Lapseni lopettaa esikoulun.
Pari viikkoa on nyt käynyt ja tänään ilmoitin esikoululle että lapsi lopettaa. Saa olla vielä yhden vuoden lapsi. Aivan liian koulumaista toimintaa siellä. Hirveän ohjattua eikä vapaata leikkiä juuri nimeksikään. Jää vielä siis kotiin nauttimaan lapsuudestaan.
Kommentit (157)
Kuopukseni kävi kahteen kertaan esikoulun kun en halunnut häntä vielä kouluun.
Ennenaikojaan syntynyt juuri ennen joulua ja vielä pika ja PIENI!
Olisin halunnut jo aiemmin muutosta kouluun menoon mutta en saanut.
Ihan oikein teit! Kyllä vanhemmat lapsensa tuntee.
Poikani viihtyi kyllä eskarissa mutta kouluun en halunnut, enkä ole katunut ratkaisua!
ja tuosta ajasta noin 1 tunti on eskariaiheista. Muu aika menee ulkona leikkimiseen ja ruokailuun. Tuon ikäiset ovat niin innoissaan eskaristaan, tuntevat itsensä " isoksi" . Joten aivan sydämestäni suon tuon tilaisuuden lapselleni.
Vierailija:
Ihanaa nähdä taas lapsi juoksemassa villinä ja vailla pakkopullaa kavereiden kanssa pihalla, myös aamupäivisin sen pakkopullan sijaan.
ap
Joidenkin 2-5 vuotiaiden kanssa vai?
Kuka arvioi että onko lapsesi koulukypsä ensi syksynä? Sinä itsekö? Entä jos ei olekaan ja hän menee kouluun? Sitten olette syvässä suossa.
Oma eskarilaiseni on nyt toista vuotta esikoulussa ja olen todella kiitollinen
eskarin opettajille kun huomasivat tilanteen viime talven aikana. Nyt tyttö saa toisen vuoden aikana kasvaa ja " isontua" ja saa juuri hänelle sopivia tehtäviä ja harjoituksia. Sittenpä on valmiimpi koulun penkkiin.
Onneksi laitoin hänet esikouluun, vaikka ei olisi ollut pakko.
Lapsen ei tänäkään päivänä tarvitse osata yhtään kirjainta ensimmäiselle luokalle mennessään. Sitä paitsi, hän kyllä osaa niitä jo nyt vaikka lopettikin esikoulun joten sen suhteen ei liene ongelmaa.
Myöskään en purematta niele tuota että nykyään yläasteella opetettaisiin entisen lukion oppimäärää. Atk-taidot ovat nykyään tulleet lisänä, se on totta. Mutta sen myötä ei ole enää pakko jankata ulkoa taulukoita jotka aiemmin maailmanaikaan piti osata. Kasvien nimiäkään ei tarvitse enää opetella latinaksi ulkoa. Jotain on tullut lisää ja jotain vähentynyt.
Ja minun lapseni saa olla olematta osallisena näistä paineista vielä vuoden ajan. Opetan kotona sen mitä hän kyselee, mihinkään en pakota toisin kuin eskarissa tehdään. Uskoisin että itse pystyn paremmin innostamaan lastani oppimisen iloon ja alkuun kuin mitä esikoulu olisi hänelle tehnyt.
ap
6-vuotisneuvola oli hieman suppeampi mutta siellä hän pärjäsi samoin erinomaisesti.
ap
vai ottaa selville tarkka koulutusohjelman nimi?
Ja hei toopet, elkää nyt viitsikö naurattaa, että jos lapsi ei käy eskaria, niin sitten on aina jäljessä, eikä koskaan saa muita oppilaita missään asiassa kiinni?
LApset on jo lähtöjään ihan erilaisia, toiset älykkäämpiä kuin toiset. Itse kävin eskarin, mutta mulle ei olisi ollut mitenkään ongelmallista mennä vaikka suoraan kolmannelle luokalle aikanaan. Sitten on taas niitä, jotka ei pärjää vaikka ovat olleet jonkinlaisten varhaiskasvattajien silmien alla jo alta vuoden ikäisestä.
Esikoulu ei ihan oikeasti ole kovin kummoinen juttu. Meillä kyllä lapset tulee menemään eskariin ihan vaan siksi, että se on varmaan ihan kivaa(itse ainakin tykkäsin) mutta kirjaimet meillä tuntee jo 3-vuotias ja laskujakin osaa laskea, kun niitä arjessa aina leikin lomassa laskeskellaan.
" Joka tapauksessa olen ikionnellinen tästä yhdestä " ylimääräisestä" lapsuusvuodesta jonka lapseni saa viettää."
Eikä todellakaan tarvi osata lukea kun kouluun mennään!!
Vierailija:
Kuka arvioi että onko lapsesi koulukypsä ensi syksynä? Sinä itsekö? Entä jos ei olekaan ja hän menee kouluun? Sitten olette syvässä suossa.
siellä ei todellakaan vaan istuta pöydän ääressä ja tehdä tehtäviä. Pääasiassa siellä leikitään, lauletaan, käydään metsäretkillä ym. Ap antaa esikoulusta hieman mustavalkoisen kuvan.
Esikoulu on leikinomaista valmistautumista kouluun ja sitä on vain 4 tuntia päivässä, eli ei mielestäni ole mistään pois.
Mutta jokainen tyylillään.
Voi sitten halutessaan klo 12.30-20 välisen ajan leikkiä 6-10 -vuotiaiden kanssa. Uskoisin että tuo aikaväli riittänee siihen tarkoitukseen.
ap
Vierailija:
siellä ei todellakaan vaan istuta pöydän ääressä ja tehdä tehtäviä. Pääasiassa siellä leikitään, lauletaan, käydään metsäretkillä ym. Ap antaa esikoulusta hieman mustavalkoisen kuvan.
Esikoulu on leikinomaista valmistautumista kouluun ja sitä on vain 4 tuntia päivässä, eli ei mielestäni ole mistään pois.
Mutta jokainen tyylillään.
Niin meilläkin mentiin hyvin tuloksin neuvolat läpi. Jos olisin luottanut neuvolaan, olisi lapseni nyt koulussa. Mutta kun en luottanut neuvolaan, vaan niihin ammattilaisiin jotka ovat lapseni kanssa joka arkipäivä, on lapsen tilanne hyvä.
24
Sitä paitsi metsäretkiä ja askarteluja hän pääsee kokemaan kyllä kotihoidossakin ja kerhoissa yllin kyllin. Että en jää haikeilmaan nyt sitten edes jonkin muun esikoulun perään koska koen että hän saa noita retkeily ym taitoja myös muuten. Ja tuota pulpetin ääressä istumista en koe hänen tarvitsevan tässä vaiheessa elämää, sitä ehtii kyllä todella myöhemminkin.
ap
" Joka tapauksessa olen ikionnellinen tästä yhdestä " ylimääräisestä" lapsuusvuodesta jonka lapseni saa viettää."
jonka aikana SINÄ saat pitää lapsesi vielä lapsena.
Samat ongelmat sinulla on edessäsi ensi vuonna, paitsi että lapsellesi koulun aloittaminen tulee olemaan vielä isompi ongelma.
En ole koskaan ymmärtänyt äitejä, jotka eivät ole osanneet aloittaa irroitustaan alussa.
vaikka valintani olen tehnyt ja olen siitä täysin varma. En olisi epävarmana näin isoa ratkaisua uskaltanut tehdäkään mutta olen miettinyt asiaa joka kantilta ja asia on selvä.
Edelleen kehotan myös muita miettimään asiaa. Esikoulu ei todellakaan ole pakollinen.
ap
Ekaluokkalaiseni kävi eskaria päiväkodissa. Varsinaista " eskaria" oli todella vähän. Eikä todellakaan osannut kaikkia kirjaimia kouluun mennessä. Olisiko ne kuulunut eskarissa opettaa? Nyt koulun alku on ollut rankka. Olisiko ollut helpompaa jos olisi käynyt koulun eskarin, vaikea sanoa.
Meillä myös suunnitelmissa se, ettei lapsi mene eskariin. Olisi eskarivuotensa päiväkodissa (jossa ei siis ole esikoulua - tilanne voi tietty olla erilainen kun lapsi on 6v.), hoitaisin itse esiopetuksen ja sitten tavallisesti kouluun.
Äidit käyvät jättämässä lapsen aamulla koulun pihalle, ryntäävät autolta takaisin halaamaan, voivottelevat kuinka tulee ikävä ja kuinka kauheaa on kun lapsen pitää mennä kouluun ja niin edelleen... Lapsiraukat viihtyisivät, vaan kun äiti ei sitä salli.
Jotenkin tulee tuntu, että tämä voi olla ap:n perheelläkin vuoden kuluttua edessä. Sen lisäksi, että silloin kaikki muut koululaiset jo tuntevat toisensa ja osaavat huimasti enemmän. Huh, mikä aloitus lapsen koulu-uralle!
t. ope
Teet todellakin lapsellesi karhunpalveluksen. Mullakin oli ajatuksissani vaikeaa,kun mietin lapseni alkavaa koulu-uraa. Se nyt vaan on näin,ei sille mitään voi. Ajattele lastasi,älä omia haaveitasi!