~~KESÄKEIJUT VK 43
Heippa kaikkille kesäkuisille ja tervetuloa uudet joukkoon mukaan.
Ajattelin aloittaa uuden viikon pinon kun tuntui toi rullaaminen taas näin hitaalla koneella pitkästyttävältä.
On ollut mahtava päivä kun ollaan oltu pojan kanssa ulkona ja siivoiltu kaikessa rauhassa. Nyt síis kun on loma. Huomenna lähdetään kylpylään jee... Ainut minkä huomasin viimeksi kun oltiin uimahallissa että tulee ihan älyttömän nopeesti kylmä. Toivottavasti sisko ei huomaa mahan kasvua..lähtee nimittäin mukaan meidän kanssa. Onneksi tuota elopainoa on sen verran ettei monikaan kehtaa heti tulla kysymään..jos tuosta painosta nyt jotain hyötyä olisi muuten.
Onko teille muille tullut jo painoa lisää??
Minulla on tullut kilo. tuli vaan paniikki, kun luin josstain että tässä vaiheessa naiselle ei vielä painoa kerry. Ajattelin vain että jos tissit on kasvanut parilla kuppikoolla jo tässä vaiheessa sekä vatsa näkyy jo aika selkeesti niin tuskin tuo kilo on kuitenkaan rasvaa.
Vihreästä teestä vielä... eli itse ajattelin asiaa näin että jos ei ole aiemmin juonut vihreää teetä niin ehkei tässä vaiheessa kannata kauheasti rupee juomaan sillä vihreällä teellähän on puhdistava vaikutus. Kuona-aineet lähtee liikkeelle ja näin ollen ei ole sikiöllekään hyväksi. Toki jos on aiemminkin juonut sitä niin eiköhän ne kuonat ole jo puhdistunut. Sitähän markkinoidaan ainakin hyvänä laihduttajan juomana juuri puhdistavanvaikutuksensa ansiosta.
On muuten aika hassua, kun luin jonkun viestiä tuossa aiemmin että neuvolassa oli saanut ruokailuun ohjeita jne, minäkin olen jo viikolla 10 kun on ensimmäinen neuvola. Tässä ajassa olisin jo kerennyt syömään kaikkea sopimatonta, mikäli en olisi jo tiennyt edellisestä lapsesta näitä ohjeita. Kuitenkin ensimmäiset kolmeviikkoahan on ne kriittiset. Miksei neuvolasta voisi jo lähettää jotain ensikirjettä heti kun sinne soitetaan ja kerrotaan raskautumisesta. No tässä pieni vuodatus...
Hyvää alkanutta viikkoa!
t. tr02
Kommentit (61)
niin ja neuvola ei ole auki kun vasta ensi maanantaina että silloin voi vasta soittaa neuvola aikaa..
ja täytyy varmaan kiinnittää nyt hyvin huomiota siihen että muistaa syödä ja juoda koska imetän säännöllisesti poikaani vaikka kiinteän ruoan puolella ollaanki..
maha on muuten aika paljon näkyvillä näin iltaa kohden =)
taas eletään tätä jännittävää odotusaikaa hih
lintsu ja pähkinä rvk 5
Täälläpä oli kurjia uutisia joiltakin ja iloisia yllätyksiä toisilta. Ihana kuulla aina noista, että pitkän yrityksen jälkeen viimein onnistuu :) Meilläkin tehtiin lähes vuosi tätä toista lasta. Pikkuhiljaa tässä alkaa uskoa olevansa raskaana, aamuisin on ollut pahoinvointia, mutta oksentaa ei ole (vielä) tarvinut. Paljon paremmin menee, kuin viime raskaudessa näillä viikoilla :)
Mulla ois tulossa jopa kolmet kosteat kekkerit ennen joulua, huhhuh. Taidan skipata jotkut ja johonkin menen autolla... Oon siis muulloinkin ollut työpaikan juhlissa ihan selvin päin, viimeksi kun niin tein, niin yksi työkaveri tuli taputtamaan mahaa ja toinen kysyi oonko raskaana. No, en ollut silloin. Vähän nolotti... Teki mieli sanoa, että päinvastoin. Menkkaturvotus oli näet päälllä.
Vielä pari viikkoa pitäisi odotella ultraan, ja kolme viikkoa neuvolaan. Mulla ekassa neuvolassa viikkoja 10+5. Me on kerrottu jo muutamalle kaverille ja tuleville mummuille, heille voisin kertoa mahdollisesta keskenmenostakin. Esikoinen tulee olemaan tosi innoissaan uutisesta, hän on toivonut pikkusiskoa tai -veljeä jo kauan. Ehkä jos ultrassa on kaikki hyvin, niin voisi kertoa jo tulevalle isosiskolle. Tosin silloin siitä kuulee luultavasti kaikki muutkin hoitokavereista ja kaupan tädeistä lähtien :)
-April rv7+5
Täällä on ollut väsymys ihan kauheaa,ei ole paljon jaksanut kirjoitella minnekkään.Flunssakin on vaivannut yli 2 viikkoa jo :| .
catry sulla on nyt rv 8+0 koska mullakin LA3.6 ja mulla on tänään tasan 8+0 neuvolan mukaan.
Ensiviikkoon pitäisi vielä odotella ultraan pääsyä,silloin mulla rv 9+0.
Täällä kanssa meidän nuorin vielä ihan tississä kiinni,saas nähdä saanko vieroitettua ennen tämän uuden syntymää.
Tari rv 8+0
Uskottava se on että raskaana sitä ollaan, vihdoin, pitkän odotuksen jälkeen. Kävin äsken ultrassa ja siellähän se pikkukaveri köllötteli, ihan oikeassa paikassa ja juuri viikkoja vastaavan kokoisena. Sydän löi hirmuista kyytiä. Lasketuksi ajaksi varmistui se 8.6.2008.
Toivottavasti nyt osaan vähän rauhoittua tämän raskauden suhteen. Koko ajanhan sitä pelkää että menee kesken, mutta nyt kun sydämensykekin on jo todettu, on riski käsittääkseni aika pieni.
terveisin Heinäminkki ja kaveri rv 7+2
Ihania uutisia oli tänään ultrassa, syke löytyi! Olen niin onnellinen.. Pelotti kovasti, josko taas se tuulimuna... La lääkärin mukaan 16.6., onhan siihen vielä matkaa, mutta paljon on nyt jo takana kun syke löytyi.
tinky 6+1
Meidäön nuorimmainen on syntynyt 10/07 eli täyttää nyt vuoden,mutta tuo tissi on toiselle vielä tosi tärkeä juttu.
Meillä esikon ja kakkosen välillä on se 1v2kk ja nyt tulossa kolmosen ja nelosen väliin 1v8kk. Pikkuisen pelottaa taas ,kuin sitä jaksaa taas kahden pienen kanssa,isommat onneksi jo niin omatoimisia,mutta kerhoissa kuletukset ym saattaavat vaatia meklkoista taitoa koko porukalla.
Pari uutta oli tullut mukaan, tervetuloa!
shadegrown: Mitä luulet, pystyisitkö tilaamaan alkoholitonta juomaa salaa? Me tehtiin kaverin kanssa niin vuosi sitten. Kaikki kaverit oli ihan varmoja että oltiin molemmat humalassa. Meillä oli koko ajan lasi kädessä. Todella hauskaahan meillä myös oli kavereiden kustannuksella.
helmi79, heinäminkki ja tinky ainakin olivat käyneet ultrassa ja kaikki näyttäisi olevan hyvin. Hieno homma!
Tari: Minkä ikäinen sun nuorimmainen on?
lintsu23: Teillä kanssa tulossa pieni ikäero sisaruksille. Meillä sama. Esikoinen on nyt 6kk ja ikäeroa sisaruksille olisi tulossa 1,2v. Jännää miten heti ensimmäisenä tulee mieleen että tarvitsisiko sitä tuplarattaat vai ei=). Meillä oli toiveissa mahdollisimman pieni ikäero lapsien välillä.
Sain tänään varattua itselle neuvolan joka olisi 14.11 (silloin rv8+0). Neuvolan täti tosin pohti myöskin pitäisikö hänen laittaa mulle heti lähete ultraan koska voisi olla ihan mahdollista että raskaus olisikin jo aavistuksen pidemmällä. No, katsotaan nyt mitä tuleman pitää. Innolla odotan ultraa joka tosin on vasta joskus joulukuun alussa.
T:ViiviOskari rv4+5
Mulla oli tänään eka neuvola, oli todella mukava käydä juttelemassa asioista ja saamassa aimo annos tietoa. Synnytyssairaalaksi vahvistui kätilöopisto.
Kysyin asiakseni varmistuksen tuohon tee/vihreä tee käyttöön ja sain vastauksen, että toki niin teetä kuin vihreää teetäkin voi juoda, kun vain pitää mielessä sen ettei ylenmäärin juo, koska myös teessä on kofeiinia, ei tosin niin paljoa kuin kahvissa, mutta kevyesti sen kolmekuppia ainakin päivässä voi juoda ennenkuin kofeiinisuositus 300mg täyttyy. Muutenkin neuvolantäti sanoi, että ei syömisistä kannata liikaa panikoida. Mäti ja tyhjiöpakatut kalat kuitenkin sellaisia, joista kannattaa erossa pysyä, niissä listerioosin riski suurin. Eli sain vahvistuksen omalle mielikuvalleni rajoituksista. Tänään ei niin suurta väsymystä kuin edellisinä päivinä, kiitos vapaapäivän ja puolen tunnin päiväunien ;)
T Helmi79 ja papu
Toivottavasti teidän pieni pääsee eroon tissistä ennen toisen pienen syntymää. Täälläkin jollain tapaa hirvittää tuleva pieni ikäero. Eiköhän sitä kuitenkin jotenkin pärjäile. Vinkkejä "sujuvan arjen" helpotuksista otetaan ilomielin vastaan! Veikkaan että meillä voi tulla jotain pientä mustasukkaisuutta sitten kun tullaan uuden vauvan kanssa kotiin (mikäli nyt päästään sinne asti). Esikoinen kun on tottunut saamaan multa lähes kaiken huomion. Täytyy varmaan alkaa pikkuhiljaa totuttamaan toista myös siihen että isi hoitaisi hieman enemmän. Tää onneksi alkaa toteutumaan jo heti tulevana viikonloppuna kun lähden hieman tuulettumaan.
Onko teillä vielä ilmestynyt sellaista löllöä tuohon vatsan kohdalle? ;) Me ollaan mieheni kanssa viime päivinä huomattu mahan kasvua. Varsinkin iltaisin. Voiko se tässä vaiheessa jo näkyä? Miten tämän saa piiloteltua viikolle 12 saakka :)
Milloin olette aikoneet kertoa muille? Me emme ole vielä kertoneet tästä esikoisemme odotuksesta kenellekään. Ensi maanantaina olisi eka neuvola. Ultra on varmaankin sitten vasta marraskuussa? Ajattelimme että odottaisimme sinne asti, että näemme onko kaikki hyvin. Tekis kyllä mieli jo kertoa parhaalle kaverilleni! Maltan vielä... Mun vanhemmille kertominen vähän jännittää. Tuntuu et mitähän ne aattelee. Eivät ehkä osaa yhtään aavistaa, että meillä tulisi jo lapsia. Mikä olisi mukava tapa kertoa, etteivät ihan pyörry :D Mieheni vanhemmat ovatkin jo odottaneet perheenlisäystä, joten heille on mukava mennä kertomaan. Entä milloin kerroitte töissä? Vai odottaisiko vain, että kaikki huomaa :) Ahdistavaa kertoa, kun mun varaan on taas kesää varten laskeskeltu niin paljon, kun osaan monen ihmisen hommat. Mutta turha tollasia on miettiä. Tämä on maailman onnellisin asia :) Toivottavasti ne meidän ura-naisetkin sen ymmärävät siellä työpaikalla :)
Tarrasukkia kaikille kesäkeijuille ja pahoittelut pudonneille.
sunshine la 10.6.?
Mä kävin tänään kans ultrassa, pieni näytti olevan kunnossa, sydän sykkii. Vastasi viikkoja 7+2, laskurien mukaan menossa 7+5. Ihana tietää että kaikki on kunnossa.
Mä jouduin hakemaan sairaslomaa tän pahoinvoinnin takia. Iski ihan yllättäen noin viisi päivää sitten, kamala etova olo, koko ajan oksettaa, syömisen ajatteleminen ja syöminen oksettaa, juominen myös. Ainoa milloin on hetken hyvä olo, on silloin kun on just syönyt. Ja oon tosiaan syönyt ihan uskomattomia määriä kun tajusin että syöminen helpottaa hetkellisesti :D
En ole kertonut työpaikalla mitään, mutta mä luulen että ne arvaa kun oon viikon sairaslomalla, syynä lukee todistuksessa "huonovointisuus". Toivon kyllä ettei ne sitä arvaa, mutta mun säkällä ehtivät vielä värkätä mulle jollain tekosyyllä potkut ennen kun kerron raskaudesta virallisesti siellä. Luotan siis tosi paljon mun työpaikkaan :D Mut ihan oikeesti musta tuntuu että jos ne aavistaa mun raskauden niin ne keksii jonkun tekosyyn heittää mut pihalle ettei tarvi maksaa äitiyslomalla/vanhempainvapaalla musta mitään.
Tänään oli kyllä kertakaikkisen hyvä päivä jos ei pahoinvointia lasketa, sain tietää että pienellä on kaikki hyvin ja sain kertoa siitä äidilleni ja kavereilleni.
Ja me ollaan siis kerrottu jo ihan kaikille, ja kuten mä arvelin aiemmin, mun äiti innostui niin paljon että kertoi uutisen kuultuaan sen jokaiselle vastaantulijallekin. :D Nyt siis kaikki mun kotipaikkakunnalla tietää. Miehen vanhemmat ei tiedä vieläkään, eikä kukaan miehen kavereista. Ei tuo saa aikaseks kerrottua kellekään..
Me kerrotaan aikaisintaan kuukauden kuluttua. Nyt on rv 8+0. En halua kertoa, ennen kuin olen itse nähnyt jotain konkreettisempaa kuin raskaustestin plussan. Kuitenkin ollaan niiiiin alussa vielä. Vaikeaa on olla kertomatta, mutta mieluummin kuitenkin näin.
Olin jo eilen neuvolassa, kun muuten olisi menojen takia mennyt aika pitkälle eka neuvolla. Varhaisultran varasin tänään, se on 2 viikon kuluttua ja varsinainen "maksuton" ultra sitten vasta joulukuun alussa. Lääkäri on marraskuun puolivälissä.
Kun kerrotaan, niin ekana vanhemmillemme. Töissä täytyy miettiä sopiva ajankohta.
Kaikki muuten ok, paineen tunne alavatsassa jatkuu samanlaisena kuin koko ajan on ollutkin.
Joku kyseli oireista. Mulla ihan järkky väsymys ollut päällä jo kuukauden. Vessassa on saanut ravata normaalia enemmän. Paha olo ja heikotus on vasta nyt viime päivinä alkanut vähän nostaa päätään.
Yksi ihan ihme oire, minkä pistän tän raskauden piikkiin on se, että hiukset rasvoittuu ihan törkeesti. Oon ihmetellyt varmaan kuukauden, että mistä se johtuu kun ei mun hiukset ennen oo tälleen käyttäytyneet (siis edellisissäkään raskauksissa). Selvispä sitten maanantaina syy siihen kun plussatestin tein :) .
Se tällä erää, kuopus 1 v. vaatii päästä päikkäreille. Parempi mennä ennen ku iskee ihan hillitön kiukku!
Jaksuja kaikille! Kyllä ne "äiti virkistyy viikot" sieltä vielä tulee kun jaksetaan tää alun väsymys porskuttaa...
t myy09 rv 6+4
Joku (anteeks en muista kuka) tais kysellä postituslistasta. Mä olisin kiinnostunut postituslistasta tai jostain yhteisöstä että vois vähän henkilökohtaisempiakin tietoja kirjoitella sitten jos sellainen tilanne tulee. Että jos joku jaksaa sellaista askarrella niin kiva. :)
On: En ole soitellut vielä neuvolaan tai yksityiselle. vointi on ollut suht hyvä.
Mukavaa loppuviikkoa ja viikonloppua kaikille!
terv. Kanervankukka rv 5+6
Itse olen kertonut ystäville raskaudesta, johtuen myös hoidoista ja siihen liittyneestä reissauksesta. He myös tietävät meidän lapsettomuustaustan, joten jos jotain ikävää sattuu, osaavat suhtautua siihenkin sitten. Töissä kerroin esikoisesta vasta rakenneultran jälkeen. Pomolle ensin, ja sitten pikkuhiljaa muille. Maha oli tuolloin jo aika iso, mutta siitä huolimatta ihmiset olivat yllättyneitä :) .
O.N. Jatkuva huonovointisuus tai yököttävä ja etova olo on päällä. Ruokaa ja juomaa ei tee mieli yhtään, mutta silti iskee aivan järkyttävä nälkä säännöllisesti, joka sattuu vatsaan. Yritän siis vain laittaa ruokaa suuhun lähes jatkuvalla syötöllä.
tinky rv 6+2
Kaipa sitä uskaltaa keskusteluihin jo mukaan...Tuolla vauvakuume puolella taustaillut enemmän ja vähemmän toukokuun jälkeen, mutten keskusteluihin mukaan uskaltautunut..
No nyt sitä sitten ollaankin suoraan odotuspuolella...jänskää! Mä soitin jo terkkarille ja sain neuvola-ajan marraskuun puoliväliin:) Terkkarin mukaan LA ois 27.6.2009 eli 4+5 kait...
Ihan pää sekasin vieläkin...tätä tunnetta olen odottanut niiiin kauan ja kyllä noi oireetkin on selväksi tehneet, että kropassa tapahtuu muutoksia. On pahaolo, tissit kipeenä, mahaa turvottaa ja nippailee välillä ja suurin on MIELETÖN VÄSYMYS!!!! (-.-) Mut siis ainakin täl hetkel nautin vaan kaikista oireista, sillä tää on niiin mielettömän ihanaa:) Toivottavasti vaan kaikki menee hyvin ja et pikkuinen pysyy matkassa mukana!!
Kattelin et oli muutama muukin jonka LA ois 27.6....
Ihanaa odotusta teille kaikille:)) :x
Aikaa on kulunut kun viimeksi kirjoittelin. Meille ei kuulu juuri mitään uutta. Stressiä pukkaa tasaseen tahtiin, olen toki koittanut rauhoitella itseäni, että "kaikki menee hyvin" ja "pikkuvauva-aika menee loppujenlopuksi tosi nopeasti ohi" jne. Noo, kattotaan sitten kun aika koittaa...
Muilla oli juttua oireista. Mulle on ilmaantunut (kunten edellisissäkin raskauksissa) alavatsan viiltelyä ja pientä jomotusta, rinnat ovat aikas arat ja aivan _mieletön_ väsymys. Pahoinvoinnilta olen aina välttynyt.*kop, kop*
Painoakaan ei ole tainnut vielä tulla lisää, töissä tuppaa olemaan välillä niin kiire, ettei ehdi/ malta/ jaksa syödä liikoja.
Meidän ilouutista on jaeltu sinne tänne, sillee hissukseen. Töissä kyllä en vielä ole ilmoittanut, onhan tässä hyvin vielä aikaa.
Neuvola-ajan sain viikoille 8+0, onneksi sama ihana täti kuin viimeksi, aivan mainiota!
Positiivista viikonloppua kaikille!
Tiik-tii 6+3
...ainakaan ensi kesänä ei meille tule vauvaa. Menin eilen päivystykseen tuhruttelun takia, ultran ja verikokeen perusteella diagnoosi melko varmasti varhainen keskenmeno. ( Pieni mahdollisuus, että olis vasta alussa tai ku, mutta kaikki viittaa enemmän km:n. Viikot olis ollu tänään tasan 7, mutta kohdussa oli vain pieni parin millin "jyvä" ja hCg 282,2. ) Viikon päästä uusi verikoe, varmistetaan että hormonitaso alkaa laskemaan. Illalla vuoto runsastui ja nyt onkin olo kuin olis tavalliset kuukautiset, v***ttaa vaan enemmän :( mutta ei tää km vaan se, että pitää välissä odottaa yhdet normi kuukautiset ennenkuin voi taas yrittää raskautua. Muuten olo on ihan ok, kyllä luonto hoitaa asiat niinkuin niiden kuuluukin mennä. Tätä osasin vähän odottaakin, kun r-oireet katosivat reilu viikko sitten...
Joten heipat kaikille ja hyviä vointeja!
t: Piki
piki80: ou nou.. :( pahoittelut!!! ja vaikka sulla onkin asenne kohdallaan, niin uskon että hemmetin rankkaa kuitenkin odotella uutta yritystä jne. sulla siis viikko sitten katosi raskausoireet? kokonaan? kovasti tsemppiä ja jaksamista!!!
kaikille muillekin tsemppiä ja yritetään pysyä kyydissä!!
minulle tämä oli täysin yllätysraskaus.. mieheni kysyi perjantai iltana että olenko raskaana että kannattaisiko tehdä raskaustesti..mahakin oli kuulemma kasvanut vähäsen ja oli ihmetelly että eikö mulle tule ollenkaan menkkoja.. ärsyttävää oli odottaa koko viikonloppu että apteekki olisi auki jotta pääsisi testin ostamaan.. maanantaina tein testin ja positiivinen vahvalla punaisella viivalla.. eli ehdottomasti raskaana..
olen syönyt minipillereitä joka päivä mutta niihin ei ole todellakaan täysi luottaminen..
ensimmäisellä kerralla kun koitimme lasta niin heti ekalla yrittämällä tärppäsi.. et ei meillä tunnu olevan vaikeutta saada lapsia..
vielä on vähän vaikea käsittää että oikeasti on raskaana.. mutta kyllä nyt on parempi olo kun ensin ei tienny että itkeäkö vai nauraako...
meidän ensimmäinen poikalapsi syntyi 3.3.08 joten paljonkaan ikäeroa ei tule sisaruksille 1vuosi ja 3kuukautta... poikani Eliel on nyt 7,5kuukautta vanha..