Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lenkkeily ja kipeät lihakset

Vierailija
23.08.2007 |

Olen hurahtanut reippaaseen kävelyyn ja juoksemiseen ja olen vasta vajaa 2vko:a käynyt iltaisin. Menen n 7km kerralla, juoksen sen mitä jaksan, en ota paineita. Kysyisinkin teiltä muilta että jos ja kun on lihakset hellänä seuraavana päivänä niin kannattaako pitää välipäivää vai antaa mennä vaan. Entä onko jotain " hyvää" aikaa mikä kannattaa mennä jotta rasvaa palaa. Nyt minulla menee se pikkuisen yli tunti, hiki virtaa.



Se on kyllä ihana keino nollata itsensä päivän tapahtumista :)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän juosta puoli tuntia 4-5 kertaa viikossa. Se riittänee. Jos juokset tunnin, niin sitten riittää kolme kertaa viikossa.



Minulla ei ole lihakset kipeytyneet tuosta puolesta tunnista, vaikka en ole puoleen vuoteen liikkunut enkä urheillut. Juoksen ja kävelen vuorotellen.

Vierailija
2/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen aloittanut säännöllisen lenkkeilyn ja nyt on tullut tehtyä pitkiäkin lenkkejä etupäässä kävellen. Matkasta en ole varma mutta aikaa on mennyt vaihtelevasti, lauantaina 3 tuntia, sunnuntaina tunti, tiistaina kaksi tuntia. Viikonlopun jälkeen maanantai oli siis välipäivä. Vielä tiistaina lihakset olivat kipeät. Kävely sujui hyvin, mutta juostessa sattui. Ajattelin, että viikonlopun lenkit olivat liian raskaat. Tiistain jälkeen lihaksissa ei ole juuri tuntunut.



Mitenkä nuo välipäivät vaikuttavat? Jos ei pidä välipäiviä, väsyttääkö itsensä ihan kokonaan, vai vaikuttavatko ne kunnon kohoamiseen?



Tarkoitus siis olis kohottaa kuntoa, mutta ei saada itseä ihan sippiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipäiviä pitää olla ainakin se yksi viikossa, kehon pitää palautua.



Eilen mukanani oli lainaksi saatu askel mittari. Sen mukaan kaloreita kului ren reilun tunnin lenkillä vaan 250. Olin hieman pettynyt :) vaikka tiedänhän minä sen että ei se rasva ihan tuosta noin lähde tuosta kun on siihen päässyt:)

Vai onkohan tuo kalori kulutus määrä ihan " ok" ? Oletteko muut mittailleet?



AP

Vierailija
4/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla palaa 400 kcal tunnissa. painoa tosin on 10 kg ylimääräistä...

Vierailija
5/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytti että kaloreita olis kulunut yli 900, sitä pidän kyllä liian suurena määränä

Vierailija
6/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jalat. pitkiä venyttelysarjoja jne.

Ei kannata heti alkaa ahnehtimaan lenkkimatkoja vaan parempi aloitella 2-3 lenkkillä viikko koska silloin elimistö ehtii tottua juoksemiseen/kävelyyn. Kävelylenkkejä toki voi tehdä enempi kuin juoksu koska se rasittaa eri tavalla jalkoja ja elimistöä.

Hitaasti ja varmasti, tarpeeksi lepopäiviä niin välttyy esm. penikkataudilta jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Välipäiviä pitää olla ainakin se yksi viikossa, kehon pitää palautua.

Vierailija
8/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähtee heti seuraavana tai sitä seuraavana (toki poikkeuksia on, riippuen tietysti kunnosta ja siitä kuinka rasittava lenkki tullut tehtyä) niin kroppa ei ehdi palautua ja rasitusvammojen mahdollinen vaara lisääntyy. Eli elimistö kannattaa pikkuhiljaa totuttaa aktiiviseen liikkumiseen eikä heti alkaa rääkkäämään kroppaa vaikka fiilistä olisikin siihen. Maltti on valttia, sillä tavoin saadaan tuloksia eikä heti harrastus tyssää ekaan rasitusvammaan tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3krt viikossa hikilenkki riittää! Ja kävelyä voit sitten useammin, vähintään yksi täys lepopäivä ja venyttelyä aina liikunnan jälkeen kunnolla. Voit myös yhdistää kuntosalia, tai kotijumppaa painoilla, lihasvoiman kasvattamiseksi. Kestävyys ja voima paranee.



Näin vältyt ylikunnolta ja penikkataudilta, ja jos särkee valmiiksi ei kannata lähteä vaan kannattaa todella pitää taukoa ja sitä välipäivää, venytellä! Ylikunnon huomaan itselläni heti, kun pukkaa flunssaa. Ja tiedän, alkuinnostus on aina suuri.



Ja ei ole olemassa mitään tiettyä aikaa, jonka jälkeen rasvaa vasta alkaisi palaa. Se on harhaa. Sitä palaa koko ajan. Mitä kovempaa juokset, sitä nopeammin tietysti elimistön omat hiilihydraattivarastot kuluu loppuun ja alkaa sitä rasvaa mennä enemmän, mutta se riippuu niin paljon syömisistäsi, kunnostasi, ja rasvamäärästäsikin, aineenvaihdunnastasi.



