Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alle 30-vuotiaan näköisiltä aletaan kysyä paperit

Vierailija
13.10.2012 |

...alkoholia ja tupakkaa ostettaessa.

Toisaalta positiivista, koska mä olen 30 ja mua ketuttaa suunnattomasti se, etten saa ostettua yhtä siideriäkään ilman papereita. Sitten kun alle 30-vuotiaalta näyttäviltä kysytään paperit, niin ei ehkä ole syytä ärsyyntyä enää.

Toisaalta, eikö esim. mulle sitten myytäisi ollenkaan jos ei sattuisi olemaan papereita mukana. Vaikka -toivon mukaan- mua nyt ei mitenkään alaikäiseksi voi tulkita... Eli vaikka myyjän pitäisi kaiken järjen mukaan olla tietoinen ettei rikosta tapahdu jos myy mulle niin silti ei myytäisi ilman papereita?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

upps

Vierailija
42/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2012 klo 08:57"]Ei helvetti niin kun ei siellä kassa jonossa muutenkin olisi kiva seistä nyt vielä kysellään paperit kohta kaikkilta.

Mikä vitun Urpo tämän nyt on keksinyt hä?

On tämä kyllä melkoinen neuvosto suomi että paperit 30 vuotiailta voi huhu

Onkohan siellä kauppiaiden liitossa ketään kotona?

[/quote]

Ruotsissa tätä henkkareiden kysymistä on tehty jo kauan..siis et alle kolmekymppisiltä kysytään.

Mut joo, toivoisin vähän tilannetajua kassahenkilöltä.. kerran oli koko lapsikatraani kanssa (5kpl) kaupassa ja kassalla kysyivät papereita kun ostin miehelleni nuuskaa.. vanhin lapseni on kuitenki jo alakoululaunen. :P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse täyin juuri 23 vuotta ja aina on joka paikasda kysytty papereita. Suorastaan nöyryyttävää välillä kuunnella vittuilua nuoremmilta naisilta iästä tai siitä että en ole tarpeeksi miehekäs tms. Naiselle varmasti imartelevaa tollainen mutta todella nöyryyttävää jos nuori kassaneiti kysyy henkkareita paria kaljaa ostaessa. Sehän viestii myös siitä ettei naisia paljon kiinnosta jos arvioidaan alaikäiseksi ja muutenkin naiset tuppaa tykkäämään vanhemmista miehistä.

Itselläni siis alkaa viehättävyys näillä näkymin vasta 30 vuotiaana ... Kyllä ketuttaa odotella sinne asti kun ihmiset ei ota tosissaan

Vierailija
44/61 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 08:54"]

Tiedättekö sen tunteen kun nostat tomerana kaljakeissin kassahihnalle niin heti kaikki mummot ja papat alkaa kyyläämään että mitä mitä sullako muka ikää. Käsittämättömän ärsyttävä tapa kytätä kyllä se myyjä kuule huolehtii vaikka monesti myyjäkin on tuijottanut vaan hiljaa sanomatta mitään ennen kuin oma vuoro tulee kohdille :D

[/quote]

Tämä se on aina yksi vittumaisimmista asioista mitä ihmiset kaupassa tekee.. KYYLÄÄ ... kyllä se myyjä huolehtii sen henkkareiden kattomisen eikä se kyylääminen ja kuiskailu takana kassajonossa yhtään edesauta asiaa

Vierailija
45/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiskymppiselle et myisi alkoholia ilman papereita?? Juuri ensimmäisen työpaikkansa saanut 18-vuotias pisamanaama päättää saako häntä max 12 vuotta vanhemmat keskiolutta Siwasta?? Missä maassa me oikein elämme? Pohjois-Koreassa?

Hävettää olla suomalainen. Karpolla olisi taas asiaa.

Av:n paskapalsta - tahallisten väärinymmärrysten paratiisi.

Siis ei tässä nyt ole tarkoituksena evätä viisikymppiseltä alkoholinosto ihan vain huvikseen. Viisikymppistä kun tuskin kukaan erehtyy luulemaan alaikäiseksi.

Itse olen vain huomannut, että nykyajan nuoret näyttävät aika usein yllättävänkin "aikuisilta". Siis voisi helposti kuvitella olevan joku tyyliin 25, mutta sitten onkin vain ehkä hätäisesti se täysi-ikäinen. Ja ikärajan nosto laskee kynnystä kysyä papeireita näitä "epäselviltä" tapauksilta".

En vain pysty ymmärtämään ongelmaa, papereiden näyttö vie ehkä sen viisi sekuntia elämästäsi. Tai no ainakaan omaan elämääni tämä ei vaikuta mitenkään, kohta kymmenen vuotta täysi-ikäisyyttä takana enkä vieläkään voi lähte aikuisten ostoksille ilman henkkareita.

Vierailija
46/61 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmällä vaivalla olisivat päässeet, jos laitettais sitten kerralla sellainen sääntö, et jos ostat tupakkaa tai alkoholia, näytät henkkarit. Ei olis sitte kellekään mitään vääntämistä.

Kaikki tietäis, että et saa sitä ellet näytä niitä. Se kuka ostaa, pitää henkkarit mukana. Kun kerta alettiin niin holhoamaan.

Ja ihan tiedoksi vaan niin kauppoihin tehään koko ajan testiasiointeja. Ja niitä tehään sekä ala- että täysikäisillä ostajilla. Ja ennen kun ikä oli se alle 23-vuotiailta kysytään, niin ne ostajat saattoi olla vaikka 22. Ja nyt se ikäkin nousee korkeammalle.

Ja jos et kysynyt, vaikka oli 22 v niin myyjä saa noottia. Vaikka siinä ei olekaan mitään laitonta.

Ja kyllä, nyt on myyjille oikein painotettu, että vaikka olis tuttu asiakas niin silti pitäis kysyä. (kuka vittu nyt jaksaa joka päivä varulta kysyä jos joku sattuu näkemään). Ja tämä siis vain sen takia ett' ihmiset näkee että sitä ikää valvotaan.

Vierailija
47/61 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos myyjä kysyy sinulta papereita, niin hän ei ole varma oletko täysi-ikäinen vai et. Silloin hän ei voi myydä, kun sinulla ei ole millä todistaa.

Erään kerran myyjänä ollessani kysyin papereita nuorelta naiselta, jonka kaveri sitten alkoi nauraa että "Niin ethän sä ookaan ku kohta vasta kolkyt!" ja tää nainen vastas korkealta kimittäen että "Niinpä! Hohhoi!".

Katsoin naista vielä uudestaan arvioidakseni häntä paremmin, mutta olin edelleen sitä mieltä, että kannatti kysyä. Jotenkin se lapsenkasvoisuus yhdistettynä kimakkaan ääneen ja kikatukseen sekä teinimäisiin juttuihin sai minut epäilemään.

Vierailija
48/61 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama vaikka olisit 50v, nii se ei saa myydä sulle jos et näytä papereita.

Vierailija
49/61 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta positiivista, koska mä olen 30 ja mua ketuttaa suunnattomasti se, etten saa ostettua yhtä siideriäkään ilman papereita. Sitten kun alle 30-vuotiaalta näyttäviltä kysytään paperit, niin ei ehkä ole syytä ärsyyntyä enää.

Toisaalta, eikö esim. mulle sitten myytäisi ollenkaan jos ei sattuisi olemaan papereita mukana. Vaikka -toivon mukaan- mua nyt ei mitenkään alaikäiseksi voi tulkita... Eli vaikka myyjän pitäisi kaiken järjen mukaan olla tietoinen ettei rikosta tapahdu jos myy mulle niin silti ei myytäisi ilman papereita?

jos sua ärsyttää et kysytään papereita, koska tuon/tän ikäisen pitäis olla vaan tyytyväine kun kysytää vielä papereita. :)

Vierailija
50/61 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on perusoletukena, että kaikilla aikuisilla ihmisiää on aina henkkari mukanaan.

Ja luulis, av-mammojen olevan iloisia, ainahan täällä näytetään n. 10 vuotta ikäistään nuoremmalta. Nyt saa siitä oikeen todisteen kun ruvetaan papruja kyseleen oikeen urakalla.

Vierailija
51/61 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettelen vielä rakennekynsien käyttöä :P

-6-

Vierailija
52/61 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sua ärsyttää et kysytään papereita, koska tuon/tän ikäisen pitäis olla vaan tyytyväine kun kysytää vielä papereita. :)

Vai että oikein säälittävä ja typerä :D Siihen ei näköjään paljoa tarvitse. No, tuohan oli kai av-kulttuurissa vielä ihan kaunis arvio.

En ole muuten mamma laisinkaan, ja mä en ole onnellinen papereiden kyselemisestä koska yhdistän sen paljon muuhunkin kuin johonkin "nuorekkaana" pitämiseen. Mua on vielä 26-vuotiaana luultu yläasteikäiseksi, enkä mä edes ymmärrä mistä se johtuu. Edelleenkin mä oon kaikille vähänkin tuntemattomille "nuori tyttö", ja turha ikinä toivoa että kukaan suhtautuisi kuin aikuiseen. No joo, "kukaan" on vähän liioiteltua mutta kumminkin...

Mutta ymmärrätte siis varmaan, että kolmekymppisellä on kuitenkin vähän eri "arvovalta" kuin alaikäisellä, eikä ole kiva olla ihmisten silmissä se alaikäinen. Siksi en ole niin iloinen tuosta papereiden kysymisestäkään, koska mä olen niin lopen v-tuuntunut siihen lapsena pitämiseen ja tuo papereiden kyseleminen on yksi osa sitä kokonaisuutta.

Mutta nythän ei enää tarvi siitä ärsyyntyä, koska nyt mä voin huijata itseäni ettei ne luule mua teiniksi vaan ehkä vain 28-vuotiaaksi...

Vierailija
53/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep mutta ikäraja on 18v ei 30v. jolloin se pitäisi olla että kaikilta alle 18v näyttäviltä pitäisi kysyä paperit. mikä järki tossa on että pitää näyttää 12v vanhemmalta kuin ikäraja on?

Vierailija
54/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläkään ei ole papereita mutta ikää on 31v. papereita edelleen kysytään vaikka on 10cm pitkä partakin. veikkaan että kellään alle 18v (tai ainakin harvalla semmoisella) on 10cm pitkää partaa. näytän ikärajan täyttäneeltä ihan varmasti. ehkä en 30v vanhalta mutta se on vaan häiriöksi että papereita kysytään vaikka olen ihan selkeästi yli 18v. pitäisi se kaiketi sitten soittaa poliisit paikalle todistamaan ikääni koska se olisi ainut tapa todistaa se. koska olen jo 31v niin minulla on ollut 13v oikeus ostaa olutta. jos minulla on oikeus ostaa sitä niin minulla on OIKEUS saada sitä riippumatta siitä onko minulla papereita tällä hetkellä vai ei. joku raja tommosiin mielivaltaisiin "et näytä 12v vanhemmalta kuin mitä ikäraja on" pelleilyihin

Vierailija
55/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon 25 vuotias mies ja paperit kysytään aina. On tosin huomannu että naiset pääsevät helpommalla ja monesti näkee kun nuoren näköisiltä tytöiltä ei edes kysytä papereita

Vierailija
56/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos ikäraja on 18v niin ihmisen pitäisi näyttää AINOASTAA 18v täyttäneeltä, ei 12v vanhemmalta kuin ikäraja on.

Vierailija
57/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö sen tunteen kun nostat tomerana kaljakeissin kassahihnalle niin heti kaikki mummot ja papat alkaa kyyläämään että mitä mitä sullako muka ikää. Käsittämättömän ärsyttävä tapa kytätä kyllä se myyjä kuule huolehtii vaikka monesti myyjäkin on tuijottanut vaan hiljaa sanomatta mitään ennen kuin oma vuoro tulee kohdille :D

Vierailija
58/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuiskohan siitä että kassalla on yleensä nainen joka osaa tulkita naisen iän paremmin kuin miehen. itse olen huomannut että saman sukupuoliselta saa paremmin ostettua kuin vastakkaiselta sukupuolelta

Vierailija
59/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni jännittää ja sydän jyskyttää joka kerta kun vuoro lähestyy ja myyjä katsoo uhkaavasti vaikka ajokortti on jo kädessä 

Vierailija
60/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 29 ja aina ja joka kerralla kysytään paperit. Ei tästä nyt pitkäkään aika ole kun en päässyt edes baariin kun unohdin henkkarit kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme