Toukokuiset -08!
Olen vaikka ja kuinka monta kertaa kirjoitellut tänne mutta aina tekstit katoaa jonnekin, toivottavasti nyt onnistuu...
Meillä vappu sujui mitä parhaimmin, TYTTÖVAUVA SYNTYI 1.5 KLO 04.13 =) Pituutta hänellä oli 50,5cm ja painoa 3195g, että aikas komian kokoinen kun rv 37+0 synnytys käynnistettiin niiden korkeiden sappiarvojen ja raskausmyrkytyksen takia. Synnytyksessä sydänäänet laski niin, että imukupilla piti tyttö saada vauhdilla maailmaan ja samantien veivät hänet teholle, ettei saatu nähdä vasta kun 10 aikaan aamulla.. Oli siinä vanhemmilla hätä kädessä kun tyttö kiidätettiin heti pois eikä itse tiennyt lainkaan miten hän voi... Antibiootit hänelle aloitettiin (varmuuden vuoksi) ja sokeri seurannassa sekä tipassa oli, viimeiset pari sairaalapäivää seurattiin biliarvoja keltaisuuden takia mutta keskiviikkona saatiin tyttö kotiin =) Eli nyt on kaikki kunnossa kun tänään käytiin kontrollissa niiden biliarvojen takia, mutta nekin on kohdillaan.
Nyt opetellaan uutta ja ihmeellistä elämää, on tämä vaan niin ihanaa. Oma rakas tyttö kun tuhisee tissillä (ja muutenkin) niin ei ole sen voittanutta. Isästäkin huomaa, että toinen nainen on hänen elämäänsä tullut ja pahasti on vaimon ohi tämä uusi tulokas kiilannut, niin kuin kuuluukin =) Aika tasaista tämä elämä on toistaiseksi ollut, tyttö syö ja nukkuu niin että vanhemmatkin saa hyvin levätyksi. Tosin eiköhän aika näytä muutakin kuin nukkumista ja syömistä... Vielä toistaiseksi tyttö täytyy herätellä jos ei itse heräile, niin neljän tunnin välein..
Tällaisia kuulumisia täältä... Ja tosiaan kovasti olen yrittänyt tänne kirjoitella mutta kun ei mun tekstejä ole huolittu tänne... Mitenkäs te jakselette??
eppu ja pikku tuhisija viikko+1päivä
Kommentit (275)
Pitkästä aikaa tulin kurkistaan, että onko tullu mitään ja onhan se sp kirjotellut!! =) Juu hiukan on kirjottelut jääny, ensin tein sitä opinnäytetyötä (ja valmistuinkin joulukuussa, että nyt oon ihan oikee sairaanhoitaja=)) ja sitten oli nuo joulutohinat! Mutta kyllä sitä ite ainakin kovasti haluais vielä kirjotella ja ennen kaikkea kuulla teidän kuulumisia! =)
Melkoinen tinttara tuo meidän neiti on nykyään, ja kovasti on kasvanut. Tällä viikolla on jo 8kk neuvola, että sitten saa tuoreita mittoja. Kierimällä mennään eteenpäin, ryömimällä mennään pieniä matkoja! Pylly pystyssä nylkyttää, että kovasti konttaamaan tekisi mieli, mutta ei niin ei! Kaksi hammasta on alhaalla, toivottavasti ei enempää tulekaan ennen ku oon saanu tissin kokonaan vierotettua... Eli meillä siis kovat pullotreenit päällänsä ja koitetaan tissistä luopua. Taisto on kova, ei meinaa tyttö millään luopua rakkaista tisseistään =) Maaliskuun alussa alkaa työt, enkä meinaa kolmivuorotyötä tehdä samalla kun tissitän. Onneksi alotettiin tämä vierotus näinkin aikasin, tuntuu meinaan kestävät...
Mutta tulkaahan kertomaan kuulumisianne tänne, uteliaana odottelen!! =) Niin ja hyvää uutta vuotta!!! =)
Kivaa kun ainakin Eppu on vielä linjoilla!! Huhuillaan Lupiini kans mukaan vielä!?!
Oikein suuret onnittelut ihan oikealle sairaanhoitajalle! Miltäs tuo työtilanne näyttää? Olet ilmeisesti menossa heti takaisin töihin? Mie jään vähäksi aikaa hoitovapaalle kun en millään raaski vielä viedä pikku-ukkoa hoitoon!
Kauhiasti on meitinkin ukko kasvanut ja paikallaan ei iskän ja äiskän iloksi enää pysytä! Kannattaa nauttia Eppu niin kauan kuin "rauhaa" piisaa eikä Maija vielä kiipeile! Jere konttaa ja nousee ylös ja ihan joka paikkaan menee ja varsinkin semmoisiin paikkoihin mihin ei tarvisi mennä. Ja sohvaa pitkin mennään jo muutamia askeleita ja yhtään ei kyllä ole itsesuojeluvaistoa. Irti saattaa päästää ihan koska vaan! Kyllä nyt tarvisi äiskällä olla silmät selässäkin!! Ja vaikka mennään välillä mukkelis makkelis niin ei mitään vaikutusta...uudestaan heti vaan! Laatikoitakin piti laittaa narulla kiinni kun ei mitään vaikutusta ollut vaikka sormet jäi väliin, pakko niitä oli päästä penkomaan! Jerestä on tulossa vissiin oikee täystuho! Mummi kyllä sano, että mie oon ollut ihan samanlainen tuossa iässä, ei pahanteossa, mutta erittäin vilkas tapaus!
Meillä Jere vierotti itse itsensä tissistä. Rupesi olemaan aikalailla leikkimistä eikä aina edes huolinut tissiä ja lopullinen niitti oli kun hampaat iskettiin tissiin kiinni ja lujaa ja se oli muka hauskaa kun äiskään sattu! Marraskuun lopulla lopetin eli melkein 6kk imetin! Yösyömisen kanssa kävi samoin, että eräänä yönä Jere työnsi pullon pois eikä huolinut sitä ja siihen se sitten jäi! Olin varautunut aikamoiseen huudatukseen molemmissa tapauksissa, mutta onneksi meni näin kivuttomasti! Hampaita meillä on muuten tällä hetkellä kolme, kaksi alhaalla ja yksi ylhäällä.
Onko kaikki mennyt mukavasti vai oletteko paljon esim. sairastelleet? Jerellä on ollut yksi korvatulehdus ja muutaman kerran yskää ja nuhaa. Jerellä on atooppinen iho ja nyt sitten epäillään myös ruoka-allergiaa. Saatiin jo lähete allergiatestiin, mutta sinne mennään vasta maaliskuulla kun ei vielä ole mitään kiirettä. Tällä hetkellä ollaan ilman porkkanaa ja katsotaan onko mitään vaikutusta ja banaanille on todettu olevan allerginen.
Eiköhän tässä jotain ollut pähkinänkuoressa, jätetään juttua toiseenkin kertaan. Täytyy mennä nyt unten maille!
SP ja Jere
Vitsi, huomasin äskön, että viimeksi oon kirjotellu 5kk neuvolakuulumisia! Ihan tolkuton aika... No, tässä 8kk neuvolamittoja eli 9400g/72,5cm. Ihan keskikäyrällä mennään. Muutenkin kaikki ok, eli pinsettiote tuli hienosti ja muut =)
Ja kiitoksia onnitteluista! =) Töihin tosiaan oon menossa. Mullahan ei mitään vakipaikkaa ollutkaan mutta töitä sentään sain vaikka tämän kaupungin tilanne näyttää siltä, ettei juuri sh:lle töitä kauheesti ole! =/ Ihmeellistä, kun joka puolella toitotetaan hirveetä hoitajapulaa... Toivottavasti ei tarvis töiden takia alkaa muuttaan! Mieskin opiskelee, niin pakko se on töihin mennä. Ei oikein opintotuen ja kotihoidontuen kanssa elä! Meillä jää mummi tyttöä hoitaan niin antaa itelle hyvän mielen lähteä töihin, että on tuttu ja turvallinen hoitaja! =) Näin tosiaan ainakin heinäkuuhun asti, kattoo miten sen jälkeen!
Voi vitsi sp, teillä ollaan jo hurjassa vauhdissa! =) Oon todellakin onnellinen, ettei tämän enempää neiti vielä liiku. Tuntuu, että nytkin on jo aina siellä missä ei saisi olla, kuten johtojen kimpussa! Ja laatikoita meilläkin aukastaa, siis niihin mihin yletytään =) Ja voi että, kaikilla tuntuu tuo tissin vierotus käyvän niin helkatun helposti! Mutta tosi hienoa niin, tää on todellista taistelua! =/ Kaikkee mahdollista on koitettu. Nyt on kaksi yötä vierotettu yötissistä ja selvitty 1½h itkukitinällä, mikä on todella hyvin! Olin ihan varma, että näistä öistä olis tullu ihan helvettiä. Viime yönä nukkui siis melkein viiteen, mikä on ihan älyttömän hyvin meillä. On tosiaan 2h välein saanu olla uneen tissittämässä tähän asti, mutta jospa nyt helpottais! On alkanu itellä ihan totaalisesti meneen hermo ton pullohässäkän kanssa, ihan kauhulla aattelen aina kun Maija herää, että taas täytyy jotenkin koittaa sitä maitoa juottaa. On sellanen ahditava olo koko aika...
En tiiä onko allergiaa vai ei mutta Maija oli tuossa loppuvuodesta kolmessa viikossa kolme kertaa oksennustaudissa. Siis ihan uskomatonta oksentamista! =( Aina olin antanut broileria sitä ennen. Muiden liharuokien jälkeen ei oo mitään tullu. Nyt onkin lihat ollu pitkään tauolla ja vasta parina päivänä annettu pikku hiljaa possua. Hyvin on nyt sujunut. Ja kova flunssa oli heti tossa joulun jälkeen, pari viikkoa kesti ennen kun toipui kunnolla. Toivottavasti nyt influenssalta ja muilta säästyttäisiin!! Ja todella ihmettelen, ettei korvatulehdusta oo vielä ollut. Hulluna pelkään, että korvakierre alkaa...
Mutta jaksamista sp:lle allergioiden selvittelyyn ja niiden kanssa elämiseen! Toivottavasti pysyis ihan kohtuuden rajoissa!! Ja lupiinia huhuillessa!! =)
Päivät menee meillä samaa lujaa vauhtia, ei meinaa äiskä pysyä ukon perässä ja taas on löytynyt yksi allergian aiheuttaja. Mangoa ei nyt enää syödä ja se oli Jeren herkkua. Myös omena on tällä hetkellä tauolla. Nyt ollaan taas syöty välillä kukkakaalia, Jere teki totaalisen stopin kukkakaalin ja parsakaalin syömiselle eikä suostunut pistämään niitä suuhunsa millään. Ei ne vieläkään herkkua ole, mutta kyllä nyt taas kukkakaali välillä alas menee. On vissiin tullut isäänsä...mitään turhia rehuja ei syödä!!
Jere oli 6kk neuvolassa 9535g ja 68,5cm...saapas nähdä mitkä mitat on 8kk neuvolassa, joka on 5.2. Samana päivänä on myös aika hammaslääkäriin. Jokos Maija on käynyt hammaslääkärissä? Mitenkäs teillä tissin vierotus on edennyt? Toivottavasti näyttää lupaavalta! Kuinkas teillä muuten päivärytmi nykyään menee? Nukutaanko monet päikkärit? Meillä pääsääntösesti nukutaan kahdet, mutta on päiviä kun mennään yksilläkin. Tänään toiset päikkärit jäi puoleen tuntiin ja ukko menikin jo kasilta yöunille!
Voinen paljastaa pienen salaisuuden...meillä haaveillaan jo kakkosesta! Toivotaan, jos ihme tapahtuisi ja luomuna saisi alkunsa, mutta onhan noita alkioita vielä pakkasessa, että voidaan sitten kokeilla niiden sulattelua, jos mitään ei kuulu. Kummityttö jo haaveili, että voisiko teille tulla toinen vauva niin se voisi sitten taas saada maitoa tuolta meijeristä ja osoitteli meikäläisen tissejä!! No, saa nyt nähdä mitä tuleman pitää. Ollaan kyllä ikionnellisia tästä meidän yhdestä rakkaasta ihmeestäkin!
Illan jatkoa ja edelleen huhuillaan lupiinia? Missähän sitä mahdetaan piileskellä?
Vai pikkukakkosta suunnitteilla, mutta sinähän loistavia uutisia lähettelet!! =) Me on suunniteltu, josko viimeistään toukokuussa, ennen kesälomia mentäis taas kokeileen! Ei oikein taloudellisesti oo mahdollista aikasemmin. Ja onhan tää imetyskin vielä käynnissä, ja sen tuolle ukkokullalle sanoin, että PAKKO päästä pari kertaa kunnolla viihteelle ennen toisen yrittämistäkään!!! On niin rassannut se opinnäytetyö ja nyt tämä vieroitus, että mamma olis ihan valmista kamaa johki parantolaan jos samantein tulis raskaaksi!
