+++TOUKOTUHISIJAT vko 36+++
Ajattelin, että jospa mekin siirtyisimme pikkuhiljaa vikkopinoihin, joten tässä ensimmäinen.
Kommentit (63)
Mulla kans tuntuu et mahan turvotus alkaa olla ympäripäiväistä eikä oikein mitkään farkut tunnu kivalta varsinkin jos istuu :( En kyllä millään haluis vielä siirtyä muihin housuihin, mut onneks meil töissä on kaikillla " virka-asut" ja niissä housut on ihanan löysät.
Mulla ei vieläkään ole huonoa oloa tullut, mut jos muistan oikein, tuli se esikoisen kohdallakin vasta joskus viikoilla 8-9. Väsyttää kyllä ja koko ajan vaan miettii että koska sais taas mennä nukkuu.
Yrityksestä, meillä kerkes tulla yrityskierroksia 10 ennen kuin tärppäsi ja oltiin jo tutkimuksissa viikkoa ennen plussausta. Tiedä sitten johtuiko stressistä vai mistä mutta nyt olen kyllä hurjan onnellinen ja nautin joka hetkestä.
CalZal rv5+3
tänään varasin neuvolan... se on parin viikon päästä ja silloin viikkoja vain 7+3 eli aika varhaisessa vaiheessa on tuo neuvola...
nyt on siis tänään 5+2 jos laskee siitä menkoista, hedelmöityksestä laskettuna pari päivää enemmän.. en tiedä mistä sen nyt laskisin kun menkat oli tosi epäsäännölliset ennen tätä raskautta.
Mä myös luulen jo olevani hieman vainoharhainen, kun jokainen pienikin tuntemus alavatsalla tai alapäässä ja pakko mennä vessaan että tuleeko verta ja muutenkin joka vessakäynnillä pitää tsiikata paperi et onko mitään mikä ei kuulu asiaan... ei kivaa.. mutta sen yhden keskenmenon kokeneena... pelko että niin kävisi taas..
Mutta kovasti uskon ja toivon että tämä etenisin loppuun asti.
Ihanaa jo miettiä ja suunnitella juttuja, että miten sitten keväällä ja mitä sitä nyt pitääkin sitten hankkia ja koko ensi kesä on meidän perheellä sitten aivan erilainen.... ihanaa..
minäkin varasin tänään sen ekan neuvolan, se on mullakin parin viikon kuluttua jo - luulin että se olis viikolla 10 mutta onkin 8+2.
Oli helpottavaa jutella terkan kanssa, hän vakuutti mulle ettei minipillereistä oikeasti ole haittaa alkiolle. Täytyy myöntää, että olen sitä murehtinut mielessäni aika paljonkin, söinhän kuitenkin pillereitä rv 4+2 asti eli hedelmöittymisestä pari viikkoa vielä. Ja mukavaa oli myös huomata, että kun kerroin tilanteesta terkalle, ja hän luonnollisesti kysyi että haluammeko kuitenkin pitää vauvan, niin myöntävä vastaus tuli minulta hyvin innokkaasti :) että se asia on nyt mietytty ja päätetty (jos siinä oikeasti mitään päättämistä koskaan olikaan, toisaalta, itseni ja mieheni tuntien...)
Kuulostaapa monella tänne kirjoittaneella ihan tutuilta nuo oireet, täälläkin yhä flunssainen olo jatkuu, rinnat on kipeät, väsyttää, kuvottaa, vatsa on turvoksissa varsinkin iltaisin kuin mikä ja mielialan vaihdokset herkässä. Jaksamisia meille kaikille näinä epävarmoina aikoina!
Niipa tänään rv6 tasan
Michi, mä menen alkuraskauden ultraan kun raskausviikkoja on 8+0, eli noin kahden viikon päästä.
Esikoisen kanssa menin ensimmäisen kerran rv 7+1 (sikiö vastasi rv 6+2) ja silloin saatiin satunnainen syke näkymään (ei aina näkynyt). Jouduimmekin tämän vuoksi viikon päästä taas uudestaan ultraan ja silloin syke näkyi jo tosi hyvin. Nyt haluan välttää tämän ja menenkin viikkoa myöhemmin. Se viikko kun piti odottaa oli niin kamala kun koko ajan pelkäsi, että onko kaikki hyvin. Onneksi kaikki oli hyvin toisessa ultrassa ja nyt meillä on 1vuotta 7 kuukautta vanha poika täällä ilonamme.
Tällä halusin vain kertoa sen, etten suosittele liian aikaisinkaan menoa, eli ei ainakaan ennen rv 7. Jokainen päättää itse milloin menee, mutta näin suosittelisin.
Pikkupapu rv 5+6
Täällä on onneksi jo flunssa selätetty, mutta väsymys ja kamala laiskotus vaivaa. Meidän esikoisneiti täyttää 10. päivä yhden vuoden ja nyt viikonloppuna järjestetään pienimuotoiset synttärijuhlat sen kunniaksi. Joten siivoukset ja leipomiset huutavat tekijäänsä loppuviikosta ja väsyttää kamalasti jo pelkkä ajatuskin. Taidan suurimmaksi osaksi turvautua kaupan valmiisiin antimiin ja eihän se toki ole pakko mitään suursiivousta alkaa riehumaan. Ärsyttää kun on perfektionisti tuollaisissa typerän pienissä jutuissa. Pääasia kuitenkin nähdä läheisiä ihmisiä ja viettää heidän kanssa aikaa.
Vatsan koosta oli täällä puhetta. Juu, miehen kanssa tässä just mietittiin, että oltaisko niin " ilkikurisia" , että odotetaan milloin joku ylipäätään uskaltautuu kysymään suoraan raskaudesta. Minulle on jäänyt sitkeät ylimääräiset kilot edellisen raskauden jäljiltä, joten tuota etureppua on jo entuudestaan melkoinen köntsä. Voisin hyvin kuvitella pääseväni ainakin puoliväliin raskautta, ennenkuin kukaan lähipiiristä uskaltautuisi kysymään raskaudesta = ) Minua myös vaivaa teidän joidenkin lailla turvotus, joten ihan hävettää myöntää miten alkuvaiheessa raskautta ollaan, vatsa kun on varsinkin heti syönnin jälkeen valtava. Minulla oli kyllä ajatuksena saada pudotettua painoa ennen tätä uutta raskautta, mutta...mutta..., vauvakuume vei mukanaan taas täysin yllättäin ja meitä suureksi ihmeeksi onnisti raskautua nyt heti ensimmäisellä yrityskierrolla. Tämänkin vuoksi vielä vähän epätodellinen olo, kun esikoista kuitenkin yritettiin useampi kierros ennen tärppäämistä. Olen kyllä jättänyt nyt herkut pois, tai ainakin huomattavasti vähemmälle ja yrittänyt noudattaa jo nyt tuota raskausDB -ruokavaliota.
Tulipas selostettua tuota omaanapaa riittävästi taas kerraksi... Voikaa hyvin toukotuhisijat, epämukavista oireista huolimatta ja flunssaisille lähetän pöpöjenkarkoitus loitsun =) Niin ja tervetuloa uusille plussanneille ja PALJON ONNEA!!!
Tupajumi rv 5+4
niipa:
Hei,
huomasin tuon mutta msn tuntuu yahooseen tottuneelle kamalan hankalalta :( . Olisi kiva muutenkin saada kaikki omat listat " saman katon alle" .
mutta jossei kiinnostusta yahoo-listaan ole, koitan tutustua msn:n saloihin, liityin sille listalle jo mutta en osaa sitä yhtään käyttää.
mä voin koettaa neuvoa jos on jotain ongelmia msn kanssa..
pääsetkö sinne sivuille?
minulla on ihan alkuraskaus menossa ja olisi kiva vaihtaa tosiaan kuulumisia muiden kanssa. Siis jos nyt opin tähän systeemiin. :)
Mitään raskausoireita ei ole vielä ilmaantunut. Mutta eipä niitä viime raskaudessakaan juurikaan ollut. Neuvolaan en ole vielä mitään ilmotellut. Ajattelin sitten ensiviikolla puhua asiasta siellä, kun muutenkin on sinne asiaa. Raskaudesta ei ole vielä kerrottu kellekään, enkä vielä haluaisikaan lähipiirin tietävän, niin suuresti pelkään keskenmenoa.
Aurinkoista päivänjatkoa!
-amy- rv. 4+5
Minä kyllä mieluusti liittyisin yahoon listalle. Olen kyllä myös msn:n listalle liittynyt, mutta jo kirjautuminen sinne on työn ja tuskan takana puhumattakaan siitä, että msn:n logiikka ei edelleenkään minulle avaudu. Ikävää tietysti, jos porukka jakautuu eri listoille.
Turvotus vaivaa minuakin edelleen ja rinnat on pikkusen arat, muita oireita ei ole vielä ilmaantunut, onneksi. Ultraan olen menossa vasta rv 8, sen aikaisemmaksi en onnistunut saamaan aikaa. Neuvola-aikaa en ole vielä varannut, pitäisi varmaan sekin pikapuolin tehdä.
minmax
minun puolestani voimme ihan hyvin tehdä niin , että stine tekee yahoo listan ja minä poistan tuon msn listan. Itselle on tuttuja molemmat.
Ihan äsken tein testin ja totisesti on pää ihan pyörällä...hentoinen viiva siihen testi-ikkunaan kyllä tuli, että kait tässä raskaana ollaan!?! Semmonen marketista ostettu Acon, ei kovin herkkä (25mlU/ml), testi oli käytössä. Alkuun meinas taas suuri pettymys iskeä ku hätäisesti heti tuijotin niitä ikkunoita eikä tullu ku kontrolliviiva...vaan en ehtiny kunnolla housuja saada jalkaan ku näin viivan ilmestyneen siihen testi-ikkunaanki :o) Ja siinä se viiva toden totta on edelleen, hentoinen, mutta näkyvä. Eli uskoakseni olen raskaana - ihanaaaaa!!!! Jotenkin haluaisin vielä varmistua, että täytynee apteekista hakea joku herkempi... Siksikin vähän " varovaisesti" ilmottaudun.
Pillerit jätettiin huhtikuun lopussa pois, joten jokunen pettymys tässä on käyty läpi kuukausien mittaan, enkä oo aiemmin palstaillu muuta ku taustalla...en oo ilmottautunu kuumeilijoihin, vaikka tämän tästä oon käynykki lueskelemassa muiden samassa menijöiden juttuja.
Niih, itestäni sen verran, että tämä olis sitte neljäs raskaus (jos nyt olen raskaana), ennestään on kolme tyttöä: -01, -03 ja -04, mutta ensimmäinen ja niin kovin toivottu vauva nykyisen mieheni kanssa (jolla ennestään 2 tyttöä ja 1 poika, kaikki jo koululaisia).
Oireita ei oikeastaan ole, siksikin en tahdo vielä liiasti innostua... Jos ei oireena pidetä poissaolevia kuukautisia ;o) Eli kp 31/28 (kierto tosin välillä heitelly, mut oletetusta ovulaatiosta laskettuna tämäki kierto olis ollu sen 28) vai tohtiiko sanoa rv 4+3??? Jonkinlaista lievää alavatsan jomottelua/nipistelyä aina välillä tuntuu ja nännit on hitusen arat. Ja lievää kuvotusta (paremminki tarvetta nieleskellä) on ollut, johon on heti auttanut syöminen. Eli la mennee sinne toukokuun 10. päivän kieppeille...
Onnellista odotusta kaikille!!!
*hivenen hölmistynyt, mutta kovin onnellinen* KisuKameli
Poistetaanko se msn-group nyt kokonaan vai? Ajattelin vain, että laitoin tänään sen osoitteen tuonne " toukotuhisijoiden esittelyt ja la" -listaan mukaan kun taas päivitin sitä. Jos näin on, niin vaihdan tuon yahoon-groupin osoitteen tilalle kun taas ensi kerralla päivitän listaa.
Näin kaikkien halukkaiden on helppo sinne löytää kun osoite on meidän esittelylistalla.
