Miten koiran hankkiminen voi olla näin vaikeaa ?
Olemme ostamassa koiraa ja nyt kun rotu on valittu niin koko homma tuntuu tosi vaivalloiselta. Joudut kelaamaan kaikki kennelit läpi ja anomaan koiraa: pitää valehdella että osallistuu agilityyn tai näyttelyihin, muuten kennelit eivät edes myy koiriaan... minä kun en koiraa ota pelkästään näytteluesineeksi vaan perheenjäseneksi jonka kanssa touhuamme kaikkea - sohvakoiraa emme ole hankkimassa.
Kukaan kenneli ei lupaa varmasti mitään vaan laittavat nimen " listalle" . Vieläkään en ole varma siitä, saammeko koiran vai emme kun kukaan ei osaa luvata varmasti. Kummaa porukkaa nuo kennelin pitäjät. Miten te muut olette koiranne hankkineen ?
Kommentit (284)
Bordercolliesta tulee pian ongelmakoira kotikoirana, vaikka sen kanssa vähän puuhastelisikin.
Meidän lähellä on paljon koiranomistajia ja lapset jäävät usein juttelemaan heidän kanssaan. Kun kysyy, käyvätkö he näyttelyissä, niin jokainen vannoo ja vakuuttaa, että kyllä käydään näyttelyissä. Kuitenkin ainakin joistain ihmisistä tuntuu oudolta, että he missään näyttelyissä koirineen kävisivät. Ehkä he sanovat noin vain siksi, kun ovat ostaneet rotukoiran ja näyttää siltä, että sitä ei hyväksytä ellei käy näyttämässä koiraansa.
Olen muuten tuntenut pari ihan oikeaa koirankasvattajaa ja heidän puheensa on aivan eri sfääreissä kuin näiden koiran ulkoiluttajien. He kun puhuvat näyttelyistä, he todella alkavat kertoa siitä, minkälaista koiran kasvattaminen on. Kun näiltä naapureilta kysyy, he sanovat varovaisesti, että juu kyllä me olemme näyttelyssä käyneet.
Monesti yksityiskodeissa syntyneet pennut suhtautuvat ihmisiin paljon luottavaisemmin kuin jonkun pentutehtaan jälkeläiset. Vaatikaa nähdä pentujen EMO koska pennut perivät paljon käyttäytymismalleja emoltaan. Jos emoa ei saa tavata, kannattaa vaihtaa pentumyyjää. Ja jos emo vaikuttaa hermostuneelta tai aralta, niin varautukaa siihen että sellaisia pennutkin ovat. Suosittelen Tuire Kaimion kirjaa Pennun kasvatus, sitä voi lukea ja kannattaakin lukea jo ennen ostopäätöstä. Koiran luonteeseen vaikuttavat paljon enemmän vauva- ja pentuajan ympäristö ja olosuhteet kuin rotu. Joten jos löytyy hyvä kasvattaja jolla järkevä meininki pentujen kanssa niin rotupäätöstä voi kyllä vähän viilata. Onnea matkaan toivoo aivan ihanan sekarotuisen 1-vuotiaan koiran emäntä.
Siis onko tää provo??
Vierailija:
Olen aina ollut kenneleitä vastaan, ja tarkalleen selvittänyt taustat yksityisestä ettei vain tulisi vahingossa kennelikoiraa. Alkaa kenneleillä nuo sukusiitosprosentit olla jo niin korkeita ettei kiinosta.
teille niin, että sai siitä itse 540 euroa vähemmän rahaa kuin muista pennuista?
Ikävä kertoa, mutta tuo on varsinkin pentutehtailijoiden tavallisin tarina, että kyllä tälle saisi ne paperit, mutta sitten pitäisi maksaa 500 euroa enemmän ja kun minä niin vain haluan tälle pennulle hyvän ja rakastavan kodin, niin siksi ehdottomasti haluan myydä tämän kotiin, joka haluaa säästää jo pennunostovaiheessa pennun kustannuksista mahdollisimman paljon, koska se lupaa niin hyvää pennun tulevaisuutta ajatellen... Pentutehtailijat ovat yleensä hyvin uskottavia puheissaan ja huijaavat tyhmiä, mutta ei se vähennä heidän eläintensä kärsimyksiä.
Vierailija:
Ei kannata kyllä näissäkään asioissa yleistää. Paperittomuuteen voi kyllä olla muitakin syitä. Ja esim, me ostimme paperittoman koiran siitä syystä että saimme sen huomattavasti halvemmalla. Samalle koiralle olisi saanut paperit, mutta emme halunneet hinta syistä. Paperit tässäkin tapauksessa olisivat tuoneet koiralle lisähintaa 600 euroa. Vaikka todellisesti maksavatkin jotakin 60e/pentu. soviimme myyjän kanssa jo heti alussa, että jos vain suostuu myymään ilman papereita niin haluamme näin. Eivät kaikki paperittomia koiria myyvät ole " eläinrääkkääjiä" tai pentutehtailijoita.
Meidän naapuriin hankittiin sellainen pari vuotta sitten, ja oli hankalaa puuhaa. Löytivät kyllä ihanan koiran, eikä ole ollut pakko käyttää ttelynäyissä tai missään muuallakaan. Kuitenkin kasvattaja oli niitä suositellut.
Minulla on kaksi jack russelia, ja niidenkin kasvatajat yrittivät kovasti suositella jotain harrastusta.. Agilitya sitten ollaan harrasteltu. se on nykyään kovaa bisnestä tuo kennelin pitokin:/
Mitäs outoa siinä on jos ei suosi kenneleitä? Tutkippas vähn kennelrekisteriä jne, niin tiedät syyn miski meikäläinen ei ainakaan enää kennelistä koiraansa osta.
Ja ostakaa koiranne jostakin ihan muualta.
Sinulle, kasvattaja, sen verran, että toki sinulla saa olla omat syysi siihen, miksi käyttäydyt niinkuin käyttäydyt - mutta sinun pitää sitten myös olla valmis käytöksesi seurauksiin; koiria haetaan enemmän ulkomailta ja potentiaaliset koiranomistajat ostavat koiransa jostakin muualta (missä eivät joudu sitoutumaan olemaan naimisissa lemmikkinsä kasvattajan kanssa seuraavat 15 v.).
Minä en ymmärrä miksi kukaan edes nykypäivänä haluaa tukea tälläistä jäykkää kasvatustoimintaa ostamalla koiransa kennelistä? Siitä jäykkäniskaisuudesta, mikä niissä piireissä jyllää, on kyllä harrastamisen ILO kaukana!
se on täysiverinen työkoira. Eli kasvattajat ovat onneksi nähneet lävitsesi ja kieltäytyvät myymästä sinulle koiraa joka ei sinulle sovellu.
Ja ihmiset, ottakaa nyt selvää, mitä se kennel oikein tarkoittaa. Se, että ihmisellä on kennelnimi, ei tarkoita sitä, että hänellä on " kenneli" . Kennelnimi on nimi, joka lisätään koiran nimen eteen rekisteritodistukseen. Kennelnimen saa Suomen Kennelliitosta hakemuksesta. Ja sen saa vaikka ei olisi yhtään pentuetta tai vain yksi pentue ja narttu.
Vierailija:
teille niin, että sai siitä itse 540 euroa vähemmän rahaa kuin muista pennuista?Ikävä kertoa, mutta tuo on varsinkin pentutehtailijoiden tavallisin tarina, että kyllä tälle saisi ne paperit, mutta sitten pitäisi maksaa 500 euroa enemmän ja kun minä niin vain haluan tälle pennulle hyvän ja rakastavan kodin, niin siksi ehdottomasti haluan myydä tämän kotiin, joka haluaa säästää jo pennunostovaiheessa pennun kustannuksista mahdollisimman paljon, koska se lupaa niin hyvää pennun tulevaisuutta ajatellen... Pentutehtailijat ovat yleensä hyvin uskottavia puheissaan ja huijaavat tyhmiä, mutta ei se vähennä heidän eläintensä kärsimyksiä.
Vierailija:
Ihan yklsityisen kanssa asian soviimme. Ja tiedämme ettei myyjä ole pentutehtailija.
Kerropa sinä mitä vielä pitäisi tutkia kennelrekisteristä..
Vierailija:
Mitäs outoa siinä on jos ei suosi kenneleitä? Tutkippas vähn kennelrekisteriä jne, niin tiedät syyn miski meikäläinen ei ainakaan enää kennelistä koiraansa osta.
Niin justiinsa - ja näin tehdessään (käydessään näyttelyissä vasten tahtoisesti, mutta kasvattajan edellyttämällä tavalla) he todellakin pelvaat vain ja ainoastaan koiran kasvattajan pussiin!
Kätevä salajuoni tämä kenneltoiminta ja sen nimissä koirien kasvattaminen; on asia millä päteä, ja saa vielä muut pelaamaan omaan pussiinsa :-D - uskomatonta miten niin monet SUOSTUVAT sellaiseen (?), luulisi, että ihmiset osaisivat enemmän ajatella omilla aivoillaan, eivätkä olisi niin " vietävissä" .
