huh huh kun tuo mamma synnytti sairaala-ohjelmassa ilman kivunlievitystä
taisi aika koville ottaa, ihan pahaa teki katsoa! pyörtyikin välillä ja lakkasi hengittämästä.
itselle jäi huonot muistot vaikka kivunlievitystä olikin. en kokenut tapahtumaa mitenkään luonnollisena vaan pelottavana ja hirveänä. ärsyttää ihmiset ketkä kehuskelevat ilman kivunlievitystä synnyttämisellä.
Kommentit (89)
kehuskelun niin että luomusynnyttäjä paheksuu ja vähättelee lääketieteellistä kivunlievitystä käyttänyttä synnyttäjää.
ei se nyt kovin kivalta tuntunut kun laitokselta kotiuduttua kysyttiin että miten synnytys sujui, ja heti perään vastattuani että kamalaa oli todettiin että: MINÄ olen synnyttänyt KAKSI lasta ilman mitään! ja hyvin ylemmyydentuntoisesti tämän sanoi.
no siitä vaan ihan vapaasti voi jokainen synnyttää just niinkuin haluaa, muttei tarvitse tulla väheksymään sitä miten joku toinen on tämän kokenut, koska jokainen synnytys on erilainen.
ja mun mielestä ihan JOKAINEN synnyttäjä niitä kehuja ansaitsee oli sitten sectio vai 38 tuntineyn luomusynnytys.
ap
kehuskelun niin että luomusynnyttäjä paheksuu ja vähättelee lääketieteellistä kivunlievitystä käyttänyttä synnyttäjää.
ei se nyt kovin kivalta tuntunut kun laitokselta kotiuduttua kysyttiin että miten synnytys sujui, ja heti perään vastattuani että kamalaa oli todettiin että: MINÄ olen synnyttänyt KAKSI lasta ilman mitään! ja hyvin ylemmyydentuntoisesti tämän sanoi.
no siitä vaan ihan vapaasti voi jokainen synnyttää just niinkuin haluaa, muttei tarvitse tulla väheksymään sitä miten joku toinen on tämän kokenut, koska jokainen synnytys on erilainen.
ja mun mielestä ihan JOKAINEN synnyttäjä niitä kehuja ansaitsee oli sitten sectio vai 38 tuntineyn luomusynnytys.
ap
Tosta vois luulla että sä loukkaannuit koska sinä et saanut olla se jota eniten koski ja jolla oli kauheempaa.
katsonut, mutta itsekin olen kolme lasta synnyttänyt ilman puudutteita ja mielelläni kyllä siitä kehuja kuulisin...Ja samaan hengenvetoon toivon, että muut sitä kivunlievitystä EHTIVÄT saamaan...itse en ole ehtinyt, synnytykset on edenny niin nopeesti... mikä siinä niin kauheesti ärsyttää jos joku asialla kehuu? Tunnetko huonommuutta?
Vähän sama kuin kehuisi, että paska kulkee hyvin.
itsekin kuitenkin totesit tuossa aloituksessa, että ohjelman naisellakin oli tainnut otta koville, pyörtynyt jne. Miksi häntä ei saisi kehua, että hän kuitenkin selvisi siitä hommasta ihan hyvin ja sai lapsen ponnistettua maailmaan vaikeuksista huolimatta? Tuskin hän ylemmyyttä tuntee, helpotusta vain että itse on selvinnyt ja lapsikin voi hyvin. tällaisen jälkeen on aika luonnollista tuntea jokseenkin niin "että, vitsi se meni sittenkin hyvin!" Jos se on sun mielestä ylemmyyden tunnetta, niin voi voi...toinen voi ajatella että synnytyksenne olivat vain erilaisia. Ei se ole kilpailu, jossa etsitään parhaita ja huonompia synnyttäjiä. Jokainen synnytys on erilainen samallakin naisella.
Eka synnytys kesti 38 tuntia, joten hyvin siinä olisi ehtinyt vaikka mitä antaa. Kivut oli kuitenkin ihan siedettävät alusta loppuun, joten mitään en tarvinnut. Seuraava synnytys kesti 12 tuntia ja viimeinen 6 tuntia (käynnistettiin), eivätkä nekään mitään vaikeita olleet. Mulla taitaa olla korkea kipukynnys.
minä taas en ole ymmärtänyt sitä miten monet "kerskailevat" sillä miten kovaa synnytys sattui ja kuinka monta tuntia kesti. Minä ihan ylpeänä voin sanoa että suhteellisen helpolla olen päässyt, avautumisvaiheessa en ole kivunlievityksiä tarvinnut. Ainoastaan ponnistaminen on mun mielestä kamalaa ja kun sen on jo pari kertaa tehnyt, iskee seuraavalla kerralla paniikki kun tarttis alkaa hommiin.
Synnytykset on niin erilaisia, toiset eivät tosiaan ehdi saadaan puudutteita, toiset eivät niitä tarvitse ja toiset taas haluavat ja saavat ja ehtivät saamaan. Sitä en kuitenkaan henk.koht. ymmärrä että joku vartavasten haluaa EHDOTTOMASTI synnyttää ilman lievityksiä ja pyörtyilee ja oksentelee.. Noh, jokaisen oma asia :o)
Ei ollut epiduraaleja saatavan siihen aikaan.Kaikki naiset synnyttivät meillä ja synnyttävät edelleen joka puolella maailmaa ilman kivunlievitystä. Se on ihan normaalia.
ohjelmassa esiintynyt nainen? viittasin ihan yhteen tiettyyn henkilöön joka paheksui kivunlievitystäni ja tokaisi sitten perään ettei itse tietenkään mitään ole tarvinnut. oma äitinikään ei hyväksy kivunlievitystä synnytyksessä sillä "se on vaaraksi lapselle".
eikä se minulta ole pois jos joku on ilman puudutteita hommasta suoriutunut, onnea vain ja hieno homma! en sitä todellakaan tarkoittanut.
synnytin kaksoset ilokaasulla, kun en ehtinyt muuta saamaan, 1h30min kesti koko revohka mutta silti ei ehtinyt. Edellinen tuli muuten ilman mitään 1h20min ja se oli aivan kamala kokemus.
Se vaan auttaa saamaan ajatukset muualle kun hengittelee sitä.
OIkein ihan tarkoituksella. Arvelin, että koska miljoonat naiset päivittäin kykenevät siihen, enköhän minäkin. Arvelin, että se sattuisi, ja sattuihan se, muttei sietämättömästi. Minulle olisi ollut pahempi paikka pärjäillä puudutetun alavartalon kanssa.
Hyvät puolet olivat hyvää vauhtia edennyt synnytys, ei repeämiä ja suihkuun kävelin ihan omin jaloin synnytyksen jälkeen. Toivuin myös tosi nopeasti.
Mua aina niin vituttaa nää keskustelut, jossa taivastellaan kuinka kamalaa ja järkyttävää ja tuskaissaa jne jne. luomusynnytys on. Mä olen jo kolme lasta synnyttänyt ilokaasun voimalla, ja helppoa on ollut.
JA mulla ei tosiaan normaalioloissa ole mikään korkea kipukynnys, ja mun synnytykset on varmasti olleet ihan keskivertoja kivuiltaan.
Olenaisinta on se asenne jolla synnyttämään on lähtenyt: mulle on ollut selvää, että kipuja on, ja niiden kanssa eletään, supistusten kanssa tehdään yhteistyötä jne. JOs taas lähtee siitä, että tärkeintä on saada itsensä mahdollisimman paljon puuduksiin, silloin se, että niin ei käy on varmasti ihan kamalaa, ja silloin itse vielä lisää niitä kipuja ja synnytyksen vaikeutta jännittämällä, hengittämällä väärin jne.
Jos joku välttämättä haluaa ilman kivunlievitystä synnyttää, niin ei se minulta ole pois. Sitä en silti siedä, että nämä tyypit valitettavan usein nostavat itsensä jalustalle sen takia.
Itselle sattui huonompi, parin vuorokauden synnytys, ja kaikki kivunlievitysmahdollisuudet käytettiin. Silti kokemus oli aivan just sieltä, vaikka toivuinkin melko nopeasti. Kun hiekkalaatikolla kerskaillaan siitä, kuinka aivan hyvin pärjää ilman kivunlievityksiä ja kuinka ei voi ymmärtää, miksi joku ei sitä muka kestä, tekisi lähinnä mieli vetäistä turpaan.
Ja kyllä puudutuksella oli minulle parempi. Synnytykset etenivät rauhallisemmin eikä tullut repeämiä, olo oli heti synnytyksen jälkeen mainio.
Viimeinen tuli vauhdilla ilman puudutuksia ja lopputulos oli sulkijalihasten kursiminen nukutuksessa.
Mutta jokainen kokee asiat tavallaan. Nyt jälkeen päin mun on helppo sanoa että selvisihän siitä ilman kivunlievitystäkin mutta totuus on ettei se ollut mikään jalostava kokemus.
sitä on tosiaan pärjätä ilman jos ei ehdi mitään saamaan. No, ekassa sain aqvarakkulaa ja epiduraalia. Olin niin kipeä ja väsynyt etten muista ponnistusvaiheesta mitään, filmi täysin poikki. Toisessa synnytyksessä sain kohdunsuunpuudutuksen. En ole ikinä päättänyt synnyttää luomuna. T: 10
P.s enkä ole kehunut kellekkään että, synnytimpäs luomuna, ei ole ollut tarvetta kehua koska olin aina päättänyt käyttää kivunlievitystä.
taas ihmettelen et miten noi voi sanoa että ilman kivunlievitystä synnytti kun sehän käytti ilokaasua.
itse olen synnyttänyt kolme kertaa ilman kivunlievitystä hyvin muistoin. en silti arkielämässä kulje kehuskelemassa asialla. en siis todellakaan pyörtynyt enkä lakannut hengittämästä ja tapahtuma todellakin oli joka kerran hyvin luonnollinen. pitäisikö minun nyt sinun mieliksesi väittää jotain muuta?!
Ekassa omasta tahdosta vain ilokaasu. Tokassa en kerennyt saamaan mitään (edes ilokaasua). Kolmannessa sain spinaalin. Kyllä täytyy sanoa että toi viimeinen on selkeimmin muistissa kun puudutus oli juuri sopiva eli sattui mutta siedettävästi. Ekasta olin ihan pöhnässä ilokaasun ja kivun takia. Toisessa en paljon kivuilta pystynyt mitään miettimään muutakuin "koska tää supistus loppuu, en kestä". Ponnistus oli kyllä viimeisessä kaikista kivuliain. Aiemmissa kahdessa se oli helpotus niiden viimeisten avaavien suppareiden kipujen jälkeen.
Minusta synnytyksistä saa ja pitääkin puhua realistisesti. Ei kerskaillen mutta ei anteeksi pyytävästikään. Eli jos jollain on ollut helppo synnytys, heinoa. Jos joku on selvinnyt ilman lievitystä, hienoa sekin. Monet taitavat vetää herneen nenään vaikkapa sitten tiedostamattaan. Ehkä he kuitenkin tuntevat alemmuutta vaikkeivät sitä itselleen haluakaan myöntää.
Synnytyksessä pyörryin sen ihanan 26 tunnin aikana 3 kertaa, ja jälkeenpäin oli niin hirveä pöhnä päällä etten voinut ottaa vauvaa syliinikään yli neljään tuntiin. Seuraavan synnytin päättäväisesti ilman kivunlievitystä, ihan siitä syystä että kätilö sanoi ilman lääkitystä tapahtuvan synnytyksen etenevän noepammin. Tuskaa teki, mutta synnytys kesti vain 3 tuntia. Seuraavat kolme sitten synnytin ilman kivunlievitystä myös. Kamalat tuskat silti oli, vaikka itseni psyykkasin. En ole mitenkään muita parempi, en koe olevani erilainen synnyttäjä kuin muut. olen ain muutenkin yleensä lääkkeellisestä avusta "kieltäytyjä".
kyllä sen synnytykseb kokee suht samalla tavalla kipulääkkeiden kanssa tai ilman. Itte en huomannut kivussa mitään eroa, kestossa vain,
Eli olin opiskellut ja harjoitellut rentoutumista, hengitystekniikoita jne. Niistä vain ei ollut mitään apua ja en tosiaan muista kuin ehkä 1/3 synnytyksestä kun kivut oli niin kovat etten juurikaan tajunnut mitä tapahtui. Epiduraali vei kivut joten tolkkukin palasi, ei tehnyt tokkuraiseksi tms.
Sitä minä en tajua, miksi luomusynnyttäjät paheksuu niitä epiduraalin yms. ottaneita, koska ei se ole heiltä pois.
-se joka oli 15 h ilman kivunlievitystä ja sai ponnistaa tunnin päästä epiduraalin laitosta