Moi taas.
Kiitos kaikille tiedoista ruoka-aine-asioissa ja rauhoittelusta myös alkoholin suhteen. Erityisesti Niipan linkki ja lista oli hyödyllinen. Kauhean paljon kiellettyjä ruokia! Pakasteherneitä on kaikissa työpaikan salaateissa ja ne tuskin on keitettyjä/kuumennettuja. Eikä raakoja itujakaan saa syödä tai pellavansiemeniä..ja vihreää teetäkin olen juonut. Olisikohan melkein parempi olla lukematta noita listoja! :P
Oireista: minullakin on ollut alusta saakka turvotusta ja pukeudun yleensä melko " istuviin" vaatteisiin, joten sitä on ollut vaikea peitellä. Vilukin on ollut, mutta sekin on jo helpottamassa. Eilen oli suussa " kuumeinen olo" . Ruoka on maistunut hyvin, mutta makeanhimo on kadonnut minultakin. Rinnat ovat hiukan kosketusarat, erityisesti öisin, jos herää kesken unien.
Hassua, että muut tuntuvat pääsevän neuvolaan noin aikaisin. Oletteko kaikki menossa julkiseen neuvolaan? Itse sain ajan rv 9+6. Siksi menen sinne yksityiselle ensin kysymään neuvoa, etten syö tai muuten tee mitään " haitallista" :D Tämä on ensimmäinen raskauteni, enkä tosiaan tiedä mitään. Mieluummin kysyn tyhmät kysymykseni kuin olen huolissani 9 kk syötyäni pasteröroimatonta tuorejuustoa. Jos kaikissa neuvoloissa ei ole antaa aikoja, niin lähettäisivät edes kotiin jonkin tietopaketin ensikertalaisille. Täytyypä ehdottaa, kun lopulta pääsen neuvolaan. :)
Michi: yksityiselle pääsee kyllä heti (tai niin pian, kuin sopivia vapaita aikoja löytyy). Se vain maksaa aika paljon.
uudet toukotuhisijat, muistakaa käydä lisäämässä tietonne tuonne " toukokuun tuhisijoiden esittelyt ja la" -lisaan, niin pääsette sitä kautta listoille mukaan.
Jos jotain korjattavaa/muutoksia on, niin toivomus olisi, että niistä laitettaisiin sinne " toukokuun tuhisijoiden esittelyt ja la" -listan perään. Täältä en niitä välttämättä huomaa tai muista ottaa mukaan. Eli varmimmin tulee listaan mukaan kun laittaa suoraan listan perään.
Mä olen molemmissa raskauksissa saanut tietopaketin kotiin postitettuna ennen ensimmäistä neuvolaa. Eli esikoisen ja nyt tämän raskauden kanssa. Kysyivät neuvolasta vielä, että haluanko, että laitetaan lappuja tulemaan ja mä vastasin, että joo. Jännä juttu muuten, etten tällä kertaa saanut sitä Vau-kirjaa, jossa oli äidille ja isälle omat jutut samoissa kansissa. Sellainen on onneksi jo esikoiselta tallessa ja siitä on kiva lukea missä mennään. Ehkä sitä ei enää jaeta tai sitten voi olla, että saan sen vasta ekalla neuvolakerralla, joka mulla on rv 8+4. Jep, nyt mä lopetan tän palstaterrorisoinnin tältä päivältä. Hyvää päivänjatkoa toukokuiset!
Ite oon menossa rv 6 eli ensi viikon torstaina varhaisultraan. Samoin teki myös pari ystävääni. tässä vain lasken päiviä siihen....
Plaah... onko kellään muulla vatsassa turvotusta? vatsa näyttää siltä että olis kasvanu pieni vatsa vaikka turvonnuhan se on koska eihän se vielä näy.... tosi viluinen olo välillä ja väsy, voi luoja kun väsyttää... kesken työpäivänkin... tekis mieli vaan oikaista ja ottaa pienet päikkärit. pahoinvointia tulee sillon tällön.. aika vähän oikeestaan..pitäskö vaan olla onnellinen vai huolestunu...