Säästövinkkejä talousmenoihin, kun ei ole mahdollisuutta kasvattaa itse edes perunoita jne. Kiitos :)
Kommentit (8)
- osta ne perunat kaupasta perunoina, lantut lanttuina jne, siis ei koskaan jalosteita
- ala syömään puuroa aamulla
- laita aina leivän päälle vain joko margariinia tai juustoa, ei koskaan molempia
- leivo itse vaalea leipä
Eli et enää tuijota, mihin olet tottunut, vaan ostat sitä, mikä on halvinta.
Teet ruoat itse. Et osta valmisruokia. Korkeintaan ranskalaiset perunat (80 senttiä kilon pussi).
Tarkistat kauppojen hintoja. Meillä lähikauppa paljon kalliimpi kuin ostarin Prisma. Eli menen mieluummin ostarille kuin lähikauppaan, vaikka joudunkin kulkemaan tuon välin bussilla.
Teet kauppalistan.
Et ostele karkkeja ja muita herkkuja tuosta noin vain, vaan lasket onko siihen rahaa mukana.
paitsi autottomuus. Sopii ehkä pääkaupunkiseutulaiselle. Mutta me asumme pohjoisen pikkukaupungissa, molemmilla eri työmatkat ja -ajat. Julkisia ei kulje. Kaksi autoa on pakko olla, ja ne vievät paljon rahaa.
ap
perheen vinkit:
- Harrastetaan marjastusta ja sienestystä
(lapset eivät ole este, meillä on muksut olleet mukana aina)
- Ostetaan suurissa erissä perunat, porkkanat yms
(vaatii tietysti kylmiön tai vastaavan)
- Seurataan ruokalistaa ja hyödynnetään pakastinta.
- Aamupuuron jämistä leipastaan sämpylät. (Taikinan voi tehdä aamulla valmiiksi ja jättää jääkaappiin kylmäkohotukseen. Saa töiden jälkeen tuoreita sämpylöitä.)
- Ruokaa syödään vain tarvittava määrä, eikä herkkuruokaa santsata vain hyvän maun takia.
- Jämät töihin evääksi, jos on mahdollista
- Käytetään mahdollisimman paljon täysjyvätuotteita ja ns oikeaa ruokaa eli mahdollisimman vähän jalostettuja ruokia.
- Tomaattimurskaa joka kastikkeeseen. (tarjouksessa 0,29-0,39 euroa purkki). Sipulin ja mausteiden kanssa haudutettuna loistava kastike esim. kokojyväpastalle tai ohrasuurimoille.
- Lihapullien yms tekeminen tarjousjauhelihasta pakkaseen. Ovat sitten valmiiksi annospakastettuina, joten ei tarvitse kuin heittää pastat yms kiehumaan töiden jälkeen. (Varsinaista pikaruokaa)
- kananmunakastike (valkokastike) on ruokaisa ja halpa
- uunihaudutetut juurekset
- kaalilaatikkoa / kaalikeittoa
- makaronilaatikossa pääpaino makaronilla ja jauheliha laitetaan tomaattimurskakastikkeessa.
Vaatteiden kunnossa pitäminen pidentää käyttöikää. Ulompia vaatteita ei välttämättä tarvitse pestä joka käytön jälkeen vaan tuulettaminen lisää käyttöpäiviä esim. neuletakit, farkut yms
Marjastus ja sienestys ovat hauskoja ja hyödyllisiä koko perheen harrastuksia. Meillä kun on tuo jokamiehenoikeus.
Jos naapureita on, niin lasten kuljettaminen harrastuksiin vuoroviikkoina.
Sähkökuluissa voi säästää todella paljon, JOS on leivinuuni. Sitä hyödynnetään lämmityksessä ja ruoanlaitossa. Esim jauhelihakeiton voi vallan hyvin tehdä uunissa ja tulee sähkölevyä maukkaampi lopputuloskin.
Kodin lämpötilan alentaminen parilla asteella. Meillä on vanhempien huoneessa talvisin lämpötila noin 16-18 astetta ja lastenhuoneessa 18-19 astetta. Yleisissä tiloissa noin 20. Makuuhuoneet ovat vain nukkumista varten, meillä leikitään yleisissä tiloissa.
Saunan jälkilämmön hyödyntäminen vaatteiden kuivatuksessa siten, että jättää saunan oven auki ja pyykit pesutiloihin.
Turhasta romusta luopuminen. Meillä luetaan paljon ja pelataan lasten kanssa. Telkkari ja tietokoneet ovat useimmiten irti seinästä.
Seinään ja valmiustilassa olevat laitteet, laturit yms kuluttavat virtaa.
Lamppujen vaihtaminen energiansäästölamppuihin sitä mukaa kun entiset pimenevät. Valojen sammuttaminen huoneista, joissa ei oleskella.
Ymmärrän tuon hyvin, että autosta ei voi säästää, vaikka itse pääkaupunkiseudulla asunkin ja olen töissäkin pääkaupunkiseudulla, niin silti minulta menisi ainakin 1,5 tuntia suuntaansa töihin mennessä julkisilla ja kun omalla autolla menee vartti, niin esim. kun poika oli päiväkodissa, niin hänelle olisi tullut 2,5 tuntia pidempi hoitopäivä, jos mulla ei olisi ollut autoa. Sen takia tulee vaan tuota autoa ehdotettua, kun sillä on _todella_ suuri säästö mahdollista saada aikaan, noin 400 euroa kuussa. Aika harva pystyy millään ruokavalinnoillakaan tuommoista säästöä saamaan aikaan, puhumattakaan millään sähköyhtiön vaihdolla...
Vakuutuksia jokainen toki ottaa niin kuin itse parhaaksi näkee, mutta kun viime talvenakin seurasin, että kollegalle tuli 5000 euron auton huoltomaksut kolarin jälkeen, kun ei ollut kaskoa ottanut, niin sitä itse mietti, että tuolla summalla olisi aika pitkään kaskoa maksanut. Köyhälle tuommoinen 5000 euron yllätyspotti on aika paha... sitä kun maksaa 500 euroa kuussa vuoden, jos joutuu velaksi ottamaan. Niin ja mihinkään 1000 euron arvoiseen autoon tuskin nyt mitään kaskoa kannattaa ottaakaan eli riippuu tilanteesta.
Sama juttu, jos lapselle puhkeaa vaikka astma, niin aika äkkiä sitä kaipaisi sairaskuluvakuutusta. Tietty jos mitään ei osukaan, niin turhaahan sitä on tullut sitten vakuutuksia maksettua. Itse katson vaan, että kun vakuutuksia maksaa, niin sitten ei tule yllättäviä kuluja eli maksan siitä ettei taloutta kaada kolari tai sairastuminen.
Riippuu perheen aikaisemmista kulutustottumuksista ja perheen elämäntilanteesta, että mistä voi säästää. Tässä sellaisia, joita voi ainakin miettiä:
- autottomuus, käyttää mahdollisimman paljon julkisia tai vielä parempi jos voi kävellä tai pyöräillä
- ilmaiset tai edulliset harrastukset kuten retkeily, pyöräily, uiminen, hiihto, luistelu, kirjastossa käynti, edulliset museot, olkaa ystävien kanssa ja käytte vaikka picknikillä
- viikon ruokalistan suunnittelu ja sen mukainen ostoslista, kaupassa käydään vain kerran viikossa eikä osteta heräteostoksia vaan vain sitä mitä on listalla, käytetään mahdollisimman vähän kalliita eineksiä ja tehdään mahdollisimman paljon itse
- leivotaan itse leipä tai ostetaan leipä leipomosta suoraan
- käyttäkää hyödyksi alennukset niin ruokakaupassa (esim. jos lähikaupan tarjouksena on porkkanat, niin sillä viikolla vaikka ruokana porkkanaohukkaita ja jotain pataa, johon tulee porkkanoita) kuin vaateostoksillakin (ostakaa klassisia vaatteita, jotka sopivat väritykseltään toisiinsa, asusteilla voi sitten " muodistaa" niitä)
- käykää kirppiksillä ja käytettyjen vaatteiden liikkeissä
- ostakaa lahjat ennakkoon joko alesta tai tehkää ne itse (esim. joululahjaksi vaikka englantilainen kuivakakku on ihana tai vaikka maaliskuulle luvattu ikkunanpesu)
- karsikaa lehtitilauksista ja puhelinkuluista
- ns. turhat menot pois eli ravintolasyömiset, tupakka, alkoholi
- sähkö tai vesi?
Niin ja tässä sitten ehkä kannattaa mainita myös se, että mistä en suosittele säästämään:
- terveyskulut
- vakuutukset