Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alle 30-vuotiaan näköisiltä aletaan kysyä paperit

Vierailija
13.10.2012 |

...alkoholia ja tupakkaa ostettaessa.

Toisaalta positiivista, koska mä olen 30 ja mua ketuttaa suunnattomasti se, etten saa ostettua yhtä siideriäkään ilman papereita. Sitten kun alle 30-vuotiaalta näyttäviltä kysytään paperit, niin ei ehkä ole syytä ärsyyntyä enää.

Toisaalta, eikö esim. mulle sitten myytäisi ollenkaan jos ei sattuisi olemaan papereita mukana. Vaikka -toivon mukaan- mua nyt ei mitenkään alaikäiseksi voi tulkita... Eli vaikka myyjän pitäisi kaiken järjen mukaan olla tietoinen ettei rikosta tapahdu jos myy mulle niin silti ei myytäisi ilman papereita?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti niin kun ei siellä kassa jonossa muutenkin olisi kiva seistä nyt vielä kysellään paperit kohta kaikkilta.

Mikä vitun Urpo tämän nyt on keksinyt hä?

On tämä kyllä melkoinen neuvosto suomi että paperit 30 vuotiailta voi huhu

Onkohan siellä kauppiaiden liitossa ketään kotona?

Vierailija
2/61 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että tuossa on järkeä?

Sen toki ymmärrän, että kun ikäraja on noin korkea niin se vähentää kassatyöntekijöiden painetta. Siis ei tarvi miettiä, että kehtaanko nyt kysyä jos tuo onkin tuo 30-vuotias.

Älyttömäksi tuon tekee mun mielestä se, jos tuota aletaan oikein säntillisen kaavamaisesti noudattaa. Eli asiakas näyttää alle 30-vuotiaalta mutta ei missään nimessä alaikäiseltä. Kassa kuitenkin kysyy paperit koska alle 30-veen näköisiltä pitää kysyä. Asiakkaalla ei ole papereita, ja ostokset jää saamatta vaikka ei olisi epäilystäkään etteikö asiakas olisi täysi-ikäinen. Voin kuvitella tuon aiheuttavan aika suurta ketutusta kassan molemmin puolin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravintolassa työharjoittelussa. Sanoi, että nolottaa kysyä papereita. Mutta pakkohan se on. Vanhin jolta on kysynyt oli 28 v.

Vierailija
4/61 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi olla vaikeaa säilyttää lompakossa henkkareita.

Vierailija
5/61 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikilta jotka näyttää 25v. nuoremmilta täytyy paperit kysyä.

Eikä niin ,että vain ne jotka myyjä arvioi alaikäisiksi.

Vierailija
6/61 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikilta jotka näyttää 25v. nuoremmilta täytyy paperit kysyä.

Eikä niin ,että vain ne jotka myyjä arvioi alaikäisiksi.

Mutta 30 on jo aika korkea ikäraja.

Vierailija
7/61 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiskymppiselle et myisi alkoholia ilman papereita?? Juuri ensimmäisen työpaikkansa saanut 18-vuotias pisamanaama päättää saako häntä max 12 vuotta vanhemmat keskiolutta Siwasta?? Missä maassa me oikein elämme? Pohjois-Koreassa?

Hävettää olla suomalainen. Karpolla olisi taas asiaa.

Vierailija
8/61 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nimen omaan. Ei kai tällaiseen diktatuuriin olla sentään menossa? Hassua, joku 19 v. päättää olla myymättä selkeästi itseään vanhemmalle, mutta MIELESTÄÄN alle 30 v????

Onneksi voi mennä sitten Alkoon jossa sentään ei ole idiootteja.

Vierailija
9/61 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravintolassa työharjoittelussa. Sanoi, että nolottaa kysyä papereita. Mutta pakkohan se on. Vanhin jolta on kysynyt oli 28 v.

ja meitä ohjeistettiin, että ne paperit on kysyttävä jos vähänkin epäilee, ettei ikää ole tarpeeksi (juuri oli monet baarit narahtaneet alaikäisille myymisestä). Minäpä sitten kyselin papereita ja yksi heistä oli 32-vuotias. Kyllä hävetti, vaikka nainen itse oli imarreltu :D Olen kyllä muutoinkin tosi huono arvioimaan toisen ikää.

Toisessa ravintolassa oli käynyt niin, ettei nelikymppinen kaverini ollut päässyt sisälle, koska ei ollut näyttää papereita (ei ottanut mukaan, koska ajatteli, että häntä ei ihan oikeasti voi luulla parikymppiseksi).

Itseltäni taas on kysytty tasan kaksi kertaa paperit. Ekan kerran kun olin 21v. ja ostamassa tupakkaa paikasta, jossa olin asioinut jo viisi vuotta. Toisen kerran neljää vuotta myöhemmin Alkossa, kun olin ostamassa kuoharia minun ja mieheni häitä varten.

Nyt ikää 27v. ja jotenkin alkaa toivoa, että niitä papereita kyseltäisiin :D

Vierailija
10/61 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sinunlaisia myyjiä on harvassa.

Vierailija
11/61 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 35, mutta "kuukasvo" eli pyöreät, sileät kasvot, heleä ääni, eli nopealla arviolla olen aina nuoremman oloinen kun olen, en voi sille mitään.

Jossain Alkossa, jos joutuu vielä 32-35-vuotiaana näyttämään paperit, niin se on ihan ok sinällään. Mutta se kassan repeäminen siinä papereita tutkiessa ei ole ok. Voihan se kassaa nolottaa, kun kysyy 15 vuotta viiniä ostamaan kyenneeltä paperit, mutta on jotenkin rasittavaa olla aina silmätikku, koko jono tuijottaa.

En yhtään ilahdu tästä uudesta rajasta. Nyt on pari vuotta jo joskus saanut ilman papereitakin kapasta.

Vierailija
12/61 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen marketin kassalla töissä, ja arviointi on joskus vaikeaa. Kun tervehtii asiakasta, pitäs sillä sekunnilla tehdä päätös iästä, enkä viitsi tuijotella. Monesti tulee siksi kysyttyä vanhemmilta. Toki kokeneena on jo pieniä seikkoja joista ikää voi vähän päätellä. Mut mä ainakin oon tyytyväinen jos multa kysytään!! :)

Vierailija
13/61 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassa ei siis pidä teininä tai alaikäisenä. Tuo 30 vuoden ikäraja on tulossa juuri siksi, että se madaltaisi kassan kynnystä kysyä papereita, ei siksi että olisi paljon 30-vuotiaan näköisiä alaikäisiä. Voin kuvitella, että etenkin nuoren on noloa ja vaikeaa kysyä papereita siinä pelossa, että asiakas onkin vaikka 25.

En kyllä ymmärrä yhtään jonkun esim. 28-vuotiaan nuivaa suhtautumista paperien kyselyyn. Minulta on vielä reilusti yli 30-vuotiaana kysytty papereita, mikä on toki hämmentävää, mutta ei mitään muuta. Hyvä uudistus, sanon minä.

Vierailija
14/61 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samallahan sitä henkkaritkin löytää, kun ottaa lompakosta luotto- tai pankkikortin tai kauppaketjun etukortin.

Vierailija
15/61 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äkkiä kaljaostoksille, uudistus tulee voimaan 7.1.!

Vierailija
16/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudistus tulee voimaan 7.1.!

no ilmankos ne ei kysyneet papereita!

t. 31 vuotias!

Vierailija
17/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ne ei ole mukana lompakossa käydessänne kaupassa?

Vierailija
18/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kun kysyvät, eipä siihen kauaa mene kun ajokortin kaivelen lompakosta :)

Vierailija
19/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen kysyttiiin Viikin Prismassa paperit kun ostin yhden Luomu-Lapin Kullan... Ja minä olen 38-vuotias enkä edes mitenkään nuoren näköinen vaan 44-kokoinen vähän jo rypistynytkin täti jota usein luullaan viisikymppiseksi.

Vierailija
20/61 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystäväni on töissä Alkossa ja kysyy paperit kaikilta tarpeeksi nuoren näköisiltä. Oli lauantaina kysynyt paperit 27-vuotiaalta.

Kävin kerran hakemassa kauhealla kiireellä Alkosta jotain punaviinipulloa ja olin jättänyt passin vahingossa eri kassiin. Poikaystäväni kysyi paperit ja kun niitä ei löytynyt, sanoi ettei vaan voi myydä. Takana oli jonoa ja vaikka poikkis kuinka tietää mun olevan 21v niin ei vaan voi myydä: mitä muut asiakkaat ajattelisivat kun muija ei näytä papereita ja silti myydään jnejne.

En mäkään omasta mielestäni niiiiiiin kakaralta näytä mutta kun pakko on pakko niin on pakko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan