Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

+++TOUKOTUHISIJAT vko 36+++

03.09.2007 |

Ajattelin, että jospa mekin siirtyisimme pikkuhiljaa vikkopinoihin, joten tässä ensimmäinen.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaista on ollut, mutta ehkä se tästä vilkastuu kun saadaan enemmän odottajia mukaan ja raskausviikkoja tulee enemmän.

Tupajumi kyseli varhaisultrasta. Mä menen Espoossa Diacoriin. Mulla on jäänyt mieleen sellainen summa kuin 90 euroa kun esikoisesta mentiin ultraan, mutta tosiaan tarkemmin en nyt muista. Varaudun siihen, että satasella selviää. Muutaman viikon päästä se selviää.

Sitten vielä oireista. Mulla on edelleen ollut hyvä olo, ainoastaan nänninpäät ovat tulleet vähän aremmiksi. Kaipa tässä raskaana ollaan, vaikkei oireita sen suuremmin ole. Mä odotan sitä alkuraskauden ultraa kuin kuuta nousevaa ja lasken päiviä siihen asti. Tämä epätietoisuus on kyllä kamalaa. Mä en kyllä kestäisi odottaa rv 12 asti kun tuntuu, että nyt jo pää hajoaa. Ei auta kuin odottaa, vaikka se odottavan aika on niin pirun pitkä.

Mä en ole vielä liittynyt tuohon suljettuun keskusteluryhmään, koska luulen, että täällä tulee enempi kirjoiteltua. Mä uskon samoin kun CalZal, että tunnistautumisen riski on aika pieni kohdallani.

Nyt täytyy taas mennä kun poika roikkuu kädessä kiinni ja haluaa mua leikkimään sen kanssa.

Pikkupapu rv 5+4

Vierailija
2/63 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, täälläkin odotellaan että pääsisi alkuraskauden ultraan. oireita ei ole. Pientä etomista ja väsymsytä.Varmuuden asiasta haluan tuolla ultralla.

Niin, näköi lipsahtaneet esittelyyn miehen ikä väärin. Mihelläikää 36 vuotta, eikä26.

-pikkukolmonen3 ja 5+4-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Ehdin jo huolestua, ettei tänne enää kukaan kirjoittele. Itse en ole myöskään vielä liittynyt tuonne suljettuun-keskusteluryhmään, katsotaan josko myöhemmin tulisi sinnekin mukaan mentyä. Ainakin tänne tuntuu niin helpolta tulla vaihtamaan kuulumisia. Aina, eikä varsinkaan näin raskauden alkuvaiheessa tahdo olla mitään erikoisempaa kirjoiteltavaa, mutta yritetään pitää tämä pino aktiivisena : )

Kiitokset vastauksista tuota alkuraskaudenultraa koskien. Ihan uteliaisuuttani kyselin. Yritän kuitenkin itse vielä kärvistellä sinne np-ultraan saakka, vaikka onhan sinne aikaa vielä niin pitkästi, huh. Tässä kuussa on myös senverran rahaa nieleviä menoja, että pakko ikävä kyllä ajatella myös " lompakolla" . Onneksi tuo meidän pikkuneiti pitää äidin aktiivisena päivisin touhuillaan, mutta kyllä tässä kotona ollessa jää riittävästi aikaa myös huolehtia tuosta pienestä ihmisenalusta tuolla masussa.

Onneksi nyt viikonloppuna meillä kävi yllätysvieraita ja sain muutakin ajateltavaa. Tulipa samalla kerrottua ensimmäisille " ulkopuolisille" raskaudesta. Samaiselle ystäväpariskunnalle kerrottiin ensimmäisenä myös edellisestä raskaudesta ja melkeinpä samoilla raskausviikoilla. Pariskunnan mies olikin muutamaa viikkoa aikaisemmin soitellut miehelleni ja kysellyt olenko minä raskaana, kun oli nähnyt unta, että odotetaan vauvaa. Olipa aika hauskaa kertoa " meediolle" meidän raskausuutinen. Ollaan kaavailtu kyseistä pariskuntaa myös tulevan lapsemme kummeiksi, jos tässä nyt hyvin vielä käy. Minun ja mieheni lähisukulaiset asuvat aika kaukana meistä ja ovat vielä hajaantuneet kaikki eri puolille Suomea, eikä olla tämän vuoksi heille vielä vauvauutisia kerrottu, jotenkin ei vaan halua asiaa puhelimessa ilmoittaa.

Mutta nyt on lopeteltava turinat ja mentävä laittamaan pyykit koneeseen. Mukavaa maanantaita kaikille, sateisen harmaasta säästä huolimatta! Käykäähän kertomassa kuulumisia, mukava lueskella mitä teille muille kuuluu :)

Tupajumi rv 5+2

Vierailija
4/63 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänään töistä sairaspäivällä, flunssaisen räkäinen ja köhäinen olo. Lisäksi jo joitain päiviä vaivannut öklötys, ei suoranainen pahoinvointi mutta edestakas aaltoileva kumma kuvottava olo. Että onpas juhlaa :( Muitakin oireita on, väsymys (flunssasta johtuvaa toki myös) ja rinnat vaan turpoaa, en mahdu kohta enää tavallisiin c-liiveihini vaan pitää kaivaa kaapista vanhat d-imetysrintsikat.

Kävin kirjautumassa sinne yhteisöön, mutta en osaa käyttää sitä enkä tiedä jaksanko opetella... Laiskottaa opetella. Kun tänne on niin helppo tulla piipahtamaan ja lueskelemaan. Varmasti sinnekin olisi, mutta alku aina hankalaa jne. En tunnista tätä täältä jonkun tunnistamisen pelkoa? Kun täällä kuitenkin nikeillä kirjoitetaan, ja jokainen meistä kertoo itsestään sen mitä haluaa ja millä tarkkuudella itse valitsee. Mutta varmasti jollain on pahoja kokemuksia, kun kerran suljettujen yhteisöjen tarve on kasvanut.

En muista kirjoitinko jo aiemmin tästä, mutta päätin etten mene alku-ultraan yksityiselle. Meillä on toisen lapsen neuvola tällä viikolla torstaina, ja siellä aion varata itselleni ekan neuvola-ajan, joka tullee noin viikolle 10 eli kuukauden päähän. Sinne asti pitää vain jaksaa sitten ihmetellä itsekseen, ja toki miehen kanssa. Hänen kanssaan ollaankin asiaa ihmetelty ja puitu joka ilta, ollaan sen verran pöllämystyneitä yhä tästä ylläristä. Ja meillä on elämässä tulossa toinenkin suht iso juttu vuoden kuluttua, ja siksi juteltavaa ja mietittävää riittää. Että miten tämä kaikki meneekään. Mutta luulen, että olen nyt päässyt aika lailla yli niistä ensimmäisistä ärsyyntyneistä tunteista, joista muistan viime viikolla kirjoittaneeni: että miksi minulta ei kysytty ;)

Me emme kertoneet aiemmista vauvoista kenellekään muulle ennen viikkoja 10-12, ja luulen että teemme nyt samalla tavalla. Mulla on lähipiirissä ollut niin monta keskenmenoa ja muita vauvamurheita, että en halua puhua asiasta ennenkuin se on pidemmällä ja suht varmaa. Silloin varmaan kerron sitten töissäkin. Tosin epäilen, että vatsa pullahtaa jo siinä vaiheessa näkösällekin: kyseessä kuitenkin kolmas raskaus ja kun olen hoikka ja pitkä, niin se vatsanseutu ja sen muutokset näkyvät mielestäni aika helposti. Mulla ei ole tapana käyttää kovin löysiä vaatteita, joten en pysty varmaan kovin helposti sitä peittelemäänkään... Täytyy yrittää kaivaa kaapista jotain löysiä syysneuleita tms. Luin juuri jostain toisesta ketjusta, kuinka jollain odottajalla eka raskaus näkyi vasta viikoilla 25 eteenpäin ja 2-3 raskaus jo viikoilla 8-10. Muistan itse esikoista odottaessani kertoneeni naapurille viikolla 32, eikä hän meinannut uskoa ajankohtaa todeksi kun kumpu oli niin pieni. Toisessa taas olin viikolla 20 ja ihan viimeisilläni olevan näköinen, muistaakseni vaihdoin isompiin housuihin viikoilla 10-12. Saa nähdä miten käy nyt!

Meilläpäin syysaurinko paistaa, toivottavasti teilläkin!

Niipa rv 5+6

Vierailija
5/63 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kirjoittelin viime viikolla siitä, että hieman " pelottaa" jos joku tuttu tunnistaa kirjoituksista minut.. me kun emme halua raskaudesta vielä kenellekään puhua ja tiedossa on muutamalta sukulaiselta närkästystä (ikävä kyllä) kun meille TAAS tulee vauva. Ja kun sukulaisissa ja ystäväpiirissä on kovasti vauvan yritystä ja juuri raskaaksi tulleita, niin varmaankin vierailevat näillä palstoilla.. no mutta tosiaan itse voin valita mitä kirjoitan, mutta minä olen sellainen että tykkään kertoa tosi asioita salailematta mitään.. esim nimillä jne.

Minä olen itse lyhyt ja normaalivartaloinen. Esikoisesta vatsa näkyi muille noin viikolla 20, tokasta joskus 17 tienoilla ja kolmannesta myös 17 tienoilla. Mutta kun vatsa on tullut näkyviin, niin se sitten on tullut esiin kunnolla ja lopussa mulla on aina ollut suuri vatsa. Lyhyt kun olen niin ulospäinhän tuon pitää kasvaa kun ei korkeudessa pituutta enää löydy kasvaa :D

Mulla on aina ollut taaksepäin kallistunut kohtu ja istukka etuseinämässä, liekö nyt sama homma..

Meillähän ei ollut tarkoitus vielä tehdä neljättä lasta, kovasti siitä molemmat haaveiltiin ja jatkuvasti puhuttiin. Mutta se varsinainen yritys piti aloittaa joskus muutaman kuukauden kulutta, jotta olisin juuri silloin kotona kun esikoinen menee kouluun. No olenhan nytkin ja kevät vauvasta ollaan aina haaveiltu, kun nuo muut on syntyneet kaikki syksystä.

Mietimme tuossa jo autoasiaa ja katsastimme vauvantarvike juttujamme, ja totesimme että vaunut ja turvakaukako pitää hankkia, juuri ne suurimmat ostokset...

Ihanaa viikkoa kaikille toukotuhisijoille!!

nitton (la kiekon mukaan 4.5 mutta tiedän itse tarkan hedelmöitysajankohdan ja sen mukaan la 2.5)

Vierailija
6/63 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jo tänne siirtyä teitin kaveriksi? Kirjauduin eilen msn:ään, mutta minäkin tykkäisin tästä vauvan palstasta enempi. Tämä on niin helppo!

Eli tässäpä tätä meidän taustaa:

Meillä on 4.5-vuotiaat kaksoset Onni ja Helmi ja 1.5-vuotias Hertta-tyttö. Pakkasessa meillä oli vielä kaksi alkua, joista tämä ensimmäinen tuntuu tärpänneen! Olen onnesta soikea. Ihanaa, että Sulo on matkalla kotiin. Yritän pitää pahimmat pelot taustalla, ja nauttia näistä ihanista päivistä. En uskonut, että saan isäntää suostuteltua neljänteen muksuun ja sitten vielä nuo hoidot ovat luku sinänsä. No, kuitenkin haamuplussat on tehty eilen ja toissapäivänä ja tänään sitten aivan selvä plussa. Me käydään kolmen viikon päästä alkuraskauden ultrassa omalla klinikalla. Sinne on ihana palata onnistuneen hoidon jälkeen.

Mulla on kummassakin raskaudessa ollut sairaalahoitoa vaativa pahoinvointi ja olen laihtunut lähemmäs kymmenen kiloa. Yritän pitää tuon ajatuksen taustalla, mutta taidan tehdä ruokia vähän pakkaseen valmiiksi. Jospa tämä neljäs ja viimeinen vauva tulisi jo vähän helpommalla! Eiköhän tuon kropankin luulisi tottuvan tähän rääkkiin.

