Mitä raskaana oleva ei saa tehdä?
Siis, ei saa juoda, polttaa, nostella eikä ajaa pyörällä. Mitä muuta?
Kommentit (25)
On se aika kumma, jos ei puoliso voi hoitaa kissanhiekkojen vaihtoa.
Vierailija:
On se aika kumma, jos ei puoliso voi hoitaa kissanhiekkojen vaihtoa.
Kissanhiekan saa vaihtaa kumihanskat käsissä.
toksoplasmoosi tule vain ulkokissoilta? Eli sisäkissojen pissoja saa vaihtaa vaikka kuinka ja paljon.
Vierailija:
Joo, todennäköistä.
Mun veljeni kuoli ja häneltä jäi raskaana oleva tyttöystävä :`(
Olen myös kuullut että joskus jotkut ihmiset ovat yksinhuoltajia jo raskausaikana. Paljon myös miehiä reissuhommissa.
Äly hoi, ethän jätä!!
verikokeella selviää onko joskus sairastanut sen ja jos on niin silloin sitä ei voi sairastaa/saada uudestaan ja sillon voi turvallisin mielin tyhjentää astian.
Ei saa syödä tuorejuustoja, pastoröimattomia maitotuotteita, maksaa eikä korvasieniä.
Ei saa maalata eikä käsitellä muitakaan liuottimia.
Mitäs jos puoliso vaikka kuolee kesken raskauden, onko kissat ammuttava saman tien?
Minä olen ainakin elänyt ihan normaalia elämää näin raskausaikanakin.
EI SAA USKOA NÄIHIN:
Joku on joskus sanonut että raskaana ollessa ei saa nostaa käsiä hartialinjan yläpuolelle ( vauva voi kuristua napanuoraan)
Luonnonkansat ovat uskoneet papaijan abortoivaan vaikutukseen -> lasillinen mehua, jossa on papaijaa osa-aineena on kiellettyä tai ainakin sikiölle vaarallista
Toksoplasmoosi ja listeria ovat maabakteereja ( ja vielä yleisiä sellaisia) -> raskaana ollessa ei voi kävellä paljain jaloin
Kun kehotetaan välttämään yksipuolisesti yhden kalalajin syömistä useasti viikossa -> kaikki kala on kielletty
Naapurin Maija sai keskenmenon kun oli käynyt värjäämässä hiukset -> hiusten värjääminen aiheuttaa varmasti keskenmenon
Kaikki syöminen on sallittua kohtuudella -> listeria ei tosiaankaan tunne kohtuutta
Vain Suomessa on puhdasta ruokaa -> ulkomaille ei voi matkustaa raskaanaollessa
Pellavansiemenet on kielletty -> Mäkkärin sämpylät on kielletty ( ja sieltähän ei voi tarkistaa että kyseessä on vaarattomat seesamsiemenet)
Jos minulle ei ole jostain riskistä kerrottu neuvolassa, niin se ei ole totta.
** Uskotaan että nettitieto on aina parempaa kuin oman neuvolan tai asiantuntijoiden ja esim. HUS Teratologiseen tietopalveluun asti ani harva viitsii itse soittaa. Samoin googlen käyttö on raskaanaolevalle mahdotonta ja tiedon suodatus tai neuvolan terkalta perustelujen kysely kielloille. Ja välillä itketään yökaudet jotain pelkoa, mutta lääkäriin tai neuvolaan ei kehdata ottaa yhteyttä. Tietoa kannattaisi hakea jo raskauden suunnitteluvaiheessa!***
syödä juuri mitään
lihoa
nostella
kantaa
juosta
hyppiä
nauraa
olla tyytyväinen ison vatsansa kanssa
valvoa
kävellä normaalisi ettei muut paksukaiset kadehdi
puhua raskaudestaan
puhua muusta kuin raskaudestaan
olla töissä " normaalisti" , vaan täytyy käyttäytyä kuten sairaat
rakastella
pihdata
ajaa autolla
uida
luistella
lasketella
matkustella
jne
Vierailija:
Ei saa maalata eikä käsitellä muitakaan liuottimia.
Saa maalata vesiliukoisilla maaleilla. Itse ainakin maalasin eteisemme noin pari viikkoa ennen synnytystä, neuvolan luvalla. Mutta mitään tinneriä en suosittele minäkään hönkimään...
äsken oli miehen kanssa juttua tästä, miten nykynaiset (ei kaikki, mutta monet) heittäytyvät täysin autettaviksi lähes heti, kun ovat tikkuun kusseet. Joku ei voi imuroida, joku ei saa itse kenkiä jalkaansa, joku ei voi täyttää tiskikonetta, joku ei voi nostaa mitään ja joku yhden räkätipan takia sairaslomalla viikon...
En kehu tällä itseäni, mutta kerronpa silti, että juuri äsken leikkasin ruohon 1200 neliön tontiltamme, sen jälkeen imuroin koko talon, ja nyt istahdin hetkeksi, koska alkoi tuntua selässä, että tein jotakin. Viikkoja on tänään 39+2. Ja ai niin, olen ajoittain myös pessyt kissanvessaa (mies tekee aina kun on himassa) hanskat käsissä ja kiehuvalla vedellä, nostellut ostoskasseja ja esikoista, joka painaa 15 kg. Ja ei niin mitään haittaa ole koitunut. Toki erikseen ovat ne naiset, joita tosissaan supistaa jo varhain, sellaisten ei pidäkään urheilla kokeilemalla, mitä kestävät, mutta koska moni tosiaankin käyttää raskauttaan vain tekosyynä mihin milloinkin, sellaisten luusereiden takia saa koko naiskunta hävetä.
Vuosikymmeniä sitten naapurintätimme oli lypsyllä, vaikka synntyssuppareita tuli jo tiheään, meni sisälle, synnytti isot kaksospojat, joista toisen vielä perätilassa ja meni taas seuraavana aamuna navettahommiin. Eli raskaus ei tosiaan ole sairaus, ja siihenkin saa suhtautua siis järjellä.
Vierailija:
äsken oli miehen kanssa juttua tästä, miten nykynaiset (ei kaikki, mutta monet) heittäytyvät täysin autettaviksi lähes heti, kun ovat tikkuun kusseet. Joku ei voi imuroida, joku ei saa itse kenkiä jalkaansa, joku ei voi täyttää tiskikonetta, joku ei voi nostaa mitään ja joku yhden räkätipan takia sairaslomalla viikon...En kehu tällä itseäni, mutta kerronpa silti, että juuri äsken leikkasin ruohon 1200 neliön tontiltamme, sen jälkeen imuroin koko talon, ja nyt istahdin hetkeksi, koska alkoi tuntua selässä, että tein jotakin. Viikkoja on tänään 39+2. Ja ai niin, olen ajoittain myös pessyt kissanvessaa (mies tekee aina kun on himassa) hanskat käsissä ja kiehuvalla vedellä, nostellut ostoskasseja ja esikoista, joka painaa 15 kg. Ja ei niin mitään haittaa ole koitunut. Toki erikseen ovat ne naiset, joita tosissaan supistaa jo varhain, sellaisten ei pidäkään urheilla kokeilemalla, mitä kestävät, mutta koska moni tosiaankin käyttää raskauttaan vain tekosyynä mihin milloinkin, sellaisten luusereiden takia saa koko naiskunta hävetä.
Vuosikymmeniä sitten naapurintätimme oli lypsyllä, vaikka synntyssuppareita tuli jo tiheään, meni sisälle, synnytti isot kaksospojat, joista toisen vielä perätilassa ja meni taas seuraavana aamuna navettahommiin. Eli raskaus ei tosiaan ole sairaus, ja siihenkin saa suhtautua siis järjellä.
ei poista sitä faktaa, että monet vain haluavat hyvän tekosyyn lorvia tekemättä MITÄÄN. Edelleenkään raskaus EI OLE SAIRAUS. Ja kuten sanoin, järjen käyttö on sallittua. Eli ota itse järki käteen, pinnari!
Ennen oli juuri kohtukuolleisuus ja lapsivuodekuolleisuus pikkasen suuremmilla lukemilla. Järki käteen hullu!
Keinuminen jotenkin estää alkion kiinnittymistä, tai reväyttää " paikkoja" ?
Vierailija:
ei poista sitä faktaa, että monet vain haluavat hyvän tekosyyn lorvia tekemättä MITÄÄN. Edelleenkään raskaus EI OLE SAIRAUS. Ja kuten sanoin, järjen käyttö on sallittua. Eli ota itse järki käteen, pinnari!Ennen oli juuri kohtukuolleisuus ja lapsivuodekuolleisuus pikkasen suuremmilla lukemilla. Järki käteen hullu!
lintsaa raskaana ollessaan ihan surutta. Työ on tosin oikeasti aika riskialtista (väkivalta), mutta nämä ei ajoittain voi edes puhelimeen vastata kun jotain reikaa tai jäsentä aina kolottaa. Itse oli sattumalta virkavapaalla tästä työstä kun sain lapseni, mutta kyllä mä kaksosraskaudesta huolimatta kykenin tekemään töitä äitiyslomaan saakka ihan vonkumatta. Ei sillä, etteikö raskaus voisi tuoda jos mitä vaivoja, mutta vaikea on ymmärtää että ne kaikki vaivat ovat kaikilla meidän duunipaikan naisilla =)
Uskon, että suuri syy tähän on siinä, että harrastin liikuntaa loppuun asti ja säilytin normaaliaktiivisuuden.
Moni on ihan puolikuollut synnytyksestä, joka toki on rankka kokemus elimistölle, mutta sitä suuremmalla syyllä kunnostaan tulisi huolehtia että palautuisi nopeammin ja jaksaisi paremmin.
Nurmikonleikkaus ei AIHEUTA keskenmenoa kenellekään. Toki voit saada keskenmenon vaikka lenkkipolulla, mutta taustalla on aina jokin muu komplikaatio. Terve, normaaliraskautta elävä nainen voi liikkua. Piste.
Alkuraskauden jälkeen ei saa harrastaa taekwondoa.