Nyt muuten olin ekaa kertaa istumassa iltaa kavereiden kanssa lauantaina. Tulin tosin välillä neitosen nukuttaan mutta sitten jatkoin iltaa. Yhden oluen ruuan kanssa join, enempää en uskaltanut. Oli tyttö herännyt unestaan ja huutanut tunnin verran mutta ihme ja kumma, mies sai hänet nukahtaan uudestaan! =) Minä kun olen aina änkeemässä itteeni paikalle kun itku alkaa.. =/ Teki tuo ilta muuten todella hyvää!! Ihan senkin takia, että ite huomas ja mieskin sai itseluottamusta siihen, että ei mua tosiaan aina tarvita paikalle kun kitinä kuuluu! Ja tämä helpottaa omaa oloa todella paljon!! Vaikka mies todella paljon tytön hoitoon osallistuu, niin tuo nukutus on ollut mun harteille kun kerran oon tissille opettanut sen nukahtaan =/ Yksi asia, minkä tekis toisin jos toinen tulis, eli ei tissille nukahtamista. Toinen, että pullosta juodaan ainakin kerran päivässä, jotta vierotus olis edes inan helpompaa!!
Eli ei tuo vieroitus niin kovin hääppöisellä vauhdilla edisty! =( Oikeestaan olen ihan epätoivonen ja totaalisen tympiintynyt kun en saa maitoa meneen kun muutaman kymmenen milliä kerrallaan. Esim. tänä aamuna ihan ensiksi annoin korviketta pullosta, joi tosi hyvin 40ml (mikä on muuten ihan huikee määrä) ja sitten työnsi pullon pois. Voisin vaan kuvitella, että yön jälkeen kun ei oo tissiäkään saanut, niin olis hieman enemmänkin voinut mennä.. Muina aikoina päivässä ei mene kuin 20ml/kerta, ja sitten saa alottaa lusikalla yrittämisen ja muun taiteilun! Pelkään vaan, että tuo neiti kuivuu kun ei saa nestettä tarpeeksi. Taitaa tuo tissimaitokin alkaa vähentyä kun en oo öisin tissiä antanut.. Eli yöt menee suht ok. Pari yötä on nukkunut seiskaan heräämättä, mutta sitten viime yönä itki 1½h ennen kun nukahti uudelleen! Itteä väsyttää ihan julmetusti kaikki päivät. Vaikka Maija on sen reilu tunnin hereillä yöllä niin silti herää jo seiskalta, ja nukkumaan menee 21.30. Nooh, ei sais valittaa kun näinkin hyvin menee! Miten sp muuten teillä tuo ruokailurytmi menee päivällä? Ja kuinka paljon maitoa milloinkin ja kuinka paljon? Tietty tyttöä ja poikaa ei voi verrata mutta jotakin vinkkiä sais..
Kuulostaa kyllä inhottavalta tuollaiset allergia jutut!! Niin, ja hammaslääkärissä ei oo kyllä käyty. Koskas sinne pitäis mennä? Oon taas niin pihalla... Ei oo kyllä neuvolastakaan mitään asiasta vinkattu, vai olisko niiden ees pitänytkään? Ja päivärytmistä, heh, meillä pääsääntöisesti nukutaan kolmet päikkärit. ½-1½h nukkuu, riippuen miten yö on menny... Koitettiin jo siirtyä kaksiin päikkäreihin, mutta sitten tuli tämä yötissin vierotus ja neiti alkoi heräileen niin aikasin ni eihän siitä mitään tullu!
Toivon sp teille ihan hurjasti onnea luomuvauvalle!! Toivottavasti onnistuu, ettei tarvis hoitoihin enää...
Varovasti ilmottautuisin mukaan. Eilen kävimme ultrassa ja sieltä se pikkuinen sydän löytyi. Päiviä on nyt kasassa 7+2. Laskettuaika olisi sit 28.5. Olo on niin hurjan onnellinen!
Taustasta sen verran että meillä on lapsettomuutta takana hieman vajaa kolme vuotta. Ensin tehtiin muutamat kerrat ovulaation induktioita, sit 3 inssiä. Ekassa ivf/icsissä todettiin hedelmöityshäiriö, eli solut ei juttele keskenään. Yhteensä icsejä tehtiin kolme. Näistä kahden pas-koetus jäi haaveeksi kun alkiot ei kestäneet sulatusta ja tämä nyt lähtenyt raskaus on siin kolmannen icsin pas:sta.
Todella ikävä kuulla että Xenon sait keskenmenon. Minä sain kolmannen icsin tuoresiirrosta keskenmenon viikoilla 5+5. Otti kyllä koville.
Koska takana on keskemeno viime kuukautiskierrolta, niiin kovastihan tämän raskauden jatkuminen mietityttää. Lääkäri koitti vakuutella että sydämen sykkeen näkymisen jälkeen keskeytymisen todennäköisyys on paljon pienempi. Pääsemme onneksi " päänhoito" -ultraan kahden viikon päähän.
Mitenkäs teillä muilla siellä menee?
Lupiini, 7+2 (oi, kuinka ihana noi viikot onkaan tuohon nimeen liittää)
joo, tää toka raskaus alkoi luomuna, mulla oli jo aika varattuna klinikalle, mut sit vikasta kierrosta ennen hoitoihin menoa tärppäsi. Eka lapsi sai alkunsa ivf tuoresiirrosta.
Kävin ultrassa ke, nyt olisi sen mukaan menossa aika 6vko + 4. Ajattelin vielä parin viikon päästä mennä ultraan uudestaan, niin saa vertailuarvon ja näkee et se kasvaa normaalisti, niin ei tartte sit sitä keskenmenoa niin pelätä...
varovaisen iloisia ollaan kyllä :) :)
Keskiviikkona olimme ultrassa ja kaksi pienen pientä kaverusta oli matkassa mukana ja sydänäänetkin kuuluivat oikein hyvin!! Laskettuaika on 28.5. Taisi Lupiinilla olla sama!
Historiaa vähän: meillä lapsettomuutta takana 4,5v. Clomeilla saatiin aikaiseksi yksi kohdunulkoinen raskaus ¿05. Ensimmäinen IVF oli huhtikuussa ja silloin ei tuoresiirto onnistunut, yksi siirrettiin silloin. Kesä pidettiin taukoa ja syyskuussa oli ensimmäinen PAS. 7 alkiota jouduttiin sulattamaan ja saatiin lopulta kaksi siirrettäväksi. Ja molemmat siis tarrautuivat kiinni ja ovat matkassa!!
Xenonille pahoittelut keskenmenosta ja oikein paljon onnea tulevaan pasiin!
Vähän olen kyllä kade Lupiinille kun pääsette jo parin viikon ultraan. Meille annettiin seuraava aika vasta np-ultraan 19.11. Mutta eiköhän sitä sinnekin asti kestä!!
Todella väsynyt olen ollut ja vähän pahoinvointia iltaisin. Aika valtava ruokahalu on myös ollut, tosin nyt on vähän ruennut öklöttämään kaikki ruoka!
Oikein paljon tsemppiä meille kaikille!!
SolinaPolina rv7+3
Kiva että muitakin löytyy tänne seuraan!
Irudiksen ultra on nyt jo varmaan tehty? Oliko kaikki hyvin? Aikamoinen tarina teiltä kyllä taustalta löytyy. Tais luomuplussa olla melkoinen ylläri.
Solinapolina, vai kaksoset tulossa! No oho! Sit vain tuplasti onnea. Minä päivänä sulla oli alkioiden siirto? Kun meillä on tosiaan sama laskettuaika! Sulla tosin kaksoset taitaa hieman aikasemmin tulla maailmaan kun laskettuna-aikana...
Joo, mä olen kyllä aika tyytyväinen siihen että päästään siihen " päänhoitoultraan" jo parin viikon päästä. Mua aika paljon mietityttää meneekö kaikki hyvin ja saanko synnyttää elävän lapsen. Ultrapäivänä mulla oli vahva usko siihen että kaikki on kunnossa, mutta jo nyt mietin mitenkä siellä kohdussa asiat on. Samaa JOS-muotoa minäkin käytän raskaudesta puhuessani, kuin Irudis.
Mulla on aika voimakastakin pahoinvointia havaittavissa. Kuvotus ja heikko olo kestää aamusta iltaan. Lisäksi rinnat on hieman jämäkät ja ihan aavistuksen arat.
Lupiini 7+4
Lupiini ¿ Kiitos onnitteluista! Meillä oli alkioiden siirto 4.9. Koskas teillä oli? Joo, aika useinhan nuo kaksoset tulevat ainakin vähän etuajassa, saapas nähdä kuinka kauan meitin pikkuiset jaksaa kasvaa masussa. Toivottavasti mahdollisimman pitkään!!
Väsymys täällä painaa kovasti, mutta pahoinvointi on onneksi vähentynyt ja rinnat ovat edelleen hiukan kipeät, enemmän ja vähemmän. Päätettiin heti alkuunsa, että ollaan varovaisen luottavaisia odotuksen suhteen, mutta kuitenkin täysillä nautitaan olotilasta!! Kaikki mitä voi sattua on taka-alalla ajatuksissa, mutta ne on työnnetty kauas sinne eikä niitä mietitä!!!