Oireena mulla on palelu, painon tunne ja pieni kipuilu alamahassa ja levottomat unet. Laskettuaika olisi joskus toukokuun puolessa välissä. En ole vielä tarkistanut tuota viikonpäivää. Raskauskiekko näytti muistaakseni 16.5.

Toivottavasti meidän kaikkien masuasukit pitäytyvät valitsemassaan asunnossa toukokuulle! Onnea matkaan teille kaikille ja hyviä vointeja,

Noora 3+4

Vierailija
7/63 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan myös liittyä mukaan!

Sain plussan toissa viikolla ja nyt on täynnä tasan 7 + 0. Eli LA on siinä 26.4. Ja kovasti toivottua kakkosta tässä odotellaan. Pohdinta alku ultrasta menossa. Jos sinne menen käyn ensi viikolla. Ensimmäisen neuvolan varasin, mutta sain ajan vasta viikolle 10. Ja siihen tuntuu olevan ikuisuus...

Varsinaista etomista ei vielä ole, mutta väsyttää sitäkin enemmän. Töissä olo on siksi vähän haasteellista, viime viikollakin pää kopsahti työpöytään kun torkahdin tietokoneen ääreen ;-).

Edellisestä raskautta ei ulkopuolinen huomannut vielä viikolla kolmekymmentäkään (paitsi uimahallissa). Saa nähdä miten nyt käy. Kroppa kuitenkin hieman muuttui synnytyksen myötä. Haluaisin varsinkin nyt alussa olla raskauden kanssa ns. omassa rauhassa, joten toivottavasti vatsa ei näy kovin pian..kuullostaako hassulta?

Jasmine

Vierailija
8/63 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös flunssan kourissa ollaan,mukavaa kun muutenkin jo etova olo päällä,niin vielä tämä tähän.Pikku-ukko korvatulehduksessa joten yöt on aika levottomia ja vähä unisia.

Taas on mentävä rauhoittelemaan

öttinen

Vierailija
9/63 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä odotellaan kuudetta viikkoa (5+3 taitaa olla tänään, la 2.5.). Päätin liittyä mukaan keskusteluketjuun, että voi jutella mielessä pyörivistä asioista sellaisten kanssa, jotka pohtivat samoja juttuja. Kauhean aktiivisesti en silti ehkä ehdi täällä netissä pyöriä, mutta yritetään. Kavereille en ole vielä kertonut raskaudesta.

Mietityttää, miksi eka neuvola-aika annetaan jonnekin viikolle 10, jos ensimmäiset 12 viikkoa ovat " kriittisiä" , ja pitäisi osata olla syömättä kiellettyjä ruoka-aineita. Neuvolan täti luetteli puhelimessa pitkän listan ruoka-aineita, joita pitäisi vältellä, mutta mieleeni jäi vain ulkomaalainen tuorejuusto (pastöroimaton), jota olin syönyt juuri edellisenä iltana - viimeksi.... Nyt on vähän paniikkifiilis, että olenko saanut jonkun listerian ja miten se vaikuttaa vauvan kehitykseen. Niin, että tietääkö joku muita kiellettyjä ruokia? :)

Ja tietysti päivää ennen plussatestiä olin ollut illanistujaisissa, joissa join alkoholia, mikä myös pyörii vieläkin mielessä. Tällaisista asioista olisi aika kiva päästä juttelemaan neuvolaan ammatti-ihmisen kanssa jo aikaisemmassa vaiheessa. Olenkin varannut tälle viikolle ajan yksityiselle, vaikka varmaan jatkossa käyn julkisessa neuvolassa.

Jännittävää alkuodotusta!

