Toukokuiset -08!
Olen vaikka ja kuinka monta kertaa kirjoitellut tänne mutta aina tekstit katoaa jonnekin, toivottavasti nyt onnistuu...
Meillä vappu sujui mitä parhaimmin, TYTTÖVAUVA SYNTYI 1.5 KLO 04.13 =) Pituutta hänellä oli 50,5cm ja painoa 3195g, että aikas komian kokoinen kun rv 37+0 synnytys käynnistettiin niiden korkeiden sappiarvojen ja raskausmyrkytyksen takia. Synnytyksessä sydänäänet laski niin, että imukupilla piti tyttö saada vauhdilla maailmaan ja samantien veivät hänet teholle, ettei saatu nähdä vasta kun 10 aikaan aamulla.. Oli siinä vanhemmilla hätä kädessä kun tyttö kiidätettiin heti pois eikä itse tiennyt lainkaan miten hän voi... Antibiootit hänelle aloitettiin (varmuuden vuoksi) ja sokeri seurannassa sekä tipassa oli, viimeiset pari sairaalapäivää seurattiin biliarvoja keltaisuuden takia mutta keskiviikkona saatiin tyttö kotiin =) Eli nyt on kaikki kunnossa kun tänään käytiin kontrollissa niiden biliarvojen takia, mutta nekin on kohdillaan.
Nyt opetellaan uutta ja ihmeellistä elämää, on tämä vaan niin ihanaa. Oma rakas tyttö kun tuhisee tissillä (ja muutenkin) niin ei ole sen voittanutta. Isästäkin huomaa, että toinen nainen on hänen elämäänsä tullut ja pahasti on vaimon ohi tämä uusi tulokas kiilannut, niin kuin kuuluukin =) Aika tasaista tämä elämä on toistaiseksi ollut, tyttö syö ja nukkuu niin että vanhemmatkin saa hyvin levätyksi. Tosin eiköhän aika näytä muutakin kuin nukkumista ja syömistä... Vielä toistaiseksi tyttö täytyy herätellä jos ei itse heräile, niin neljän tunnin välein..
Tällaisia kuulumisia täältä... Ja tosiaan kovasti olen yrittänyt tänne kirjoitella mutta kun ei mun tekstejä ole huolittu tänne... Mitenkäs te jakselette??
eppu ja pikku tuhisija viikko+1päivä
Kommentit (275)
Samaa toivon minä, että kaikki jotka alussa olivat mukana niin olisivat vaan siirtyneet esim. muualle palstailemaan, keskenmenoa ei toivo kyllä kenellekään!!! Mutta eiköhän me kolmestaankin saada tätä pinoa pidettyä pystyssä, ite taidan olla täällä joka päivä jotain lörpöttelemässä kun huomenna olis ainakin toistaseksi viimeinen työpäivä... Tunnen kyllä ihan kauheeta syyllisyyttä/turhauteneisuutta jos jo nyt jään pois töistä kokonaan, varsinkin kun nyt ei ole niitä huonoja päiviäkään ollut melkein viikkoon (mitä kyllä suuresti ihmettelen)... Kyllä se työ on vaan tavallaan sellainen henkireikä ja siellä kun on niin hyvä työporukka että on haikeeta jättää ne sivuun ja alkaa vaan huilimaan =/ äitiysloma olis asia erikseen, silloin kun on jo lupa ottaa rennommin =)
Pientä sälää vois kyllä itekin mennä pikkuhiljaa osteleen, tosin taidan odottaa hoitopöytää. Se kun tulee vasta kuun lopussa tai silleen... Meillä loppuu tila muuten tästä kämpästä. Nurkat kun on nyt jo täynnä kaikenlaista vauvan tavaraa =) Mutta typy se kyllä on kovasti noihin kylki- ja lonkkaluihin ihastunut,koko ajan on niitä potkimassa. Eilen oli pakko ostaaa sellainen vihree kesähamekin kun oli alennuksessa. Kaverille tosin sanoin kuinka oikein tunnen kikuleiden kasvavan vatsassa aina kun ostan jotain tytön vaatetta =) Tässä kun on tullut sellainen olo, että jos hää sittenkin on kasvattanut pelin ja rensselit sinne jalkoväliin..=/ Ei sillä muuten väliä, kumpi vaan on todellakin tervetullut mutta mihin ihmeeseen mä ne hameet laitan =) No oma moka kun niitä olen innostunut ajoissa ostamaan =)
Jälleen saan iltavuoroon valmistautua, viimeisiä tosiaan kun viedään. Täytyy laittaa pomo tänään koville ja sanoa et HALUUN TULLA VIELÄ TÖIHIN!!! Ei taitais toimia...
eppu ja nirppunen 30+1
Menin tosiaan luulemaan SP:n iltavuoroista,viikonloppuvuoroista ja siitä että olet jossain vaiheessa tehnyt extravuoroja kun työkaverit on sairastuneet, että olet myös terveydenhuoltoalalla. Se sopii sinnekin niin näppärästi. :)
Olipas teillä SP hienosti jo kaikki valmiina. Mä luulin että me ollaan tosi varustautuneita, mutta olette vielä paremmin!
Käytiin toissapäivänä mieheni kanssa elokuvissa. Oli kyllä hassua seurata siellä masun vilskettä. Jokainen kovempi ääni tais pelästyttää pikkuisen ja se pyöri muutenkin kuin väkkärä koko leffan ajan.
Lupiini 29+5
Jahas, eikös sitä olla jo jokainen 30 paremmalla puolella?!? Olen käynyt lueskelemassa muita palstoja, joilla on la myöskin toukokuussa ja siellä on jo ensimmäinen tyttö syntynyt maailmaan rv 32 tässä justiinsa. Itelle tuli ihan hassu olo, että periaatteessa vois se meidänkin hetki olla jo tosi lähellä (siis toivottavasti ei olis kuitenkaan). Kauheen kärsimätön kyllä olen tämän pienen näkemään... Välillä olo käy kieltämättä tosi ahdistavaksi kun typy tunkee itteensä tuonne kylkiluihin/keuhkoihin ettei pysty hengittämään. Mutta saa luvan pysyä siellä änkäämässää itteensä vaikka minne vielä muutamia viikkoja ainakin.
Supistukset on pysyny aika hyvin poissa paitsi sunnuntaina oli tosi tuskainen päivä. La-su yönä nukuin max 2h ja olin ihan varma, että vatsatautia pukkaa kun oli niin karsee olo. Menin kuitenkin viimeisenä päivänä töihin koittamaan ja pystyinkin koko päivän olemaan, mutta supisteli ihan hirveesti. Syy taitaa olla huonosti nukuttu yö sekä useat vessassa ravaamiset, vatsa kun kenkkuili myös! Työkaverikin sanoi, että menen ihan valkoiseksi kun supistelee, mitä en kyllä yhtään ihmetellyt. Mutta tosiaan, nyt on sitten pakkoloma alkanut!! =( Tämä viikko taitaa kyllä mennä niin ettei edes huomaa kun näköjään tätä tekemistä tuntuu riittävän. Ensi viikolla on lääkärineuvola, joten jos ei siihen mennessä ole tullut mitään työpätkää niin pyydän saikkua loppu ajaksi, kai sen saa vaikka ei kummempaa syytä olekaan. Sais kelasta ainakin sen päivärahan pois, ettei ihan tyhjin käsin tarvis olla... Täytyy vaan lääkärille esittää asia niin, että saikkua kyllä tarvis ihan välttämättä =)
Mutta nyt alan valmistautuun kaupunkireissulle, josko löytyis taas jotakin pientä ostettavaa..=) Äidin kanssa olen menossa kun hääkin tän viikon lomalla. On muuten tämä mummi ihan sekasin. Eilen hää laittoi auton lapsiparkkiin (ei ollut paljon asiakkaita) kun onhan hän lapsenlapsen kanssa liikenteessä =) ja samoin oli kieltäytynyt menemästä työporukan kanssa kevätretkelle kun se on niin lähellä laskettua-aikaa. Että jos vauva syntyy pe niin hän näkee sen vasta ma, eikä se sovi kyllä alkuunkaan, siinä kuulemma vauvakin jo ihmettelee missä mummi on!!! =) Meillä on hieman kummallinen huumorintaju, ettei kannata näitä niin vakavasti ottaa =)
hirveistä jalkakrampeista kärsivä eppu ja tanssiva tirppanen rv 30+5
Lyhyeen loppui työkokeiluni. En sit vain yksinkertaisesti jaksanut olla töissä. Viimeiset pari tuntia tuntui älyttömän pitkiltä ja odotin kotiin pääsyä kuin kuuta nousevaa. Supistelujakin tuli selkeästi enemmän kuin kotona. Ilmoitin töihin tänään jääväni pois. Nyt sitä on sit aikaa valmistautua vauva-arkeen.
Malttamaton mäkin olen jo näkemään pikkuisemme. Silti toki toivon ettei hän ihan vielä maailmaan tulisi. Hassulta kyllä tuntuu tuo että joku on toukokuisista jo synnyttänyt, vaikka ihan mahdollistahan tuo toki on!
Mulla pukkasi sit sopivasti eilen myös kunnon flunssa päälle.
Lupiini 30+1!!!!!!!
Niin kävi täälläkin, että yhteen päivään jäi myös meikäläisen työkokeilu, maanantain olin illassa ja pari tuntia meni oikein hyvin, mutta sitten loppuilta olikin yhtä tuskaa ja seuraavan yön valvoin sitten myös. Oli selkäkin niin kipeä ettei ole vielä ollutkaan! Tiistaina oli lääkärineuvola ja lääkäri sanoi heti, että kyllä nyt sinun työt on työskennelty ja parempi olla kotona vain siihen asti kun äitiysloma alkaa! Hemoglobiini oli noussut hienosti oli 126, mutta jatkan edelleen silti rautatabujen syöntiä, mutta yksi tabu päivässä riittää. Painoa oli tullut neljän viikon aikana 2,8kg!!
Ihanat ystäväni järjestivät minulle lauantaina mukavan illanvieton ns.vauvakutsut. Käytiin syömässä ja sain korillisen kaikkea pientä vauvalle ja kaikki laittoivat lapulle ylös oman veikkauksen minkä kokoisena kamu syntyy! Tunti käytiin myös keilaamassa, se oli rankkaa mutta selvisin hengissä!! Ja pitihän ne muut tytöt viedä vielä pubiin ottamaan vähän drinksuja, mie jouduin tyytymään limpsaan kun ei siellä ollut edes alkoholitonta olutta. Oli kyllä tosi mukava ehtoo!
Eilen kävelin kaupungille ja kävin kiertelemässä torilla pääsiäismarkkinoilla. Välillä piti huilata ja melkein kotiin asti pääsin hyvin, mutta sitten alkoi supistella niin paljon että ajattelin jo, että mahdanko päästä kävellen kotiin asti ollenkaan. Pari metriä sain aina käveltyä ja sitten taas huilattiin. Mutta pääsinpäs sisulla kotiin asti!
Mie olen kans käynyt lueskelemassa muita palstoja ja huomasin myös sen pikkuisen kun oli jo syntynyt, siellä oli kuvakin pienestä laitettu ja kylläpäs hän oli pikkuinen!! Mie olen nähnyt aika paljon unia synnytyksestä nyt ja parissa unessa kamu on syntynyt ennen aikojaan, toisessa juuri viikolla 32. Välillä on pelottanut, että ei kai hän sieltä vielä tule! Malttamattomana häntä kyllä odotelleen, mutta kyllähän tässä vielä jaksaa odotella!
Töistä piti sanomani vielä, että meillä ollaan töissä aina yksin työvuorossa ja meitä on vain kolme työntekijää meidän toimipisteessä ja kun jouduin sairaslomalle niin silloin ei ollut vielä koulutettu meikäläisen sijaista, joten tytöt joutu aika koville siellä, mutta nyt tilanne sielläkin helpottaa! Hankala tilanne kun ei meillä ole ns.sairaslomasijaista, se on heti toisten niskoilla kaikki vuorot kun yksi sairastuu! Onneksi ei nyt tarvitse vähään aikaan työjuttuja stressata!!
Jokos teillä oli muuten alkanut ne perhevalmennukset? Muistanko oikein, että eppuliinis oli jo niissä ollut? Meillä on ensimmäinen kerta 1.4. ja Hämeenlinnaan mennään tutustumaan sairaalaan 12.4. Olenko muuten muistanut kirjoittaa, että kävin ystäväni kanssa siellä hengitysharjoituksissakin? Se oli kyllä aika turha käynti, en saanut siitä oikein mitään irti. Neuvolantätin kanssa juttelin siitä ja hän sanoi, että on kuullut muilta samanlaisia viestejä. Hän sanoi, että siellä on myös monta eri vetäjää ja saattaa myös vetäjästä johtua millaista siellä on.
Jahas, taidan rueta vähän kotihommiin! Mukavaa päivänjatkoa!!
SolinaPolina rv 30+3 (tulihan se 30 täyteen täälläkin)
On tämä lomalaisena olo toisaalta ihan mukavaa, saa nukkua aamuisin hieman pidempään! =) Neuvolaankin soitin ja varmistin, pitääkö mennä ensi tiistaina tänne siihen istukkakontrolliin kun se äitiyspoliklinikka on 2.4, mutta sanoi että on parempi mennä jo tiistaina kun sairaslomaa pyysin loppuajaksi. Että nyt on sitten meikäläisenkin työt tehty. =) Hurjaa ajatella, että melkein vuosi menee ennen kuin seuraavaksi puen sen valkoisen puvun päälleni! Ja on se teillekin varmasti hyvä ratkaisu jäädä jo kotiin, vaikka välillä voi huono omatunto ym. iskeäkin, että nyt jo huiliminen alkaa! Ihan turhaa tässä tilassa on itseään rasittaa... Mutta nyt meillä on aikaa täällä palstailla oikein urakalla =)
Tulipa eilen mieleen, että tiistaina varmaankin sitten selviää mitenkä minä meinaan synnyttää. Jos se istukka möllöttää edelleenkin siellä alareunassa niin eikös sitten vaihtoehtona ole sektio (alakautta kyllä tahtoisin synnyttää)!? Ja eikös suunniteltu sektio tehdä aikaisemmin kuin rv 40, varmaankin rv 38-39 ettei ehtisi synnytys itekseen käynnistyä?? Kertokaa viisaammat!! Eli se taas tarkoittaisi, että " armonaikaa" olisi enää n.7viikkoa kun beibi syntyisi! Kuulostaa kyllä jo melkoisen hurjalta, sehän olis sit jo justiinsa!! Eli nyt kiireellä ostamaan loputkin tavarat kaupoista, siis ihan pakko =)
Synnytysvalmennuksista, että meillähän ensimmäinen käynti olisi ollut jo joulukuussa mutta yhdessäkään ei olla vielä oltu. Yhteensä niitä olisi kuusi kertaa ja kolme olisi vielä edessä, niihin kyllä ollaan menossa kun aiheetkin alkaa oleen vähän mielenkiitoisempia!
Mutta nyt on ihan kauhee nälkä, vielä kun en ole aamupalaa saanut syötyä. Pitänee tänään sokereitakin seurata, ei kiva!
eppu ja äitinsä tisseihin ihastunut tinttara rv 31+0
Jaaha. Olemme kaikki sit vapatettuja töistä! Kerätkäämme oikein paljon unta " varastoon" ja tehkäämme kaikkea mitä kohta emme ihan ekana ajattele tekevämme!! :)
Musta tuntuu että vauva on kasvanut tosi paljon masussa nyt. Se tuntuu oikeasti isolta. Silti en vieläkään pysty hahmottamaan selvästi missä on pää ja missä peppu. Tunnen selän tai masun, mutta muita en. No jalan toki potkimassa aina välillä, mutta se menee niin nopeasti karkuun... Maha taas tuntuu pysähtyneen kasvussa. Muiden mielestä se kyllä kasvaa, mutta mulle se on ollut jo pitkään tämän kokoinen.
Onko teillä napa kuopalla vai pullottamassa? Mulla on ollut kuopalla ja nyt on pikkuisen alkanut toiselta reunalta pullottamaan. Samoin masuun on nyt ilmaantunut ihan haalean haaleana linea negra. Hassun näköistä!
Lupiini... hetkinen, paljonkos sitä nyt ollaan... 30+4 :)
Kävimme eilen " tutustumassa" Tays:n synnytyspoliin. Vauva on liikkunut taas huonommin ja sit kun oikein aloin miettimään niin eihän se liikkunut juuri lainkaan. Viimeksi tunsin selvää liikehdintää 4 päivää aikaisemmin, sitten 3 päivän ajan sellaisia satunnaisia möyriämisiä, mutta ei lainkaan potkuja tai muuta jäntevää. Eilen ei sit tullut möyryämistäkään. 1,5 tunnin liikelaskennalla saatiin 1 liikahdus aikaiseksi vaikka koitettiin kaikenlaisia poppakonsteja kuten mehun juomista, kovalla makaamista, äänin säikyttelyä ja musiikin soittamista kajari mahassa kiinni... Huolestuneina lähdettiin sit tilannetta tarkistelemaan. Kätilö joka mut vastaaotti oli kyllä superihana ja empaattinen ihminen. Suuret kiitokset vain hänelle. Meinaankin huomenna kun arki tule soittaa hänen osastonhoitajalleen ja kehua naista!
Päästiin lääkärin tarkastettavaksi tosi nopeasti. Poika on elossa, eikä varsinaisia ongelmia löytynyt. Kovin oli vain lapsi matalalla. Ilmeisesti on jo laskeutunut synnytyskanavaan. Tämän vuoksi nyt olisi sit ahkerointi- ja seksikielto. Supistelut pitäisi saada pysymään poissa. Lapsi oli ilmeisesiti ultraajankin silmiin hieman laiskahko liikuskelemaan. Epäili mahdolliseksi syyksi jo tapahtunuttta laskeutumista ja ehkäpä viikon kestänyttä reilua flunssaani. On saattanut pikku heppu tästä hieman nuupahtaa. Hätää ei kuitenkaan nyt ole. Sydänkäyrä näytti hyvältä ja supistuksia ei tullut. Menemme viikon päästä äitiyspolille kontrolloimaan tilanteen. Tämä aika pitää nyt laskea liikkeitä ja jos ei liiku niin uudelleen synnärille. Kokoarviota ei päästy tekeen kun päätä ei saatu ultraan kun oli niin alhaalla. Ultraaja sanoi kuitenkin että isosta lapsesta ei ole kyse.
Kyllä sen muuten tunteekin että pää on laskeutunut! Mulla alkoi kolmisen päivää sitten liitoskivut häpyluun seudulla heti ihan selkeinä ja vauvan hikka on tänä aamuna tuntunut tosi alhaalla.
Ajatuksen tasolla sitä hieman valmistautuu nyt siihenkin ettei vauva välttis ole masussa loppuun asti ja koittaa tehdä valmiiksi mitä on vielä tekemättä. Kunhan en vain rasita itseäni nyt.
Oli muuten hauska seurata synnärin toimintaa! Siellä oli paljon ihmisia vastaavanlaisissa äkillisissä tarkistuksissa. Sit oli synnyttäviä puhisemassa kivuissaan. Kuulosti kyllä kivuliaalta toiminnalta!
Lupiini31+0
Täällä taas aamuvirkkuna pystyssä oltu ikuisuus! Mitenkäs teitin pääsiäinen meni? Lupiinilla ollut vähän raskasta, mutta onneksi kaikki hyvin ja toivotaan, että poju pysyy vielä pienessä yksiössään mahdollisimman pitkään!! Kuinkas nyt on tuntunut liikkeet? Muistat nyt sitten olla rehkimättä!! Tosi hienoa kun oli ihanaa henkilökuntaa, se rauhoittaa jo kummasti kun lääkärit ja muut ovat ystävällisiä ja empaattisia. Eikös Epulla ole tänään se istukkakontrolli? Jännää jos selviää jo miten synnytys tulee tapahtumaan! Mie täällä jännitän taas ystäväni synnytystä, heillä la 1.4., saa nähdä koska heidän vauveli päättää tulla. Vielä ei mitään merkkejä ole!
Täällä oli ihanat pääsiäiskelit, pakkasta oli mukavasti ja aurinko paistoi! Sain isännän jopa päiväkävelylle yhtenä päivänä, vähän liian pitkä reissu käveltiin kun loppumatka oli hissuttelua kun en päässyt nopempaa kun rupesi vähän supistamaan. Mutta kyllä se kunnon ulkoilu teki hyvää!
Jäbä oli perjantaina tosi hiljainen, tunsin koko päivän aikana vain pari kunnon potkua, mutta illalla kun rauhotuin makuulle niin johan alkoi potkuja satelemaan ja oikein kunnon potkuja tulikin eikä mitään hipaisuja. Aikas aamu-uniselta jäbä vaikuttaa kun aamusin saattaa mennä lähelle kymmentä ennen kuin ekat potkut tulee. Johtunee siitä kun potkuttelee keskellä yötä niin hyvä on sitten aamulla nukkua. Mutta minä en vaan saa enää nukuttua. Viime yökin oli tosi katkonainen. No, onneksi saa päikkärit otettua sitten jos tarvetta on ja melkein ne on tullut joka päivä otettua.
Mullakin on napa vielä kuopalla, mutta on toiselta reunalta vähän ruennut pullottamaan. Mulla on noita pieniä arpia kolme kappaletta muistona laparoskopiasta sekä kohdunulkoisesta raskaudesta ja ne on aika jänskän näköisiä kun ne ¿pullottaa¿, yksi niistä on juuri tuossa navassa kiinni ja se on nyt pullahtanut jännän näköiseksi.
Mukavaa alkanutta viikkoa ja aurinkoista päivää!!
SolinaPolina rv 31+1
Myöskin täällä olisi muutama aamuvirkku tapaus, vaavikin kun on jo herännyt kylkiluita napautteleen =) Heräsin ennen 8 ihan tolkuttoman kamalaan pohjekramppiin, hittiläinen että niihin on inhottavaa herätä kun ei pääse vatsan takia enää nousemaan helposti ylös venyttämään. Mutta uni ei siis enää tullut, joten tänne koneellehan piti tulla kurkisteleen. Taitaa osa syy olla siinä ultrassakin kun en unta saa. Täytynee myöntää, että hivenen se kyllä jännittää kun tiiän, että jos sektioon joudun niin paniikki iskee!! Minä kun saan suuria puistatuksia kun aatteleekin, että joku tulee puukon kanssa minuun huitomaan =/ Mutta sen näkee muutaman tunnin päästä!
Lupiinilla oli tosiaan hieman jännitystäkin pääsiäisenä! Onneksi kaikki on kuitenkin hyvin ja nyt vaan lepäilet, ettei pieni ihan vielä syntyisi!! Paitsi että oottekos käynyt päivittämässä kaksplussan palstaa? Jenni oli laittanut uuden kuvan heidän pienestä kun syntyi rv 32, nyt oli n.2viikkoa vanha. On se pieni vaan kummallisesti jo niin ihminen, mutta toki aina parempi mitä lähemmäksi laskettua-aikaa mennään!!
Navasta.. No täällä se on ollut jo hyvän tovin tuossa tyrkyllä, liekö tyrällä oma osuutensa asiaan. Mutta " kivasti" pullottaa vaatteidenkin läpi =) Se on kyllä kavereiden keskuudessa aiheuttanut jonkin verran hauskoja hetkiä, varsinkin kun nauraa niin tyrä kirjaimellisesti rytkyy!! =) Nyt on sitten muutaman arvetkin jo tullut. Raitoja riittää kyljissä ja sitten näinä päivinä tullut myös ihan tuonne häpykarvoituksen päälle alavatsaan... Vaikka niihin osasi varautua, mutta ei ne kyllä kauheen kivan näköisiä ole!! Vielä toistaiseksi ne on kuitenkin ok rajoissa, mutta tosin vielähän tällä vatsalla on aikaa kasvaa isommaksi ja arpien sitä myötä!
Eilen saatiin muuten myös pinnasänky kasaan =) Vaikka sillähän ei kiirusta ollut kun ensimmäiset kk vauva nukkuu kopassa mutta kaverikin sanoi, että meidän yhdestä huoneesta on tullut ihan vauvanhuoneen näköinenkin =) Vähän muutenkin vaihdeltiin huonejärjestyksiä. Hoitopöytää odotellessa kuin kuuta nousevaa, pitäisi kyllä jo tässä parin viikon sisällä tulla! Eilen naureskelinkin, että meillä taisi pesänrakennusvietti iskeä äidin sijasta isään =) Hänelle kun iski hirveä siivousvimma ja paikat piti saada kaikki heti kuntoon.. Käytiin eilen n. ½h kävelylläkin ennen siivousta ja sen kyllä huomasi loppu päivän. Olin niin perskuleen kipee, ettei oikeen mitään arvannut tehdä! Mutta pakko kai se on itteensä hieman lenkillekin pakottaa kivuista huolimatta, ettei ihan liimaudu sohvaan kiinni. Mutta kyllä taas huomasi ettei ole työkuntoinen enää, kun heti selkä otti nokkiinsa ja supisteli aikas muikeesti koko päivän!
Mutta tulen tänään vielä neuvolakuulumisia kirjoittelemaan, tässä oli tällaista aamuhöpinää vasta =)
eppu rv 31+5
Olettepa olleet aamuvirkkuja!
Meillä on tosiaan kans pinnasänky jo koottuna ja oikein on kivan näköistä kun asunnosta löytyy jo selkeä lastenhuone. :)
Mielenkiintoista kyllä kuulla mitä Eppulle sanotaan synnytystavasta! Olisi se varmaan aikas hassua tietää jo nyt vauvan tarkka syntymäpäivä. Vaikka ei ne silti mene aina niin. Kaverillani oli suunniteltu sektiopäiväksi tyyliin 6.9 ja 1.9 alkoi sit synnytyssupistukset ja vauva pitikin sektoida jo silloin! Eipä halunnut siellä ainakaan siis vauva jäädä toiseksi syntymäpäivän päättämisen suhteen! Kerropa sit muutkin tiedot, kuten painoarvio!
Meillä on vauva liikuskellut kyllä nyt paremmin. Ei sillain kuten pienemmillä viikoilla, mutta selkeästi enemmän kuin sunnuntaina. Nyt oikein tajusinkin kunnolla kuinka hiljainen vauva olikaan sunnuntaina kun päivystyksessä lähdettiin käymään.
Mulla oli neuvola tänään. Pissa puhdas, paineet 132/72, painoa raskauden alusta 10kg ja ekasta neuvolapunnituksesta 8kg, SF 32.
Lupiini 31+1
Tulipahan taas tiirailtua tirppasta =) Istukka oli hyvin noussut, eli ei hätiä mitiä että automaattisesti sektioon joutuisi. Kaverin kanssa puhelin, että sitten on tietty ihan hirveen tuskanen alatiesynnytys ja olisi toivonut sektiota =) Vaikka eihän sitä synnytystapaa vielä varmaksi voi sanoa, mutta suurin sektioriski on ainakin takanapäin. Painoarvio oli jopa 1950g, että kohta menisi sitten jo 2kg rikki justiinsa. Hieman pelästyin tuota painoa ja olin varma, että meille luvataan jo tässä vaiheessa jättiläistä mutta kuulemma ihan taulukonmukainen paino pienellä on. *huokaus ja helpotus*
Sukupuolta kyselin jälleen eikä ainakaan ollut näkyvillä mitään ulokkeita =) Eli ilmeisesti meille se tyttö on tulossa edelleenkin! Lääkärin tosin sanoi, ettei takuuseen mene ikinä 100%:sti, mikä on kyllä ihan ymmärrettävää. Sanoi vielä, että pojan tunnistaisi helpommin mutta ilmeisesti ei ollut mitään minkä olisi pojaksi tunnistanut =) Meninpä sitten taas ostamaan sellaisen vaaleanpunaisen fleecepuvun typylle, on sitten sellainen kevyt puku kotimatkallekin kun sellainen hetki koittaa. Toki se on sen verran ohut, että päälle tulee toinen puku, mutta kuitenkin =)
Painoa itelle oli tullut reilu 1kg/viikossa, eli jospa sitä alkaisi hieman tarkemmin syömisiään tutkailemaan (helppo taas puhua kun just söin rullakebabin). Nyt on yhteensä tullut n12kg lähtöpainosta =/ RR oli 123/84 ja vaavi oli raivotarjonnassa, siitä sanottiinkin että tuskin tulee enää kääntymään. Että sekin oli oikein positiivinen asia. Sf ei sitten mitattukaan. Viikon päästä keskiviikkona on jälleen käynti, silloin sinne äitiyspolille ja diabeteshoitajalle. Tuo diabeteshoitaja kuulostaa kyllä omaan korvaan hieman inhottavalle mutta kai se hyvä on siellä käydä jutustelemassa. Tosin melko varma olisin, että tiedän kyllä mitä saa syödä ja mitä ei, toteutus on vaan hieman tökkiväistä. Meikäläinen kun on varmaan maailman epätoivoisin tapaus seuraamaan syömisiään kun kaikkee hyvää tekee niin mieli. Tosin nuo kebabit on kyllä sellaista harvinaista herkkua, eipä tarvi taas n. puoleen vuoteen sitä syödä!
Olen varmaan puoliin asioihin unohtanut vastata mitä ootta kysyneet, muisti kun on ihan olematon nykyään. Ja samoin nämä kirjoitukset tuntuu kohdistuvan kovasti pelkästään itseeni, yleensä en näin itsekäs kyllä ole (seli seli). Niin muuten, saikkua sain nyt virallisesti loppuun asti eli 16.4 asti, että nyt minäkin oon ihan virallisesti lomalla =)
Mutta jospa nyt päivätorkuille kun tuli tuosta viidestä etiäpäin nukuttua ihan persiilleen ja vielä se kramppi mokoma kun herätti niin aikaisin!!
Täällä taas oltu hereillä monta tuntia, jäbä päätti herättää äiskän kahden jälkeen ja olin sitten ihan virkeä kun isäntä oli lähdössä kolmen aikaan töihin joten vein hänet sitten töihin et sain auton käyttööni. Uni ei sitten enää ole tullut, joten heitin sitten äitinikin töihin tuossa puoli kuuden maissa. Nyt sitten odottelen, että josko nuo kaupat aukeaisi ja menisin vaikka vähän kauppoja kiertelemään kun on virkeä ja jaksava olo.
Eilen oli kyllä aika järkyttävä keli, lunta tuiskusi ja tuuli oli ehkä se kamalin. Uskaltauduin silti liikenteeseen ja kävin mm.hierojalla ja ystävän luona kyläilemässä. Töissäkin poikkesin katsomassa mitä sinne kuuluu ja palkanlaskijalle soittelin ja lupasi ensi viikon aikana laittaa kaikki mun paperit kondikseen ja lähettää mulle, että saan viedä kelaan. Sieltä tulee sitten se palkkatodistus äitiysrahan laskentaa varten ja sitten paperit kelalle noista sairauspäivärahoista, tuli sen verran tuota sairaslomaa, että joudun n.18pv hakemaan kelalta.
Epulla oli jo mukavan kokoinen typykkä siellä masussa. Ehkä on kivempi kun ei joudu ehdottomasti sektioon, voi haaveilla ihanasti sujuvasta synnytyksestä. Mua on kyllä ruennut kauhiasti jännittämään se synnytys. Yritän kyllä olla asiaa miettimättä, mutta eipä tuo kauhian hyvin onnistu. Meillä on viikolla 36 sitten seuraava ja viiminen ultra eli se synnytystapa-arvio ultra vai mikä onkaan nimeltään. Ensi viikolla on torstaina neuvola ja tiistaina alkaa se perhevalmennus. Saapas nähdä millaista siellä on, luultavasti ihan tylsää, ainakin mitä olen juttuja niistä kuullut.
Tässä vähän höpötystä näin aamutuimaan. Taidan vähäksi aikaa oikaista sohvalle pitkälleen ja katsella vähän telkkua, saapas nähdä tuleeko uni!!
SolinaPolina rv 31+3
Yritin jo aikaisemminkin tänään tänne kirjoitella mutta kone tilttasi ja samalla meikäläinenkin. Mutta, SP se on ollut virkeä heti aamusta/yöstä, toivottavasti sait edes vähän huilattua päivän aikana. Ite olen kokkaillut koko aamupäivän ja sen jälkeen kaveri tuli pienokaisensa kanssa meille kylään, ja nyt on tämä tapaus aivan naatti!!! Piti lopputyötäkin vielä pakertaa, mutta taitaapi jäädä toiseen päivään. Kaverin poika on n.6kk ja häntä pallotellessa tuli mieleen miten rankkaa olisi jos ison vatsan kanssa pitäisi vielä sellaisesta pienokaisesta pitää huolta. Kunto ei meinannut kestää edes muutamaa tuntia, että miten sitten kun sellainen olisi itsellä. Eipä taideta ihan heti toista alkaa yrittää... Onko teillä muuten ollut miestenne kanssa puhetta, että vieläkö toista lähdette yrittämään ja koska sellainen olisi ajankohtaista?? Vielä ei tietenkään voi sitä tietää mutta tällaisia alustavia fiiliksiä kyselen... Meille varmasti tulee vuoden parin tauko ja muutaman kerran korkeintaan hoitoihin lähdetään. Yksi vaihtoehto olisi myös adoptio, mutta katsoo miten tämän yhdenkin kanssa selviää =)
Typy on tässä pari päivää ollut luvattoman rauhallinen, vasta tänään iltapäivällä innostui hieman enemmän melskaamaan mutta ei siltikään ihan entiseen vauhtiinsa. Kovasti vaan murhetta äidille aiheuttaa tällaiset rauhalliset tuokiot. Yöllä hänellä toki oli myös hetkellinen jumppa menossa mutta kun on tottunut, että vähän väliä siellä joku tempoo niin melkein jo luuri kädessä soittamassa jonnekin tarkistuttaan tilanne... Nytkin jonkinmoista pyllyn änkeemistä havaittavissa mutta muikeemmat potkut nyt ollut kadoksissa. Kaveri tosin sanoi, että näillämain alkaa potkut jo väheneen kun tilakin vähenee ja liikkeet alkaa tuntua erilaisilta. No keskiviikkona ainakin seuraavaksi pääsee tilanteen tarkistuttaan.
Ja täytynee myöntää, että synnytys alkaa myöskin täällä aiheuttaa jos jonkinmoista jännitystä!!! Varsinkin jos alkaa miettiä enemmän sairaalaan lähtöä ym. niin melkein hädän iskee päälle kun aattelee mitenkä sen kivun kanssa selviää. Vaikka olen tosi helpottunut, ettei sektio ole ainut vaihtoehto synnytystavalle niin silti väkisinkin välillä miettii olisiko se sittenkin ollut vähemmän kivulias vaihtoehto... Tosin jälkimainingit on varmasti inhottavammat kuin alatiesynnytyksessä. Mutta tosiaan, helpottunut olen istukan tämän hetkisestä tilanteesta!
Kai sitä kuitenkin täytyisi hiukan lopputyötä väkertää.. Se kun aiheuttaa aikamoisen ahdistuksen, varsinkin öisin kun herää niin ei saa uudelleen unta kun miettii sitä pirun keskeneräistä työtä. Ja sen tietää, että vaavin kanssa sen tekemisestä ei tule yhtikäs mitään...
eppu ja typy rv 32 tasan
Moikka
Mä en ole herännyt enää pitkiin aikoihin siihen että vatsassa niin kovasti möyryisi. Tänään on liikkeitä ollut meidän poitsulle normaalisti. Eihän niitä vauvoja saisi verrata ikinä keskenään, mutta silti tajuan että meille on tulossa kyllä rauhallinen yksilö! Tuntuu niin uskomattomalta kuinka muilla mahassa mellastetaan ja valvotetaan äitejä!! Toivottavasti tämä ennustaa hyviä nukkujan lahjoja ja kilttiä, rauhallista vauvaa. :) Enkä Eppuliinis yhtään ihmettele jos hieman alkaa huolestuttamaan kun liikkeitä ei kuulu. Ainakin mulle se tuntui todella kauhealta. Peläsin ihan kuollakseni että jotain on tapahtunut. Ja nyt kun vauva taas liikkuu, tajuan kuinka hiljaa hän todella olikaan sunnuntaina!
Meillä on itseasiassa puhuttu kanssa toisen lapsen haaveesta. Sellaisesta kyllä haaveilisimme, mutta enpä tiedä. Aika paljon hoitoja piti tätäkin varten tehdä ja kun luomuvauvaa meille ei povata. Ehkä sitä pitää käydä koittamassa 2-3 icsin verran toista lasta, jos rahatilanne ja pääntilanne sen antaa myöden. Sen useampiin hoitoihin tuskin lähdemme enää.
Synnytys on täälläkin käväissyt jo mielessä. Nyt varsinkin kun lapsi on jo laskeutunut niin tavattoman alas. Mä olen silti ihan varma että kovasta uhoamisestaan huolimatta poika tulee vasta yliaikaiskäynnistyksen kautta maailmaan. Eikö se usein niin mene että ne jotka uhittelee tälläin, syntyykin sit lopulta ihan ajallaan tai jopa yliaikaisena! :)
Toivottavasti synnytyksen käynnistyminen olisi selvä. Mä olen miettinyt sitä että en kuitenkaan tajua koska pitää lähteä sairaalaan, vaan olen siellä heti ekan kunnon supistuksen iskiessä laukkuineni. :) Sit mut vain passitetaan takaisin kotiin. Tai sit menen niin myöhään etten saa enää kivunlievennystä!
Lupiini 31+3
Aikani kuluksi tulin taas tänne turisemaan joutavia =) Ukkokin on jotain koulujuttuja tekemässä ja ite niin poikki, ettei tiiä mitä oikein jaksais tehdä. Ei ainakaan mitään hyödyllistä! Yhden koneellisen pyykkiä pesin ja se saa riittää. Käytiin me tänään kaupungillakin pyörimässä ja taas jäi käteen sellainen kiva pieni vaavin vaate =) Oon kyllä täysin pitelemätön ainakin jos alennuksessa on kivoja vaatteita!!!
Alavatsakivut on kiusanneet tässä jo jonkin tovin siten, että levossa asiaa ei huomaa mutta kun kodin ulkopuolelle lähtee kävelemään, eli vähänkin pitempää matkaa (ei välttämättä muuta kuin autolle) niin johan alkaa kipuilut. Liekö jotain tulehduksen poikasta tai jotain!?! No, keskiviikkona on se äitiyspolin käynti niin josko siellä kyselisi asiasta. Tiistaina meillä sitten oli tutustuminen synnärille, että ensi viikolle tulee jos jonkinmoista menoa...
Mutta, nyt kaveri soitti ja kutsui kylään. En välttämättä tänään olisi kyllä jaksanut mihkään lähteä mutta jospa siellä edes käväisis. Voishan se vaikka piristääkin, kai!
eppu ja 32+2
Meillä oli äitiypolin tarkistus. Vauvalla on kaikki ihan hyvin. Sydänkäyrää otettiin jälleen ja siinä vauva liikkui niin reilusti että oikein alkoi nolottamaan, että ollaan liikehälyytyksenä alunperin liikkeelle lähdetty. :) Lääkäri epäili että flunssani on vaikuttanut vauvan aktiivisuuteen, koska ero liikkumisessa on mielestäni todella selkeä. Ultrassa oli kaunis vauvamme. Hän ei ole laskeutunut vielä! Tai sit oli noussut takaisin ylös!! Oli kuulemma kyllä matalalla, mutta ei hälyyttävän. Kokoarvio saatiin siis tehtyä ja nyt se oli 1,7kg. Oli kasvanut kolmessa viikossa vähänlaisesti, vain 300g. Tämän vuoksi me joudumme/pääsemme jälleen kontrolliin. Kahdenviikon päästä katsotaan onko kasvu millaista. Tämänhetken syntymäpainoarvio olisi 3200g. Tämä ei ole siis mitenkään poikkeavan pieni, vaan tulossa olisi siro vauva. Syy miksi menemme kontrolliin on nimenomaan siis se että alkuun meille piti tulla iso vauva ja nyt meille tuleekin siro vauva. Mahan koko ei kuulemma aina korreloi tämän kanssa. Kun kysyin että miksi mulla sit maha on reippasti yli keskikäyrien, SF viikko sitten 32. Riippuu kuulemma myös kohdun asennosta, edelleen. Kohdunkaulankanavaa ultralla jäljellä 33mm, joka on hyvä. Sydämen syke oli taas sen 110-120 pitkäaikaiskäyrällä, (neuvolassa lyhyen aika seurattuna se on yleensä 135) joka on vain meidän vauvalle kuulemma ominaista. Ei tarvitse merkitä sydänvikaa tai hapenpuutetta. (kun mähän kyselin jo sit ihan kaikkea. Kuten onko se että vauva on leppoisa liikkeissään todettu olevan mihinkään kehityshäiriöihin yhteydessä) Lääkärikin siinä sit hieman innostui kyselyistäni ja ultraili ajankuluksi mun munasarjojakin. :) Taisin olla mielenkiintoinen kohde kun mulle on tehty punktioita :) Oli kyllä niin ihana ultraaja!! Ja sellainen tekee ultraan jo paljon!!
lupiini32+0
Hyvä että lupiinilla ja poitsulla oli kaikki hyvin. Ja hyvä että seurailevat tilannetta vaikka ihan mukavan kokoiselta se teidän beibi siellä vaikuttaa kuitenkin! =) Itse olen kyllä pienet jänskäkakat housussa kun huomenna suuntaamme äippäpolille ja kokoarvioon. Vaikka sokerit ollut ihmeellisenkin kuosissa viime aikoina niin silti tulee pelko, että meille se pikkujätti olisi tulossa! Hauskaa muuten niistä sokereista, aluksi kun yritin että ne sokerit pysyisivät rajojen sisällä niin lähes aina hieman oli koholla mutta nyt kun en ole kovinkaan jaksanut niihin huomiota kiinnittää niin vain pari arvoa on ylittänyt rajan =) Pitäisköhän tämän lähes sairaanhoitajan mennä uudelleen diabeteskursseille..
Oli eilen illalla muuten kohtuu inhottava ilta. Päivällä kävin kaupassa ja hieman ehkä muutenkin liikuin enemmän (mutta hyvin vähän) kuin aikaisemmin niin illalla supisteli aika hurjasti! Laskin, että 6-7 supistusta tuli tunnin aikana ja tuntuikin taas aika muikeilta. Niitä oikein muikeen tuntuisia kun ei ole hetkeen taas tullut niin hieman ne pelästyttivät. Levolla kuitenkin vointi tuli paremmaksi, eikä ainakaan vielä tänään ole samanmoista ollut.
Mutta tosiaan, tänään on se tutustuminen synnärille että tulen siitä kertomaan fiiliksiä viimeistään huomenna. Tai huomenna varmaan muutenkin kirjoittelen kun palaan polireissulta...
Hyvät päivän jatkot toivottaa eppu ja tirppanen rv 32+5
Täällä mä kukun hereillä. Kävin illalla saunassa ja ilmeisesti se laukaisi oikein kunnolla harjoitussupistukset päälle. Ne on onneksi kivuttomia, vain sellaisia epämiellyttäviä. Niitä tulee kuitenkin noin 10min välein, enkä saa niiltä unta. Nousin nettiin sit katsomaan antaako joku niihin vinkkiä kuinka ne loppuisi... Joskus olen kuullut että Panadol voisi auttaa.
Meille on joo tulossa oikein kivan kokoinen vauva. Helpompihan tuollaista pienempää on synnyttää kuin kovin isoa, joten tämä on hyvin mun mieleeni!! Mä jäin epäilemään sellaista että 3 viikkoa sitten tehty painoarvio oli todennäköisesti väärin. Tämä nyt ultrannut lääkäri kun tarkisti mitat sen jälkeen kun havaitsi että painoa tosiaan olisi tullut vain se 300g... Arviot tehtiin eri paikoissa. Toivon ainakin että eka arvio olisi väärä ja toka oikein, ihan sen synnyttämisen kannalta. Kun mistään liian pienestä vauvasta ei ole kyse.
Nyt onkin kiva kuulla millaisia arvioita Epulle annetaan. Kysäise synnytyspainoarviokin, jotta on hieman vertailukelpoinen...
Lupiini 32+1
Onnea eppuliinis 30vkoa täynnä ¿ perässä tullaan Lupiinin kanssa!! Mie olen aina välillä miettinyt, että mihin kaikki tästä ketjusta oikein hävisivät kun alussahan meitä oli aika monta! Toivottavasti ei ole kaikilla kesken mennyt, toivotaan, että aika vain ei ole riittänyt kirjoitella tänne!!
Pitikin mennä kehumaan, että hyvin jaksellaan ja supistukset vähentyneet¿.pari päivää oli aika rankkaa, mutta nyt on taas parempi olo. Kävin tänään töissäkin pyörähtämässä, pomo oli käymässä siellä ja kävin moikkaamassa kun ei nyt sitten varmaan vuoteen nähdä! Ensi maanantaina menen iltaan töihin ja katsotaan kuinka jaksaa olla. Tiistaina onkin sitten lääkäri ja katsotaan mitä hän sanoopi! Niin ja mie olen kirjakaupan tätinä sellaisessa tarjouskirjakaupassa kun on joka päivä auki!
Hyvä, että eppuliiniksen sokerit on pysyneet ihan hyvinä ja painoakin oli tullut vain 200g lisää! Mua vähän kauhistuttaa ens viikon lääkärikäynti ja puntarille nousu¿luulen, että on taas tullut lisää ja paljon!
On kyllä ollut ihana pestä noita pikku vaatteita ja muutenkin järjestellä vauvan tavaroita ja on ollut ihanaa kun voi ostaa rasvoja ym ihan omalle kullalle. Meillä taitaa olla kaikki tavarat jo kasassa ja varmasti vähän liikaakin!! Meiltä löytyy: rottinkisänky ekoille kuukausille ja pinnasänky, sitteri, itkuhälytin, vaunut, kaukalo, vauvakeinu, vaatteita reilusti, hoitopöytä, amme, vaipparoskis (joidenkin mielestä turha kapistus), tuttipulloja, tutteja, rasvoja, vaippoja yms. Eli kaikkea kyllä löytyy. Rintapumppukin on, en tiedä toimiiko, mutta sen näkee sitten. Uutena on hankittu vaunut, itkuhälytin, vaipparoskis, amme ja tutit sekä pari tuttipulloa ja tietty rasvat ja vaipat. Vaippoja oli ihan pakko ostaa jo kun täällä oli yhden kaupan loppuunmyynti ja ne oli alessa.
Nukkumisesta piti sanomani, että uni tulee kyllä hyvin, mutta sitten kahden kolmen aikaan olen hereillä ja saatan olla useamman tunnin hereillä. Pari yötä meni nyt niin, että nukuin ihan putkeen, mutta taas viime yönä olin hereillä pari tuntia! Ja selkä on taas ruennut vaivaamaan eikä selällään kyllä pysty oikein makoilemaan kovin kauaa.
Oli aikas lohduttavaa kuulla, että teilläkin molemmilla on hiljaista tuolla makuuhuoneen puolella¿niin nimittäin myös meillä..en muista koska on viimeksi touhuiltu, mutta eipä kyllä kauheasti ole tehnyt mielikään. Välillä olen yrittänyt jotain, mutta isäntä ei ole innostunut joten ne hommat on nyt sitten jääneet.
Olin tiistaina ystäväni kanssa hänen viimeisessä ultrassa, hän on nyt vk:lla 37 ja kaikki oli hyvin. Vauvan painoarvio oli 3100g, vielä ei ollut mitään merkkejä, että vauva olisi tulossa lähiaikoina, heillä siis 3vk:n päästä laskettu aika. Kävin viime viikolla toisen ystäväni luona kyläilemässä, jonka toinen lapsukainen on nyt reilu 1kk ja kyllä nuo pienet on sitten ihania!! Odotan innolla sitä päivää kun saa oman pienen syliin!!!
Olikohan tässä kaikki mikä oli mielessä, no tulen sitten kirjoittelemaan lisää jos jotain unohdin! Illan jatkoja!
SolinaPolina rv 29+3