alkuraskaus ja harrastuksena ratsastus?
Sain vihdoin eilen testistä plussan melkein neljän vuoden odotuksen jälkeen ja en oikein usko vieläkään tulosta todeksi. Edellisestä raskaudesta on jo yli 5 vuotta aikaa, joten kysymyksiä sinkoilee päässäni. Eniten kaipaisin vastausta siihen, voiko ratsastusta harrastaa alkuraskauden aikana? Muistelen sen olevan kiellettyä ainakin myöhemmässä raskauden vaiheessa, mutta tietääkö joku tarkemmin ratsastuksen vaaroista? Olen harrastuksessa aloittelija ja kesätauon jälkeen oli tarkoitus jatkaa alkeiskurssilla viikoittain. Viimeksi olen ratsastanut siis keväällä ja sitä ennen pari vuotta sitten enemmän. Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Kommentit (8)
Sain Espoon kaupungin äitiysneuvolan ohjeet -sivulta tällaisen vastauksen kysymykseeni:
" Liikunta lisää myös äidin lihasvoimaa ja vähentää esim. selkävaivoja. Raskaus väljentää lantion alueen sidekudoksia ja siirtää elimistön painopistettä alas ja eteenpäin, mikäaiheuttaa naisen tukirangalle ylimääräistä rasitusta. Liikuntaa voi jatkaa rajoituksitta yli normaalisti sujuvan raskauden puoliväliin, noin 24. viikolle. Raskauden puolivälin jälkeen on syytä jättää tauolle ¿rajut¿ lajit, tapaturma-alttiit ja kohtua voimakkaasti heiluttavat lajit sekä liikuntalajit, joissa kohtu voi joutua puristuksiin (esim. ratsastus, laskettelu, kamppailulajit). Liikkuessa voi käyttää vatsan tukena vatsaliiviä."
Jätin kysymykseni myös heppasivustolle, joten kommentteja aiheesta voi tulla vielä lisääkin.
Neuvolan ohjeen mukaan siis voin alkuvaiheessa harrastaa myös ratsastusta. Näin minä ainakin ylläolevasta tekstistä asian ymmärsin.
Hevostalli.netissä asiasta on puhuttu monesti. SIeltä löytyy tyyppejä, jotka lopettivat heti plussaan ja toisaalta ihmisiä, jotka kisasivat esteissä suunnilleen synnytykseen asti :D