1-vuotiaan lapsen kengän koosta? Minkäkokoisia kenkiä muilla 1-vuotiailla?
Poikani täyttää pian 1. Mittasin jalan, joka on nyt tällä hetkellä 12cm. Ajattelin ostaa talveksi Prismasta Viking goret (59¿.) En osaa päättää kokoa. Koko 21 olisi sisäpohjalliseltaan 14cm suunnilleen. Kenkiä ei vielä tarvitse ja jalan kasvua on vaikea ennustaa. Olen tarkka tuossa 1.5cm kasvu- ja käyntivarassa, mutten toisaalta viitsisi pienempää ostaa, sillä tuleva talvi on pitkä. Voihan kenkään laittaa pohjallisen. Vuorilliset välikausikengät pojalla on siis erikseen, joilla pärjää alkusyksyn. Tällä hetkellä käytössä Tepsut kokoa 20.
Mitä mieltä olette? Minkäkokoisia kenkiä muiden 1-vuotiaat käyttävät.
Kommentit (24)
on Väinämöinen nyt 1v2kk ja ekat kengät on olleet kokoa 22 Eccolla ja Naperolla, niissä oli tuo n. 2cm kasvu/käyntivara. Mutta talvikenkään kai tarvii suuremman varan, kun täytyis varmaan mahtua villasukkakin? Ainakin meillä käytetään villiksiä niin ostan sen mukaan myös kengät. Eli ehkä varaa sitten 3cm. Meidän pojan jalka oli nyt, kun juuri mittasin niin n.14cm pitkä.
Mutta ihan vain vinkkinä, jos asutte minkään Stockan lähettyvillä niin monena vuonna on nuo viikkarin goret olleet siellä edullisesti Hulluilla päivillä, en todella nyt muista mitä maksoivat, mutta ihan pianhan nekin taas tulee oleen. Yleensä tuossa lokaakuun puolivälin tienoilla..
Mutta voihan vääränkokoiset myydä sitten vaikka huutonetissä =) On vaan kivalla hinnalla nuo Prisman goret, niin kovasti houkuttelisi ostaa...
Ei asuta pääkaupunkiseudulla, minkä vuoksi tämä tarjous houkuttelisi. Tosin varmaan Sokoksellakin tulee jonkinmoista gore-tarjousta syksyn mittaan...
goreihinhan ei suositella ollenkaan luonnonmateriaaleista valmistettuja sukkia, koska ne imevät kaiken kosteuden eivätkä siirry gore kalvon läpi ulos ja pidä näin kenkää kuivana sisältä. Suositus sukkahan on ns. tekninen sukka joka siis sen kosteuden siirtää eteenpäin. Mutta pienen lapsen jalka harvemmin on vielä niin hikoileva, että aiheuttaisi tuota ongelmaa. Gore kenkähän ei ole mikään kovin lämmin jalkine itsessään eli kovilla talvipakkasilla ei niillä pärjää ilman lisiä tai sitten täytyy hankkia pakkasille toiset jalkineet joissa lämpimät vuoret.
Me aiomme käyttää villasukkia, koska ne on lämpimät myös hiukan kostuessaan, emmekä kuitenkaan ole ulkona kuin max 2h kerrallaan niin ei niin suurta merkitystä ole sillä onko teknisetominaisuudet just vimpan päälle.
Suosittaisin, että odotat hetken, koska tuon ikäisenä jalan kasvua voi olla tosi vaikea ennustaa. Minulla on kaksi lasta, joilla jalat kasvaneet ihan eri tavalla. Tyttö kasvattaa hiljakseen (nyt 1.7 v), poika taas ollut räyhäkkäämpi (nyt 3.7v). Pojan jalka kasvoi tuossa iässä sentin kuussa. Kesän aikana meni kolmet kengät.
Siitä voit miettiä jalan kasvua ja sopivaa kokoa. Alle yksi vuotiaalla jalkakasvaa eniten sen jälkeen kasvu alkaa hidastua.
Meillä poika vasta 9kk, mutta pitkä ikäisekseen yli 80cm. Kengän kokokin tietysti sen mukainen. Tepsut 21 cm ja siinä on vielä noin 1 cm käynti ja kasvun vara. Talveksi hankittuna Viking goretex kengät kokoa 22. Vinkiksi vaan että huutonetistä löytää paljon uusia kenkiä ja halvemmalla kuin kaupasta. Sieltä minäkin ne ostin.
koko ensi talven aikana sopiva. 0,5 cm pitää kengässä olla käyntivaraa ja kasvunvaraa saa olla max 1cm. Kokeileppa itsellesi laittaa jalkaa 3cm liian isot kengät et pysty edes kävelmään niillä. Saati sitten pienempään jalkaan suhteutettuna se!
väinötär:
on Väinämöinen nyt 1v2kk ja ekat kengät on olleet kokoa 22 Eccolla ja Naperolla, niissä oli tuo n. 2cm kasvu/käyntivara. Mutta talvikenkään kai tarvii suuremman varan, kun täytyis varmaan mahtua villasukkakin? Ainakin meillä käytetään villiksiä niin ostan sen mukaan myös kengät. Eli ehkä varaa sitten 3cm. Meidän pojan jalka oli nyt, kun juuri mittasin niin n.14cm pitkä.Mutta ihan vain vinkkinä, jos asutte minkään Stockan lähettyvillä niin monena vuonna on nuo viikkarin goret olleet siellä edullisesti Hulluilla päivillä, en todella nyt muista mitä maksoivat, mutta ihan pianhan nekin taas tulee oleen. Yleensä tuossa lokaakuun puolivälin tienoilla..
ihan myyjä myi nuo kengät ja oli ihan sopivan kokoset. Minulle ei ainakaan mahdu villasukka kenkään, jos on just sopiva kenkä. Mutta tapani mukaan nakitan myyjän meitä palvelemaan ja opastamaan oikean koon valinnassa, en suinkaan aio ostaa kenkiä palastan opastusten perusteella edellenkään =)
lisäämään lapsen jalanpituuteen 2 cm talvikenkiä ostettaessa ja 1,5 cm kevät-syyskenkiä varten.
(Meidän tytöllä kasvoi jalka 1 v. -> 1 v. 6 kk alle 1 cm eli silloin vuoden ikäisenä + 1,5 cm varalla hankitut kengät menevät vieläkin, on vähintään se käyntivara jäljellä :O Tulevaksi talveksi ostin JO viime talvialesta goret sisäpituudella n. 15 cm, jalka on nyt 12,7 cm, uskoisin kenkien olevan juuri sopivat loka-huhtikuussa jolloin niitä tarvittaneen. Olen ostellut aika huoletta kenkiä jos on törmännyt hyviin halvalla ajatuksena myydä sitten huutiksessa tai antaa esim. kavereiden muksuille. Ihme kyllä kokoarviot on osuneet aika nappiin.)
Kannattaa käydä toisessakin kaupassa kokoa eri myyjän kanssa miettimässä, jos ei kerran " palstan neuvoja" halua kuunnella.
väinötär:
ihan myyjä myi nuo kengät ja oli ihan sopivan kokoset. Minulle ei ainakaan mahdu villasukka kenkään, jos on just sopiva kenkä. Mutta tapani mukaan nakitan myyjän meitä palvelemaan ja opastamaan oikean koon valinnassa, en suinkaan aio ostaa kenkiä palastan opastusten perusteella edellenkään =)
että kokeileppa miehesi kenkiä jalkaasi. Ehkä ne ovat sinulle sen 2-3cm liian isot tai vähemmänkin. Olisiki sinun niillä kiva kävellä ja juosta ulkona?
Ap:n kysymykseen: Esikoisella oli 1v kenkä kokoa 21 (kesällä) ja talvikenkä muistaakseni 23. Alussa jalka kasvoi hurjasti, mutta tasaantui sitten. Kuopuksella oli 1vuotiaana koko 19 ja talvesta en tiedä ;) Esikoinen käytti 1v talvena karvavuorellisia nahkakenkiä ja sellaiset ajattelin nuoremmallekin. Goret ovat kylmät lapselle, joka ei vielä liiku paljoa. Tosin jos on yhtä loskainen ja hidas talvi kuin viime vuonna, goret ovat just hyvät. Tämä kenkäpuoli on aina mun heikko kohta. Haalareita ja takkeja yms. osaan ostaa helposti, mutta kengät aiheuttaa aina pään vaivaa ;)
sitten, kun niitä on oikeasti tarkoitus alkaa käyttämään. Odottaisin talvikenkähankintojen kanssa vielä ainakin kuukauden, jos asutte Etelä-Suomessa. Lisäksi kannattaa pitää mielessä, että talven aikana vielä yleensä joutuu ostamaan toisetkin kengät. Jalka kasvaa hurjaa vauhtia ja siinä vaiheessa, kun lapsi oppii oikeasti kävelemään, jalkapöytä vielä vähän leviää.
Omalla yksivuotiaallani jalka on nyt kasvanut 1 numeron/kuukausi. Esikoisen jalan kasvu tasaantui muistaakseni vasta 1,5-vuotiaana niin että samat kengät kävivät sitten useamman kuukauden.
Viime talvena tarvittiin 3 talvikengät. Minusta on ihan turha hosua kenkien kanssa, jalka kasvaa hyppäyksittäin. Ne ostetaan sitten kun on tarve.
Eli samoilla linjoilla, ei kannata ostaa liian aikaisin.
Sitä vaan aina innostuu näin kauden vaihtuessa hankkimaan yhtä sun toista ulkokampetta ;) eihän tässä vielä mihinkään ole kiire, kun kerta vuorilliset välikausi Tepsutkin löytyy. Mielenkiintoista kuulla, miten hurjaa vauhtia tosiaan jalka voi kasvaa!
Tuosta gorejen lämpimyydestä.. Meillä on lapsilla pakkaskenkinä ihan ehdottomat Tepsut. Goret vain leudommalle säälle. Näin pikkuiselle kaikista parhaat jalalle ovat kyllä kunnon nahkakengät, liputan siis erityisesti Tepsujen puolesta :)
mutta oli pakko tulla sanomaan, että ei tulis mulla mieleenkään jättää 3cm kasvuvaraa 1-vuotiaan kenkiin. Vaikeaa olis juuri liikkumaan oppineen kävellä lumessa, niin isoilla kengillä. Itse olen aina ostanut etukäteen lapsille talvikengät ja nappiin on osunut koko valinnat... mutta kukin tyylillään :)
teillä tosiaan noin huono sisälukutaito naiset! En ole missään vaiheessa sanonut, että myyjä olisi myynyt meille 3cm:n kasvuvaralliset kengät vaan 2cm lapselle!! Osasiko kukaan lukea, että itse olin ajatellut tarvitsevan isomman varan.. mutta annan myyjän koon valinassa auttaa. Niin ja lisään vielä sekin, että en ole myöskään missään vaiheessa neuvoja tästä ketjusta pyytänyt koon valinassa, et lukekaa todellakin tarkemmin ensi kerralla. Ap niitä kokoja kyseli.
Eli suurimmassa osassa kengistä tuo koko 19 passeli, mutta alkaa kasvuvara vaan kokoajan kutistua. Niinpä ns. vk-kengät meillä kokoa 20, jotka toisilla merkeillä jo se oikea koko. Talvikenkiä en ole vielä uskaltanut ostaa, kun eihän tuosta kasvusta tosiaan tiedä.
Annan muiden neuvoa nuo kokoasiat, kun itselläni kuitenkin ensimmäistä kertaa nämä kenkäasiat kartalla, kun esikoisesta puhutaan.