Paljonko exäsi maksaa elatusmaksuja
ja paljonko tienaa? Tuttavapiirissä niin uskomatonta variaatiota; tuntuu ettei mitään logiikkaa tulojen ja elatusmaksujen välillä. Kuka sen summan määrää, jos eivät vanhemmat pääse sopuun ja millä perusteella?
Ja onko kenelläkään muulla käynyt niin, että exä maksaa yhden lapsensa äidille kaksi kertaa enemmän kuin toisen lapsen äidille?
Kommentit (19)
Saan kahdesta lapsesta 300 euroa, ex-miehen bruttotulot neljän tonnin kieppeillä.
En käy täällä nyt muiden raha-asioita kertomaan (en exän enkä nyxänkään ;-), mutta muistuttaisin siitä, että elatusmaksu on ihan kahden aikuisen välinen sopimus ja jos mies on fiksu eikä halua esim. lapsensa elintason romahtavan erossa, niin hän voi hyvinkin maksaa enemmän kuin joku kaava antaa ymmärtää. Lisäksi on syytä muistaa, että lapsen elatuksessa lähdetään aina siitä, että elatuksessa otetaan molempien vanhempien tulot huomioon ja elatusmaksu määräytyy sen suhteen mukaan. Täten on absurdia irroittaa pelkästään isää (tai miksei etä-äitiäkin) ja elatusmaksua tarkastelun kohteeksi. Lisäksi eri lapsien elatus voi maksaa eri verran (esim. erityiset lääkekulut tai kallis harrastus).
Esimerkkinä näin: isä tienaa vaikka 3000 euroa. Äiti tienaa 500 euroa. Molemmat nettona käteen. Jos lapsen elatuksen tarve on vaikka 500 euroa ja siitä vähennettäisiin lapsilisä 100 euroa, niin jäljelle jäänyt 400 euroa jaettaisiin niin, että isä maksaisi 340 euroa elatusta.
Jos taas isä tienaa tuon saman 3000 euroa käteen saman 3000 käteen, niin elatusmaksu on 200.
Nykyisin tosin kaava ei ole ihan näin yksinkertainen, siitä on kai monikymmensivuinen ohjeistus netissä. Mutta periaatteessa tuommoinen tuskin kovin kaukana on nykyäänkään hyvästä suosituksesta ja perustuu nimenomaan lapsen elatuksen tarpeeseen.
Ja mitä tuohon tulee, että jollekin maksetaan enemmän kuin toiselle, niin se tuntuu tietty epäoikeudenmukaiselta, mutta siihen voi olla varmaan syynä vaikka se, että jollain lapsella on noita yllä mainittuja erityistarpeita tai sitten vaikka se että lapsien äidit tienaavat eri määrät (ks. yllä) tai sitten vaikka se, että joistain lapsista on sovittu aikaisemmin ja jos on syntynyt vain yksi lisäelätettävä, niin se ei ole riittävä peruste aikaisempien elatusmaksujen muutokselle (ja miksi aikaisempien lapsien pitäisikään kärsiä siitä, että isä tekee lisää lapsia - en minäkään pyydä lisää elatusmaksua exältä, vaikka olen tehtaillut lisää lapsia uuden miehen kanssa ja siten minun rahani pitää riittää useamman lapsen elatukseen...).
sillä tilanteista löytyy usein yhtäläisyyksiä ja joskus on hyvä saada tietoa muiden, suurin pirtein samassa tilanteessa olevien elämästä.
Valitettavan usein etävanhempi kokee elättävänsä lasten lisäksi ex-kumppaniaan, ja haluaa siksi viilata elatusmaksun mahdollisimman pieneksi. On kaunista ajatella, että isä (yleensä..) ei halua lapsensa elintason romahtavan eron takia ja maksaa " ylimääräistä" elatusmaksua, mutta kuinkahan usein näin todellisuudessa käy?
Enpä tiedä yhtäkään tapausta, jossa mies olisi tarjonnut enemmän kuin " laki vaatii."
maksaa, entisen yhteisen kotimme lainaa, kodin johon minä jäin lasten kanssa ja joka osituksessa määrättiin minulle, ja tämä lainan lyhennys on 600¿/kk
Tienaa n. 2000/kk
Maksaa elareita kuussa 240 ¿, 2 lasta. Eli minimin. Sen tuloista en tiedä koska virallisesti ei asioista olla ikinä sovittu.
tuloja en tiedä, mutta ne ovat ISOT!
Mutta... maksaa lisäksi myös muita menoja: esim. polkupyöriä, vaatteita, harrastuksia. Sen takia en halua tapella enkä vaatia isompia elareita.
Vierailija:
maksaa, entisen yhteisen kotimme lainaa, kodin johon minä jäin lasten kanssa ja joka osituksessa määrättiin minulle, ja tämä lainan lyhennys on 600¿/kkTienaa n. 2000/kk
Ei maksa muuta ja minä olen opiskelija jonka tulot ovat, hmmm valtaisat... opintotuki ja lainahan on isoja..
aiheesta oikeudessa. Jännä nähdä mitä oikeus päättää. Sopimukset piti uusia ja elatusta nostaa mutta isä kieltäytyi. Nyt annetaan sitten oikeuden ratkaista tämä kiista. Lastenvalvoja ehdotti että isä maksaisi toisesta lapsesta 200e ja toisesta 140 mutta tähän ei isä suostunut. Korotusta olisi tullut 50e.
juuri kehtasi räjähtää kun tyttö oli pyytänyt isää maksamaan koulumatkat (40¿/kk). Hän todella kuvitteli elättävänsä sillä rahalla tätä lastansa:D Oikeasti tänä vuonna nykyinen mieheni on kustantanut tytön kuluja (ruuat, vaatteet, matkustaminen, koulumatkat, -kirjat) yli 300¿/kk ilman että asumista edes lasketaan mukaan)
Eikä olettaa, että ex, nykyinen tai tuleva mies elättää lapsesi.
Lapset ovat meillä 50/50. Exällä paljon isommat tulot kuin minulla.
Lapsen äiti ei maksa hänestä mitään, koska hänen mielestään se periaate on pätevä että jos tilaa pizzan muttei saa sitä niin ei tarvitse maksaa. Oma lapsi on hänelle siis pizzan asemassa.
Onhan se tavallaan hyväkin: hän ehti 8 vuodessa kasvattaa lapsestaan niin vähään tyytyvän, että lapsi ihmettelee joka kerta silmät suurina, kun hänelle ostetaan täysin välttämättömiä asioita kuten vaatteita tai kenkiä. Lapsi ei koskaan pyydä mitään eikä hänellä ole kalliita harrastuksia. Näin ollen hänen elättämisensä on kyllä erittäin helppoa ja halpaa.
Toki otamme lapsen mukaan matkoille yms. mutta ne eivät mielestäni ole välttämättömiä elantokuluja kun ei ne ole itsestäänselvyys meille aikuisillekaan.
Haluaa, että poikamme saa kaikkea, mitä keksii haluta (ei kylläkään saa, onneksi olen lähivanhempi).
Meillä sopimuksen mukaan 400 e/kk, mutta exä siirtää tililleni rahaa, viitteet " uusi polkupyörä" " uusi x" jne. Osan lapsi saa, osan ei, esim. pyörällä voi ajaa usemman kuin yhden kesän! ! !
Juu, olen kyllä kertonut, mitä on saanut ja mitä. Ja osaahan tuo itsekin kertoa. Muut rahat on säästössä, etten niitä " itseeni" ole käyttänyt.
Exä matkustaa ja välillä asuu ulkomailla, joten siksi ei itse pääse ostamaan juttuja.
vaikka mies onkin töissä ja tienaa tuplasti enemmän kuin mä, niin olen suosiolla ottanut kaupungin maksaman elarin, joka sentään tulee, toisin kuin isän maksama ei tullut...
Toinen ex ei mitään, saan kunnalta elatustuen 129,91¿ / kk.
Mies maksaa 1700¿:n bruttotuloista 300¿ (2lasta) mikä on mun mielestä kohtuuttoman suuri elatusmaksu asumismenojen yms pakollisen lisäksi. Miehelle jää näiden jälkeen n.200-300¿ / kk käteen.
Vierailija:
tuloja en tiedä, mutta ne ovat ISOT!Mutta... maksaa lisäksi myös muita menoja: esim. polkupyöriä, vaatteita, harrastuksia. Sen takia en halua tapella enkä vaatia isompia elareita.
Noin meni meilläkin, tosin kolme lasta ja vähän vähemmän aina yhdestä.
En viitsinyt tapella kun avitti muuten paljon.
Isot oli tulot hänelläkin!
Onko paljo vai vähän?