Mitä ihmettä 2,5v:lle aamu-ja iltapalalla kun puuro ei maistu
Nyt on parin viikon ajan tenittynyt ihan kokonaan puuron syönnistä. Ei maistu itse tehty, kaupan purkkipuuro, ei vaikka mitä marjoja sotkisi sekaan. Ei uppoa niin ei uppoa.
Mitäs te muut annatte tässä tapauksessa? Siis jotakin kunnollista ja täyttävää, eikä aina vain hedelmää ja leipää.
Kommentit (17)
observatrice:
Taitaa muuten tuo " iltapala" olla aika suomalainen ilmiö, kun enpä ole muualla maailmassa moiseen törmännyt. Kyllä päivällisellä pitäisi lapsenkin pärjätä sänkyyn asti, ellei sitten ole erityisen huonosti syönyt.
No, monissa maissa päivällinen syödäänkin paljon myöhemmin kuin Suomessa: kuudelta, seitsemältä tai vieläkin myöhemmin. Eihän sitten enää iltapalaa tarvitse, ja aamullakin on maha vielä niin täynnä, ettei sinne puuro menisikään.
Meidän lapset syö aamupalaksi yhden voileivän. Päiväkodissa katson ihan ihmeissään, kun siellä aamupalan syöville lapsille tuputetaan iso lautasellinen puuroa ja iso sämpylä lisäksi. Mihin mahaan sellainen annos mahtuu??! Muutenkin tuntuu, että Suomessa lapsille syötetään paljon enemmän ruokaa kuin muissa maissa. Ei kaikkialla syödä kahta lämmintä ateriaa päivässä, eikä ole tarpeenkaan.
Voihan sitä kokata vaikka munakasta aamupalaksi.
Tai tehdä uunipuuroa, riisipuuroa, mannapuuroa...
Erilaisia leipiä ja leivän päällisiä. Karjalanpiirakoita.
Välillä ihan vaikka pullaa.
Pannukakkua, vohveleita.
Jogurttia. Rahkaa.
Muroja, niitä on monta sataa eri laatua joista löytyy terveellisiä vaihtoehtoja niiden sokeripommien lisäksi. Niitä sokerillisiakin voi antaa joskus herkkuna, tai olen saanut puuron uppoamaan kun laittaa muutaman " herkkusokerimuron" siihen puuron pinnalle...
kananmuna, maito, sitrushedelmät, soija, omena, raaka porkkana
Lisäksi banaani, viinirypäleet aiheuttavat mahavaivoja ja sitä kautta yöitkuja, joten nekään eivät sovi.
...kun meiltä löytyy kanssa 2 v 10 kk vanha moniallergikko. Puuro maistuu meilläkin välillä nihkeästi, mutta toistaiseksi sitä on vielä lähes joka aamu ja ilta syöty. Tässä kuitenkin pari vinkkiä siitä, mitä meillä on tarjottu, jos on pitänyt saada puuron sijaan täyttävää syömistä aamu-, ilta- tai välipalaksi:
- Jos viljat pääsääntöisesti sopivat, niin voisi tarjota weetabixia, Talk-muroja tms. Hyvin varustelluissa kaupoissa on myös amarantti- ja quinoamuroja, jotka sopivat useimmille vilja-allergikoillekin.
- Edellä mainittujen kanssa, tai ihan erikseenkin, meillä on välillä tarjolla jugurttia. Alprolla on makujugurttien lisäksi maustamatonta soijajugurttia, mutta jos soija ei käy, niin ainakin GoGreen ja Yosa tekevät myös erilaisia kaura" jugurtteja" . Lisäksi meillä maistuu murojen tai weetabixin kanssa ihan itse tehty kiisseli tai mehukeitto.
- Ainakin Portin karjalanpiirakat ovat täysin maidottomia ja munattomia. Me keksittiin tämä vasta hiljattain, mutta nyt karjalanpiirakat ovat tytön suurta herkkua.
- Välillä keitetään manna- tai riisipuuroa. Puuronkin sekaan voi laittaa jugurttia, jolloin se uppoaa meillä erityisen hyvin.
- Ohra- tai vehnäjauhoista ja kauramaidosta voi paistaa lättyjä. Me ollaan laitettu sidosaineeksi useimmiten raastettua omenaa, mutta muukin vastaava voi sopia.
- Sämpylän täytteeksi voi yrittää laittaa jotain vähän ruokaisampaa, kuten kinkkua. Joskus ollaan tehty myös esim. perunarieskoja, jotka ovat vähän tuhdimpaa evästä.
Mukavia aamu- ja iltapalahetkiä! Tiedän kokemuksesta erittäin hyvin, että allergikon kanssa nämäkin tilanteet ovat normaalia monimutkaisempia. Onneksi nuo ruoka-aineallergiatkin yleensä pikkuhiljaa helpottavat. Meillä oli vuosi sitten käytössä ehkä 15 ruoka-ainetta, nyt on jo kolmisenkymmentä.:)
Lumileopardi
Kuopukselle lakkasin tarjoamasta puuroa jo joskus kasikuisena kun se ei kertakaikkiaan hänellekään ollenkaan maistunut, pari kertaa kokeilin. Vanhemmille lapsille tungin puuroa suuhun suunnilleen 1 v. synttäreihin saakka.
Aamiaisella meillä lapset syö yleensä leipää, juustoa ja kinkkua päälle.
Jugurtti maistuu myös. Samoin banaanit ja mandariinit. Murot maidon kanssa on hyviä, nopeita ja helppoja. Joskus syövät keitettyjä kananmunia.
Luovuus kehiin vaan , ei se puuro ole mikään välttämättömyys.
Itse en ole koskaan pitänyt puurosta, enkä ole puuroja 30 vuoteen syönyt, joulun kulutusmaitoon keitettyä riisipuuroa voisilmällä, runsaalla sokerilla ja runsaalla kanelilla lukuunottamatta.
Meidän kuopus on vasta nyt, kypsässä 2,3v iässä suostunut syömään puuroa (vaihdellen tarjoan elovenan omena-kaneli puuroa ja riisipuuroa) nuo kaksi vaan kelpuuttaa. Aikaisemmin tarjosin hedelmiä/leipää/rahkaa/jogurttia/muroja/karjalanpiirakkaa/vihannespaloja/kiisseliä/lettuja/pannaria. Leivän päälle kinkkua/kalkkunaa ja juustoa, vanhenmpana suostui syömään leivän päällä maksamakkaraa, leipälajeja koitin vaihdella (ruisleipää/moniviljasämpylöitä/-paahtoleipää jne) Toivottavasti löydätte sopivia aamupaloja lapselle.
Mareila+kauhukaksikko 6v ja 2v
Olettaen, että syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja ne maistuvat hyvin. Voi olla, että puuro ei maistu yksinkertaisesti siksi, ettei ole niin kova nälkä. Kasvuvauhti ei enää tuonikäisellä ole niin kova kuin 1-vuotiaalla. Iltapalalla ei kannata kovin paljon hedelmiä syödä, ne pissattavat yöllä, mutta aamupalan kanssa sopivat hyvin. Leipä on ihan hyvä, mutta vaihteeksi vaikka muroja, jugurttia, viiliä tai karjalanpiirakoita (niissähän on puuroa sisällä). Mannapuuro on myös varma hitti meillä, jos muut puurot kyllästyttävät ja puuroa haluaa tarjota. Joskus keitän puuroa illlalla, jos iltaruoka ei jostain syystä ole maistunut.
Meillä 2 v 3 kk ei useimpina kotiaamuina syö juuri mitään. Juo maitoa ja nakertaa näkkäriä tai leipää. Hoidossa varmaan syö jonkin verran.
Eilen iltapalaksi meni oman pihan metsämansikoita ja kaksi pientä omenaa ja maitoa. Ja puolikas porkkana. Ja sinne jäi aamulla nukkumaan, kun lähdin töihin 7.30 ja nukkui hyvin koko yön.
Eli ihan mitä vaan syödään meillä iltapalaksi eikä aina niin tuhtia tai kuitupitoista. Joskus syö leipää, täysjyväkorppuja, muroja kuivina lautaselta, banaania tms. mutta usein mennään aika kevyellä iltapalalla, kun ei ole nälkä (poika kertoo asian itse varsin selvästi). Puurosta meillä luovuttiin kotona jo vuosi sitten, hoidossa syö sitä edelleen.
Älä tuputa väkisin puuroa tai muutakaan, eivät nuo nälkään kuole, vaikkei iltapala olisikaan niin täyttävä.
Vauva-aikana sai vellin pullosta, mutta kun pullot jäi pois (olisikohan ollut 1v8kk) ei mitään puuroihin/velleihin viittaavaakaa olla meillä syöty.
Lapset ovat kohta 3v ja 7 v ja aamuisin syövät tosi vähän. Lounaalla onkin jo hyvä nälkä. Aamulla he syövät (kaupan valmiita) lättyjä, kananmunaa keitettynä tai paistettuna, leipää, jugurttia, hedelmiä, nakkeja, perunoita tai ihan mitä vaan sattuu kotoa löytymään! Pienempi on nyt tykästynyt lämpimiin leipiin, sulanut juusto on kivaa.
Puurohiutaleita jogurtin sekaan. Yleensä annan tekeytyä noin tunnin jääkaapissa ennen syöntiä. Yleensä maistuu tosi hyvin kun makujakin voi helposti vaihdella.
...mutta en ole huolissani kun lounas ja päivällinen uppoavat sitten senkin edestä! Aamupalan taapero jätti pois tuossa 1½ vuoden iässä. Nyt syö, kun on aloittanut hoidossa " aamupalan" , mutta vasta siis noin 2 h heräämisen jälkeen ja silloinkin vähän. Lounaan syö tarhassa oikein hyvin, ja päviällisen kotona noin klo 18. Kun nukkumaan menee klo 20, ei siinä mitään iltapalaa tarvita.
Taitaa muuten tuo " iltapala" olla aika suomalainen ilmiö, kun enpä ole muualla maailmassa moiseen törmännyt. Kyllä päivällisellä pitäisi lapsenkin pärjätä sänkyyn asti, ellei sitten ole erityisen huonosti syönyt. Mutta eihän masu täynnä muutenkaan ole hyvä mennä nukkumaan, ja muutenkin kaikki " palat" ovat minusta enemmän tai vähemmän tuomittavia (lukuunottamatta aamupalaa). Mutta esimerkiksi Amerikassa vastuulliset vanhemmat kyllä opettavat lapsilleen tuon " no snacking" -kulttuurin, eli ateriat syödään ruoka-aikoina, ja josniiden ulkopuolella tulee nälkä, niin sitten hedelmiä tms. Mutta tämä suomalainen voileipäkulttuuri (tehdään leipää milloin miksikin " palaksi" ) on kyllä tuhoisa kansanterveydellisestikin ajatellen. Minkä lapsen oppii...
No juu, tuo äskeinen vuodatus oli hiukan asian vierestä, mutta summa summarum: en olisi sinuna lainkaan huolissani, MIKÄLI lapsesi kuitenkin syö pääaterioilla hyvin ja monipuolisesti. Älä anna mitään, ellei maistu.
Meillä on aikamoinen hittituote lähiaikoina ollut itsetehdyt iltapalamuffinssit! Olen laittanut sekaan kinkkusuikaletta, juustoraastetta, persiljaa ja muutakin mitä kaapista löytyy. Muffinssit ovat mukavan pehmeitä myös pienenkin lapsen suuhun. Ja suolan käytönhän voi itse rajoittaa. Hienosti lapsille maittaa, kun on ne kivat paperit, jotka saa itse ottaa pois. Meillä lapset 5,5v., 3,5v., ja 1,5v. Lisäksi olen tarjonnut esim. mehukeittoa tai velliä mukista. Puuro on meillä toki kestosuosikki eri versioineen, mutta on kiva laittaa vaihtelun vuoksi jotain muutakin. Mukavia iltapalahetkiä!
Meillä on lapset (2v ja 4v) kotihoidossa ja täytyy myöntää, että meillä ei aamupalalla pääsääntöisesti tarjota mitään muuta ellei puurolautanen ole ensin tyhjentynyt. Ei myöskään äidille eikä isälle. Ok, kyllähän lapset asiasta naputtaa välillä ja joudun patistamaan puuron syöntiin, mutta olen pitänyt tiukasti tästä kiinni. Mielestäni voin tätä hyvin vaatia, sillä puuro kuuluu kaikkien ohjelmaan sen terveellisyyden takia (pitää myös äidin linjat kurissa). Sen syömisen perustelu olisi aika mahdotonta tuonikäisille, jos itse vetäisin vieressä tyyliin kahvia ja leipää. Kun puurot marjoilla/mehukeitolla on syöty, saa leipää tms., jos haluaa. Puuron kanssa juodaan tuoremehua. En pidä sitä niin hyvänä juttuna, mutta kun itsekin sitä juon, saavat myös lapset sitä halutessaan.
Iltapalan suhteen olen puurosta luopunut lasten täytettyä vuoden. Iltaisin syödään muroja, viiliä, jogurttia, karjanlanpiirakoita, leipää, hedelmiä, mysliä ym. Tuo [b]Miisa3[/b]:n muffinssiehdotus tuntuu kyllä tosi loistavalta, joten saatan hyvinkin testata sitä - kiitos vinkistä!
Noista " paloista" vielä. Itse pidän aamu- ja iltapalaa tärkeinä. Meillä taas välipala saattaa helposti jäädä pois enkä voisi kuvitellakaan, että niiden lisäksi vielä napsittaisiin jotakin säännöllisesti. Joidenkin äitien olen huomannut ottavan myös aamupäivällä puistoon jotain välipalaa, vaikka menevät tunnin päästä siitä syömään ruoan :-o.
t. Jogu
Täällä sivustaseuraajana tulin viiveellä lukemaan tämän keskustelun ja ah, oloni helpottui noin about 20kg!
Meillä 2-vuotias, jolle ei ole puuro maistunut oikeastaan vuoteen, hoitopaikassa syöne joskus lusikallisen tai kaksi, kotona sylkee käytännössä päin lautasta, jos on puuroa nenän alle tuotu. Aamupalaihmisiä ei taida tipusemme olla lainkaan paitsi jos on muroista kyse... Joskus saattaa myös banaani kelvata. Monta turhautunutta ateriointihetkeä opn vietetty. Mutta sainpa hyviä vinkkejät eiltä muilta ja totuss kait on, ettei kukaan lapsi ole nälkään kuollut tällä tavalla hoidettuna ;-) Eli pitäöänee edelleen jatkaa opettelua sen suhteen, että kuinnioittaa sitä, että lapsi syö jos on nälkä ja ei syö jos ei maistu/ei ole nälkä.
Nyt kun päälle pukkasi raivokas uhma tasan 3 viikkoa ennen synttäreitä olalan helisemässä IHAN joka asian kanssa, jtoen jos tämän ruokahomman saisi otettua vähän kevyemmällä stressillä.
kaiken kaikiaan tämä lapsen kasvatus taitaa pohjimmiltaan olla yhtä paljon itse itsensä kasvamista. Oletteko huomanneet samaa?
tsemppiä meille kaikille!
- mannapuuro mehukeitolla
- vispipuuro
- oikeisiin ruisjauhoihin keitetty puolukkapuuro. sihtaan osan kuorista pois, osa jää kuiduiksi.
- kiisselit marjoista, luumuista, rusinoista tai maitokiisseli mansikkahillolla
- pinaatti- tai porkkanalettuja
- maksamakkaraa leivälle
- itse tehtyjä sämpylöitä, tummaa leipää, lämpimiä voileipiä, näkkäriä tai hapankorppuja
- itse tehtyä pizzaa
- perunalettuja (perunamuusin loppuun lisätään kananmuna, vehnäjauhoja ja suolaa) tai perunarieskaa
Mitenkäs nuo Miisa3:n iltapalamuffinssit oikein tehdään? Tavalliseen muffinssitaikinaanko lisätään noi suolaiset lisukkeet?
... mutta juu, ihan tavalliseen muffinssitaikinaan voi heittää sekaan aikalailla mitä vaan. Meillä suosikkina kinkku-juusto-persilja ja ripaus pizzamaustetta. Mutta esim. meetwurstiakin voi pikkuisen hienontaa taikinaan. Mielikuvitus rajana... Tässä aivan mahtava muffinssisivu, josta voi poimia vinkkejä! http://www.dagensmuffin.se/fi/