Lastenistuin etupenkille, miten turvatyynyn laita?
Pakko laittaa yksi lapsista etupenkille, mutta siinä on turvatyyny.
Miten sen kanssa menetellään? saako lapsi istua etupenkillä istuimessa jos turvatyyny on?
Kommentit (17)
ainakin takapenkille keskelle lantiovyöhön saa laittaa kaksi lasta tilapäisesti
Mutta olen ymmärtänyt että merkkihuollossa pystyvät ottamaan tyynyn pois päältä.
Mutta olen myös kuullut että katsastus ei hyväksy jos tyyny on pos päältä. Eli ei mene katsastuksesta läpi..
Mitenköhän on? Onko jollain tietoa?
AP
Opel-merkkisestä autosta ei voi - joten turvaistuin-ikäistä lasta ei voi laitta opelissa etupenkille millään tavalla. Tämähän seikka ratkaisi perheessämme auton valinnan jo aikoja sitten.
Jos tyyny laukeaa kolarissa, se voi paiskata lapsen turvaistuimineen selkänojaan, jos siis selkä menosuuntaan siinä etupenkillä.
Jos kasvot menosuuntaan, ja turvatyyny laukeaa kasvoille, niin siinäkin vakavan vamman paikka.
Vastausta tahan ei löydy kuin auton ohjekirjasta, eli voiko sen turvatyynyn kokonaan de-aktivoida jollain tapaa.
ja ongelma on se, että 4v oksentaa autossa aina. Jos kaikki lapset ovat takapenkillä 4v oksentaa vauvan päälle kaukaloon. Pitäisi saada yksi lapsi etupenkille ja minä pussin kanssa taakse.
ap
UUDEHKOSSA mallissa on nappula sitä varten.
Jos huollossa vaan katkaistaan jotain piuhoja kojelaudan takana niin ettei tyynyt toimi, niin voin kuvitella ettei katsastus hyväksy. Uskallatko luottaa kolaritilanteessa että on katkaistu oikeat piuhat, jos tyynyn laukeamisen lopputuloksena on lapsen vakava vammautumismahdollisuus??
Auto on Ford Mondeo farmari vm 2007
laita se 4 v keskipaikalle istumaan niin voit etupenkiltä äkkiä tuupata pussin suun eteen mikäli oksennus tulee, ja osaahan tuon ikäinen jo hetken sitä itsekin pidellä
Et mainitse mikä auto kyseessä, mutta kyllä pienten lasten paikka autossa on takana, ainakin maantiellä.
terv. vakavassa liikenneonnettomuudessa ollut. Voin kertoa, että mikään kyläreissu ei ole niin tärkeä että menisi turvallisuuden ohitse. Sen tajuaa viimeistään kun lääkäri kertoo terveyskeskuksessa että elvytys on lopetettu eikä mitään ollut tehtävissä.
Vierailija:
ja ongelma on se, että 4v oksentaa autossa aina. Jos kaikki lapset ovat takapenkillä 4v oksentaa vauvan päälle kaukaloon. Pitäisi saada yksi lapsi etupenkille ja minä pussin kanssa taakse.
ap
turvatyynyt voidaan kytkeä pois käytöstä väliaikaisesti. Joissain autoissa kytkin löytyy itsessään ja toiset merkit vaativat huollon poiskytkennän aikaansaamiseksi.
JOS järjestelmää ei saada kytkettyä pois käytöstä, ei istuinta voida eteen laittaa.
t. Autoileva
ja vauvahan vielä selkä menosuuntaan?!?!?!
Aluksi ekat yrjöt menee syliin, seuraavat keskipaikalle. Joak on nyt vielä toistaiseksi tyhjänä (vauva ei vielä syntynyt)...
ap
Luin juuri jotain vanhaa vauva/lapsi/odotus-lehteä, en nyt muista minkä nimnen. Joka tapauksessa siinä oli testi turvaistuimista kolaritilanteissa. Mulle jäi sen jutun perusteella käsitys, että turvaistuinta ei suositella etupenkille, vaikka turvatyynyn saisi kytkettyä pois, koska kolaritilanteessa se kytkentämekanismi ei ole välttämättä luotettava. Tämä on 3-4 vuotta vanhaa tarinaa, joten ei välttämättä pidä paikkaansa.
Mä tarkistaisin asian tosiaan huoltokirjasta ja maahantuojalta. Äkkiseltään kyllä paremmalta ratkaisulta tuntuisi lasten opettaminen siihen, että istuvat kolmistaan takapenkillä ja sitten vain riittävästi varavaatteita ja pitkää pinnaa.
Omasta kokemuksesta voin sanoa matkapahoinvoinnista, että etupenkkikään ei siihen välttämättä auta. Mulla auttoi vasta se kun opin itse ajamaan autoa, niin osaan ennakoida auton liikkeitä. Tosin pitkällä matkalla ajan mieluiten juuri siksi itse, että en tule pahoinvoivaksi.
oppii varmaan aika nopsaa oksentamaan pussiin / pikkuämpäriin. Annatte lapselle ämpärin syliin matkan ajaksi. Siihen menee oksannus. Tuskin vauvan päälle (jota ei siis vielä edes ole? eli ongelmakin on vasta teoreettinen?)
sitten vanhin etupenkille kasvot menosuuntaan ja etupenkki niin pitkälle taka-asentoon kuin mahdollista. Näin lapsi on mahdollisimman kaukana turvatyynystä.
Selkä menosuuntaan olevaa istuinta ei saa missään tapauksessa kiinnittää turvatyynypaikalle! Istuin menee tyynyn lauetessa pieniksi palasiksi.
itse luottaisi siihen, että turvatyyny kytketään pois päältä. Se on kuitenkin vain tekninen vekotin, joka voi reistailla.
silloin edestä mahdollista hieman avittaa pussin kanssa. Keskellä ei myöskään tule niin helposti huono-olo, kun voi katsoa suoraan eteenpäin auton etuikkunasta. Itselläni aikoinaan laulaminen helpotti pahoinvointia (kuulostaa hassulta) ja laulelin aina kaikki automatkat. Ja meille esikoisen kohdalla lastenlääkäri sanoi, että esimerkiksi Postafenia voi käyttää pienenä määränä (esim 1/4 tabletti). Tai sitten kokeilla jotain inkivääri valmistetta... sen pitäisi helpottaa pahoinvointia
laittaisin isoimman lapsen istumaan etupenkille jos olis pakko, en tosin tiedä miten laki/poliisi tähän suhtautuu....