14-vuotias tyttäreni on kavereiden mielestä läski
Mitat 168/78. Onhan hän hiukan pyöreä, mutta parempi niin, kuin että anorektikko.
Kommentit (72)
No tuo nyt onkin ihan ok, jos sen tekee ikäänkuin " huomaamatta" . Painostaminen ja laihdutuksesta vouhkaaminen, sekä liika ulkomuotoon tuijottelu on se, mitä pitäisi välttää.
-Eelia-
" Mutta ei ap:n lapsella ole hyvä olo! Miksi hän muuten olisi mennyt kantelemaan äidille kavereiden sanomisista?"
Jos oma hyvä olo on kiinni muiden sanomisista, niin ei kovin hyvin mene.
Nykysin lapsia voidaan kiusata IHAN mistä asiasta vaan, eikä se todellakaan tarkoita, että heti pitää mennä itseään muuttamaan, että ei haukuttaisi. Lähtökohta on se, että ITSELLEEN pitää kelvata, ei toisille!
Vierailija:
Veikkaanpa, että ap:n tyttärellä se huono olo tulee juurikin kavereiden haukkumisista, ei kiloista.
-Eelia-
Nimenomaan!
Tää on juuri se, mitä oon ajanu takaa! Hyvin ajateltu ja erittäin järkevästi myös. ;) Jos itseään haluaa alkaa muuttaa jollain tavalla, se pitää tapahtua siksi, että ITSE haluaa. EI ympäristön takia.
-Eelia-
" Minä olen 168 cm ja 71 kg, ja olen kyllä lihava. Mulla on kaksi alle kaksivuotiasta lasta ja raskaudet toi kiloja joista en ole vielä päässyt, mikäs ap on sun tyttösi tekosyy?"
Ai, minä olen 165 ja 75 kg ja mielestäni ihan sopiva, enkä todellakaan mikään lihava. Elän suht. terveellisesti ja olen mitä olen. Kelpaan itselleni ja se riittää.
Vierailija:
Mitat 168/78. Onhan hän hiukan pyöreä, mutta parempi niin, kuin että anorektikko.
Tyttö ei ole hiukan pyöreä, vaan selvästi ylipainoinen. Ja sanomalla tuolla lailla kun tuossa ylempänä lukee ap esittää asian niin, että on hyvä olla lihava ja huono olla laiha (anorektikko), vaikka totuus on se, että normaalipainoisena olisi kaikkein parhain olla, niin terveydellisistä syistä kuin muutenkin.
Mielestäni tytölle voisi sanoa rehellisesti, että " kyllä, sinulla on ylipainoa noin kymmenen kiloa, jos tahdot niin voisimme alkaa kuntoilemaan yhdessä, ja syömään kotona terveellisemmin, niin hoikistut" . Se olisi tytölle parasta, ei se että äiti sanoo ettei hän ole lainkaan lihava, ja laihtuminen olisi pahasta koska se johtaa anoreksiaan.
Itse taas tunnen oloni epämukavaksi jos painan yli 65 kg. Olen 169 cm pitkä. Ihan itseni vuoksi pysyn hoikkana ja timminä, muiden mielipiteistä viis.
Vierailija:
" Minä olen 168 cm ja 71 kg, ja olen kyllä lihava. Mulla on kaksi alle kaksivuotiasta lasta ja raskaudet toi kiloja joista en ole vielä päässyt, mikäs ap on sun tyttösi tekosyy?"Ai, minä olen 165 ja 75 kg ja mielestäni ihan sopiva, enkä todellakaan mikään lihava. Elän suht. terveellisesti ja olen mitä olen. Kelpaan itselleni ja se riittää.
Mikä on kellekin alhaalla ja mikä ei. Tuo nyt ei ollu kyllä kovin kivasti kirjoitettu! :O
Jokainen olkoon sen kokoinen kuin haluaa olla. Eiköhän meitä mahdu kaikenkokosia tähän maailmaan. Olis aikaa tylsää, jos kaikki näyttäis samalta/olis saman kokosia. ;P
Vierailija:
Vierailija:
Mitat 168/78. Onhan hän hiukan pyöreä, mutta parempi niin, kuin että anorektikko.Ja sanomalla tuolla lailla kun tuossa ylempänä lukee ap esittää asian niin, että on hyvä olla lihava ja huono olla laiha (anorektikko), vaikka totuus on se, että normaalipainoisena olisi kaikkein parhain olla, niin terveydellisistä syistä kuin muutenkin.
KUULE, se on TODELLAKIN parempi olla hiukan pyöreä kuin anorektikko, ja PALJON TERVEELLISEMPÄÄ myös, joten ap sanoo ihan oikein.
nimim. kokemusta on
Vierailija:
Itse taas tunnen oloni epämukavaksi jos painan yli 65 kg. Olen 169 cm pitkä. Ihan itseni vuoksi pysyn hoikkana ja timminä, muiden mielipiteistä viis.
Joo, mulla on aika paljon kokemusta tuosta " timminä" olosta. Voin paljon paljon huonommin silloin kun olin mitoissa 165 cm/60 kg kuin nyt, 15 kiloa painavampana. Silloiin elämä oli yhtä kilojen vahtaamista ja ulkonäön surkuttelua, nyt elän paljon rennommin - ja itseeni tyytyväisenä olen myös kauniimpi.
Mutta hyvä jos sinä olet tyytyväinen, anna muidenkin olla!
tuli 10 kiloa lisää kun murrosikä tuli, 58kg normaalipaino mulla ainakin tuon pituisena
eläisi terveellisesti tai olisi hyväkuntoinen. Liikkuva, lievästi ylipainoinen on terveempi kuin ei-liikkuva hoikka tai normaalipainoinen.
Toki ylipaino on terveysriski, mutta täytyy elämäntapojen olla hyvät normaalipainoisellakin että on terve ja pysyy terveenä.
En kommentoi muuta kuin, että murkkuna itsetunto ON pienestä kiinni, jopa liikakiloista. Jos on hyvä itsetunto, siinä ei liikakilot haittaa, mutta yleensä murkuilla itsetunto ei ole vielä kehittynyt parhaimmaksi!
Vierailija:
Jos itsetunto on kiloista kiinni, on asiat aika huonosti. =/ Eiköhän sitä itsetuntoa ap:n tyttären tapauksessa huonontaisi ympäristön painostaminen laihduttamaan + kaikenmaailman haukkumiset jne.!!!!!!-Eelia-
että mitä hän itse ajattelee omasta painostaan. Helposti voisi käydä niin, että äiti heti sanoo tyyliin " ei sinulla ole ylipainoa" . Rakentava keskustelu on paikallaan. Jos lapsi kärsii ylipainostaan, perheen pitäisi auttaa häntä. Olen omassa työssäni kouluterveydenhoitajana huomannut, että usein ylipainoiset lapset kärsivät painostaan ja haluaisivat olla " samanlaisia kuin muut" . (Miksipä ei? Kuka lapsi haluaa erottua joukosta?) Muutamalle lapselle ehdotin, kun tuli ilmi, että he haluaisivat laihtua, että ottaisin yhteyttä heidän vanhempiin. Toinen sanoi, että ei halua, koska äiti kuitenkin alkaa huutaa. Toinen taas vastasi, että ei kannata, koska ei se kuitenkaan vaikuta mitenkään.
Lapset/nuoret ovat juuri siinä iässä, että he eivät halua erottua joukosta, vaan haluavat olla kuten muut. Uskallankin väittää, että useimmat ylipainoiset lapset (varsinkin tytöt) kärsivät painostaan. Sitä on vain vaikea sanoa vanhemmille.
MUTTA. Kun sitä ylipainoa on, on tärkeää opettaa lapsi hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. On kuitenkin tärkeää auttaa lasta saavuttamaan normaalipainonsa, jos lapsi ylipainostaan kärsii. (Ja muutenkin terveydelliset seikat huomioon ottaen, kuitenkin hienovaraisesti, että se tunnu laihduttamiselta, sillä sitä se ei saa olla.)
Vierailija:
Olen omassa työssäni kouluterveydenhoitajana huomannut, että usein ylipainoiset lapset kärsivät painostaan ja haluaisivat olla " samanlaisia kuin muut" . (Miksipä ei? Kuka lapsi haluaa erottua joukosta?)
Miksi pitää opettaa, että kaikkien pitää olla samanlaisia, kun kaikki eivät kuitenkaan ole, eikä olisi edes kivaa, jos olisivat? En oikein ymmärrä...
Olen ollut tosi paljon tekemisissä syömishäiriöisten kanssa ja valitettavan monta kertaa kimmoke laihduttamiseen, josta on sitten seurannut vakava syömishäiriö, on tullut nimenomaan terkkarilta, joka on vedonnut painoindeksiin ja alkanut puhua ylipainosta.:(
terv. sairaanhoitaja
että tähän ketjuun vastailevat ovat mahdollisesti äitejä. Miten kehtaattekin olla noin julmia? Ihan kuin olisi palannut takaisin ala-asteelle.
No sama tuli mullekin mieleen jo heti alussa... :O
-Eelia-
Vierailija:
...että tähän ketjuun vastailevat ovat mahdollisesti äitejä. Miten kehtaattekin olla noin julmia? Ihan kuin olisi palannut takaisin ala-asteelle.
Nimenomaan. En voi käsittää, että nämä ovat aikuisia ihmisiä ja vielä äitejä, jotka täällä kommentoivat. Tosi pahalta tuntuu.:(
Vierailija:
Katso äiti PEILIIN! Tämä on SINUN syytäsi. Oletko itsekin ylipainoinen?
Tytöllä on huono olo ja kääntynyt ilmiselvästi äitinsä puoleen, neuvoa kysyäkseen. Ja jos on tuon verran painoa kertynyt tuohon ikään, niin nythän on hyvä tilaisuus muokata samalla koko perheen syömis -ja liikkumistottumuksia. En ymmärrä sen voi mieltää negatiiviseksi asiaksi.