APUA! Voiko omatekoisia soseita pakastaa pilttipurkissa?!
Hei!
Tuossa tuo kysymys onkin, eli oletteko käyttäneet pilttipurkkeja omien soseiden pakastamiseen? Kattilat on kuumana mutta arveluttaa laittaa lasipurkkia pakastimeen, miten se siellä kestää? Ei sitten harmita jälkikäteen jos menee soseet ja hillot pilalle...
Pikaisesta avusta kiitollinen uusavuton! : )
Kommentit (13)
nopeasta vastauksesta Marrasyllätys! : ) Ei kun purkittamaan...
Onko muillakin samaa tietoa siitä, että kutakin purkkia tulisi käyttää vain kerran pakastukseen?
...vaan käyttäsin muoviastoita (itellä sellaset Tupperin pikkupurkit) tai sitten ihan minigrippejä. Ellei lasipurkki hajoa pakasteessa, nii voi se hajota silloin, kun otat soseen lämpimään sulamaan ja ei oo kiva siivota sotkuja, saati sitte syyä lasimössöä.
AJ
Kertaakaan ei ole mössökausien aikana purkit hajonneet ja olen kyllä joskus saattanut käyttää samaa purkkia useammankin kerran. Olen aina tehnyt niin, että olen antanut purkeissa olevan soseen jäähtyä kunnolla kansi auki ennen kuin olen laittanut ne pakastimeen. Sulattanut olen aina hitaasti, yleensä olen edellisenä iltana ottanut jääkaappiin sulamaan ja tarvittaessa sitten pyöräyttänyt mikron sulatustehon kautta.
Esikoisen soseita pakastin tosiaan aluksi pilttipurkkeihin, mutta en enää sen jälkeen, kun aika monesta purkista lähti sulatuksen jälkeen pohja irti. Olin tosin käyttänyt samoja purkkeja useampaan kertaan, joten syy oli varmaankin siinä. Sulatustavalla ei ollut vaikutusta tuohon rikkoutumiseen.
Jatkossa pakastin soseet 0,3l pakasterasioissa, ja se oli kätevää. Rasiat mahtuivat paremmin pakastimeen ja niitä oli helppo käyttää " lautasina" esim reissulla. Annoskin oli aika sopiva sellaiselle jo aika isoja satseja syöneelle vauvalle.
Olen pakastanut soseet pilttipurkeissa, kuten muutkin, olen antanut jäähtyä ja sitten pakkaseen. Ja olen käyttänyt samoja purkkeja useasti, ja laittanut suoraan pakkesta mikroon täydelle teholla ja kaikki purkit ovat kestäneet. :)
Bejpi ja Eveliina 8kk
..käytän samoja purkkeja uudestaan ja uudestaan, ties kuinka monta kertaa! Pakastan purkeissa sekä tekemiäni soseita (perunaa en joukkoon laita, vaan keitän sen aina vasta aterialle) että myös lypsämäni maidon. Kun purkin kun otan pakkasesta, laitan sen suoraa mikroon sulatusteholle. Näin siis meillä. =) Koskaan en ole yhtään purkkia rikki saanut.
Minni ja muksut 4v, 3v ja 6kk
Meilläkin on käytössä pääasiallisesti muovit (juuri mm. ne 0,3 l purkit on hyväksihavaittuja), mutta niitä ei nyt ole tarpeeksi. Käytän siis pilttipurkkeja " oheistuotteena" . Lasimössöä ei toki tulisi syötyä, siksi kyselinkin ensin viisaammilta kokemuksia ettei harmittaisi kun menisi itse tehty ruoka hukkaan. : )
..että jos teen suurempia määriä pakkaseen, esim. kukkakaali-/parsakaali-/porkkana-/liha- yms. sosetta, niin tällöin pakastan soseen jääpalarasiassa, ja kun sose on jäätynyt, siirrän palat pussiin. Näin saa kätevästi otettua eri pusseista eri makuja vasta keitetyn perunan joukkoon. Niin, ja nämä kuutiot sitten sulatan aina juuri tyhjässä pilttipurkissa.
Sitten korjaus!! Muistin vasta kun huomasin jonkun maininneen, että purkista putoaa pohja, niin olen minäkin tässä 4vuoden aikana yhden purkin rikki saanut! Se tapahtui mikrossa, kun sulatus oli valmis - nostin purkin ja pohja jäikin mikroon.
ja tosi usein putosi pohja purkeista pois. Harmitti sitten aina heittää koko annos roskiin. Sen jälkeen olenkin alkanut pakastaa soseet kertakäyttöpullopusseissa. Tosi käteviä. Varsinkin jos on joku " ratti" , minkä avulla valuttaa sose pussiin :)
Pakastin esikoisen kanssa ja kolme ekaa purkkia mitkä otin pakkasesta, halkesivat ennen sulatusta!
t. jonzku80
minä en ole tullut ajatelleksi tuota että voisi haljeta. Laitan purkkeihin vasta jääkaappi kylmänä enkä koskaan ole laittanut kuumana. Sulatan vaan sen verran että saan soseen pois purkista lautaselle kuumenemaan. Se on siin tosi kohmeista ja kylmää vielä silloin.
Mulla ei ole koskaan (kop-kop) menneet lasipurkit rikki pakkasessa tai sulatuksessa. Tosin olen jättänyt reippaasti laajentumisvaraakin.
Hei,
olen pakastanut omia soseita pilttipurkkeihin ja ihan hyvin ovat kestäneet. Olen kuitenkin käyttänyt yhtä purkkia vain kerran, koska kuulin jostain, etteivät välttämättä kestä useampaa pakastusta. Sose on myös ollut jäähtynyttä ennen kuin olen sen pakkaseen laittanut.