Millaisia kotitöitä lapsenne tekevät? Ja lasten ikä?
Meillä 10v. siivoaa viikkosiivouspäivänä lattiat ja hyllyt tyhjiksi. Vie roskia ja käy kaupassa tarvittaessa. Petaa oman sängyn. Muuta ei olla vielä vaadittu. 4v. sitten siivoaa lelut lattialta, onnistuu yleensä, mutta ei aina :)
Kommentit (10)
Ja niin hyvin ettei minun perfektionistin tarvitse korjailla.
Auttaa muuten minua hommissa ja vie roskiksen ulos lähtiessä.
Puistelee joskus matot.
Koulu kuitenkin tärkeintä! En maksa hommista vaan annan tarvittaessa rahaa!
Samoin toimin nyt jo aikuisten lasteni kanssa
Osaavat:
-siivota vessan
-imuroida ja pyyhkiä lattiat
-viedä roskiksen
-lajitella pyykit ja laittaa koneen käyntiin
-täyttää, käynnistää ja tyhjentää astianpesukoneen
-vievät omat puhtaat vaatteensa kaappiin
Vaatimus on, että keskimäärin yksi kotityö on tehtävä per päivä. Välillä ovat enemmän välillä vähemmän innokkaista
Petaavat omat pedit (mua ei haittaa jos menee vähän ryppyyn), keräävät joka ilta omat lelut, imuroi oman huoneen n. kerran vko, tyhjentävät tiskikonetta mun kanssa ja auttavat pyykkien laitossa.
ja " auttaa" tiskaamisessa ja ruoanlaitossa yms. Vähän siis treenaillaan yhdessä. Noi omat lelut on se ykkösjuttu kuitenkin.
Mun 3-vuotias ei tee, jos pyydän, niin sanoo vain ei. Joskus saattaa kyllä innostua tekemäänkin.
vie likaiset vaatteet pyykkikoriin (siis omansa). Viime aikoina on alkanut ihan oma-aloitteisesti siivoamaan ateriansa jäljet, vie esim. jugurttipurkin roskiin ja maitomukin tiskialtaaseen. Pesee joskus vaatteitaan lavuaarissa, vaikkei olisi niin tarvis. :) Haluaa yleensä myös osallistua leipomiseen.
Vauva vaan makaa ja puklaa, se laiskimus!
Siivoavat huoneensa, nuorempi auttaa pyykkejä viikkaamalla, vanhempi vie roskat. Omat tavarat ja ruokailuvälineet pitää siistiä. Likavaatteet viedä pyykkiin. Auttavat usein ruuan laitossa, ei pakko, mutta koska se on kivaa :)
Jos yrittää alkaa leikkimään tms, otan lelut veke ja komennan uudestaan.
kotityö? No, anyway!:)) Isompi näiden lisäksi vie roskia ja hakee postia laatikosta (lukollinen laatikko). Molemmat tykkäävät kattaa pöytää, auttaa salaatin ym teossa, lajitella puhtaita pyykkejä eri perheenjäsenten kasoihin ja viikata niitä.
* auttaa leipomisessa
* siivoaa omat lelunsa ja leikkinsä (pyytää apua kyllä)
* täyttää ja tyhjentää apuna tiskikonetta
* täyttää ja tyhjentää pesukonetta apuna
* ripustaa pikkupyykit telineeseen kuivumaan
* vie omat puhtaat pyykkinsä vaatekaappiinsa
* keittää teetä ja kahvia pyynnöstä (ja välillä kysyy haluatteko teetä?)
* kattaa pöydän pyynnöstä
* vie roskat meidän kanssa, jos roskia on paljon
* tiskaa käsin apuna
* pesee ulkoleluja apuna
* kastelee kukkia apuna, kylvää ja istuttaakin niitä.
Kaikenlaisessa mukana mitä vaan tehdään.