Mitäkäs Teille muille kuuluu? Kuinka jakselette?
SolinaPolina rv 7+6
Huomenet tosiaan kaikille onnekkaille plussanneille! =) Saanen liittyä seuraan, kun vihdoin uskallan tulla tänne kirjottelemaan..
Elikkäs, kaksi icsi tuoresiirtoa takana epäonnistuneesti mutta nyt PAS onnistui!! Lapsettomuutta takana kohta jo 3v. Voi tätä onnen tunnetta =) Laskettuaika olis 22.5, eli vielä on pitkä aika odottelua.
Oireina on ällötystunne, välillä vähän enemmänkin kuin tunne tosin oksentamaan en ainakaan vielä ole joutunut. Rinnat ihan törkysen kipeet ja miehen mielestä kasvaneetkin ;) Vatsa ollut turvoksissa alusta lähtien mutta vielä ei tietenkään mitään vauvamasua ole havaittavissa, ja ruokahalua riittää. Väsymystä oli vielä viikko sitten mutta olisiko inan päässyt hellittämään ja se vähän jännääkin kun ei sen vissiin vielä pitäis niin helpottaa...
Ultrassa käytiin n. viikko sitten eli rv 7+4, ja siellä pienen sydän sykki minkä kerkes..=) kyllä siinä äiteellä tippa tuli silmään. Kaksi meille siirrettiin mutta yksi vaan näkyi, sitä ihmettelee että mihkäs kummaan se toinen sieltä on kadonnut... mutta seuraavaa ultraa odotellessa kolmen viikon päähän,5.11. Tuntuu ihan liian pitkältä ajalta, ei malttais odottaa, kun koko ajan on pelko että jokin menee pieleen..
Mitenkäs teillä, ootteko aatelleet mennä niskapoimu-ultraan? Itsellä vähän ristiriitaiset fiilikset siitä kun niin kauan on vauvaa odottanut ja nytkö sitten alkaisi " valkkaamaan" minkä huolitaan mutta toisaalta olishan se hyvä tietää jos vauva on tosi sairas... Ja onko teillä ollut sellasta tunnetta alavatsalla, että jotenkin aristaa, pistelee ym.? Mitä todennäköisesti olen ihan vainoharhainen mutta kun aikasemmin en raskaana ole ollut niin ei tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Tämä alavatsa tunne on jatkuvaa ja yskiäkin täytyy varovasti kun vatsasta jotenkin inhottavasti tuntuu..
Mutta toivottavasti jaksoitte koko sepustukseni lukea, tätä tekstiä tuntuu kovasti tällaisella epätietoisella riittävän..
-eppu rv 8+5- =)
Tervetuloa Eppuliinis!
Solinapolina, meillä oli alkionsiirto 5.9. Tehtiin pas.
Me käytiinkin jo nyt päänhoitoultrassamme. Multa hävisi ihan yllättäen se voimakas pahoinvointi mitä vielä 4 päivää sitten oli. Soitin siitä sairaalaan ja ultraamme aikaistettiin. Ultrassa oli kaikki hyvin!! Oli kasvanut hirmuisesti ja oli jopa koon mukaan päivillä 8+5 kun oikeasti taidetaan olla 8+3. Eli nyt kokoa löytyy 20.7mm. Kaikki oli muutenkin kunnossa. Sydän jyskytti niin ihanasti. Lapsivettä oli normaali määrä. Kohdunsuu napakasti kiinni. Kädet ja jalat alkaneet kehittymään hienosti. Istukka alkanut kanssa kehittymään. Nyt jo näytti kuulemma siltä ettei istukka tulisi olemaan kohdunsuulla, vaikka usein tässä vaiheessa siinä vielä istukka olisi. Oireiden vaihtelu siis vain on nyt mun juttuni. Lääkäri joka ultrasi lohdutti että juuri eilen oli joku käynyt ultrassa ihan samasta syystä ja hänelläkin oli asiat hyvin. Ottavat kuulemma herkästi tässä vaiheessa ultraan, jotta stressiä ei tulisi niin paljoa äidille ja sitä kautta lapselle.
Eppuliinis kyseli np-ultrasta. Me ollaan siihen ehdottomasti menossa. En mä nyt usko että mekään mitään keskeytystä sen perusteella tehtäis, mutta haluan kuulla että masussa on kaikki hyvin. Laitoit lisäksi niistä mahanippasuista. Mulla itsellä niitä ei ole, mutta olen lukenut että monella nippailua ja jopa vihlaisuja on.
Mitä teille muille kuuluu?
Hei, uskaltaudun nyt joukkoonne, vaikka minä jos kuka on tuollainen JOS ihminen ; ) Jännittää hieman siirtyä tänne odottavien puolelle, kun en koskaan ole vielä tähän asti päässyt.
Meillä on takana lähes 6 vuoden lapsettomuus, joista hoidoissa vietetty reilut 4,5 vuotta. Ensin clomeja, sitten 3 inssiä, 1 ivm (josta 1 pas), 1. ivf (josta 5 pas, tuloksena 1. pas tuulimunaraskaus, joka 6+2 kesken), 2. ivf (josta 4:stä pas plussa), pakkaseen jäi kolme alkiota. Ja mitään syyn tapaistakaan ei ole löytynyt eli täysin selittämättömiä ollaan. Nyt sitten huomenna on rv 8+0 eli ihme on jatkunut jo pidemmälle kuin koskaan olen uskaltanut toivoa. Oltiin jo adoptiotakin suunnittelemassa, kun oman biologisen lapsen saaminen alkoi tuntua viime kuukausina jo mahdottomalta.
Käytiin maanantaina ultrassa ja syke voimakas ja pituutta toukalla noin 1 cm : ) LA 31.5.2008.
Olemme tietysti aivan mielettömän onnellisia, mutta myös JOSsitellen ja varauksella. Puhumme jatkuvasti, että " jos kaikki menee hyvin niin..." ja se on välillä aika rankkaa, kun ei pysty nauttimaan raskaudestaan. Vaikka olo ei kyllä ole kovin nautinnollinen muutenkaan ; ) aamusta iltaan kuvotusta ja syljeneritys toimii... Niin ja aivan käsittämätön ruokahalu! Ruokakaupassa pitää tosiaan ostaa ihan ruokaa, vaikka aiemmin pystyi syömään vaan pari leipää illalla töiden jälkeen. On pitänyt todella miettiä mitä kevyttä naposteltavaa ostaisi, jotta ei paisuisi kuin pullataikina... Rintojen turvotus ei kyllä haittaa, kohta voi luopua toppauksista ; )
Kiva kun täällä ihan oma palsta toukokuisille! Toivottavasti pysymme kaikki loppuun asti mukana ja saamme vauvan syliimme keväällä. Mukavaa viikonloppua kaikille!
Huomenta!
Mä hieman nostelen pinoamme ettei ihan tipahdeta.
Onko muilla kaikki hyvin kun teistä ei mitään kuulu?
Lupiini 9+2
Kaikki on ihan hyvin ainakin täällä! =) Olen vielä pari viikkoa sellaisessa tilanteessa, että on tietokoneen kimppuun vähän vaikeampi päästä.
Välillä tosin oikein inhottaa tämä oma pääkoppa, nyttenkin olen ihan varma, ettei siellä masussa kuitenkaan mitään ole...=/ No pari viikkoa niin pääsee taas kurkistamaan mitä tuonne masuun kuuluu. Aika vaan tuntuu niin kovin hitaasti menevän. Sitten olisi hyvin jos muutaman päivän välein pääsis tarkistamaan, että kaikki on kunnossa =) Hieman kärsimätön kuin olen..=) Tosin pahoinvoinnista ja väsymyksestä päätellen aktiivista toimintaa pitäisi olla vatsassa edelleen.
Mutta kertokaahan tosiaan kuulumisianne muutkin.. Kirjoittelemisiin =)
-eppu 9+6
Vähän nostelen pinoa. Mihkäs te kaikki ootte kadonneet?
Itsellä on tällä hetkellä vähän epävarma olo kun eilen alkoi kovat vatsakivut.. Ultrassa kaikki näytti olevan niin kuin pitääkin mutta alavatsalla tuntemukset/kivut vaan jatkuu. Saikkua seuraavaan ultraa eli 5.11 asti, voi olla että saikku jatkuu sen jälkeenkin. Nyt täytynee vaan ottaa hyvin rauhallisesti, mutta silti pelko hiipii mieleen koko ajan.
Mutta kertokaahan nyt ihmeessä te muutkin kuulumisianne!
-eppu 10+2
Eppuliinis, toivottavasti mahakipu on jostain muusta tai muuten harmitonta. Vaikka ihan mahatautia... Vai onko se lainkaan sellaista kipua? Kävittekö te nyt mahakivun alkamisen jälkeen tarkistamassa ultralla tilanteen? Jos kävitte niin joko siinä ultassa näkyi sikiön liikkeitä? Eikös niitä pitäisi alkaa näillä viikoilla jo hieman tulemaan?
