Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita jotka eivät käy raskausaikana neuvolassa?

Vierailija
21.10.2008 |

En aio nyt toista lasta odottaessani käydä ollenkaan neuvolassa, koska en viime raskaudessakaan saanut sieltä mitään apua. Ajattelin jättää th-käynnit kokonaan väliin ja käydä vain neuvolalääkärillä, sekä seulontaultrissa.

Onko muita jotka eivät käy normaaliin tapaan neuvolassa?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

:))))))))

Meillä neuvolatäti mittaili masua, että vauva on jo noin 3,5kg.....

Kahden viikon päästä syntyissään painoi 2,8kg. Että hienosti osui arviot kohdalleen :))))))))

Enkä ollut edes lihava. Masusta ei löysät vaatteet päällä tuossa vaiheessa asiasta tietämättömät edes tienneet, että raskaana ollaan ja pian poksahtaa!

Sitten vähän isompana syntyvää lasta veikkailtiin tosi pieneksi ja sen vuoksi kovasti seurattiin loppuvaiheessa. Neuvottiin lähtemään hyvissä ajoin sairaalaan, jotta tiedetään seurata vauvaa, kun on niin pieni....

Vauva painoi syntyissään yli 3kg. Että en pistäs paljon painoa noille kasvuarvioille!

Vierailija
22/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö ap, kuinka moni äiti on saanut äkkilähdön ihan rutiinineuvolakäynniltä sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin, ja hätä on oikeasti olllut vauvalla, vaikkei "oman kehon tunteva" äiti sitä olekaan huomannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ekaa odottaessani kävin vaan lääkärillä ja sitte loppuraskaudessa vähän tiheämmin. Ihan turhia käyntejä ne alun käynnit ellei ole ongelmia.

Mitä uskaltamista siinä on? Kyllä se lapsi siellä mahassa kasvaa jos on kasvaakseen. Loppupuolella raskautta kyllä kannattaa silloin tällöin käydä juuri kasvun seurannassa.

Vierailija
24/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan niin päteviä, mutta lapsesta ei välitetä paskan vertaa.

Vierailija
25/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin jos sydänääniä ei kuulu tms. Loppuraskaudessa tosiaan ajattelin käydä useammin, mutta kuten joku kirjoittikin niin ekojen 25 viikon aikana siellä on ihan turha rampata, lääkärikäynnit riittää.

ap

Vierailija
26/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli mitattu kerran aikaisemmin, en enää muista millä viikolla, ja sitten vkolla 30 terveydenhoitaja varmuuden vuoksi laittoi äitipolille ultraan, kun hänen mielestään sf-mitan mukaan kasvu oli hidastunut liian paljon. ultrassa todettiin vauva n 3 vkoa liian pieneksi mitoiltaan, ja istukka toimi huonosti (siis vauva ei saanut tarpeeksi ravintoa). kasvua seurattiin ultralla 2 kertaa viikossa sen jälkeen, ja ehdin käydä 3 kertaa kun 32 vkon alussa lääkäri sanoi, että nyt ainoa vaihtoehto on leikkaus, vauvan verenkierto ei kestä enää istukan huonoa toimintaa. syntyi terve vauva pelkäämälläni sektiolla, joka sekään ei ollut paha kokemus.

Vierailija
27/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan apu tuntuu avulta vasta sitten, kun jotain on vialla.

Itseäkin turhauttaa välillä neuvolakäynnit, kun sitä vain käydään katsomassa, että verenpaine ja pissa on kunnossa ja paino nousee. Ja vauvan sydänäänet kuuluu.

Nuo sydänäänet kävisin kuitenkin kuuntelemassa, niitä ei voi muuten kunnolla itse tarkkailla.

Mistä muuten niitä pissatikkuja sait? Oletko itse terveyden- tai sairaanhoidon ammattilainen?

Vierailija
28/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedätkö miten niiden arvojen kuuluu käyttäytyä raskauden aikana?

Vierailija
29/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
30/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun th sattuu olemaan epäempaattinen valittava haahka, siellä käynnit jo ekassa raskaudessa olivat lähinnä stressin aihe.

ap

Vierailija
31/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt suuttuko, mutta neuvolakäynnit ovat hankalia järjestää, ja ihan oikeasti ne sydänäänet ei kauheasti kiinnosta ennen puoliväliä koska jos niitä ei kuulu niin mitään ei kuitenkaan ole tehtävissä jos sikiö on kuollut. Julmaa mutta niin se on.

ap

Vierailija
32/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska itelleni ainakin tuli yllätyksenä esim verenpaineen ja hemoglobiinin käyttäytyminen raskausaikana, ja niin tuli monelle mun ystävällenikin kun niistä kerroin. jouduin siis toksemian takia vähän tarkempaan syyniin. pistää vaan silmään aina ku joku raskausaikana kehuu hyvillä hemogobiiniarvoilla, ei juuri yhtään ole laskenut=).

Vierailija
33/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuraskauden seurantaa suosittelen minäkin, neuvolan rouvasta oli minulle paljon apua, kun määriteltiin sikiön kokoa ja asentoa. Minäkin jouduin äitiyspoliseurantaan ja käynnistykseen niiden tuloksena, ja sain terveen vauvan.

Vierailija
34/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei aio käydä ollenkaan th:lla. mä en tajua, miten joku uskaltaa. en haluais kyllä sitä taakkaa vielä niskaani, että jos vauva kuolis mun itseni korostamisen halun takia. Että joutusin vielä alkaa miettiä, olisko jotain ollu tehtävissä jos olisin käyny neuvolassa kuunteluttamassa niitä sydänääniä ja mittauttamassa sf-mittaa. Ei ne mitään turhia juttuja ole, jotka on keksitty vaan odottavien äitien kiusaksi.

Vierailija
35/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika veltto "äiti", kun ei jaksa edes neuvolaan vääntäytyä!!!

Vierailija
36/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin jos sydänääniä ei kuulu tms. Loppuraskaudessa tosiaan ajattelin käydä useammin, mutta kuten joku kirjoittikin niin ekojen 25 viikon aikana siellä on ihan turha rampata, lääkärikäynnit riittää.

ap

Korkeintaan yksi. Eka käynti on melkeinpä pakollinen jos haluat saada lähtetteen np-ultraan, seuraava onkin sitten lääkärikäynti. Sitten sulta jää väliin n. rv 16-20 käynti.

Mutta sitten kannattaakin tietenkin mennä heti rv 22, että saat sen raskaustodistukesen niitä avustuksia varten. Jos nimittäin käy niin, että se vauva sun viitsimättömyyden takia kuoleekin kohtuun loppuraskaudessa, niin olet kuitenkin oikeutettu äitiylomaan.

Ja kyllä se th pystyy aika paljon tulkitsemaan niitä sydänääniä, liian tasaista, liian nopeaa ---> lähete äitiyspoliklinikalle. Mutta mitä suotta, jos olet tuolla asenteella, että kuolee jos on kuollakseen.

Vierailija
37/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veltto sitten varmaan olen, okei. Käyntejä jää väliin 4, kaikki ennen rv 28. Ja en viimeksikään käynyt loppuraskaudessa viikon välein, tuskin nytkään.

Unohtakaa koko juttu niin ei mene teidän päivä pilalle minun "pätemiseni" takia!! :DDD

ap

Vierailija
38/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin neuvola käyntejä tulee raskauden aikana n.14! En tiedä missä peräkorvessa asut, jos 4:llä neuvolakäynnollä raskaus selvitetään?!

Vierailija
39/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia sitten onkin, osaako sitä sikiön kehoa tarkkailla. Itse ainakin pääasiassa käyn neuvolassa sikiön hyvinvoinnin takia.

Vierailija
40/42 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskeskelin, että eipä kovin montaa kertaa jää välistä. :)

ja joo, neuvola on seulontaa ja teho perustuu kattavuuteen ja enaltaehkäisevyyteen, ei siihen, että tulee joku ongelmat ja sitten mennään näytille.

mutta toisaalta helsingin terveyskeskuksissa sai muistaakseni yhtenä kesänä itse mittailla verenpainettaan terkan laitteilla ja pissata niihin tikkuihin, kun kaikki oli lomalla. itsellä jäi keskimmäinen lääkärikäynti välistä, kun oli lomat. eli ei ne seulonnat niin tärkeitä ole, että lääkärit ja terkat ei vois lomiaan pitää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä