Lapsi & isä kotona, äiti töihin - herätetäänkö teillä lapsi ennen äidin lähtöä?
Mitä mieltä olette, onko parempi herättää taapero (1v3kk) ennen kuin äiti lähtee päiväksi töihin (isä jää lapsen kanssa kotiin), jolloin saadaan sanottua " hei hei" :t ennen töihinlähtöä VAI antaako lapsen nukkua; lapsen herätessä äiti siis on jo lähtenyt eikä palaa ennen alkuiltaa.
Toisaalta kurjaa isän kannalta tuo herättäminen (toki kauaa ei ehkä tarvitsisi herättää vaan alkaisi itsekin herätä aikaisemmin, noin 6:45 (tällä hetkellä herää vasta noin tuntia myöhemmin) ja muutenkin lapsen herättäminen kesken unien on ikävää. Toisaalta kurjaa on sekin, että lapsen herätessä äiti onkin poissa (menen siis töihin ekaa kertaa vanhempainloman jälkeen emmekä ole juurikaan olleet lapsen kanssa erossa; lapsi ei ole tottunut siihen, että äiti olisi poissa).
Kumpi sitten lienee vähemmän traumaattista: hei hei:t aamulla (ei tosin kovin iloiset hei hei:t - lapsi itkee " älä hylkää, äitiiiiii....." ) vai pidemmät aamu-unet, jolloin herätessä isi kertoo äidin olevan töissä...?
Miten teillä tehdään?
Kommentit (29)
Minä palasin töihin kun lapsi oli 10kk. Nyt hän on ollut viikkoa vaille vuoden kotona isän kanssa, ja joskus heää, joskus ei. Päivän sujumisen kannalta on tärkeintä että lapsi nukkuu TAPREEKSI. Eli minä ja isoveli pyritään toimimaan (alakerrassa) suht hiljaa, jotta tyttö saa nukkua niin kauan kun nukuttaa. Jos tyttö herää, olen toki hänen kanssaan sen minkä ehdin, mutta kyllä isä on se joka aamutoimista ottaa vastuun, koska mulla on työpaikka jonne mennä.
Ja vielä käänteinen kysymys, moniko isä heättää lapsen sanoakseen hei ennen töihin lähtöä? Sitäkään meillä ei tule tulevaisuudessa tapahtumaan, koska mieheni työt alkaa kolmelta...
Ei herätetty, mutta aamuvirkkuna varsinkin pienempi lapsi (1v5kk töihin palatessani) usein ehti herätä. Mielestäni oli kuitenkin paljon parempi, jos sain lasten nukkuessa rauhassa tehdä aamuhommat ja lähteä töihin. Oma töihinlähtöni sujui silloin paljon joutuisammin, mikä taas tarkoitti aikaisempaa kotiintuloa. Ei ne lapset siitä tuntuneet kärsivän, että heräsivät näkemättä minua, oma isähän heidän kanssaan oli. Hankalampia tilanteita tuli, jos tuo pienempi lapsi oli kanssani aamulla ja sitten minun olisi pitänyt lähteä ja isä ei ollutkaan juuri silloin ulko-ovella nappaamassa lasta syliin.
Minä käyn toimistotöissä normiaikaan, mies töissä iltapainotteisesti, lapset hoidossa 3pvä/vko. Yleensä yritän lähteä töihin ennen kuin lapset herää, seitsemän maissa. Yleensä onnistuukin. Eikä meillä ole koskaan (tietääkseni ainakaan) ollut lapsilla hätää kun heräävät, tietävät että äiti on töissä tai jos ei niin isä muistuttaa siitä. Palasin töihin kun kuopus 1v3kk.
Aluksi kyllä tuntui itsestäni jotenkin kurjalta lähteä ilmoittamatta, mutta uskon kyllä, että tämä on paras järjestely. Eihän isäkään herätä lapsia illalla myöhään kotiin tullessaan kertoakseen että on nyt kotona... vaan lapsille sanotaan illalla että isä on töissä, tulee kun me nukutaan ja on aamulla taas kotona. Uskon että kun on itse ihan sinut järjestelyn kanssa eikä tee siitä numeroa niin lapsikin kokee seh ihan luonnollisena. Varsinkin kun kyseessä on pysyvä järjestely.
toistelen tätä samaa, että en herättäisi. johtuu siitä, että itse saan raivarit, jos joku herättää ennen kun oikeasti tarvitsisi herätä.
kun itse menin töihin, niin lapsi päätti ensimmäisinä aamuina nukkua melkein puoli kymmeneen, mitä ei ollut tapahtunut sitten vauva-aikojen. mulla on joustava työaika, joten istuin siinä sitten kaikissa tamineissa kahvit juotuna odottamassa että lapsi herää.
no nyt osaan jo lähteä vaikka vauva nukkuisi :)
jotenkin naurattaa ihan sikana toi oma hölmöily.
Meillä ei herätetty, vaikka tuli lastenhoitaja aamuisin lasta hoitamaan.
Alussa tietysti tutustuttiin yhdessä, ettei äiti vaan kadonnut yks aamu...
Aina juteltiin että aamulla äiti menee töihin ja tulee sitten takaisin.
miksi äiti olisi jotenkin niin ainutlaatuinen lapsen elämässä, että HÄNEN lähtönsä vuoksi lapsi pitäisi herättää, mutta ISÄN lähtiessä ei pitäisi. Hullu ajatus. Meillä tämä asia on myös ajankohtaisena pian, kun nuorimmaiseni aloittaa päivähoidon. Meillä mies hoitelee lasten aamutoimet ja vie hoitoon, minä taas lähden aamuvarhaisella töihin, jotta voin hakea lapset ajoissa pois. Ei tulisi mieleenkään herättää lasta vain sanoakseni, että äiti nyt lähtee. Turhaa harmia vain aiheutuisi lapsille. Kyllä meillä ainakin isä on ihan yhtä tärkeä ja rakas vanhempi molemmalle lapselle, joten lapsille kyllä varmasti riittää isän läsnäolo ja huomio aamuisin.
herättäisi minäkään, pitääkö siitä nyt tehdä hirveen suuri numero että äiti lähtee töihin että hei hei, siinä tulee lapselle pahempi mieli vaan, kyllä se ymmärrtää lopulta et äiti töis ihan niinku joillakin isätkin. ja anna nyt isän ihmees nukkua tunti vielä myöhempään, on varmaa ihan kiva isälle et saa nukkua niin pitkää kun lapsikin, aika tyhmää ois herätellä ja siirtää nyt lapsen rytmejän sen mukaan et pitää sanoa hei hei, taitaa olla äidille pahmepi paikka toi töihin lähtö kun lapselle...
Itse olen ollut kotiäitinä 3,5v ja nyt teen työtä kotoa, joten näen lapsiani edelleen tosi paljon. Ei kuitenkaan tulisi mieleeni, että lapset herätettäisiin joko minun tai miehen lähtiessä aamulla. Ei mieskään lapsia herätä töihin lähteissään. Ilmankos olen heikosti puistopiireissä viihtynytkin, jos sieltä vielä sellaisia ohjeita saa, että äidin lähtiessä herättää pitäisi :) eli ei kaikki kotona pitempään olleetkaan kaikkiin hullutuksiin lähde!
alkuun olla koko päivä, kaikkina arkipäivinä, erossa lapsesta. Tyttö vielä sairastui aika kovaan flunssaan, kun olin ollut vasta ihan pari päivää töissä ja muistan kuinka hirveästi huolestutti, että osaako isä viedä lääkäriin, jos onkin jostain vakavasta kyse.. juu, ihan hyvin hän osasi lasta hoitaa.
juuri sen oman ikävän takia, oli parempia aamut, kun ei lapsi herännyt. lapselle on parempi nähdä mahdollisimman vähän omaa eroahdistusta.
ja illalla yhdessä olosta vielä, että mielestäni nyt kun lapsi on hoidossa kodin ulkopuolella, on hienoa mitä pidemmät päiväunet lapsi hoidossa nukkuu, että jaksaa vielä puuhailla yhdessä vanhempien kanssa ennen nukkumaanmenoa.