Mutta toisaalta; siihenhän se kaikki yritystoiminta perustuu - aina löytyy niitä hölmöjä, jotka kiltisti maksavat ja suostuvat asettamiisi ehtoihin ;-).
Kiva silti huomata, että fiksujakin löytyy!
Ja, että on silti vielä koiraharrastajia, joille se itse lemmikki on se tärkein, ja sen tuoma ilo - älkää kuunnelko näitä vouhkaajia ;-).
Tampiota täältä löytyy rutkasti!
Virosta saa tietenkin paperittomia piskejä, kun vaan valitsee mitä pentutehdasta tahtoo tukea. Kunnon kennel ei niin vain myykään. Saattaapa vaatia jopa tunnettuja suosittelijoita.
Kun kunnollisia pennunostajia ei ole, kunnolliset kasvattajat lopettavat kasvattamisen. Koiria ei kasvateta rahan vuoksi. Tätä tuskin tulee tapahtumaan, sillä fiksut ihmiset arvostavat laatua. Sen 15 vuotta voi olla naimisissa myös sairaan, luonnevikaisen koiran kanssa. Parhaassa tapauksessa se koira ei edes ole sitä rotua mitä sen piti olla.
taidat itse olla bortsukennelin omistaja...
kyllä minä ainakin tunnen moni bortsuja jotka ovat ihan tavallisessa perheessä koirana ja ovat tasapainoisia ja onnellisia. Niiden ei todellakaan tarvitse olla työkoiria - vaikka tietyt kennelinpitäjät sitä haluavatkin. MUtta siinäkin raha ratkaisee - agissa menestyneiden pennusta saa enemmän rahaa.
Ja aivan samat koirat siellä ovat isojen ja pienten kenneleiden ja ensimmäistä pentuettaan teettävien koirien taustalla. Erona lähinnä se, että hyvät kennelit tutkituttavat koiransa paremmin ja tuntevat koirajalostusta paremmin kuin ensimmäistä pentuettaan teettävät.
Vierailija:
Useat tässä ketjussa ovat vakuutelleet, ettei meillä nyt mitään agilityä, mutta koira saa kyllä päivittäin juosta vapaana! Mutta kun se on kiellettyä! Näin tekevät juri ne laiskat ihimiset, jotka ottavat koiran, mutta eivät jaksa ulkona muuta kuin irrottaa sen flexin.
Kennel-ihmiset voisivat liittää myös järjestyslain tentin vaatimustensa joukkoon. Ennen ei saa koiraa ennenkuin tietää varmasti, miten ja missä sitä saa ulkoiluttaa.
Menkää mieluummin sinne agilityyn, kuin päästätte koiran irralleen.
Vierailija:
pitää saada tehdä työtä.... ja heille tämä työ on agilitya tai tokoa. Herranjestas, esim BC:n työtä on lampaiden paimentaminen EIKÄ ihmisten keksimä putken päällä juoksu. Mielestäni myös he ovat täysin hakoteillä !!!
Eipä tässä ketään tartte tyhmäksi ruveta syyttelemään jos ei tiedä näistä asioista yhtään mitään:) Itse seurasimme emän tiineyttä melkein koko koiran kanto ajan. Olin mukana näyttelyissä joissa emä kävi ennen pentuetta jne. On ihan mustaa valkoisella emän terveydestäkin, joten osaavat ne yksityisetkin koiristaan huolta pitää.
Nyt kyllä kieltämättä harmittaa ettei otettu papereita tälle meidän koiralle, ihan siitäkin syystä että olisin halukas teettämään pennut koiralle.
En tunne kovin hyvin rotua, mutta käsittääkseni ovat iloisia ja oppivaisia. Karvaa ei käsittääkseni lähde. Turkin voi pitää lyhyenäkin. Tosin en tiedä, miten helposti kasvattajat myyvät, jos ilmoittaa pitävänsä turkin lyhyenä. Varmasti on kuitenkin mahdollista saada esim. pikkuvikainen koira, jos onnistuu vakuuttamaan kasvattajan siitä, että koira saa parhaimman mahdollisimman kodin. Ei ole mitään hajua siitä, mikä villakoirien markkinatilanne on. Hinnat ovat kuitenkin ilmeisesti korkeat ja tehtailu rehottaa. Varmaan hyvää saa näissäkin jonottaa.
Jos kuitenkin krooninen ajanpuute vaivaa jo nyt, niin sitten se lelukoira voi olla paras vaihtoehto. Kotikoirankin sosiaalistaminen ja kouluttaminen vie paljon aikaa ensimmäisinä vuosina.