Muistakaa opettaa lapsenne lukemaan ennen kouluun menoa!
Oltiin eilen vanhempainillassa ja totesimme että olisi pitänyt opettaa lapsi ehdottomasti lukemaan ennen koulun alkua! Lapset nääs jaetaan oikeen eri " kasteihin" sen mukaan onko lukija vai ei lukija! Oppikirjakin huomioi tämän ja ne jotka osaavat lukea tekevät aivan eri tehtäviä kuin ne jotka eivät osaa lukea! Joten ihan eri lähtökohdat. Onhan se tietysti mukavampaa niille jotka osaavat lukea mutta entäs sitten nämä jotka eivät osaa tai tunnista edes kirjaimia!? Meillä tyttö sentään tunnistaa kirjaimet ja on ihan hilkulla ettei lue. On aivan varmaa että alan tästä päivästä lähtien opettaa myös kahden vuoden päästä koulunsa aloittavaa siskoa! Riippuu ilmeisesti oppikirjasta miten toimitaan mutta meillä näin!
Kommentit (66)
mutta kuten sanottu entisenä koulukiusattuna hirvittää vaan tämä asia! Jo edistyneet pääsevät kovasti eteenpäin ja hitaat tekevät omaa hidasta tahtiaan ja koittavat sitten saada kiinni mikä tuskin edes onnistuu...ja lapselle en ole asiasta mitään maininnut enkä aiijo mainita! Mieheni oli tosin samaa mieltä vaikka ei ole kiusattu ollutkaan. Ap
Totuus on se, että lukutaitoisetkaan eivät turhaudu, sillä suuri osa lukutaitoisista ei osaa kuitenkaan yhdistää kirjaimia tavuiksi ja tavuja sanoiksi, eli heillä ei ole välineitä kirjoitustaitoon. Siksi myös lukutaitoiset " joutuvat" käymään kirjaimet läpi, sillä lukeminen ja kirjoittaminen opitaan käsi kädessä. Ja ekaluokalla jokainen lukee ja kirjoittaa taitojensa mukaan. Minulla on ollut monia ekaluokkalaisia, jotka kouluun tullessaan eivät ole osanneet lukea, mutta ekaluokan lopussa heidän lukemisensa ja kirjoittamisensa on parempaa kuin joidenkin sellaisten oppilaiden, jotka osasivat kouluuntullessan lukea. Nämä lukutaitoiset kun usein kuvittelevat jo hallitsevansa kaiken, eivätkä viitsi sitten harjoitella. Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen, että tuo asenne saattaakin olla peräisin sieltä kotoa, missä lapsia kategorioidaan hyviin ja huonoihin.
on samalla tasolla - tai ainakin lahjojaan vastaavassa järjestyksessä lukemisen suhteen. Samaa sanon sille, joka huolehti että lahjakas lapsi ei saa edetä tarpeeksi nopeasti, kun luokassa osa vasta opettelee kirjaimia: 1. luokalla erot taidoissa johtuvat vielä paljolti harjoituksen määrästä. Olisi aivan järjetöntä alkaa jo ekan luokan syksyllä luokittella lapsia lahjakkaiksi ja hitaiksi - tokalla luokalla kun osat saattavat olla aivan päinvastaiset.
T. Eräs jonka poika kävi ekan luokan syksyn erityisopella harjoittelemassa kirjaimia ja on nyt luokkansa parhaita oppilaita ja lukijoita (saanut eritysmainninnakin siitä)
ymmärrän että pelkäät että lastasi aletaan kiusaamaan ja hän kokee saman kohtalon kuin sinä. nutta tuo eriutetty opetus on ihan tosissaan toimiva juttu, eikä ne lapset ajattele että jako on tehty " hyviin" ja " huonoihin" . tuo jaottelu on sun päässäsi.
sun lapsi ei ole millään tavalla huono. hän on oma itsensä ja osaa monia asioita. nuorempi lapsesi oppii lukemaan, jos oppii. ei kannata alkaa häntä " treenaamaan" , siitä niin herkästi voi muodostua semmoinen pakon tunne, joka saattaa tehdä koko lukemistouhun vastenmieliseksi.
itse olen 30v ja opin aikoinani itsekseni lukemaan 5-vuotiaana. vanhemmilleni oli neuvottu ettei saa opettaa, mutta opin siis itse. tuohon aikaan meillä koulussa jaettiin luokka niin että edessä istuivat ne jotka eivät osanneet lukea, ja takarivissä oli ne jotka lukivat. opettaja opetti eturiviä ja me takarivissä saimme puuhailla omiamme.
tästä oli seurauksena se että opin lorvimaan tunneilla. oleilin vain. sitten kun tuli aika opetella kaunokirjoitusta, olinkin aivan pulassa: käsialani oli kaamea (on vieläkin), enkä tajunnut kaksoiskonsonantteja.
nyt oma lapseni on ekalla. hän osaa lukea pikkaisen, eli on siinä kakkosryhmässä, jos ykköset eivät lue ja kolmoset lukevat. vanhempainillassa esiteltiin kuinka heillä on eriytettyä tuo opetus. olen todella kiitollinen että minu lapseni saa myös opetusta. olin niin pelännyt että hänelle kävisi koulussa kuin minulle, oppisi heti alkuun ottamaan liian rennosti.
olin itse koulukiusattu, mutta ihan muista syistä. ymmärrän kuitenkin tosi hyvin tunteesi ap, mutta koita lohduttautua sillä, että tuo " kastijako" on sun päässäsi.
hyvää syksyä Sinulle ja lapsillesi :)
Joo en oikeen itsekkään pysty kuvailemaan miksi reagoin näin, mutta jotenkin sisälläni kuohuu oikein. Tyttäreni on onneksi ihan eri maata kuin itse olin pienenä, hän on sosiaalinen ja reipas muutenkin. Itse en uskaltanut tuon ikäisenä yhtään mitään ja minulla oli todella huono itsetunto. Eikä kuisaaminen sitä helpottanut( olin ylipainoinen). Jotenkin oikein järkytyin kun opetussuunnitelma esiteltiin... No kaikki on kai sitten omassa päässäni mutta ajattelin että täällä joku ekaluokkalaisen vanhempi olisi tuntenut samoin kuin minä ja mieheni.. ap
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta miten ap kuvittelet lasten oppilan lukemista, jos heillä ei ole omantasoisiaan tehtäviä. Ennen kouluun menoa ei todellakaan tarvitse osata lukea, mutta eivät ne lukutaidottomat lukemaan opi tekemällä lukutaitoisten tehtäviä. Ja lukutaitoisia ei pidä rangaista lukutaidostaan, vaan antaa heillekin omantasoisiaan tehtäviä. Herranjumala kuinka yksinkertaisia vanhempia on olemassa!!! Olisit onnellinen, että lapsellasi on käytössään sellaista oppimateriaalia, jonka avulla hän voi saada onnistumisen kokemuksia matkalla lukutaitoon.