**ENSIKOT VKO 37 (10.9-16.9)**
Kommentit (51)
Sori sekoiluni, Butterfly, toki olit käynyt ilmoittautumassa. Olen vaan ihan päivistä sekaisin. Hyvä, että tilanne näyttää paremmalta!
Bianco: fiksu veto, ettet ole kertonut tarkkaa laskettua aikaa, säästyt varmasti monelta selitykseltä. Olisinpa itse ollut noin järkevä. Samaa suosittelen muille, jos vielä voitte asiaan vaikuttaa, tai ehkä teillä on paremmat hermot kuin mulla.
Kävin taas neuvolassa, tällä kertaa oli sijaisterkkari. Kaikki muuten ennallaan, paitsi sf-mitta oli KASVANUT sentillä, nyt 38cm. Tämä vauva ei siis laskeudu nähtävästi ollenkaan, tai ei mahdu laskeutumaan koska pää on jo niin alhaalla kuin se voi olla tulematta ulos. Sijaisterkka vahvisti oman terkkarini diagnoosin siitä, että pitkä vauva on tulossa ja veikkaili, että painoa voi olla lähes 4kg. Niinpä.
Päivän hyvä uutinen on se, että saankin soittaa jo huomenna äitipolille ja varata yliaikaiskontrollin, jonka todennäiköisesti saan maanantaiksi! Oma terkkahan sanoi, että soitetaan vasta maanantaina. Sijainen sanoi myös, että tämä on nyt sitten viimeinen neuvolakäynti, jee! Mieliala parani 100%, näyttää siltä että tässä kuitenkin joskus saadaan oma kääryle syliin. Ihanaa olla hyvällä tuulella monen päivän ketutuksen jälkeen. Ja mieskin on vapaapäivällä, pitää jotain ylityötunteja pois. Voidaan tehdä jotain kivaa yhdessä, kun vaan keksisi mitä.
Mukavaa torstaita, enskakamut!
Tipu & Mini 41+1
Että mä vihaan tota meidän läppäriä, se taas hävitti mun pitkään ja vaivalla kirjoittaman tekstin, PRKLE #@!!¤
Yritän jaksaa uudestaan vääntää saman, mä kun en mikään nopea kirjoittaja ole..
Tipulle jaksuhalit.. Mä olen varmasti yhtä kärttyinen jos menee paljon yli lasketun ajan, mullakin niitä kyselijöitä lähipiirissä riittää. Olen jo varautunut siihen etten vaan vastaa puhelimeen ollenkaan jos se kovin usein alkaa soimaan. Ymmärrän kyllä sun ärtymyksen täysin. Koitahan vaan jaksaa, sulla on kyllä lupa olla kiukkuinen. Ei pitäis enää mennä pitkään..
Enkä aio etuilla sinua =)
Sanlella kutina helpottaa, ompas hyvä! Millon sulla on ne verikokeet? tulehan sitten kertomaan tuloksia. Aika huima synnytystarina sulla oli kerrottavana..
Bianco kyseli kassien sisällöistä.
Omaan sairaalakassiin pakkasin parit sukat+ 2alkkarit +villasukat (omistan hyvin palelevat varpaat). Mulla on vasta yhdet imetysliivit joita olen pitänyt jo pari viikkoa eli ne tulee automaattisesti mukana mun päällä. Liivinsuojuksia on sekä ohuita siteitä varalta, olen kyllä varautunut pitämään sairaalan paksuja siteitä. Sit on hammasharja+tahna, dödö, huulirasva+kosteusvoidetta iso tuubi, hiusharja ja pieni hiuslakka. Shampoita en jaksa muutaman päivän takia ottaa, onhan sairaalassa jotain nestesaippuaa. Kai sillä muutaman päivän pesee. Lukemista saatan vielä ottaa. Miehelle on muistilappu et sen pitää muistaa kamera, evästä sekä mulle lompsa, puhelin ja neuvolakortti jos vaikka olen lähtöhetkellä kovin kipeä. Yks kaveri sano et vauvalle olis hyvä olla oma tutti, sen voi mies tuoda vaikka myöhemmin jos tarvii. Samoissa vaatteissa ajattelin kotiin lähteä joilla sinne menenkin. Jos sotkeentuvat lapsiveteen tms niin sit mies tuo jotain muuta.
Vauvan kassissa on body ja pöksyt, pitkähihainen potkupuku ja vähän paksumpi puku johon kuuluu takki ja housut. Sit se äitiyspakkauksen kevytvanupuku, toinen samantyylinen on myös mukana mut 56cm jos toi äippäpakkauksen puku on liian iso. Sit sukat+villasukat, raapimistumput+villatumput käsiin. Kypärämyssy ja paksumpi myssy ja vielä varalta yks harso. Ja vaippoja on myös sekä varalta fleece-peitto vauvan päälle jos on kamalan kylmä ilma. Meillä ei välttämättä tarvii ulkona olla ollenkaan, autolla pääsee sekä sairaalan että kodin oven eteen. Ajattelin varata autoon jotain pehmustetta jos mulla on kovin hankala istua. Jos siis tulee paljon tikkejä jne. Ei kyllä matkaa ole montaa kilometriä mutta tuskaa se on lyhytkin matka kipeällä takapuolella.. =/
Nyt pitäis alkaa siivoamaaan, taidan ottaa yhden Panadolin ettei toi rinnanaluskipu estä mua touhuamasta. Voikaa hyvin =)
hermione ja Onni 37+2
olikin yhtä aikaa linjoilla. Hyvä että on mieli jo parempi =)
Mukavaa yhteistä vapaapäivää miehesi kanssa!
et yks juttu unohtu. Oon pakannut vielä mun rakkaan, lämpimän villatakin mukaan. Olen aika paleleva ihminen ja rinnat on olleet koko raskauden todella herkät kylmälle niin ajattelin ottaa oman villatakin mukaan ettei vaan joudu paleleen eikä iske rintatulehdus. Mun työpaikalla on vanhuksilla käytössä samat vaatteet/ liinavaatteet kuin sairaalassa ja ne peitot ja pyjamat on tosi ohuet..
Voin sitten nukkuakin oma rakas villatakki päällä =)
Luin sit jostain et miehelle olis hyvä varata myös hammasharja mukaan jos synnytys sattuu venymään pitkäksikin aikaa.. Mitäs mieltä olette?
Taidan laittaa miehen muistilappuun sen ylös, ottakoon mukaan jos haluaa..
Tuskin on kovin merkittävä asia siinä vaiheessa, tuli vaan mieleen.
[color=blue]Ollut taas niin kiireinen viikko töissä että en ole ehtinyt kirjoitella, ja kotona ei ole viitsinyt paljoa tietokoneella olla kun koneella saa olla töissäkin kaikki päivät. Sen sijaan olen innostunut taas kutomaan ja eilen sainkin valmiiksi vauvan tossut :) Samaan sarjaan olen aikaisemmin tehnyt myssyn ja nyt löysin ohjeen aivan ihaniin tumppuihin.. niin ja nutun ohjekin on katsottuna. Tilasin uusia lankojakin vähän kauempaa kun täällä lähellä ei ole mitään mistä saisi vähän erikoisempia lankoja.[/color]
[color=fuchsia]Mutta mitäs täällä onkaan ehtinyt tapahtua.. BUUFFA ja HANNAH ovat saaneet prinsessat. Lämpöiset onnittelut teille! :) Ihania uutisia.. Voih.. ja mä muistan kun te plussasitte.. onko siitä muka niin kauan :)[/color]
[color=blue]TIPU: Paljon suppareita ja tsemppiä synnytykseen! :) Ei siihen kyllä kovin kauaa enää mene että saatte nyytin syliin.. meillä muilla menee vielä paaaaljon kauemmin :)[/color]
[color=fuchsia]Eipä ole HERMIONELLAKAAN enää kovin kauaa nyytin hakemiseen :) Kiitos kattavasta listasta mitä sairaalaan mukaan! Ajattelin laittaa nuo jonnekin ylös että ne sitten helmi-maaliskuun vaihteessakin on tallessa.[/color]
[color=blue]BIANCOLLA alkaa loma lähestyä, ihanaa! Mä odotan aivan hulluna sitä että pääsen töistä lomalle, on alkanut jo vähän motivaatiokin horjua kun tietää että kohta ei tarvi näitä juttuja murehtia ainakaan vähään aikaan.. Mutta mullan nyt on töitä tiedossa vielä näillä näkymin yli neljä kuukautta.. huoh..[/color]
[color=fuchsia]SANLE oli aloittanut ompelupuuhat. Multa just kysyttiin että meinaanko ommella itse vauvalle juttuja. Tekist kovasti mieli ainakin just sänkyyn pehmusteet ja vaikka sellainen verho ommella, mutta minä oon vielä aika suhari tuon ompelukoneen kanssa.. nuo puikot on enemmän mun juttu.[/color]
[color=blue]Nyt kun käsityöt on tullut jo pariin kertaan esille tässä niin tulikin mieleen että kuinka moni aikoo kestovaippailla? Mä tilasin just hahtuvalankoja joita odotan innolla postista. Niistä ajattelin neuloa vauvalle villahousuja jotka lanoliinissä uiton jälkeen ovat hyvin vedenpitäviä ja siksi hyviä kestovaippakuoria. En tosin oo varma alanko kuinka innokkaaksi kestovaippailijaksi.. ehkä lähinnä kotona niitä voisi pitää..[/color]
[color=fuchsia]GAIOLE: Toivottavasti saat pian äippäpakkauksen.. voi se on varmasti ihanaa alkaa sitä " myllätä" kun sen on saanut :)[/color]
[color=blue]COTINE: Minäkin odotan kovasti seuraavaa neuvolaa. Tässä vaiheessa kun vauvan liikkeet ei vielä tunnut, mutta ne alkuraskauden oireet on jo suurimmaksi osaksi mennyt ohi, tulee välillä sellainen epätoivo että onkohan tuolla kaikki kunnossa kun ei mitään merkkejä mistään, mutta pitäisi vaan olla tyytyväinen että ei mitään kummempaa tapahdu. Ei kipuja eikä vuotoja.[/color]
[color=fuchsia]CREDO: Mukavaa että äitiysloma alkoi! Nautihan nyt olostasi :)[/color]
[color=blue]BUTTERFLY: MInkälainen fiilis siellä nyt on? Toivottavasti vauvalla kaikki hyvin![/color]
[color=fuchsia]Nyt pitää kyllä kiirehtiä jo töiden pariin niin jää monta kommentoimatta, mutta vilkutuksia kaikille teillekin joita en erikseen moikannut! :)[/color]
[color=blue]Vielä pikainen on: Rv 16+0, jee, viikot taas poksuu!! :) Ja ens tiistaina se kovasti odotettu neuvola! Olo on ihan hyvä.. sellainen tavallinen :)[/color]
[color=fuchsia]Hauskaa viikonloppua tytsyt! :)[/color]
[color=blue]T. Juli ja Jumpula rv 16+0[/color]
Paljon onnea Hannahille tyttösestä! Vielä puoli vuotta niin ehkä itselläkin on pieni piipero.. ajatus tuntuu epätodelliselta, kaukaiselta ja kuitenkin olevan niin kovin lähellä!
Cotine-meillä ollaan oltu vähän samoilla linjoilla että tulee jos on tullakseen, tosin ehdittiin yrittää vajaat kaksi vuotta. Epätodellisuus ja ahdistus meinasi iskeä oikein toden teolla Oulussa sukulaisissa kun kaikki olivat niin kovin innoissaan ja ostamassa vaatteita jne. mutta minä itse en.. En suostunutkaan lähtemään ostoksille vauvaosastolle:)
Mulla on edelleen päänsärkyä ja nyt lisäksi vatsakipuja, iltaisin on pakko pitää jalkoja koukussa, niin särkee. Mutta onneksi olen ollut muuten pirteä ja jaksanut tehdä pidempiä lenkkejä koirienkin kanssa.
Viikonloppu on aluillaan, huomenna on vielä työpäivä jonka jälkeen menemme porukalla syömään Speak Easyyn siipiä, NAM! Pitää varoa syömästä liikaa tai tulee käsittämättömän huono olo!
Anabela
Kävin aamulla verikokeissa. Nyt odotellaan ensiviikkoon että saa tuloksia. Mutta tuskin niissä mitään hälyyttävää on, ainakin toivon niin. On tuo kutinakin vähentynyt huomattavasti. Niin jospa sitä ei siitä hepatoosista ois kyse.
Laitoin viimeisen koneellisen vauvan vaippaimuja ja muovitettua froteeta pesuun. Sitten ois pestynä kaikki tarvittava. Onneks älysin mennä kangaskaupasta kyselemään tuota muovitettua froteeta, enkä erehtynyt kaupasta valmista palaa ostamaan. Kaupassa ois yks pikkupala(70x70cm) maksanut yli 10e ja kangaskaupasta sai 1x1,5m palan 11,90e siitä leikkasin 6(50x50cm) palaa joten nyt on niitäkin tarvittava määrä.
Eli joku kyselikin kestovaippailusta. Kuten noista imujen pesusta voi päätellä niin täällä meinataan kestoilla. Mä oon parit villavaippahousut tilannut valmiina käsityötaitoisilta ihmisiltä. Toiset on sitä hahtuvaa ja toiset merinovillaa. Otin kokeeksi molempia kun kaikkien iholle ei tuo hahtuvakaan passaa. Meijän äiti oli jo tarjouksesta hamstrannut kertiksiä pari pakettia. Ne oon korkeintaan ajatellut käyttää kertakäyttösiä, jos niitäkään, mut muuten mennää kestoilla, jos ei mikään iho-ongelma vaan sitä estä. Mitä enemmän noihin kestojuttuihin on tutustunut ja hankkinut, sitä vastenmielisemmältä on alkanut kertiksien käyttö tuntumaan. No mutta koputetaan puuta, vielä ei pidä mennä vannomaan, kun ei oo todellisuudessa päässy kokeilemaan.
Tänään pitäs ommella loppuun pinnasängyn suojet ja päiväpeitto, kun sain ostettua sitä kanttinauhaakin lisää.
Just kun olin päässyt sanomasta että asukki ei enää potki niin terävästi, vaan lähinnä vain möyryää, niin sittenpä sain eilen muistutuksen siitä miten väärässä olin ;) Poika potki eilen ihan koko päivän oikeaan kylkeen, niin että oli illasta jo ihan hellänä ja välillä sai kädellä vastaan pönkätä kun tuntui niin ilkeältä. Tänä aamuna on sama homma jatkunut ja lisäksi tuntuu pikkunyrkit heiluvan tuolla alhaalla. Ja pyllyä ei tietenkään unohdeta nostella kylkiluihin. Mutta ihanaa tietää, että siellä on kaikki hyvin ja virkeä vauva on. Mutta milloin se nukkuu??? Toivottavasti osais nukkua jotenkin edes sitten kun syntyy :)
Sanle ja Veikka 31+3
Se on taas viikonloppu käsillä, yllättävän nopeasti tämä viikko on mennyt odottavista tunnelmista huolimatta.
Hermione listasi sairaalakassin sisältöä. Ne miehen tavarat varmaan riippuu siitä, onko menossa perhehuoneeseen vai ei, eli onko miehen tarkoitus myös yöpyä sairaalassa. Meillä on Haikaranpesässä perhehuonetoive (sen saaminenhan riippuu sitten ihan ruuhkasta), joten miehelle on pakattu myös vaihtovaatteet ja hammasharja mukaan. Muutenhan oleellisinta on vauvan ja omat kotiutumisvaatteet. Mä laitoin kassiin myös muutaman cd-levyn rauhallista musiikkia, ajattelin että sitä voisi olla kiva kuunnella.
Juli odottelee innolla neuvolakäyntiä. Siinä vaiheessa käyntiväli tuntuu kyllä tosi pitkältä, kun liikkeet eivät vielä tunnu, mutta sen jälkeen mä en enää ainakaan niin kamalasti niitä käyntejä odottanut. Nyt loppuvaiheessahan siellä on saanut ravata jatkuvasti, ensin käyntiväli tiivistyi kertaan viikossa ja sitten yliajalla kahteen kertaan. Nyt on sitten viimeinen neuvolakäynti takanapäin!
Anabela: toivottavasti vatsakipu hellittää. Hauskaa iltaa huomenna!
Sanle suunnittelee kestoilua, ja oliko se Juli myös. Mä en ole siitä yhtään innostunut, vaikka tiedän hyvin kaikki sen positiiviset puolet. Meillä aiotaan silti käyttää kertiksiä enkä aio kantaa huonoa omaatuntoa siitä.
Omaa napaa: eilen illalla yhdeksän jälkeen supisteli lupaavasti noin kymmenen minuutin välein, mutta se loppui parissa tunnissa ja yön nukuin aika hyvin. Nyt aamupäivällä on tullut pari irrallista supistusta, muttei mitään säännöllistä. Mitenkään kipeitä supparit eivät ole, vatsa vaan pingottuu kireäksi ja sellainen jännä lämmön tunne leviää vatsasta ylöspäin päähän ja kasvoihin asti. Mini lähtee liikkeelle aina heti supistuksen jälkeen, varmaan sekin ihmettelee, että mitä sen yksiölle oikein tapahtuu. Kiva tuntea vielä paljon liikkeitä, ei tarvitse ainakaan jännittää vauvan vointia.
Soitin heti aamusta äitipolille ja varasin yliaikaiskontrollin maanantaiksi. Päästään sinne heti maanantaina aamulla, mutta ei ole kuulemma sanottua, että saman tien laitettaisiin käynnistykseen, yhtä hyvin sieltä voidaan vielä lähettää ¿kotiin kypsymään¿. Varmalta alkaa kuitenkin tuntua, että ensi viikon loppuun mennessä meillä on nyytti sylissä! Mitenkähän tätä viimeistä vauvatonta viikonloppua pitäisi viettää?
Tipu & Mini 41+2
Eli:
HANNNAH: Onnea sylin täydeltä pikku prinsessan syntymän johdosta!
TIPU: Siellä vielä masun kanssa odotellaan... Suppareita ja jaksuja viimeisiin päiviin!
Vähän taitaa olla erilaisia mielipiteitä tuosta huuhteluaineen käytöstä(kiitos kyssäriin vastanneille) eli taidanpa tehdä niin, että laitan hiukan sitä hajusteetonta huuhteluainetta eli en kovin paljoo, ettei jää turhia jäämiä. Olen kuitenkin sitä tottunut käyttämään, mukavamman pehmeemmiltä tuntuu vaatteet.
Meillä pitää vähän huonekaluja järjestellä ensin, ennen kuin hoitolipasto laitetaan paikoilleen. En siis vielä ole aloittanut Pätkiksen vaateita pesemään, haluan laittaa ne sit suoraan lipastoon. Mutta aikaahan tässä on vielä mukavasti. Vaikka kyllähän se LA tuntuu kovaa vauhtia lähestyvän kuitenkin: sen huomaa nyt varsinkin siitä, että vanhat kuumeilukamut, kuten Hannnah ja Buuffa ovat nyt saaneet ihanat nyyttinsä kainaloon jo... Mitenkäs muut marrasvauvaa odottelevat (Sanle, Dragondream, Malaika ainakin....): joko alkaa ajatukset kääntyä tulevaan synnytykseen miten tiiviisti?
Kaikille enskoille vilkutukset!
Dajm + Pätkis 30+2 (kolmenkympin raja poksahti siis : ))
Onpas täällä hiljaista, missä olette kaikki? Tulkaahan kertomaan kuulumisia!
Dajmille onnittelut kolmenkympin kerhoon siirtymisestä (viikoissa siis).
Jonkinlaista edistystä on tapahtunut synnytyksen lähestymisen suhteen, suppareita on ollut jonkinlaisella säännöllisyydellä eilisillasta asti. Yöllä ne kyllä jossain kohtaa loppui ja sain jopa nukuttua, mutta nyt taas supistelee. Ei mitenkään kamalan kipeästi vielä, mutta aika säännöllisesti. Kai tämä sitten vie asioita eteenpäin ja kypsyttää paikkoja. Mun äiti on sitä mieltä, että Mini syntyy sunnuntaina koska se itse ja minä ollaan synnytty sunnuntaina, huomenna nähdään pitikö mummin ennustus paikkansa. Toiveita on vielä siitä, että homma lähtisi käyntiin ilman käynnistystä.
Meillä on viime hetken siivousprojekti käynnissä, pitää mennä jatkamaan hommia. Olisi kiva saada paikat kuntoon ennen kun lähdetään hakemaan vauvaa kotiin.
Tipu & Mini 41+3
Hannahille isot onnittelut tytöstä! Kirjoittelehan jotain synnytystarinaa kun jaksat! Kovasti alkaa jo kiinnostaa nuo synnytysjutut kun oma aika lähenee huimaa vauhtia.
Tipullakin varmasti viedään viimeisiä päiviä. Kovasti jaksamista vielä. Ole vaan rauhassa kiukkuinen ihmisten kyselyille, ehkä sitten ymmärtävät olla kyselemättä toista kertaa. Mä oon yrittänyt välttää tuota sanomalla, että vauvan pitäisi syntyä lokakuun lopussa (la on siis 23.10.) - ainakin vähän pidempään saan ehkä olla rauhassa kyselyiltä.
Sanlen tutulla oli tosi huima synnytys! Olipa hyvä, että tilasivat sen ambulanssin, että ei tarvinnut kotiin synnyttää, niistäkin aina joskus lukee. Vaikka itsekään en toivo mitään 20 tunnin projektia, niin tunti kuulostaa vielä huimemmalta. Ostitko mitään kutsuilta? Pinniksen reunuksia varten mullakin on jo osa tarvikkeista valmiina, mutta vielä en ole päättänyt millaisen kankaan siihen päälle laitan. Odottelen äitiyslomaa, silloin ehtii sitten valkkaamaan!
Pakko taas kauhistella noita hermionen viikkoja, kun melkein samaan aikaan alettiin kirjoittelemaan tälle palstalle ja nyt sä olet jo kaiketi tipun jälkeen kakkosena synnyttämään lähtemässä! Mitä pakkasit sairaalakassiin? Millaisia vaatteita muuten ajattelit varata vauvalle päälle kun tulette kotiin, joko olet suunnitellut?
Toivottavasti Gaiolen äitiyspakkaushakemus menee eteenpäin nopsasti! Itse sain pakkauksen suhteellisen ripeästi, mutta juuri viestiäsi lukiessa tajusin, että päivärahalaskelmaa en ole saanut vieläkään. Pyysivät nimittäin uutta palkkatodistusta, ja lähetin sen tuossa parisen viikkoa sitten. Aika viime tinkaan jää laskelman saaminen! Pakkauksen olen käynyt läpi jo pariin kertaan, mutta vielä en ole pessyt mitään. Ajattelin malttaa siihen kun jään kotiin, niin saan päivät mukavasti kulumaan. Ihania vaatteita siellä, mun mielestä on upea etuoikeus että valtio meille kustantaa tuollaisen paketin!
Eipä kummempaa, töitä jäljellä 3 päivää, mutta kukapa tässä laskee!
Bianco+pikku-bee 34+1