Tänne ei oikeastaan kuulu uutta. Kuvottava olo jatkuu melkein koko päivän mittaisesti. Rinnat on aina aamulla kipeät. Ensi viikolla olisi ensimmäinen neuvola ja toivon ihan hirmuisesti että sydänäänet jo kuuluisivat. On meinaan yhä vain niin epävarma olo että ollaanko tässä nyt tosissaan raskaana.
Oletteko te jo paljon kertoneet muille ihmisille tulevasta vauvasta?
Lupiini 9+6
Täällä on kaikki hyvin, töissä on ollut ihan älyttömän kiirettä ja torstaina sitten lopulta annoin flunssalle periksi ja jäin saikulle. Ääni on välillä vieläkin hakusessa ja yskä on todella kova. Kurkkukipu onneksi on jo helpottanut, pystyy jo nieleskelemään kunnolla. Mutta eiköhän tästä nousta ja keskiviikkona taas töihin!!
Voi Eppuliinis, toivottavasti vatsakivut helpottavat. Toivotaan, että on jotain mahatautia tai jotain kun ultrassakin kaikki oli ok!! Otat nyt rauhallisesti etkä rehki turhia!!
Meidän kaikki lähisukulaiset ja ystävät ja työtoverit tietävät tulevista vauvoista. Meillä tilanne johtuu siitä, että olemme puhuneet todella avoimesti kaikille hoidoistamme ja kaikki ovat olleet niissä täysillä mukana ja se on auttanut kun on ollut niin paljon tukijoita ja kuuntelijoita matkan varrella!! Me haluttiin heti eroon siitä tunteesta, mikä tulee kun joku kysyy, että koskas teille niitä lapsia tulee¿jos jotain positiivista tai negatiivista tapahtuu niin on ollut olkapäitä joita vasten itkeä tai nauraa ja iloita!!
Meillä oli edellisperjantaina ensimmäinen neuvola ja kaikki oli hyvin. Verenpaine oli 120/83 ja hemoglobiini 126 ja neuvolan vaakan mukaan painoa oli tullut 100g, oman vaakan mukaan se on vähän tippunut. Ja laskettu aika tuli parilla päivällä aikaisemmaksi eli nyt se olisi 26.5. Olo on edelleen väsynyt (nyt vielä flunssa lisännyt sitä) ja rinnat on kipeät, välillä tuntuu vihlaisuja/kipua alavatsassa. Välillä tulee sellainen olo, että ollaanko tässä raskaana ollenkaan, mutta onneksi se muistutus tulee aina nopeasti jossain muodossa. Meillä seuraava ultra vasta 19.11. en tiedä kuinka kestän sinne asti!!
Iloista odotusta kaikille, nyt on pakko mennä maate ei jaksa enää pystyssä.
SolinaPolina rv 9+6
Onko vielä muita plussanneita, joilla laskettu aika olisi toukokuussa?
Itselläni olisi la 6.5.08. IVF tuoresiirto tehtiin toukokuun puolivälissä ja viikko sitten sain ensimmäisen positiivisen testin. Minulla on ollut jonkin verran vuotoa muutamana päivänä ja maha kipeä, mutta tänä aamuna sain tosi vahvan plussan, kun oli pakko tarkistaa, että olenko edelleen raskaana. Maha on tosi turvonnut ja rinnat ovat arat ja välillä kipeätkin. Iltaisin kohden rupeaa tulemaan äklötystä. Viime raskaudessakin minulla ei ollut aamu- vaan iltapahoinvointia. Minulla on -03 syntyneet IVF kaksoset
Olipas liian näppärät sormet...lähti vähän liian aikasin viesti!!
Mitäs Teille Tytöt kuuluupi? Onko vauvelit kovasti kasvaneet? Meillä on tullut pitkä tauko kirjoittelussa, mutta vieläkö teitä kiinnostaisi jatkaa kirjoittelua? Olen monasti miettinyt, että mitä teille kuuluupi! Mutta eipä ole tullut paljon kirjoiteltua itsekään! Huomenna tulee Jerelle jo 7kk mittariin. Kyllä aika on mennyt ihan hurjaa vauhtia! Kohta pitäisi jo töihinkin palata, mutta tämä äiskä jää ainakin vähäksi aikaa vielä kotosalle hoitovapaalle!
Jos vielä jaksatte ja kiinnostaa niin kirjoitelkaa kuulumisia!!
Uusia vuosia toivottelee SP ja Jere