Vierailija
10/63 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta alkoholista niin tuota en olisi niinkään huolissani asiasta... tuttuni oli ollut kunnolla ryyppäämässä ja oli tietämättään ollut raskaana ja plussannut kun kuukautiset oli jääny pois. ja heidän lapsensa on terve ja ihana =)

eri asiahan tietenkin on jos ollaan jo pidemmällä ja sitä tulee tuota kuppia otettua useammin. Itse myöskin olin ottanut hiukan siideriä edellisenä viikinloppuna ja sitten viikon päästä plussaa näytti =D

listeria oireet : Raskaana olevilla listerioosi ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja joka voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen

Enpä usko että siitäkään on hätää. ;)

Vierailija
11/63 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys myös täältä tampereen suunnalta! Kauheessa" lunssassa" ollaan täälläkin,kuumetta ei vielä toistaiseksi ole mutta muuten olo on kauhea.Hassua yleensä olen työpaikallakin terveimpien joukossa ts.en ole usein kipeä mutta nyt...johtuukohan se tästä raskaudesta?! Muuten olen voinut hyvin väsymys vaivaa jonkun verran(jo ennen lunssaa) eikä ruoka ole maistunut kovin hyvin.Se hyvä puoli tässä on että makeannälkä on kadonnut kokonaan! Hyvä niin osaisikin pysyä poissa!! Edellisissä raskauksissa kun tuntu tota painoa tulevan liiankin kanssa...saas nähä miten nyt käy!!! miiu rv 5+5

Vierailija
12/63 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus joku sanonut tälläisen " nyrkkisäännön" että niin kauan kun et itse tiedä olevasti raskaana et voi vauvaa vahingoittaa tekemilläsi tai nauttimillasi aineilla. Eli huoli pois, edellisillan siideri tuskin on mitään aiheuttanut.

Tänä aamuna hammaspesulla tunsin huonoa oloa. Sitä on ollut ehkä pari kertaa aiemminkin. Minä kovasti toivon näitä oireita, kun silloin tiedän että tuolla olis kaikki varmemmin hyvin kun että jos ei ole oireita ollenkaan. Eihän se sekään mitään vielä kerro, mutta luo rauhallista mieltä mulle. Väsymystä on myös!!

Jännä muuten, miten kaikki juuri plussanneet on flunssassa. Musta tuntuu, että se on jokin raskausoire. Itsekin olen nyt pienessä flunssassa ja muistaakseni joka raskaudessa olen aika alussa tullut flunssaan.

Tänään ajattelin varata neuvolan. Täällä se on yleensä viikolla 8 mutta luulen että mulla myöhemmin kun nyt on tää jo neljäs lapsi joka tulossa.

Muista kielletyistä ruoka-aineista... ainakin kala suositellaan hyvin kypsennetyksi, maksaa ei suositella... en muista muita nyt mutta kyllähän lista on aika pitkä.. niin ja se juusto pitää olla pastöroidusta maidosta tehtyä.

Vierailija
13/63 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

löysin hyvän sivun jossa kootusti suosituksia ja vältettäviä

http://www.terve.com/hyvinvointi/ruokavalio/raskausajanravitsemus

Mutta toisaalta maksasta seuraavaa, uusinta tietoa: Maksan ja maksaruokien käyttö raskauden aikana. Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran, Kansanterveyslaitoksen ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositus

* Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan

* Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g.

* Jos maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g päivässä. Tämä vastaa käytännössä noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa

Maksa on monipuolinen ruoka-aine, joka sisältää ravintoaineita, joiden tarve raskauden aikana kasvaa. Näitä ovat mm. foolihappo, A-vitamiini ja rauta. Maksan käyttöön raskauden aikana liittyy kuitenkin riskejä, jonka vuoksi maksaruokien käyttöä on syytä rajoittaa koko raskauden ajan. Maksa sisältää runsaasti A-vitamiinia ns. retinoidi-muodossa, joka suurina annoksina voi lisätä sikiövaurioiden ja keskenmenon riskiä.

Monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio turvaa hyvän ravitsemuksen raskauden aikana. Runsas kasvisten, marjojen ja hedelmien käyttö riittää turvaamaan A-vitamiinin ja foolihapon saannin myös raskauden aikana. Kasvikunnan tuotteissa A-vitamiini esiintyy karotenoideina, jotka ovat haitattomia runsainakin marja-, hedelmä- ja kasvisannoksina.

Liiallisen A-vitamiinin saannin ehkäisemiseksi on raskauden aikana syytä välttää myös A-vitamiinivalmisteita, kuten kalanmaksaöljyä ja A-vitamiinia sisältäviä monivitamiinivalmisteita

Vierailija
14/63 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauki- alle 5 kg painavat kalat

Itämerestä pyydetty lohi 1-2kertaa/kk

muut kalat vaihdellen kalalajeja

Tyhjiäpakatut kalat- kuumennettava ennen käyttöä

pastöroimaton maito- kuumennettava ennen käyttöä

pakastevihannekset ja -einekset -kuumennettava ennen käyttöä

Tuoreet vihannekset -pestävä huolellisesti

Raaan lihan syönti kielletty

pakastevadelmat (ulkomaalainen) kuumennettava ennen käyttöä

idut -kiehautettava

pellavansiemenet/rouhe - ei suositella

korvasienet - ei suositella

merilevä -ei suositella jollei jodimäärää tiedetä

yrttitee/vihreä tee - ei suositella

kahvi/kofeiini valmisteet -ei yli 300 mg=3 kuppia päivässä

salmiakki, lakritsi -kohtuukäyttö (<50g/kerta)

makeutusaineet - sakkariiniä ja syklamaattia ei suositella, aspartaami ja Asesulffaami-K:ta voi käyttää

Suola- suositellaan kohtuukäyttöä

Alkoholi - vältetään kokonaan

Vierailija
15/63 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei kaikille,ajattelinpa nyt minäkin liittyä joukkoonne.laitanpa alkuun nämä perustiedot elikkä

nimimerkki:mirbula

oma ikä/miehen ikä:27/31

asuinpaikka:hyvinkää

monesko lapsi:kolmas (pojat 08/01 sekä 01/03)

laskettu aika:03.05

synnytyssairaala:hyvinkää

vieläkin ihan uskomaton fiilis että on raskaana.ei meinaa millään uskoa todeksi.ja jännittää ihan kauheasti.ja toivoo että kaikki menisi hyvin.minäkin muuten olen sairaana.kuumeessa ja nuhassa sekä myös poskiontelon tulehdus.äsken lääkärissä kävin ja sairaslomaa pari päivää.muutenkin ihan veto pois.huonoa oloa ajoittain ja väsymystä.ensimmäinen neuvola on kolmen viikon päästä ja en kyllä malttais odottaa että sinne pääsen...

mutta tässä nyt alkua..en ole ikinä aiemmin " palstaillut" vai miten tämän nyt voi sanoa,tuntui vaan siltä että haluan ottaa osaa tähän iloiseen porukkaan ja toivon jokaiselle teille ihanaa ja aurinkoista päivää.tästä se lähtee!!

Vierailija
16/63 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa mukaan toukotuhisijoihin Noora (Nordenskjold), Jasminejanoel, Msrose ja Mirbula!

Uudet, käykää tekin laittamassa tietonne tuonne ¿Toukotuhisijoiden esittelyt ja la¿ ¿ listan perään. Laitan tietonne sitten mukaan kun päivitän seuraavan kerran tuota listaa. Mirbulan tiedot sainkin siirrettyä jo täältä.

Pikkukolmonen3, muutan tuon miehesi iän seuraavaan listaan kun päivitän sen.

Nitton, on tosi ikävää tuollainen suhtautuminen vauvauutiseen. Itsellänikin on jonkin verran kokemusta samantyyppisestä suhtautumisesta esikoisen odotuksen ajoilta. Siitä ei pitäisi välittää, mutta kyllä se satuttaa silti.

Msrose, mä sain neuvolasta 3 A-nelosen lappua ¿Ruoka-aineiden käyttösuosituksia raskaus- ja imetysaikana¿, jossa lueteltuna eri ruoka-aineita/elintarvikkeita, erityissuositus niiden käytöstä ja vielä suosituksen perusteet. Tämä kyllä saattaa olla vain Espoossa jaossa, mutten tiedä varmaksi. Luulisi muissakin neuvoloissa löytyvän ainakin vastaavanlaiset. Niipa olikin koonnut hyvät luettelot noista ruoka-aineista/elintarvikkeista.

Täällä oli puhetta ollut vatsan koosta odotusaikana. Mulla ei ole kuin tämä yksi raskaus takana ja mun mielestä se vauvavatsa ei hirveän aikaisessa vaiheessa tullut näkyviin, ainakaan niin että muut olisivat huomanneet. Saas nähdä kuinka tämän toisen kanssa käy. Se, että on jo vähän ylimääräistä kertynyt tuohon vyötärönseudulle toimii aika hyvänä naamiointikeinona ainakin näin alussa. :)

Alkoholista, mulla on kans sellainen mielikuva, ettei siitä mitään haittaa ole ennen kuin tiedät olevasi raskaana (eli menkat jää pois ja testi näyttää positiivista), koska äidin ja sikiön verenkierrot eivät vielä ole missään kosketuksissa toistensa kanssa. Mulla kans yksi kaveri joi oikein kunnon humalan laivaristeilyllä ennen kuin testasi positiivisen tuloksen ja terve tyttö syntyi.

Sitten oli puhetta myös tästä vauvayrityksestä.

Me yritettiin tätä vauvanalkua 5 kokonaista kuukautta ja tämä kuudes yrityskierto oli sitten se, jolloin tärppäsi. Meillä esikoinen tärppäsi aikoinaan ekasta yrityskierrosta, mutta tätä toista sai sitten oikein kunnolla ¿yrittää¿. Mä olin jo varma, ettei meille enää toista tule kun kuukausi toisensa jälkeen sai pettyä, mutta toisin kävi. Mä olin jo satavarma, etten ole raskaana ja olin jo suuntaamassa kohti kesäkuisia, mutta sitten tulikin ne odotetut kaksi viivaa. Tosi onnellinen olen, koska vauva on kovasti toivottu, mutta huoli ja epävarmuus vaivaa mieltä. Onneksi en jatkuvasti asiaa mieti, mutta ihan riittävästi kuitenkin. Kaipa tämäkin asia kuuluu raskauteen. Nyt yritän karistaa huolet pois ja elää päivä kerrallaan kun ei muutakaan voi. Eli valoisin mielen tästä eteenpäin. Myös muut toukotuhisijat! Eiks juu¿ :)

Lopuksi toivotan vielä pikaista paranemista kaikille kipeille toukotuhisijoille!

Pikkupapu rv 5+5

Vierailija
17/63 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö pahoinvointi alkanut jo nyt vai olikohan lapsille tarjoamani mikroruoka pilaantunutta? Hyvällä ruokahalulla vetelivät ja pyysivät lisääkin, eli huonolta vaikuttaa! Täälläkin on flunssa, eli siitä huolimatta että nokka on tukossa, niin ruoka haisee superpahalle. En taida siis tälläkään kerralla säästyä pahoinvoinnilta...

Mulla on jo nyt äitiyshousut jalassa ja virallinen testipäivä on perjantaina. Mulla on aina tässä ihan alussa jotain turvotusta, joka hetkeksi tasoittuu sen yrjöömisen takia. Kaksosista maha oli niin hervoton, että sen jälkeen on peli ollut menetetty ainiaaksi. Mahalihakset taitaa olla puoli metriä toisistaan irti jo valmiiksi!

Yritinkin laittaa sinne listan jatkoksi omia tietojani. Minneköhän lienen ne laittanut? Kiitos paljon kun jaksat ylläpitää listaa. mun taidot ei moiseen riittäisi.

Kiva kun meittiä alkaa olla jo mukavan kokoinen porukka! Voimia kaikille näiden alkuraskauden pelkojen kanssa. Toivotaan, että saamme pitää nämä ihanaiset masussa pitkään!

