Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alle 30-vuotiaan näköisiltä aletaan kysyä paperit

Vierailija
13.10.2012 |

...alkoholia ja tupakkaa ostettaessa.

Toisaalta positiivista, koska mä olen 30 ja mua ketuttaa suunnattomasti se, etten saa ostettua yhtä siideriäkään ilman papereita. Sitten kun alle 30-vuotiaalta näyttäviltä kysytään paperit, niin ei ehkä ole syytä ärsyyntyä enää.

Toisaalta, eikö esim. mulle sitten myytäisi ollenkaan jos ei sattuisi olemaan papereita mukana. Vaikka -toivon mukaan- mua nyt ei mitenkään alaikäiseksi voi tulkita... Eli vaikka myyjän pitäisi kaiken järjen mukaan olla tietoinen ettei rikosta tapahdu jos myy mulle niin silti ei myytäisi ilman papereita?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

38-v ja kahdesti kysytty paperit kolmen kuukauden aikana. Toisella kerralla ostin Alkosta punkkua ja toisella Prismasta siideriä.

Vierailija
22/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen ei ole kysytty. naamasta kai jo näkee että 18 vee on ylitetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on se, että miehistä ikää usein vaikeampi arvioida. Toki jos joku siro siloposkinen mies lippis päässä tulee ostamamaan alkoholia henkkareita helppo kysyä.

Mutta monella nuorella miehellä on leveät hartia, kunnon parta, ja kappas ikää 17-vuotta.

Vierailija
24/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten papereiden kysymisestä voidaankin tehdä niin iso ongelma? Miten voi olla niin vaikeaa pitää ajokorttia tai henkilökorttia tai passia mukana? Oikeasti, kassajonoa ei hidasta papereiden kysely vaan se, että aletaan venkoilla niiden kanssa.

Vierailija
25/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi ihmistä, joilla ei ole henkkareita.

Molemmilla syy on se, että ei ole varaa niitä hankkia. Kummallakaan ei ole ajokorttia (mikä useimmille toimii henkkarina).

Passi oli ennen voimassa sen 10-vuotta, molemmilla tuolloin oli ja silloin matkustivatkin hieman (Tallinnaan).

Sittemmin toinen hankki henkilökortin, puhui miten hyvä kun pieni ja menee lomakossa hyvin vert. passi joka isompi. Onnistui hukkaamaan kortin, ei rahaa hankkia uutta.

Molemmat noista tutuista ovat enemmän tai vähemmän hunningolla, toinen työtön yh, ja toinen pätkätöitä tekevä tuurijuoppo.

En tiedä miten toimivat virallisissa jutuissa, luulisi että henkkarit pitää monissa paikoissa näyttää, vai riittääkö sitten esim. Kelassa ihan pelkkä kelakortti?

Itseäni ahdistaisi ajatus olla ilman henkkareita, ajokortti ja passi on molemmat, ja passinkin pidän koko ajan voimassa (hankin uuden heti kun vanhenee, jotta saan pitää vanhaksi menneen passin itselläni).

Vierailija
26/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama vaikka olisit 50v, nii se ei saa myydä sulle jos et näytä papereita.

Ei tämä (vielä) mihinkään lakiin ole kirjattu.

Vierailija
27/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystäväni on töissä Alkossa ja kysyy paperit kaikilta tarpeeksi nuoren näköisiltä. Oli lauantaina kysynyt paperit 27-vuotiaalta.

Kävin kerran hakemassa kauhealla kiireellä Alkosta jotain punaviinipulloa ja olin jättänyt passin vahingossa eri kassiin. Poikaystäväni kysyi paperit ja kun niitä ei löytynyt, sanoi ettei vaan voi myydä. Takana oli jonoa ja vaikka poikkis kuinka tietää mun olevan 21v niin ei vaan voi myydä: mitä muut asiakkaat ajattelisivat kun muija ei näytä papereita ja silti myydään jnejne.

En mäkään omasta mielestäni niiiiiiin kakaralta näytä mutta kun pakko on pakko niin on pakko.

Ei kai nyt tarvitse silloin kysyä, jos tuntee hlön ja on nähnyt henkkarit aiemmin? Vai onko lain mukaan ihan joka kerta kysyttävä? "...kävin 5 min sitten ja unohdin valkoviinin... - henkilö- tai ajokortti, kiitos"

Minulle ei olisi henkkarien näyttö ongelma, kun samallahan minä sitä vilautan kun otan lompakosta rahaa tai maksukorttia. No problem.

Vierailija
28/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen kysyttiiin Viikin Prismassa paperit kun ostin yhden Luomu-Lapin Kullan... Ja minä olen 38-vuotias enkä edes mitenkään nuoren näköinen vaan 44-kokoinen vähän jo rypistynytkin täti jota usein luullaan viisikymppiseksi.

Pitää kokeilla! Minua luullaan aina paljon nuoremmaksi kuin olen... Jopa kolmikyppiseksi, vaikka olen 47... Käyn ostamassa pari kaljaa joka kerta kun käyn kaupassa ja testaan, kysytäänkö. Toivottavasti kysyvät jossain, ettei kaljaa ehtisi tulla nurkat täyteen. :)

Vierailija
29/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystäväni on töissä Alkossa ja kysyy paperit kaikilta tarpeeksi nuoren näköisiltä. Oli lauantaina kysynyt paperit 27-vuotiaalta.

Kävin kerran hakemassa kauhealla kiireellä Alkosta jotain punaviinipulloa ja olin jättänyt passin vahingossa eri kassiin. Poikaystäväni kysyi paperit ja kun niitä ei löytynyt, sanoi ettei vaan voi myydä. Takana oli jonoa ja vaikka poikkis kuinka tietää mun olevan 21v niin ei vaan voi myydä: mitä muut asiakkaat ajattelisivat kun muija ei näytä papereita ja silti myydään jnejne.

En mäkään omasta mielestäni niiiiiiin kakaralta näytä mutta kun pakko on pakko niin on pakko.

Ei kai nyt tarvitse silloin kysyä, jos tuntee hlön ja on nähnyt henkkarit aiemmin? Vai onko lain mukaan ihan joka kerta kysyttävä? "...kävin 5 min sitten ja unohdin valkoviinin... - henkilö- tai ajokortti, kiitos"

Minulle ei olisi henkkarien näyttö ongelma, kun samallahan minä sitä vilautan kun otan lompakosta rahaa tai maksukorttia. No problem.

Virallisemmissa asiakirjoissakin on vaihtoehdot tunnistamiselle suurinpiirtein a) ajokortti b) passi c) henkilö tunnettu.

Vierailija
30/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy, sillä ihmiset takanasi jonossa eivät tiedä, että kassa tuntee sinut tai että olet viisi minuuttia sitten näyttänyt paperit. Syntyy vaikutelma, että kaupassa X myydään kysymättä papereita. Kuuluu ikärajavalvonnan ohjeisiin.

Vierailija
31/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko kysyä

Virallisemmissa asiakirjoissakin on vaihtoehdot tunnistamiselle suurinpiirtein a) ajokortti b) passi c) henkilö tunnettu.

Ei pidä paikkaansa, selvästi ohjeistetaan ikärajapassitestin matskussa, että pitää kysyä, vaikka henkilö olisi tuttu.

Vierailija
32/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
33/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vitussa sun POIKKIS kysyy sultapaperit? ETTEKÖ TE TUNNE LAISINKAAN?

Eikö tuo ole tullut ketjussa jo ihan selväksi aiempien viestien perusteella? Eli ne paperit kysytään potentiaalisesti alle 25-vuotiaan näköisiltä, vaikka olisit ihan 100% varma henkilön täysi-ikäisyydestä.

Eli ihan hiton sama vaikka ostajana olisi poikaystävä, oma sisko tai vaikka oma täysi-ikäinen lapsi, paperit on kysyttävä halusi tai ei.

Vierailija
34/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos on jo passi niin henkilökortti on täysin turha hankinta

Ei pitäisi olla vaikeaa säilyttää lompakossa henkkareita.

Vierailija
35/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu kuvittelevan että kaikilla on ajokortti mutta niinhän ei ole. Ajokortin kohdalla on myöskin outoa että se hyväksytään henkilöllisyystodistuksena niin monessa paikassa koska ajokorttihan ei missään tapauksessa ole virallinen henkilöllisyystodistus.

ja jos on jo passi niin henkilökortti on täysin turha hankinta

Ei pitäisi olla vaikeaa säilyttää lompakossa henkkareita.

Vierailija
36/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ajokortti ja henkkarit lompakossa, joten paperit on aina mukana kaupassa joka tapauksessa.

Vierailija
37/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupassa kun olin ollut juoksulenkillä. Oli mukana vain maksukortti. Ostin kai yhden oluen ja kaikenlaista muuta. Silloin oli juuri tiukentunut taas tää että kaikilta pitää kysyä. Myyjä onneksi jousti sen jälkeen kun ensin kysyi. Olen siis kolmikymppinen ja varmasti siltä näytänkin, oli lenkkeilyvaatteet päällä ja ilman meikkiä. Että poikiihan nää ihan absurdeja tilanteita.

Vierailija
38/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliholhous valtakunta.

Vierailija
39/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ajokortti ja henkkarit lompakossa, joten paperit on aina mukana kaupassa joka tapauksessa.

Sanottiinko aloituksessa ongelman olevan se että se papereiden näyttäminen on jotenkin rankkaa tai että niitä ei pidetä mukana? Miten tehokkaita jotkut ovatkaan pointin missaamisessa.

Vierailija
40/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotias, 17-vuotias

mutta

10 vuotta, 17 vuotta.

Aivan niin kuin ette kirjoita 10-kertaa ja 10-keinoa vaan 10 kertaa ja 10 keinoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi