Tuore terveydenhoitaja vastaa hetken aikaa!
Vastaan mikäli suinkin osaan, ja jos en osaa, etsin tahon joka osaa:)
Kommentit (34)
Et tietty " tunnusta" , mutta kannattaa miettiä pari kertaa mitä tuntomerkkejä antaa, täällä voi olla muitakin alalta. Suomi on pieni maa ;-))
Imetysohjauskoulutuksen saaneena tiedän siitä hyvin paljon. Ohjasin äitejä synnytyksen jälkeen niissä asioissa perusteellisesti ja hyvin, omasta mielestäni. Kun sain esikoiseni, huutavan ja valvovan sellaisen, ohjaukseeni tuli vääjäämättä uusi aspekti. Luen ja tiesin ennen järjellä synnytyksen jälkeiset mieliala asiat, väsymyksen, vanhemmuuteen kasvun, jne. Kun olin 4kk valvonut lähes tulkoon koko aika allergisen ja tuskaisen lapseni kanssa, niin silloin YMMÄRSIN sen lukemani tunnetasolla, hyvin konkreettisesti. Mielestäni omat lapset ovat tehneet minusta paremman ammattilaisen. Ymmärrän paremmin äitejä ja osaan tukea perhettä hyvin kokonaisvaltaisesti.
En hiukkaakaan epäile etteikö lapseton olisi pätevä tai taitava ammattilainen, mutta lapset antavat siihen hienoisen säväyksen, ikään kuin extra mauste ;)
Uskon että äidit haluavat neuvolassa ammattitaitoisen ihmisen, viisautta tulee työkokemuksen myötä. Ole avoin uusille asioille ja kuuntele konkareita. Anna itsellesi aikaa oppia ja ole opintiellä kärsivällinen. Heti sitä haluaisi olla " valmis" , mutta kukaan ei ole seppä syntyessään. Ja änla:ssa tarkkana! Sulla on tärkeä ja vastuullinen työsarka kynnettävänä. Paljon auringonpaistetta päiviisi :)
Ja viihteeksi sinulle testi kyssäri;)
Olen ammatiltani timpuri ja maalaan työssäni myös paljon. Erikois alaani ovat kylpyhuoneet. Nyt olen raskaana h5+4 ja mietin onko työstäni jotakin haittaa vauvalleni? Pitääkö jotakin välttää?
Vierailija:
Anyways, minä taas tekisin th:sta valituksen, jos hän alkaisi selittää minulle jotain mutu-tietoa. Minä haluan, että th tietää esim. uusimman ja tuoreimman tiedon koliikin syistä ja hoidosta. Haloo, th on terveydenhuollon ammattilainen, ei mikään vertaistuki. Vertaistukea saa mammakerhoista.
Minä olen ainakin saanut neuvolasta sellaisia ulkokohtaiseen kirjaviisauteen perustuvia ohjeita, että olen jättänyt ne ihan omaan arvoonsa. Tiedän, että tutkimustietoakin on tosi monenlaista, eli ei ole vain yksi oikea totuus vs mutu-tieto.
Itse en todellakaan jaa ihan kaikkia neuvoloiden käsityksiä ja ohjeita, jotka voivat olle välillä aika ehdottomankin kuuloisia, etenkin, jos on ensimmäinen lapsi kyseessä. Ja samoista ohjeistakin olen kuullut eri neuvoloissa vähän eri versioita.
Olen itse saanut selitellä pitkää imetystä, vauvan vieressä nukkumista ja kantoliinassa kantamista monta kertaa - harvoin on kukaan kehottanut punnitesemaan vaihtoehtoja, kuuntelemaan lasta ja luottamaan omaan vaistoon, mikä olisi minusta se, mitä neuvoloissa tulisi enemmän tehdä. Tosin se, että olen itse alan ammattilainen, on varmaan säästänyt minut kaikista suurimmalta arvostelulta.
t. sh-kätilö
Vierailija:
En hiukkaakaan epäile etteikö lapseton olisi pätevä tai taitava ammattilainen, mutta lapset antavat siihen hienoisen säväyksen, ikään kuin extra mauste ;)
Uskon että äidit haluavat neuvolassa ammattitaitoisen ihmisen, viisautta tulee työkokemuksen myötä.
Olen samaa mieltä. Vastavalmistuneeseen äitiysneuvolaterkkariin en välttämättä itse luottaisi, mutta lapsettomuus ei välttämättä haittaisi, mikäli terkkarilla olisi alalta pitkä työkemus.
t. sh-kätilö
Vierailija:
Et tietty " tunnusta" , mutta kannattaa miettiä pari kertaa mitä tuntomerkkejä antaa, täällä voi olla muitakin alalta. Suomi on pieni maa ;-))
Keneksi minua luulet? Olen siis 26v, odotan esikoistani ensimmäisellä kolmanneksella, ja avoliitossa. Kuullostaako tutulta vai?
ap
Mitäs sanotte lääkäristä, joka toteaa potilaalleen:
Olkaapa hyvä - tässä lääke aivokasvaimeenne. Ei ikävä kyllä tehonnut anopilleni.
tai
Älkää suotta syökö antibiootteja virtsatiehyttulehdukseenne. Minun vaimoltani se lähti pelkillä puolukoilla.
Omakohtaisuus rules!
alalle, mutta tuskin sinä asiakkaillesi kuitenkin alat lässyttää omakohtaisia kokemuksia.
Kummallakin on takana sama kirjatieto eli koulutus. Kyllä tuossakin ammatissa työnantaja haluaa nähdä mihin tyypistä on ... Ihan turha väittää, että vastavalmistuneella lapsettomalla terkalla olisi vastaavat valmiudet esim. lasten/äitiysneuvolaan kuin " lapsellisella" . Nykyiset vastavalmistuneet voivat olla vasta 23 vuotiaita, eikä heillä ole siihenkään nähden elämänkokemusta (en provosoi, tämä on valitettava tosiasia). Periaatteessa kirjatieto on samalla tasolla (päässyt ainakin läpi ja valmistunut) mutta ymmärrys suuremmista kokonaisuuksista on hatarampi. Entinen malli; ensin sh ja pitkään työelämässä ja vasta sitten pätevöitymään terkaksi olisi parempi. Ja huom. sh:t pääosin työskentelevät tiimeissä eli vastavalmistuneella on ohjaajia. Terkat tekevät pääosin itsenäisempää työtä.
Ja minusta talon rakennus on eri asia kuin terveydenhuolto. Sitä paitsi asiakkaat eivät edes tiedä on th:lla lapsia vai ei, ja on kyllä epäammatillista mennä th:na huutelemaankaan omia yksityisasioitaan asiakkaalle.
Eli siis yhteenvetona, ymmärsinkö oikein, että osa asiakkaista haluaa th:ltaan vain niitä mutu-tietoja ja omia kokemuksia? Eikö niistä voi puhua kavereiden, siskojen tai oman äidin kanssa??
Kirjaviisaus on erikseen, senhän tuo valmistuminen kertookin. Nuorella naisella (joita vastavalmistuneet th:t pääosin ovat) ei ole vielä ns. hiljaista tietoa, jonka avulla hän olisi vakuuttava. Vertaistuki haetaan sitten muualta kuin terkalta. Ja kyllä kiitos; menisin mieluummin " vanhan jäärän" puheille kuin nuoren vastavalmistuneen. Olen toki joutunut myös lapsettoman nuoren th:n vastaanotolle eli puhun kokemuksesta. Kuten tuossa jo joku kirjoitti; ensin sh:ksi ja sitten muutaman vuoden työkokemuksen jälkeen vasta terkaksi.
Vierailija:
alalle, mutta tuskin sinä asiakkaillesi kuitenkin alat lässyttää omakohtaisia kokemuksia.
En ole niin väittänytkään. Väitän vain, että ymmärtämys asioista on ihan eri tasoa 3 lapsen jälkeen kuin 10 vuotta sitten vastavalmistuneena ja lapsettomana.
t. sh-kätilö
Vierailija:
Eli siis yhteenvetona, ymmärsinkö oikein, että osa asiakkaista haluaa th:ltaan vain niitä mutu-tietoja ja omia kokemuksia? Eikö niistä voi puhua kavereiden, siskojen tai oman äidin kanssa??
Et ymmärtänyt oikein.=)
Suurin osa haluaa kokeneita terveydenhuoltoalan ammattilaisia, ei vastavalmistuneita kirjaviisaita. =)
Ja useampi oma lapsi auttaa ymmärtämään raskauteen/synnytyksee /lastenhoitoon liittyviä asioita ja syventää kummasti muualta (kirjoista ja työn kautta) hankittua tietoa ja kokemusta.
t. sh-kätilö
Kysymys:
Miten sinun mielestäsi ehkäistään parhaiten lasten ja nuorten syömishäiriöitä? Mikä mielestäsi altistaa niille?
t. Tupuna
en ole törmännyt " luottamuspulaan" työssäni, asiakkaat ovat suhtautuneet ihan normaalisti, tai en ole ainakaan huomannut mitään erityistä.
ap