Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä häistä, joihin ei saa tuoda lapsia?

Vierailija
24.08.2007 |

Hyvä ystäväni (vielä lapseton) on menossa naimisiin ensi vuonna. Meillä on 1-vuotias lapsi. Juteltiin häistä kun tapasimme ja ystävä sanoi, että ovat tulevan miehensä kanssa ajatelleet että häihin ei kutsutaisi lapsivieraita ollenkaan.

Itse olen tästä asiasta jotenkin hämmentynyt. Meillä ei oikein sukulaisia ole lastenhoitoavuksi tarjolla, ja sanoinkin tämän ystävälleni. Hän sanoi, että lapsi voi tietysti tulla mukaan, jos emme saa hoitajaa, mutta heistä olisi kivempi jos parit voisivat nauttia häistä rauhassa, ja häät olisivat rennommat ilman lapsia.

Huomaa kyllä, että heillä ei lapsia vielä ole. Jotenkin ärsyttää ja ihmetyttää se, että kutsutaan vaan osa perheestä hääjuhlaan.

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävä, tuttava, sisaren tytär, lapsen kummi, oma kummis, työkaveri, miehen työkaveri, naapuri, harrastuskaveri, täti, setä ääähh... lista on loputon... ei kai kukaan täysin eristyksissä ole etteikö olisi ketään joka ei voisi yhtä lasta hoitaa?

Vierailija
22/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymärrän hyvin, jos hääpari ei kaipaa lapsia häihinsä. Aloitetaan nyt vaikka kirkosta, kaikki eivät ymmärrä, ettei ole soveliasta että lapsi juoksentee pitkin käytäviä/huutaa. Fiksut vanhemmat vievät lapsen ulos, mutta EIVÄT KAIKKI...! Jos tuttavapiirissä parikin perhettä, joissa lasten annetaan huutaa jne. eikä muuta tehdä kun hiukan hyssytellään--->parempi jättää kaikki lapset kutsumatta, eikä vain osaa, kenellekkään ei tule paha mieli jos, verrattuna siihen että osa saisi tuoda lapset, osa ei...

Siirrytään juhlapaikalle;

-Juhlapaikka voi olla vaarallinen lapsille, eli jyrkällä kallion rinteellä oleva talo tmv. tai vaikkapa purjevene tmv.

-Ohjelma saattaa olla aikuiseen makuun suunniteltu, eli paljon paikallaan istumista, puheita ja esityksiä ymv. joita seurataan rauhallisesti " omalta paikalta" .

-Ruoka ja ruokailu voi olla aikuisille suunnattu, eli menuun ei kuulu nauravat nakit ja ranskalaiset. Ruoka saatetaan myös tarjoilla pöytää, ei seisovasta pöydästä.

-Joillakin ihmisillä on kaikilla tuttavilla pieniä lapsia--->kuka haluaa että häät muistuttavat enemmän päiväkodin leikkituntia kun häitä...?

Jos mietitään yleisesti, niin osa firmoista esim. järjestää " koko perheen tapahtumia" , eli tapahtumia joihin voi koko perhe tulla. Osassa taas on kosteita pikkujouluja tmv. joihin ei kukaan lasta mukaansa ota.

Samoin 50-vuotispäiviä ymv. järjestetään ei lapsille sopivina, esim. vaikka pitkä vaellus laavulle jossa syödään ja juodaan jne.

MIKSI häät ovat ainoa juhla, joissa valitetaan kun lapset eivät pääse mukaan...? On erilaisia tapoja järjestää juhlat, ja hääparin toiveita tulee kunnioittaa. Uskon että SUURIN OSA lapsiperheistä löytää hoitajan JOS HALUAA!

Tuo esim. joka sanoi ettei häihin pääse kukaan kun kaikilla lapsia eikä hoitajia, miksei näistä " emme saa lapsille hoitajaa" perheistä osa lähtisi? Vaikka pitkää tikkua vetämällä valittaisiin puolet perheistä jotka lätevät, ja toinen puolikas vahtii lapsia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän hääparia hyvin.

Vierailija
24/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajaa, ja siksi on hapan. Jos kerran kyseessä on hyvä ystävä, niin minusta on aika tökeröä AP:ltä vedota lapsiin, sillä hoitajan saa aina, jos on valmis maksamaan.

Hääjuhla on hääparin näkoinen, ja kyllä kaikki ymmärtää, että lasten mukanolo muuttaa juhlaa. Minusta on ainakin ihana välillä osallistua juhliin ilman lapsia, ja syodä ruoka rauhassa, ehkä nauttia lasi viiniä jne Meidän perheessä käytetään alkoholia hyvin vähän, mutta minä en ainakaan pysty kuuntelemaan puheita yms juostessani vilkkaan leikki-ikäisen perässä. Minusta olisi ikävä pilata hääparin juhla viemallä pieni lapsi tilanteeseen, joka olisi epäreilu sekä lapselle että hääparille!

T:3:n äiti

Vierailija
25/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme halunneet uhmata hääparin toivetta, mutta lapsemme olivat silloin aivan pieniä, eivätkä todellakaan vielä valmiita yöhoitoon menemään. Ja häät olivat kolmensadan kilometrin päässä, joten hoitopäivästä + yöstä olisi tullut pitkä. Harmi oli ettei päästy.

Ja kyllä ap siinä on ihan oikeassa, että monelle tuo lapsettomuus aiheuttaa ylimääräistä päänvaivaa. Me ollaan tänään menossa häihin, joihin onneksi lapset saavat tulla. Yritettiin saada lapset hoitoon, sillä oltais todella haluttu päästä miehen kanssa kahden juhlimaan. Mutta ei äidilleni käynytkään hoitoon vieminen. Ja koska pienempi ei vielä ole ikinä ollut yöhoidossa, niin en sen vieraampaan paikkaan halua häntä viedä. Joten otamme nyt lapset kuitenkin mukaan. Mutta en tiedä mitä tekisin, jos nämä olisivat lapsettomat häät.

Vierailija
26/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat rennon juhlan ja pikkutytöt kirkossa katsoa prinsessaa.

Vierailija
27/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut hoitajaa, joten toisella kerralla ei menty ja toisella lapsi oli mukana.

Yhtä hassulta tuntuisivat häät, joihin on keski-ikäisiltä pääsy kielletty. Meilläpäin ei ole tapana raakata vieraita iän mukaan vaan kutsua kaikki läheisimmät ihmiset. Näin ei tule tilan ahtaudenkaan kanssa ongelmia kun ei ole turhia puolituttuja joukossa. Ja sen tilankin voi valita nin fiksusti, ettei tarvitse sylikkäin istua...puhumattakaan jostain jyrkänteellä olevista paikoista. Tai jos juhlat haluaa pitää purjeveneessä niin ymmärtää sen, että jokainen vastaa omasta katraastaan. Ei hääparin tarvitse murehtia kaikkea valmiiksi.

En oikein tajunnut nauravat nakit-juttuakaan, sehän on vanhempien oma häpeä jos eivät ole totuttaneet lapsia normaaliin juhlaruokaan. Sama pätee kirkkokäytökseen.

Mutta kai sitä ongelman saa tästäkin jos haluaa. Itse en ole vetänyt hernettä nenään lapsettomista häistä, mutta olen samalla olettanut, ettei hääparikaan vedä jos hoito-ongelmien vuoksi otamme lapsen mukaan tai jätämme tulematta.

Vierailija
28/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä just ens kesänä häät joihin ei lapsia eikä vanhuksia tule,juhlitaan kavereitten kanssa=)Mutta otamme lapset kyllä mukaan kun käymme ensin maistraatissa=)

Vierailija
29/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta hääparihan päättää vaikka menisivät pää alaspäin naimisiin. Toisaalta taas juuri nuo lapsettomat parit usein pelkäävät muksujen jotenkin pilaavan täydelliseksi suunnitellut juhlat. Usein kuitenkin perheet joilla on muksuja poistuvat juhlista ajoissa ja ilta jää muille juhlijoille. Itse olin ihanissa häissä kesällä lapsilla ja aikuisilla oli todella hauskaa. Ipanat leikkivät ja hyörivät vapautuneesti ympäriinsä ja kaikki aikuiset myös nuoremmat joilla ei ollut lapsia olivat avoimin mielin ja iloisina. Aika pienellä vaivalla hääpari saisi järjestettyä leikkipaikan ja hoitajan vieraileville muksuille.

Vierailija
30/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä he tekevät juuri sellaiset häät niinkuin haluavat eivät sellaisia miten sinä haluaisit.

Mene yksin jos ystäväsi on sinulle tärkeä tai yrittäkää ajoissa saada hoitajaa lapsellenne.

Vierailija
31/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai pitää, mutta vain idiootti sunnittelee juhlat, joissa ei ole ajateltu vieraita. Minulle jotain kukkahörhelön asentoa tärkeämpää on se, että läheiset ovat paikalla ja viihtyvät. Olivat he sitten minkä ikäisiä vain.

Mutta elämä on nykyäänkin niin minä-keskeistä, että ei se ihme kun hääjärjestelytkin ovat muuttuneet. Kutsutaan keppien kanssa kulkevat vanhat sukulaiset juhlapaikalle, jonne päästäkseen pitää kiivetä pitkät portaat jne.

Vierailija
32/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tossa kesällä häissä jossa oli lapsia mukana ja alkoholitarjoilu melkoinen.

siellä lapset juoksenteli pitkin pihoja ja metsiä, lähistölä oli järvikin. Ihan hyvin pari 4 vuotiasta olisi voinut mennä uimaan keskenään.

Oli pieniä lapsia vaunuissa ja vanhemmat kaljatölkki kädessä juttelivat minne lähtevät jatkoille. Lapsi tietysti viedään sitten hoitoon. Mutta kuitenkin hänet oli pitänyt raahata juhlapaikalla vaunuihin nukkumaan, kun vanhemmat vetävät kaljaa.

eräänkin 5 vuotiaan vanhemmat olivat niin kovassa humalassa, että muiden sukulaisten piti ottaa se 5v heidän luokseen nukkumaan.

Itse jätin suosiolla oman lapseni hoitoon. Sain ottaa rauhassa boolia ja nauttia juhlista. Tosin vähän pilasi tunnelmaa nämä humalaiset aikuiset joilla pieni lapsi mukana.

Vierailija
33/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jotkut eivät osaa hillitä juomistaan niin, että pystyisivät huolehtimaan omista lapsistaan. Niin siksikö kukaan ei saa tuoda lapsiaan paikalle, ei edes absolutisti.

Kyllähän se on jokaisen vanhemman oma asia huolehtia lapsistaan. Jos joku ei osaa, niin ei sitä tarvi koko hääväelle kostaa.

Vierailija
34/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka aiheuttavat lapsiperheille ylimääräistä vaivaa lastenhoidon järjestämisessä. Kyllähän jokainen voi jättää lapset hoitoon, jos haluaa itse nauttia hääjuhlasta ilman lapsiaan. Mutta se, että lapsille on PAKKO löytää hoitopaikka, on jo sellaista määräysvallan ottamista, johon mielestäni hääparilla ei ole oikeutta.

Vierailija
35/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kirkumista ja huutoa saa kuunnella muutenkin kaiket päivät ja passata mukuloita, että en kaipaa mitään työleiriä juhliin. Haluan oikeasti pitää hauskaa eikä se onnistu jos on työvuorossa.

Vierailija
36/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oo on älytöntä, että jos joku järjestää juhlat ja maksaa ne, niin kutsutut suuttuvat, jos järjestelyt eivät mene meidän toiveidensa mukaan. Haloo mitä itsekkyyttä.

Vierailija:

jotka aiheuttavat lapsiperheille ylimääräistä vaivaa lastenhoidon järjestämisessä. Kyllähän jokainen voi jättää lapset hoitoon, jos haluaa itse nauttia hääjuhlasta ilman lapsiaan. Mutta se, että lapsille on PAKKO löytää hoitopaikka, on jo sellaista määräysvallan ottamista, johon mielestäni hääparilla ei ole oikeutta.

Vierailija
37/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset pitävät erilaisia juhlia. Jos häät ovat sukujuhlat jossain maalla nuorisoseuran talolla ja juhlat alkavat jo päivällä, niin silloin olisi todella outoa, että ei voisi tulla koko perheen voimalla kelle sellainen on suotu.

Jos taas häät ovat enemmän iltajuhlat, ehkä ravintolassa ja ohjelma pääsääntöisesti puheita ja maljojen kohotusta, niin mun mielestä on ihan mahdollista, että on kutsuttu vain aikuisia.

Onhan nyt maailmansivu järjestetty tilaisuuksia, joihin ei kutsuta perhekunnittain. Joidenkin työpaikat kehtaavat järjestää edustustilaisuuksia, jotka on vain aikuisille. Joku saattaa järjestää 30-synttärit jopa baarissa, sinne ei lapsia monikaan tuo. Jopa presidentti pitää joka vuosi itsenäisyyspäiväjuhlat, jonne ei saa tulla lasten kanssa.

Kaikille häät eivät ole ensisijaisesti perhejuhla. Monille se on leimallisesti ystäväjuhla.

Jos ymmärsin ap:tä oikein, niin juhlat ovat vasta vuoden kuluttua. Tulevan hääparin suunnitelmat lienevät sen verran alussa vielä, että eipä juuri kannata loukkaantua vuotta etukäteen ennen kuin on kutsu varmasti kädessä. Jotenkin tuntuu myöskin oudolta, että ei halutessa kykene järjestämään lapsenhoitoapua tilaisuuteen, joka on vuoden kuluttua.

En usko, että ap:n ystävä tarkoittaa lapsettomia häitään mitenkään henkilökohtaiseksi loukkaukseksi juuri ap:tä ja hänen lastaan kohtaan, eikä edes lapsia yleensä kohtaan. Ehkä kannattaisi yrittää kunniottaa hääparin toivetta ja osallistua juhlaan heidän toivomallaan tavalla. Hääpari kokee kuitenkin ilmeisesti ap:n niin läheiseksi ystäväksi, että haluaa uskoutua suunnitelmistaan ja toivoo, että ap:kin kykenisi iloitsemaan hänen puolestaan.

Vierailija
38/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse koen, että häät ovat perhejuhla. Minua ihmetyttää tässä keskustelussa kaksi asiaa. Kysynkin teiltä, jotka niin kovin kannatatte lapsettomia häitä, että kukahan teistäkin, joka ihmettelee, eikö tosiaan löydy jotakin naapurin kummin kaimaa, joka voisi lapsia vahtia, on jättänyt lapsensa yöksi hoitoon häihin mennessään jonnekin muualle kuin sinne tuttuun mummolaan tms.? Veikkaan, että kovin montaa sellaista ei täältä löydy. On niin kiva ihmetellä toisten lastenhoidon hankaluutta, kun itse ei koskaan joudu sellaisten asioiden kanssa painiskelemaan.

Toiseksi ihmettelen sitä, että ettekö te tunne ystävienne lapsia tai eivätkö he ole teille ollenkaan läheisiä. Kun me suunnittelimme aikoinaan mieheni kanssa häitämme, ystäviemme lapset elivät siinä juhlahumussa aikalailla täysillä mukana. Kyllä olisi koko perheiden naamat venähtäneet ihmetyksestä, jos olisimme kieltäneet heiltä häihin tulon kokonaan. Ja olisihan siinä tosiaan jäänyt sitten meidän ystävämmekin tulematta, ei heilläkään mitään mummoloita ole, jonne lapsia kuskata.

Vierailija
39/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yleisesti ihmettelen, että miksi ihmeessä hääpari ei saisi valita vieraitaan sen mukaan kenet oikeasti haluaa osallistuvan tuohon tärkeään päivään?

Me kutsuttiin myös ystävien lapsia, koska he ovat meille tärkeitä, mutta jätimme kutsumatta joidenkin ihmisten puolisoita, koska emme heitä olleet koskaan tavanneet. Pienet häät ja vain läheisiä paikalla. Jokainen päättäköön itse kenet haluaa kutsua, turha siitä on kenenkään loukkaantua. Juhlahan on hääparin!

Vierailija
40/130 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun jossain vaiheessa menemme itse naimisiin, niin omakaan lapsi ei tule mukaan.

Joskin koko juttu on tarkoitus hoitaa hyvin pienimuotoisesti.

Minusta on ihan turha nillittää lapsettomista häistä. Jos häät ovat sinun mielestäsi perhejuhla, niin ihan vapaasti. Jonkun toisen mielestä ei ole.

Jos ystävä on läheinen ja tärkeä, niin kyllä hoitajan saa kuten täällä on sanottukin.

Jos ystävä on EVVK, niin pysy poissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme