Toukokuiset -08!
Olen vaikka ja kuinka monta kertaa kirjoitellut tänne mutta aina tekstit katoaa jonnekin, toivottavasti nyt onnistuu...
Meillä vappu sujui mitä parhaimmin, TYTTÖVAUVA SYNTYI 1.5 KLO 04.13 =) Pituutta hänellä oli 50,5cm ja painoa 3195g, että aikas komian kokoinen kun rv 37+0 synnytys käynnistettiin niiden korkeiden sappiarvojen ja raskausmyrkytyksen takia. Synnytyksessä sydänäänet laski niin, että imukupilla piti tyttö saada vauhdilla maailmaan ja samantien veivät hänet teholle, ettei saatu nähdä vasta kun 10 aikaan aamulla.. Oli siinä vanhemmilla hätä kädessä kun tyttö kiidätettiin heti pois eikä itse tiennyt lainkaan miten hän voi... Antibiootit hänelle aloitettiin (varmuuden vuoksi) ja sokeri seurannassa sekä tipassa oli, viimeiset pari sairaalapäivää seurattiin biliarvoja keltaisuuden takia mutta keskiviikkona saatiin tyttö kotiin =) Eli nyt on kaikki kunnossa kun tänään käytiin kontrollissa niiden biliarvojen takia, mutta nekin on kohdillaan.
Nyt opetellaan uutta ja ihmeellistä elämää, on tämä vaan niin ihanaa. Oma rakas tyttö kun tuhisee tissillä (ja muutenkin) niin ei ole sen voittanutta. Isästäkin huomaa, että toinen nainen on hänen elämäänsä tullut ja pahasti on vaimon ohi tämä uusi tulokas kiilannut, niin kuin kuuluukin =) Aika tasaista tämä elämä on toistaiseksi ollut, tyttö syö ja nukkuu niin että vanhemmatkin saa hyvin levätyksi. Tosin eiköhän aika näytä muutakin kuin nukkumista ja syömistä... Vielä toistaiseksi tyttö täytyy herätellä jos ei itse heräile, niin neljän tunnin välein..
Tällaisia kuulumisia täältä... Ja tosiaan kovasti olen yrittänyt tänne kirjoitella mutta kun ei mun tekstejä ole huolittu tänne... Mitenkäs te jakselette??
eppu ja pikku tuhisija viikko+1päivä
Kommentit (275)
Hyvää kuuluu tänne ja kyllä täällä kunnossa ollaan, Kiitos Tytöt huolehtimisesta!! Selkä on ollut niin pirun kipeä etten ole pahemmin mitään pystynyt tekemään. Nyt se on onneksi hellittämään päin, mutta edelleen vähän kipuilee, esim. tässä koneella istuminen ei tunnu kauhean mukavalta. Täytynee ottaa uudestaan tukivyö käyttöön, josko se auttaisi edes vähäsen.
Tänään oli neuvola ja kaikki oli ihan hyvin. Paineet 128/93, painoa oli tullut 2vk:ssa 600g ja sf-mitta oli 31. Jäbän syke n.150, kauaa ei kuunneltu kun meikäläisellä tuli huono olo selällä maatessa. Niinhän se on jonkun aikaa jo ollut ettei selällään pysty kauaa olemaan. Otettiin myös streptokokki näyte ja lupasivat neuvolasta ilmoitella jos se on positiivinen. Pissa oli puhdas. Jäbä oli vähän laskeutunut, mutta sanoi täti ettei vielä tarkoita, että tulisi etuajassa.
Täytyy kyllä sanoa, että aika ajoin on ruennut tökkimään tämä pelkkä kotona olo. Kovasti olen yrittänyt treffailla kavereitten kanssa ja töissä olen poikennut aina silloin tällöin. Hemmotellutkin olen itseäni, kävin jalkahoidossa ja ensi viikolla menen vielä hoitamaan kädet. Epulla se on alkanut jo sitten ihan virallinen äitiysloma ¿ onnea siitä! Perässä tullaan kun lauantainahan se alkaa meikäläiselläkin ja eikös Lupiinillakin?
Mulla on oikeastaan synnytyksen jännitys hävinnyt kokonaan, ehkä se sieltä vielä hiipii jostain esiin, mutta tällä hetkellä ei jänskätä yhtään! Ehkä asiaan on nyttenkin auttanut pitkät keskustelut ystäväni kanssa joka synnytti tiistaina poikavauvan, tasan kaksi viikkoa yli lasketun ajan! Synnytys ei ollut ihan helpoimmasta päästä, molemmat olivat kovilla, mutta onneksi kaikki on nyt hyvin ja taitavat päästä lauantaina kotiin koko perhe! Tällä hetkellä mie olen päättänyt etten halua epiduraalia, mutta sittenhän sen näkee kuinka kovat ne kivut on, että miten ne kestää!
Täällä ei ole masu laskeutunut vielä. Kovasti ahdistaa ja hengästyttää edelleen samaan malliin kuin ennenkin. Saapas tosiaan nähdä kuka meistä ensimmäisenä synnyttää! Tosin Eppu se ehkä taitaa olla kun jo käynnistyksestä puhutaan. Toivottavasti ei mene kauhiasti yli kenelläkään! Meillä isäntä on sitä mieltä, että kyllä jäbä ennen laskettua syntyy, mutta saapas nähdä kuinka käy! Mie sanoin, että varmaan kohta loppuu kaikki supistukset ja jäbää saadaan oikein houkutella ulos!!!
Onneksi olkoon Epulle veronpalautuksista! Hyvin tuli! Mei ei olla vielä saatu tietoa enkä kyllä uskalla edes arvailla mitä sieltä tuleman pitää. Yleensä on tullut palautuksia, mutta eihän tuosta ikinä tiedä! Täälläkin on kaikki valmista vauvaa varten, vähän jotain pestävää ja silitettävää on, mutta niillä ei kiire. Jäbä piti taas viime yönä äiskää hereillä..puoli neljältä alkoi aivan älytön potkiminen ja täytyy myöntää, että teki välillä oikein kunnolla kipeää! Ja sitten vielä tuo selkäkipu ei ole pahemmin auttanut noihin öihin! Miun piti kans jo pakata se sairaalakassi, mutta enpäs ole vielä saanut aikaiseksi. Jos yritän huomenna sitä vaikka jo aloitella. Tänään oli kummityttö hoidossa, nyt on voimat aika loppu ja ehkä kannattaisi mennä jo maate! Joku kuitenkin pitää yöllä hereillä hih!
Jännästi ne Epun verensokerit on laskenut aina yöllä, toivottavasti rupeaisi helpottamaan! Ja mukavan kokoinen tytteli tosiaan tulossa teille. Mie en saanut vielä sitä ultra aikaa, mutta neuvolatäti lupasi varata sen maanantaina ja ilmoitella sitten koska se on. Vähän tuo flunssakin yrittää taas päälle pukata, mutta toivottavasti pysyisi poissa!!
Taidanpas tästä kömpiä tuonne sänkyyn!
SolinaPolina rv 34+3
Jassoo, täällä on sitten palsta täynnä virallisia äitiyslomalaisia!? =)
Meillä ollut pelkkää hulinaa muutama päivä, miehen isovanhemmat kun ovat hieman huonossa kunnossa kumpainenkin ja heitä pitää vähän vahtia ym. Ja kaiken lisäksi molempiin makuuhuoneisiin on tulossa vaatekaappiremontti =/ Ei totisesti napostelisi tässä vaiheessa mitään remonttireiskoja kattella taikka kaappeja tyhjenteleen ja sitten taas täyttään, mutta kun ne on hieman huonossa kunnossa nuo kaapin ovet ja isännöitsijä on sitä mieltä, että uusiksi kaikki!! Vaadin, että homma olis valmista sitten ensi viikon aikana. On nimittäin nyt jo olo sellainen ettei kykene mihkään... Alavatsa sen kun kipuilee ja nivusia juilii... Pissanäytteessä oli sittenkin ollut jotakin häikkää ja vein eilen ihan virallisen näytteen labraan, että kattoo onko taas tulehdusta päällä! =( Inhottaa noita antibioottikuureja syödä...
Kauhia on väsymys päivästä toiseen, onneksi yötkin on tullut ihan hyvin nukuttua. Lenkille himottais päästä kun on niin kaunista ilmaa mutta tuo vatsa ei päästä mua käveleen kun ihan pieniä pätkiä, sattuu aivan kauhiasti! Yritin tässä yksi ilta miestäkin saada hieman hellimään mutta ei hää oikein edes ymmärtänyt enää, että olin tosissani. Taitaa edellisestä kerrasta olla jo liian pitkä aika...
Huh huh. Mulla flunssa jatkaa vielä kiusaamistaan. Sellaisena lievänä onneksi. Nyt kyl tulee reilusti valitusta olostani, vaikka olen pyhästi päättänyt etten valita jos jossain vaiheessa saan raskauden kokea. Mulla on ollut tosi huono olo tyyliin viikon-puolitoista. Närästää, maha painaa, olo on iso, vaikea hengittää, väsyttää ja selkää särkee. Mä tahtoisisin vain maata sängyllä. En jaksaisi oikeasti tehdä yhtään mitään! Kaiken on kruunannut pahoinvointi/kuvotus joka on tullut taas takaisin.
Huh, huh siis. Mä palaan linjoille parempana päivänä. Kun ei ole näin raskas olo. ;)
Lupiini 34+6
Nyt on taas mieli iloisena ja virkeänä. Eilinen meni selkeästi paremmin kuin toissapäivä. Masun kanssa jaksoi taas ihan hyvin.
Ihania kevätilmoja ollut nyt. Tekee kovasti mieli kuopsutella maata ja touhuta kaikkea pihalla.
Lupiini 35+1
Täällä taas sattuu ja tapahtuu... Eilen oli neuvola, paino +400g/vko, pissa puhdas, MUTTA verenpaineet huiteli vaikka ja kuinka korkeella, alapaine 100 pinnassa. No siitä tuli sitten lähtö äitiyspolille kun oli turvotuksiakin tullut sekä näkökentässä pieni piste vilistää aina silloin tällöin, mainitsin myöskin lievää kutinaa olevan harvakseltaan. Jälleen kerran tyttöä ultrattiin ja painoarvioksi nyt 2700g, että tämän perusteella meille ei sittenkään olisi mitään jättiä tulossa. Ottivat kuitenkin tarkkailuun osastolle yöksi, missä paineet kuitenkin ihan huippuluokkaa niin päästivät sitten tänään kotiin. Siellä olin sitten lepohoidossa ja voin kertoa, että jo vuorokaudessa meinasi pääkoppa hajota!!! Huoneessa ei ollut tv:tä niin sekin ajanviete oli pois laskuista.
Nyt pitäisi käydä tiheemmin neuvolassa verenpaineita mittailemassa ja jos tulee korkeeta arvoa niin samantien osastolle takaisin. Ja myöskin kotona pitää nyt vaan levätä!! Alavatsa kipuilee hurjasti edelleen, että 7.5 kun kontrolli on polilla niin vaadin käynnistystä jos ei kipuilu yhtään hellitä. Ei tosissaan pysty edes olemaan kun niin kovin sattuu.. Mutta tosiaan sen parin viikkoa olisi vaavin syytä tuolla vatsassa mellastaa!!!
Täytyy sanoa, että on tuo synnyttävien vuodeosasto sitten jännä paikka, siellä on niin oma tunnelmansa kun tuoreet äidit pientensä kanssa siellä kuljeskelevat =) Sitä hetkeä odotellessa, että itsekin pääsee nyyttiänsä sylissä pitämään...
Ja Lupiini, mielestäni on ihan sallittua kiukkuhetket/kyllästymishetket vaikka tämä raskaaksi tulo on vaikeeta ollutkin!! =) Että silloin valittaa ja purnaa jos siltä tuntuu, ainakin tänne meille, kyllä me täällä ymmärretään! Parempia vointeja...
eppu ja pikkutinttara rv 35+5
Mitenkäs Tytöt jakselette? Epulla ne painoarviot sitten vain heittelee jännästi. Toivottavasti paineet pysyy hyvinä ja alavatsan kipuilut vähenevät. Kyllä täällä Lupiini on sallittua välillä päästellä höyryjä pihalle ja valitella olojaan. Mua oikein harmittaa kun isäntä joutuu kärsimään meikäläisen mielialanvaihteluista, jotka on mun mielestä nyt vain lisääntyneet ja varsinkin iltaa kohden saatan olla tosi pahalla päällä ihan ilman syytä...
Jotain ihmeellistä tapahtui viime yönä¿en herännyt kuin kaksi kertaa käymään vessassa ja samantein nukahdin takasin kun palasin sänkyyn ja aamuun asti tosiaan nukuin todella hyvin!! Eilen aamulla olin nousemassa sängystä ja tunsin lorahduksen¿selvittelyjen jälkeen neuvolan täti piti hyvinkin mahdollisena, että se oli lapsivettä. Saattoi olla myös valkovuotoa, mutta todennäköisempänä piti, että oli lapsivettä. Eilen myös supisteli aika paljon, mutta suurimmaksi osaksi olivat kivuttomia. Nyt on myös ruennut alavatsassa vihlomaan, aikasemmin vain kävellessä, mutta nyt myös istuessa.
Illalla käytiin kyläilemässä ystäväni luona, jolla viikon ikäinen poikavauva. Kyllä nuo vauvat ovat sitten niin ihania ja lutuisia. Tänään oltiin siskoni kanssa lounaalla ja oli ihana istuskella terassilla auringon paisteessa, oli niin lämmintä. Kotiin menin jätskikiskan kautta. Toivottavasti ilmat pysyvät nyt tällaisina.
Ensi tiistaina meillä onkin sitten se ultra, katsotaan mitä jäbälle kuuluu ja kuinka isoksi on jo kasvanut! Eilen hän oli todella hiljainen, illalla hänellä oli onneksi hikka, joten jotain sentään tuntui masussa. Tänään hän oli iltapäivällä yllättävän virkeä. Potkutteli oikein kunnolla. Kummityttö piteli kättään masun päällä ja kyseli, että joko se syntyy!! Toivotaan nyt, että vielä masussa pysyy!
SolinaPolina rv 35+2
Huomaa, että viimeisiä viikkoja huidellaan kun itse kullakin alkaa olla jos jonkinmoista merkkiä synnytyksestä =) Äitiyspolilta soittivat eilen ja sappiarvot koholla, maksa-arvoissa ei ollut mitään poikkeavaa. Tosin pyysin maksakoe kontrolliin huomiseksi, että tilanne varmistuu, ne kun voivat nousta ihan muutamassa päivässä!! Selvisi sitten syy tähän kutinaankin ja seuraavan ajan polille antoivat jo ensi keskiviikolle. Siihen asti on nyt tärkeetä seurata vauvan liikkeitä ja jos hiljaselta vaikuttaa niin heti yhteys. Onneksi typyllä on vauhtia riittänyt nämä muutamat päivät, ettei vielä ole tarvinnut olla huolissaan. Verenpaineet on pysynyt hyvinä, että sentään jokin on niin kuin pitää!!
Ei kotona huilaamisesta tule kyllä yhtään mitään, koko ajan on jotain mitä " tarvis" tehdä ym. Nyt kun hoitopöytäkin vihdoin ja viimein tuli niin sen kimpussa on aikaa vierähtänyt =)
Mutta tällaisia taas tällä kertaa...
eppu rv 36 tasan
Eipä ole sitten tullut nukuttua puoli kahden jälkeen viime yönä =/ Ja aamulla ku piti lyllertää tuonne labraan niihin maksakontrolleihin niin ei sitten aamustikaan ole saanut nukuttua... Tuossa kyllä sain hieman torkahdettua mutta voipi olla, että tästä päivästä ei tarvi liikoja ootella.
Kovasti on taas viime aikoina paikkoja kutittanut. Vähän kyllä jännittää, että mitä ne labrat kertoo... Pirullakaan en viittis ainakaan mihkään osastolle lähteä makoileen!!! Paitsi että mahtaako niiden takia yleensä edes joutuakaan lepohoitoon...
Mitenkäs SP? Laittoiko terkkari sut johki tarkistettavaksi jos lapsivettä epäili tulleen??? Saa varmasti nyt olla tarkkana itse sen kanssa ja seurailla tilannetta... Mitenkä vointi muuten? Ja mitenkäs Lupiini??
Taidan mennä hieman huilaamaan kun ukkokin lähti harrastelemaan niin saa rauhassa vaikka nukahtaa hetkeksi...
eppu rv 36+1
Mitenkäs Epun kutinat? Meikäläisellä kutisee jalkapohjat ja masu. Neuvolaan käskivät ottaa heti yhteyttä jos kutina yltyy niin lähettävät testeihin. Onkos typy pitänyt vauhtia edelleen yllä? Täällä jäbä on taas ollut todella rauhallinen, tosin eilen innostu ihan hirveästi potkuttelemaan. Sain melkein jalasta kiinni kun hän työnsi sitä masun läpi. Koskas Eppu muuten saat tietää mitä maksa-arvot olivat? Vai ilmoittelevatko jos niissä oli jotain häikkää? Käsittääkseni jos arvot kovasti koholla niin voivat määrätä vuodelepoon, mutta varma tästä asiasta en ole.
Ei laittanut täti mihinkään tarkastettavaksi vaikka lapsivettä epäili tulleen. Nyt vain täytyy tarkkailla tilannetta, jos rupeaa enemmän lorahtelemaan niin sitten tarkastukseen ja pöksyjen kanssa voi kuulemma mennä äitiyspolille niin mittaavat oliko varmasti lapsivettä. Vähän eilen supisteli, mutta ei mitenkään pahasti. Tänään ollaan oltu koko päivä menossa ja se on sitten kyllä vähän kostautunut. Supistellut on ikävämmin kuin eilen ja olen ihan älyttömän väsynyt. Aamulla kävin manikyyrissä hemmottelussa ja vielä otin ajan kulmien ja ripsien laittoon ennen kuin jäbä tuloo.
Saitkos Eppu muuten nukuttua päivällä? Toivottavasti. Ja mitenkäs se Lupiini jakselee?! Kaikki hyvin?
SolinaPolina rv 35+4
Menihän se eilinen päivä ihan siedettävästi, toivottavasti ei tänään kostaudu kun yleensä on " harmit" tullut jälkikäteen... Hiukan sain jopa nukuttuakin päivällä. Mutta kaupungilla piti taapertaa kun ostettiin vihdoin ja viimein turvakaukalo!! =) Verrattiin sitä uutta tuohon meidän saatuun yli 10v vanhaan niin on niissä aikamoinen ero. Lähes tulkoon lelulta vaikuttaa tuo vanha, kyllä uusi näyttäisi olevan aika paljonkin turvallisempi... Mutta, vaikka meilläkään ei mikään pienimmästä päästä oleva auto ole niin on siinä ja siinä, että se mahtuu siellä takapenkillä olemaan niin, että etupenkillekin mahtuu.. Aikamoista taiteilua tuon kaukalonkin osto! =)
Jälleen taas heräsin aamulla ennen seitsemään huonoon oloon ja kuinka ollakaan verensokeri 3,4. Mä en voi ymmärtää noita arvoja kun ne on noin matalaksi mennyt vaikka iltasella pyrin aina jotakin leipää ym. syömään ehkäistäkseni matalat arvot! Pitää vaan toivoa, että tilanne todella normalisoituu synnytyksen jälkeen!!! Sinänsä oli inhottava aamu kun mies oli jo töissä kun heräsin niin sitten piti itse viimeisillä voimilla kyhätä jotakin syömistä, nuo matalat arvot kun tuntuu todella häijyiltä kropassa.. Maksa-arvot oli edelleen ihan kohdillaan mutta sappiarvotkin otettiin uusiksi, niissä tosin menee muutamia päiviä ennen kun ne valmistuu... Kattoo onko ne viime labrakäynnistä kohonnut entisestään. Ja onneksi on tyttö jaksanut jo monta päivää pitää äitinsä huolet poissa ja potkinut/muljannut minkä kerennyt!! =)
Jotenkin toivoisin, että alettaisiin käynnisteleen jo silloin ke kun menen sinne äitiyspolille mutta sitten taas en!! Mulla on vaan ihan hirvee pelko, että tässä ehtii käymään vielä hullusti =( Mutta sitten se olisi kamalaa olla käynnistettävänä jos paikat ei oo yhtään synnytykseen päin menneet, olisi monen päivän kärvistelyt edessä. Tää pelko on vaan ihan kauheeta!! Tuntuu, että loppua kohden tällaiset ihme vaivat vaan lisääntyy, kuten sappiarvot ym. Vauvan kannalta tietysti on parempi, että hän pysyisi vatsassa vielä tovin vaikka ke olisikin 37viikko jo ovella eli täysiaikaisuus...
Eppu ja pullanmuru rv 36+2, kai
SP: Kannattaa aika herkästi pyytää ne maksakokeet, koska niiden ottaminen ei paljon vaivaa vie!!!! Mieluummin pyydät ne otettavaksi kuin mietit ja kärvistelet kotona. Ei mullakaan sitä kutinaa niin paljoa ole, tai siis joka päivä (välillä on tosi inhottavia päiviä), mutta silti ne perskaleen sappihässäkät koholla! Ja kuitenkin niissä sappivastauksissa menee se muutama päivä, maksatulokset on samana päivänä valmiit muutamien tuntien päästä ottamisesta!!!
Voi teitä kutisevia! Käykää vain tiheästi kontrolleissa. Mua itseäni ei kutise kuin silloin tällöin ja se on varman vain ihon kuivuutta. :) Ei kai maksa-arvojen kohoamiseen vuodelepo auta, joten kyl ne varmaan käynnistää sit kun tilanne siltä alkaa näyttämään.
Mä olen ollut edelleen tosi väsynyt ja pahoinvoiva. Syödä ei voi kun pikkuruisesti kerrallaan tai nousee heti takaisin ylös. Tämä vie sit voimat tehdä oikeastaan mitään muuta ja niinpä mä vain odotan... Ja nyt on odottavan aika pitkä!
Edelleen toivon että tilanne korjaantuisi vielä pariksi viikoksi. :) Täytyy kyllä nyt sanoa että onneksi tein kaiken ajoissa valmiiksi lapselle. Nyt en jaksaisi.
Meillä on kans tänään ollut pojalla tosi hiljainen päivä liikkumisessa. Kai hänkin on väsynyt. Piti oikein stetoskooppi kaivaa esiin ja etsiä sydänäänet, että ollaanhan siellä yhä olemassa. Ja oltiinhan siellä.
Mulla on supistelut lisääntyneet nyt selvästi n 4 päivän sisällä. Ei ne ole kuin kivuttomia, ehkä osa hieman tunnahtaa, mutta enpä usko että niillä varsinaisesti mitään tapahtuu. Onko teillä välillä maha kovana pitkiä aikoja putkeen? Mulla meinaan on nyt. En tiedä onko harjoitussupistuksia niin tiheäsi ettei erota toisen loppumista ja toisen alkamista vai onko vauva sillain mahassa että selkä täyttää koko sen tilan mitä tunnustella.
Jaksamista teille molemmille! Enää ei ole pitkälti.
Lupiini 35+6
Tänään oltiin aamusella käymässä äippäpolilla. Ensin oltiin 40min. käyrillä ja hienosti jäbän sydän tykytti. Saatiin supistuskäyrätkin kivasti nousemaan ja supistuksen aikana jäbän syke nousi aina tuonne n.170, muuten pyöri siinä 140 paikkeilla. Paineet oli ok 129/84, kohdunsuu oli kiinni, lyhentynyt oli 2cm. Lapsivettä oli hyvin ja painoarvioksi tuli 3kg, kolme kertaa sekin tarkistettiin. Käskettiin vähentää tuota sokerin käyttöä jottei ihan kauhian isoksi jäbä kasvaisi. Napavirtauksia tutkittiin todella tarkkaan ja ne olivat juuri ja juuri normaalin rajoissa ja nyt lääkäri haluaa niitä seurata ja perjantaina pitääkin sitten mennä uudestaan ultraan sitä varten. Ja sitten kun meikäläinen on alle 160cm pitkä niin mie joudun nyt sitten myös magneettikuvauksiin ensi tiistaina. Tarkistetaan, että mahtuuko jäbä tulemaan alakautta vai päädytäänkö sektioon. Vähän mua kauhistuttaa tuo magneettikuvaus, lähinnä se selällään makuu ja kun pitäisi olla liikkumatta. Tunti pitää kuulemma varata aikaa ja tuona aikana otetaan useita 4-8 minuutin kuvasarjoja.
Kuinkas Epun kutinat nytten? Täällä on helpottanut huomattavasti. Voi tuota Lupiinin pahoinvointia, toivottavasti se helpottaisi. Käytiin saunomassa isännän porukoitten luona ja tuli todella huono olo. Pitänee vissiin oikeasti jättää tuo saunominen kokonaan. Isännän mummakin kuoli toissayönä 88-vuoden iässä. Hautajaiset ovat 500km:n päässä, joten sinne ei sitten tule lähdettyä. Pakko mennä pötköttämään kun olo on vähän heikko.
Voimia meille kaikille!!
SolinaPolina rv 36+1
Mitenkäs Teillä vaput meni? Oli kyllä ihanaa kun oli niin lämmintä, myö oltiin ystävien luona viettämässä aikaa ja mm. grillailtiin ja nautittiin simaa. Nyt on vähän nuo allergiaoireet pukanneet päälle, täytynee käydä apteekista hakemassa vähän lievitystä niihin.
Tänään oltiin siellä ultrassa. Ensin taas käyrillä makoiltiin vähän aikaa ja napavirtaukset oli suurinpiirtein samat kuin tiistaina ja ensi keskiviikkona mennään vielä kerran ultraan tarkastamaan niitä. Liikkeitä käskettiin seurailla ja se varmasti aiheuttaa meikäläiselle stressiä kun jäbä on muutenkin niin rauhallinen. No, yritän olla stressaamaatta. Turvotus on lisääntynyt, välillä oikein sattuu tuo käveleminen kun jalat niin turvoksissa.
Tässä oli meitin pikaiset kuulumiset, mitäs Teille kuuluupi?
SolinaPolina rv 36+4
Missäs Te Tytöt luuraatte? Mie rupian jo huolestumaan kun ei teistä mitään ole kuulunut! Onhan kaikki ok? Joko olette lähteneet synnyttämään?
Mie olin tänään siellä magneettikuvauksessa ja täytyy kyllä sanoa, että oli aika kamala kokemus. Toivottavasti en joudu koskaan uudestaan. Kauaa en ehtinyt putkessa makoilemaan kun tuskanhiki rupesi hiipimään pintaan ja olo tuli todella huonoksi. Pakko oli painaa nappia ja pääsin pois putkesta. Olin kuulemma aivan valkoinen ja naama märkänä. Olo kun parani niin urhoollisesti halusin, että yritetään uudelleen. Pari kuvasarjaa jaksoin hyvin ja sitten alkoi taas olo huonontua. Hoitajat olivat aivan ihania ja toinen tuli minun tueksi sinne. Jutteli minulle ja silitteli päätä ja antoi pillillä vettä välillä, värikin siinä palasi taas kasvoille. Kannusti aivan ihanasti ja kestin loppuun asti. Mutta toivon tosiaan etten koskaan joudu enää sitä kokemaan. Huomenna on aamulla taasen ultra ja samalla saan tuon kuvauksen tulokset.
Muuten olot täällä ihan hyvät, vähän on taas enemmän ruennut supistelemaan, mutta ei mitenkään kipeitä ole olleet. Mie täällä jänskään huomista ultraa ja kuvauksen tuloksia ja toivon, että teillä on kaikki hyvin molemmilla!!
SolinaPolina rv 37+1
No voihan! Tehän olette laittaneet kuulumisisanne. Ihan sattumalta eksyin sivulle piiiitkästä aikaa. Olipa kiva ylläri. Olenkin miettinyt että mitä puuhaatte. Ja hyvältähän puuhat näyttää!! Onnea valmistumisesta Eppuliinis ja SP:lle onnea vauvasuunnitelmista!!
Täällä voidaan kanssa hyvin. Poika kasvaa ja kehittyy vauhdilla. 8,5 kuukautisena mitat oli 10,6kg ja 72cm! Touhua on kovasti. Kuukaudessa poika alkoi ryömiin, konttaan ja nousi pystyyn! Nyt on sama silmät-pitäis-olla-selässäkin-ongelma. Kaikkea vasten pitäisi kokoajan nousta seisomaan ja nyt uutena että korkeuksiin yritetään kivutakkin! Polvea nostaa ja usein sen seuraksena pää kopsahtelee. Istuminen onnistuu, mutta sitä ei malta lainkaan tehdä. Päivään ei montaa paikoilla olo hetkeä mahdu. Kirjoja tykkää lukea ja siihen hetkeksi rauhoittuu. (Osaa itse kääntää kirjan sivut, äippä on niin ylpeä!!)
2(-3) päiväunilla mennään. Kerralla nukkuu 45min-2h. Yöllä nukkuu 11-12h. Yösyönnit lopeteltiin pari viikkoa sitten. Öisin herätään kerran tai kaksi itkeen ilmeisesti liikkumisen opettelua ja hampaita. Hampaita on nyt 6. 4 ylhäällä ja 2 alhaalla.
Minäkin jään hoitovapaalle. Tarkkaan ei vielä tiedetä kauanko olen,mutta ainakin syksyyn.
Syömisistä. Meillä syödään korviketta aina kiinteän päälle. Kerralla menee 60-140ml. Päivässä menee se suositeltu n 7dl. Kiinteää syö kerralla sellaisen ison vauvanruokapurkillisen verran. (noin, joskus enemmän ja joskus vähemmän)
Jokelletaanko teillä jo mammamma-tyylisiä litanioita? Meillä ne on jäänyt liikkumisen oppimisen varjoon. Jokeltaa yksittäisiä ai, au, ei-tyylisiä juttuja. Ja muita erilaisia kiekumisia ja murinoita.
Hienoa kuulla sustakin lupiini! =) Vauhdikasta tuntuu kuuluvan teillekin! On varmasti pieni paniikki päällänsä kun poika niin vauhdilla etenee liikkumisessa ja sitten herkästi satuttaa, vaikkakin hienoa kuitenkin! Ja kiitos onnitteluista =)
Meillä imetys loppui vatsatautiin! =) HIPHEI!!! Pitkän tauon jälkeen annoin maijalle broikkua ja kauhee oksentelu ja ripulointi alkoi jälleen.. Oonkohan mahtanut tästä jo kirjotella, en muista! Mutta nyt siis broikusta monen kuukauden tauko ja kokeillaan muita ruoka-aineita. Oon niin kauheen varovainen alottaankin mitään uutta kun pelkään noita oksenteluja =/ Mutta siis viime oksentamisen jälkeen oli tytöllä varmastikin niin kova jano, että vettä meni pullosta ihan hulluna ja siitä sitten maitoa, ja nyt en oo muutamaan päivään lainkaan tissittänytkään! =)
Maija siirtynyt kaksiin päikkäreihin. Huomannu ihan selvästi, että unen tarve päivällä on vähentynyt! No hyvä näin, on päiviin tullu järkevämpi rytmi!
Oih, ja tytöt tiiättekö.. Olin eilen illalla viihteellä ja kunnolla olinkin!! Nyt kun ei mua (tai siis tissejä) enää tarvita niin ihan mahtavaa lähtee tuulettuun =) Ja loistavasti oli kotona pärjätty! Tai en sitä kyllä hetkeäkään epäillyt.. Niin ja soitinpa sinne väestöliittoon ja viikon päästä olis suunnittelukäynti! =) Hoito ajotettais tosiaan sinne huhtikuulle, että vielä pääsee muutaman kerran äitee huinaamaan tässä välissä, vaikka hyvä tuuri käviskin hoidoissa =)
Jokelluksista, niin Maija on jo kuukauden pari hokenut äittä, äitti... Ja muita mammamaa -juttuja =) Mutta hää taitaakin keskittyä siihen puhepuoleen ennen liikkumista. Nyt ryömitään vauhdilla ja pikku hiljaa on alkanut pöydillä olevat tavarat kiinnostaa, että kiipeilyä/ylös nousua varmaankin odotettavissa. Mutta hyvin hiljalleen nämä liikkeelle lähtemiset meillä tapahtuu!
Olipas ihana kuulla Lupiinistakin!! Kovaa mennään teilläkin! Ihanaa Eppu kun pääsit viihteelle ja saitte tissivieroituksen onnistumaan! Ja kovasti tsemppiä hoitoon, kovasti täällä jo tsempataan teille!! Meillä on taas Jere ollut flunssassa ja yllätys yllätys iski molempiin korviin tulehdus. Ja kun antibioottikuuri loppui niin heti huomattiin, että korvan raapiminen jatkui ja kuume nousi taas 39:ään. Eilen illalla käytiin päivystyksessä ja vas. korvassa oli edelleen tulehdus eli taas jatketaan antibiootilla, josko nyt rupeaisi jo sitten helpottamaan! Tänään on ollut ainakin jo paljon parempi päivä!
Meille kerrottiin neuvolassa, että hammaslääkärikäynti tulee 8kk iässä ja kutsu tuli automaattisesti. Se varmaan vaihtelee paikkakunnittain! Huomenna se meillä on ja huomenna on 8kk lääkärineuvolakin. Oltiin taas tuon Jeren ihonkin takia lääkärissä kun ei meinannut millään rauhoittua. Allergiatestejäkin piti aikaistaa..tällä viikolla piti mennä, mutta nyt ne siirtyivät siihen kun Jere on tarpeeksi parantunut.
Meijän ruokailurytmi...kun ollaan terveitä eikä hampaat vaivaa niin menee suurinpiirtein niin, että...herätys n.7.30 - 9 (nykyään vaihtelee hirveästi) aamupuuro, joka tehdään maitoon. Ja aamupäivällä peruna-liharuoka ja päälle maitoa, jos huolii! Yleensä juo vettä nokkamukista ruualla! Ennen ekoja päikkäreitä menee maitoa vaihtelevasti. Päikkäreitten jälkeen hedelmäsose ja maitoa. Ja yleensä toisen perunaruuan päälle ei mene maitoa kuin huikka ja juo sitten vielä ennen nukkumaan menoa, iltapuuron jälkeen pullollisen.
Eilen huomasin ekan kerran, että Jere yritti kiivetä eli polvea nostaa. Tänään yritti nousta hellaa vasten...ei raukka tajua ettei siitä pääse ylös! Nyt huomaa, että on tullut varmuutta tuohon Jeren menoon, ei kopsahtele enää, joskus harvoin kun unohtaa ettei niin vaan pysykään pystyssä ilman tukea! Ja koko ajan pitäisi olla kävelyttämässä ja kävelee itse esim. sohvaa, kirjahyllyä ja keittiön penkkiä pitkin! Jere tykkää lukea Mumman kanssa kirjoja, mutta äiskän ja iskän kanssa on kivempi peuhata ja leikkiä! Eilen puhkesi lopultakin toinen hammas ylös ja kaksi sinne näyttäisi olevan tuloillaan! Hampaat tuntuu tulevan aina samaan aikaan kun ollaan kipeenä! Hampaitten harjaus on meillä muuten lempipuuhaa!
Jere on kova poika jokeltelemaan, kovasti yrittää väittää olevansa äitin tyttö...lääkärilläkin kerran sitä yritti väittää, mutta lääkäri naureskeli vastaan, että kyllä pojalta näytät kun tarkasti tutkii... Jos on esim. paljon lapsia niin silloin hän saattaa pitkän aikaa kuunnella mitä muut juttelee ja sitten vasta osallistuu "keskusteluun", mutta kun vauhtiin pääsee niin juttu ei lopu ollenkaan!!
Jahas, kello tikittää taas siihen malliin, että maate kai pitäisi mennä! Kuulumisiin!
Hiukan olin niin kun tylsä perjantai-ilta, molemmat kullanmurut nukkuu...
Mitenkäs sp teillä hammaslääkärissä ja neuvolassa meni?? Mä kyllä vähän epäilen meidän neidin kiltisti olemista hammaslääkärissä, ei varmasti anna suuhun edes kurkistaakaan =) Nyt on muuten alkanut huomata, että tyttö on enemmän ollut viime aikoina mun perään... Mahtaako se vierastaminen alkaa uudestaan! Meillä kun vierastettiin oikein kunnolla sillon 4-6kk...
Ihmeellisiä hysteerisiä itkukohtauksia saa Maija vähän väliä unestaan. Äskönkin piti käydä uudestaan nukuttelemassa ja rauhottelemassa. Välillä ei rauhotu muuten kun lelujen kanssa pelailemalla, muuten jatkuis varmaan loputtomiin...
Ääh, kait mä meen kattoon josko töllöstä tulis jotakin, vaikka tuskinpa kyllä tulee...
Juurikin tuota kasvukäyrää Eppuliinis tarkoitin. 50 on periaatteessa se keskimääräisin, " normaali" , painoarvio. Ne menee 10, 25, 50, 75 ja 90 välein. Meillä vauva on 25 käyrällä.