Noora 3+5

Vierailija
18/63 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityin tänään toukotuhisijoihin. Kirjottelin jo jotain sinne esittely-listan perään, mut ette te kaikki varmaan oo sieltä sitä käyny lukemassa. Eli kuudetta siis odotan...varsinainen suurperhe. Pienoinen yllätys oli tää vauva, mut nyt oon jo ihan lapsellisen innokas tulevasta nyytistä.

Vanhin meillä on 12-v ja nuorin 1ja puol. Yks tyttö vaan on, se vanhin lapsista. Nyt ootan kovasti tyttöä siis, ku poikia on jo 4. Tyttöä oottaessa mulla oli pahoinvointia paljonki ja pojilla ei ollu. Siinä mielessä voi olla, et on taas poika. En kyllä muista oliko sillonkaan näin alussa huonoa oloa vai alkoko viikon tai kahen päästä tästä. No eipä sillä loppujen lopuks väliä oo, mut tyttöä toivon silti. Kunhan nyt menis edes loppuun asti. Toivoisin enemmän oireita, ni tietäs, et vauvalla on kaikki hyvin. Yks keskenmeno on ollu enkä enempää haluis kokea niitä.

Mullakin on muuten flunssa päällä nyt, yskää ja ääni kähee. Kumma, ku niin monella on raskauden alussa sama juttu.

Yritän aina välillä ehtiä kirjottelemaan tänne. Hommia on kuitenki paljo, ku on liuta lapsiakin ja iso talo+piha.

Nyt tuntuu jo tosi ihanalta odottaa vauvaa, vaik alussa vähän yllätyin testin tuloksesta. Olin kyllä haaveillu yhdestä vauvasta vielä, mut vasta vähän pidemmän ajan päästä olisin sen halunnu syntyvän. Ehkä kuitenki parempi näin, ku onhan tosta edellisestä ihan erilailla kaveria sille tulokkaalle, ku ikäeroa on vaan sitte 2 vuotta.

Voimia odotukseen!

Vierailija
19/63 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsan koosta piti kirjoittamani että tarkkasilmäisimmät ihmiset huomasivat raskauteni ennenkuin olin edes ITSE raskaustestin tehnyt:)...kaipa se johtuu siitä että on jo neljäs raskaus menossa ja tommonen römppämasu on tuohon eteen jäänyt hih! Kauheasti tuli heti turvotusta masu oli kun ilmapallo ja on vieläkin iltaisin.Raskausviivakin(en muista hienompaa nimeä)tuli näkyviin navan yläpuolelle ihan alkuvaiheessa.Tämmöisiä raskausoireita minulla pahoinvointia tai edes kuvotusta ei ole vielä olluna! Tänään on ainakin täällä tampereen seudulla ollut aurinkoinen mukava päivä taidanpa lähteä pienelle happihyppelylle tuonne ulos! Oikein ihanaa päivänjatkoa kaikille toukokuisille!!

Vierailija
20/63 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo kyllä tää alku on niin epävarmaa, just mietin kanssa tota ultraa. miten aikasin tonne yksityiselle voi mennä? kun kummasti helpottais omaa oloa.

tuntuu että hyppään joka vihlasun jälkeen vessassa tarkistamassa ettei vaan ole mitään vuotoja. hiukka hysteeristä mutta sen verran syvään on pelko juurtunut noista aikaisemmista keskenmenoista ja tuulimuna raskauksista.

Tänään oli kyllä ekaa kertaa sellasta kuvotusta, yritin vaan töissä pitää hymyä naamalla etteivät vielä arvaisi, mutta kyllä teki tiukkaa. ei nyt vielä oksentamaan tarvinnu ruveta mutta olo oli kyllä ällö. toisaalta olin kyllä tosi onnellinen kun sittenhän kaiken pitäis olla niin kun pitääkin.

muita oireita on vaan jatkuva väsymys, mutta muuten ei mitään ihmeellistä.

mä liityin sinne toisellekkin listalle, kun ekan raskauden aikana olin autuaan tietämätön mistään listoista ja nyt vaan ilmttaudun joka paikkaan :) niin voi jollein avautua kun ei haluta kertoa kenellekkään ennen ekaa ultraa.

michelle rv 5+1 kait