Matkan 7km juosten tai kävellen kuluttaa muuten tasan yhtä paljon energiaa, ajallisesti menee juosten toki vähemmän aikaa. Mut jos juokset ja kävelet aikaa, niin toki 30 min juosten kuluttaa enempi kun 30 min kävellen....



OMAN KUNNON MUKAAN! Mitään järkeä ei ole kyllä 5 krt viikossa juosta 1,5h tasaista tahtia, kyllä elimistö kaipaa VAIHTELUA, eri lajeja, erilaisella suoritustahdilla, ja erilaisia matkoja, erilaisessa maastossa.

Tutkipa ap jotain kunto-ohjelmia.

Vierailija
10/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida tuolla tyylillä harrastus kestää muutamaa viikkoa kauemmin.

Kuukauden päästä on penikat tulehtuneet, akillekset paskana ja jalat jumissa. Se on siinä.

Opetelkaa juoksemaan ja ottakaa asioista selvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä hainkin takaa eli tiistaina lihakset oli vielä kipeät kun lähdin lenkille eli silloin oli svielä pitänyt pitää lepopäivä. Kaveri vaan halus lenkille, enkä kehdannut kieltääkään.

Vierailija:


ja lähtee heti seuraavana tai sitä seuraavana (toki poikkeuksia on, riippuen tietysti kunnosta ja siitä kuinka rasittava lenkki tullut tehtyä) niin kroppa ei ehdi palautua ja rasitusvammojen mahdollinen vaara lisääntyy. Eli elimistö kannattaa pikkuhiljaa totuttaa aktiiviseen liikkumiseen eikä heti alkaa rääkkäämään kroppaa vaikka fiilistä olisikin siihen. Maltti on valttia, sillä tavoin saadaan tuloksia eikä heti harrastus tyssää ekaan rasitusvammaan tms.

Vierailija
12/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen etupäässä kävellyt, mutta kyllä sekin on saanut lihakset kipeäksi. Olen ajatellut että teen 3 pitkää, mutta lenkkiä viikossa. Lenkit saa olla erimittaisia omien tuntemusten mukaan. Tästä syystä lenkit olivat la 3h, su 1h ja ti 2h. Seuraava lenkki on siten perjantai-iltana tai lauantaina. Päiviin vaikuttaa perheen aikataulut.

Olen yrittänyt löytää netistä tietoa, mutta en ole vielä kovin hyvää sivua löytänyt. tarkoitus olis että kuukauden päästä kunto on hieman parempi, mutta kerro nyt mikä tyylissä pahiten mättää??

Vierailija:


Ei taida tuolla tyylillä harrastus kestää muutamaa viikkoa kauemmin.

Kuukauden päästä on penikat tulehtuneet, akillekset paskana ja jalat jumissa. Se on siinä.

Opetelkaa juoksemaan ja ottakaa asioista selvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoksen 5 km lenkin n. 35-40 minuuttia, ja siinä palaa n. 300 kcal. Yksi suuri yllätys sykemittarin hankittuani onkin ollut se, miten " vähän" kaloreita palaa, tai siis miten hitaasti. Nykyään tulee mietittyä vähän tarkemmin, ottaako suklaakonvehdin tai jälkkärin...

Vierailija
14/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos etupäässä kävelet... noin pitkiä aikoja!

Katsopa vaikka kuntoplussan sivuilta juoksuharjottelu ohjelma ja valitse sieltä sopiva lähtötaso itsellesi. Juokset tommoisia lyhyitä lenkkejä vauhdilla pari kertaa viikkoon ja kerran viikossa käyt pitkällä 1-2h kävelyllä jos niistä tykkäät. Noin esimerkiksi. Näin se kunto paranee huomattavasti nopeammin kuin maraton kävelyillä. Ja se voimaharjottelu ja venyttely lisäksi muista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen tavoite on kävellä lokakuun alussa pirkan hölkkä reitti (33km) läpi kaverin kanssa. Siihen nämä pitkät kävelylenkit ovat tähdänneet. Itse en olis pirkan hölkälle tänäkään vuonna ollut halukas, mutta lopulta kaveri sai ylipuhuttua.

Uskon että tuohon pystyn kun aikaa on 7 tuntia. Aikaisemmin olen kyllä kävellyt ajallisesti päivän lenkkejä retkeilyn tiimoilta, mutta matkaa ei ole kertynyt noin paljoa eli vauhti on ollut hiljaisempi, kun on ollut reppukin selässä.

Tästä syystä siis olen tehnyt pitkiä kävelylenkkejä, enkä lyhyitä juoksulenkkejä. Mutta täytyy vilkaista kuntoplussan sivuja.

Vierailija:


Jos etupäässä kävelet... noin pitkiä aikoja!

Katsopa vaikka kuntoplussan sivuilta juoksuharjottelu ohjelma ja valitse sieltä sopiva lähtötaso itsellesi. Juokset tommoisia lyhyitä lenkkejä vauhdilla pari kertaa viikkoon ja kerran viikossa käyt pitkällä 1-2h kävelyllä jos niistä tykkäät. Noin esimerkiksi. Näin se kunto paranee huomattavasti nopeammin kuin maraton kävelyillä. Ja se voimaharjottelu ja venyttely lisäksi muista.