikki tytöt pidä, mutta lähes kaikki pojat, joilla on myös usein college- ja muita verkkarihousuja. Itse yritänä lähinnä välillä rajoittaa, että voisi joskus laittaa vähän siistimpääkin, mutta nuo pehmeät housut ovat niin mukavia, että viihtyvät niissä (varmaan ulkohousut farkkujen päällä ovatkin aika inhottavat). Meidän pojat pitävät haalareitakin vielä ulkovaatteena, etenkin talvella, jolloin se on lumileikeissä tosi kätevä. Niitäkin saa siistejä...
Ehkä meillä sit on tarhavaihde päällä (pojat kun ei ole koskaan päiväkodissa olleetkaan, onneksi), mutta käytännöllisyys ja mukavuus on tärkein. Toki ostan pojille ja heidän kanssaan mieluisia vaatteita, mutta kyllä se on vanhempien tehtävä sanoa viimeisen sana ala-asteikäisen vaatetuksesta.
Vai farkuissa ulkoliikuntatunnille. Haloo! Tulee varmaan hyvät suoritukset ja mieluista sellaisista tunneista :/
Itse pakottaisin käyttämään niitä sisällä kotona ja vaihtamaan ulos mentäessä sitten ne farkut, jos ei muita ulkohousuja halua käyttää.
Liikuntatunnille, kyllä pitää pakottaa verkkarit tai collegehoustu laittaa. Se näkyy meinaan liikunta numrossa, jos farkuilla liikka tunnilla.
Eikä tokaluokkalainen meilläkään käytä enää mitään lapasmallisia hanskoja.
Kannattaa vähän seurata miten muut samanikäiset pukeutuu, jos ei ole oikein selvillä miten muut samanikäiset pukeutuu. Järkevintä on olla erottumatta liikaa.
Ja viestittää lapselle, että on kuule parasta olla ihan just niin kuin muutkin ja varokin ruodusta lipeämästä. Tasapäisyyttä, josta oma poikani ei onneksi ota stressiä. Siitä huolimatta, että olen aikani yrittänyt saada pukemaan farkkuja tms, ulkohousujen/verkkareiden sijaan.
Mutta ihan niin kuin muutama muukin vastasi, farkut on epäkäytännölliset välitunneilla ja iltapäivän pihaleikeissä. Muuten voi niitä käyttää. Tämän on poika itse todennut ja pitäköön päänsä. Odotan innolla, että kiinnostuisi muistakin vaatekappaleista vähän enemmän. Odotan, että oppisi itse valitsemaan kaapista järkevän kokonaisuuden päällensä.
Meillä on 2.lk löytynyt H&M:stä sellaista pehmeämpää farkkukangasta olevat farkut,joissa kevyt vuori,menevät aika hyvin kalsareiden kanssa vähän kylmemmillä.
Ulkoiluhousuina on myös onkohan nuo Kappahlin fleecevuorelliset housut jotka perusmustat,jalassa joku lohikäärme merkki... Nää menee siis pakkasilmoilla sitten kalsareiden kanssa. Ovat ohuemmat kuin toppikset ja "siistimmän" näköiset :)
Uskoisin et järkipuheella saa tuollaisen 8v-10v vielä pukeutumaan niihin paksumpiin ulkoiluhousuihin pakkasella,KUN antaa lapsen itsensä valita millaiset ne housut on!!
Minustakin on pöljää :D jos lapsi joutuu erottuun joukosta koska mummo (??) on ostanut usemmat collarit :D
Kyllä se vaan niin on et pikkupakkasillakin ne farkut on must :) ja mitä pahaa siinä on??
Me ostettiin tokaluokkaliselle pojalle sellaset.
Ja olis tyytyväinen:)
tuo sun teksisi olisi ihan hyvin voinut olla mun näppikseltä, mutta tosiaan kannattaa aina ottaa se poika mukaan kun jotakin tarvitsee.